Определение по дело №751/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1433
Дата: 28 октомври 2021 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20217170700751
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№ 1433

гр.Плевен, 28.10.2021 год.

Административен съд - гр.Плевен, ІІ състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 751 по описа на Административен съд – Плевен за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба от ЕТ „ЖИТОТЕКС – И.К.“ ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. 9999, допълнена с молба вх. рег. № 5209/27.10.2020 год., подадена чрез адв. К. Д. Б. от САК, с която се обжалва Заповед № 496 15.09.2021 год. на кмета на Община Искър, с която е прекратен обявения със Заповед № 468/02.09.2021 год. публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12 по ККР на с. Д. Луковит, община Искър, обл. Плевен.

С Разпореждане № 3867/06.10.2021 год. съдията-докладчик е оставил без движение подадената жалба и е дал конкретни указания на жалбоподателя за отстраняване на нередовности по нея. Във връзка с горното е постъпила молба вх. рег. № 5209/27.10.2020 год., подадена чрез адв. К. Д. Б. от САК, в която наред с направените уточнения към жалбата се прави възражение за родовата подсъдност на производството, съобразно разпоредбата на § 19 от ПЗР на ЗИД АПК /ДВ бр.58 от 2017 г./ В молбата се излагат доводи, че с оглед посочената по- горе разпоредба настоящето производство е подсъдно на районния съд по местонахождението на имота, а именно РС – гр. Кнежа.

Съдията-докладчик намира горното за неоснователно. Съобразно § 19, ал.1 от ПЗР на ЗИД АПК индивидуалните административни актове по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и правилника за прилагането му и отказите за издаването им, с изключение на тези, издадени от министъра на земеделието, храните и горите, могат да се обжалват пред районния съд по местонахождение на имота по реда на Административнопроцесуалния кодекс. В процесния случай, макар и с оспорената заповед да се прекратява публичен търг, обявен по реда на чл.24а, ал.5 от ЗСПЗЗ, административният акт е издаден на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и чл.64, ал.1 от Наредба № 33 за реда за придобиване право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне на управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на кмета на общината и кметовете на кметства в Община Искър, приета от ОбС – гр. Искър. Преценката за това кой е компетентният съд се извършва въз основа на нормативния акт, въз основа на който е издаден оспореният индивидуален административният акт. В този смисъл на и мотивите на Тълкувателно постановление № 2 от 3.04.2018 г. на ВКС по т. д. № 2/2017 г., ОСГТК и ОСС на Първа и Втора колегия на Върховния административен съд, докладвано от съдиите Аделина Ковачева и Гълъбина Генчева, където е посочено следното :

„С приемането на § 19 ПЗР на ЗИД АПК обаче бе направено отклонение от общото правило, отнасящо се до индивидуалните административни актове и отказите за издаването им по ЗСПЗЗ и правилника за прилагането му. С изключение на тези, издадени от министъра на земеделието, храните и горите, всички останали могат да се обжалват пред районния съд по местонахождението на имота по реда на АПК. Дори граматическото тълкуване на разпоредбата ясно показва, че водещ елемент при определянето на компетентния съд за разглеждане на споровете е законът, по който е издаден индивидуалният административният акт, а не видът на акта“.

 В конкретния случай не се касае за индивидуален административен акт, респ. отказ за издаването му, основан на разпоредби на ЗСПЗЗ и правилника за приложението му, а за такъв, свързан с правомощията на кмета по чл.44, ал.2 от ЗМСМА и чл.64, ал.1 от Наредба № 33 на Община Искър.

Настоящият съд обаче намира, че на този етап не може да направи преценка за местната подсъдност на производството, тъй като жалбата, по която е образувано административното производство, не е подадена чрез административния орган, какъвто е редът по чл.152, ал.1 от АПК, а директно до съда, поради което делото не е окомплектовано с административна преписка. Ето защо преписи от жалбата и допълващата я молба вх. рег. № 5209/27.10.2020 год. следва да се изпратят на кмета на Община Искър, от когото следва да се изиска административната преписка по издаване на оспорената заповед, вкл. доказателства за датата и реда, по който е обявена. С оглед осъществяване на преценката за местната подсъдност на производството /тъй като адресът на управление на жалбоподателя е в гр. Ботевград/ и при съобразяване разпоредбата на чл.133, ал.2 от АПК, от АО следва да се изиска списък на заинтересованите лица, каквито биха били други физически или юридически лица, подали заявления за участие в същата тръжна процедура.

Следва да се изиска и препис от Наредба № 33 за реда за придобиване право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне на управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на кмета на общината и кметовете на кметства в Община Искър, приета от ОбС – гр. Искър, в актуалната ѝ редакция към датата на издаване на оспорената заповед.

На кмета на Община Искър следва да се даде възможност за депозиране на писмено становище по подадената жалба.

         Воден от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

         ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на кмета на Община Искър преписи от подадената жалба вх. рег. № 4571/24.09.2021 год. и молба вх. рег. № 5209/27.10.2021 год.

ИЗИСКВА от кмета на Община Искър в тридневен срок от съобщението представяне на административната преписка по издаване на Заповед № 496 от 15.09.2021 год., вкл. доказателства за датата и реда на нейното оповестяване, списък на заинтересованите страни /лицата, подали заявления за участие в тръжната процедура/, както и актуален към датата на издаване на процесната заповед препис от Наредба № 33 за реда за придобиване право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне на управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, и правомощията на кмета на общината и кметовете на кметства в Община Искър.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на кмета на Община Искър да представи по делото писмено становище във връзка с подадената жалба в тридневен срок от съобщението.

         Определението не подлежи на обжалване.

         Преписи от определението да се изпратят на страните за сведение.

          

 

                                                                              СЪДИЯ :   /п/