Решение по дело №1108/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 984
Дата: 26 юли 2022 г. (в сила от 26 юли 2022 г.)
Съдия: Чавдар Димитров Димитров
Дело: 20227040701108
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   Номер  984          Година 26.07.2022          Град  Бургас

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, III състав, на деветнадесети юли  две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Чавдар Димитров

 

Секретаря И.Л.

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Димитров административно дело номер 1108 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе пред вид следното:

Производството е по реда на чл.38 от Закона за държавната собственост ЗДС).

Производството е образувано по жалба на Агро Финанс АД , със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. Дунав №5 с ЕИК *********, със законен представител С.Р.К.и процесуален представител в лицето на адв. С. БАК, против Заповед №381/09.06.2022г. на Министерския съвет на Република България за отчуждаване на имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждането на подобект 27 пътен прелез на км. 230+320 за изграждане на пътен надлез на км. 230+298 от Позиция 2, премахване на прелезите и изграждане на надлези /подлези за железопътен участък Пловдив Бургас от проект - Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас, Фаза 2“ на територията на община Карнобат, обл. Бургас, в частта в която е постановено отчуждаване на поземлен имоти с идентификатори 36525.68.879, представляващ земеделска земя с предназначение нива, собственост на жалбжоподателя с площ от 3,739 дка, срещу обезщетение в размер на 4034,75 лева.

В жалбата се излагат твърдения за необоснованост и незаконосъобразност на заповедта единствено в частта касателно определената пазарна стойност на отчуждавания имот, като се навежда довод, че определеното обезщетение е силно занижено и не съответства на пазарните цени на недвижимите имоти в района на отчуждения. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител поддържат жалбата, на сочените в нея основания. 

Ответникът – Министерски съвет на република България, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител, взема писмено становище по съществото на спора.

Заинтересуваната страна – Държавно предприятие „Железопътна инфраструктура“ - София, редовно уведомена, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като неоснователна.

Административен съд Бургас, намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.38, ал.2 от ЗДС от надлежни страни, имащи право и интерес от обжалването. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането й по същество, съдът намира за установено следното:

Със Заповед № РД-02-15-111 от 21.12.2018 г., издадена от зам. - министър на регионалното развитие и благоустройството, са одобрени ПУП- ПП за землището на гр. Карнобат, общ. Карнобат, обл. Бургас, за подобект 27 "Пътен прелез на км. 230+320", за изграждане на пътен надлез на км. 230+298 от Позиция 2: "Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас", от Проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", фаза 2.

Заповедта е обнародвани в ДВ бр. 9 от 2019 г. Заинтересованата страна Държавно предприятие Национална компания железопътна инфраструктура" е уведомена от МРРБ с две писма с идентични рег. номера- АУ14-10/14.02.2019 г. (на л. 263 и л. 264), че в предоставения срок за оспорване на Заповеди № РД-02-15-112 от 27.12.2018 г. не са постъпили жалби. Предвидено е проектът "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас" да бъде финансиран с безвъзмездна финансова помощ по договор № BG16M10P001-1. 001-0003. С договор от 24.07.2014 г. изпълнението е възложено от Държавно предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура" на ДЗЗД "Тракия консулт".

Поради невъзможност посочените важни обществени интереси да бъдат задоволени по друг начин, за реализиране на обекта е предприета процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти, попадащи в трасето, в т. ч. поземлен имот, собственост на жалбоподателя Агро Финанс АД , със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, бул. Дунав №5 с ЕИК *********, със законен представител Стоян Радев Коев, с идентификатор 36525.68.879, представляващ земеделска земя с предназначение нива, собственост на жалбоподателя с площ от 3,739 дка. Изготвен е доклад за оценка от лицензиран оценител. При изготвяне на оценката са събрани данни за имотите, предмет на оценяване, в т. ч. скица, издадена от СГКК- Бургас, и удостоверение за характеристиките на поземления имот, както и данни от Службата по вписвания- Карнобат за извършени сделки със земеделски земи в периода от 12 месеца преди възлагане на оценката. Въз основа на експертната оценка и при прилагане на чл. 4 от Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи, приета на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, е определено парично обезщетение за отчуждавания имот на жалбоподателя в размер на 4034,75 лева.

 

С писмо от 29.07.2020г. от Държавно предприятие "Национална компания железопътна инфраструктура" е отправено искане до Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за започване на процедура по отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от изграждането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас". Във връзка с искането е изготвен доклад от 31.12.2021 г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, с мотивирано предложение за отчуждаване на засегнатите от проекта имоти, частна собственост, с приложен проект на финансова обосновка. По финансовата обосновка е дадено положително становище от министъра на финансите,

Оценителният доклад е предоставен на министъра на регионалното развитие и благоустройство с писмо от 10.11.2021 г. Изготвен е съвместен доклад от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройство с мотивирано предложение до Министерския съвет за отчуждаване на имоти, частна собственост, засегнати от реализирането на фаза 2 от проект "Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас", в т. ч. имота на жалбоподателя. Към доклада са приложени одобрена финансова обосновка от министъра на финансите и проект на решение на МС, относно засегнатите имоти и определените обезщетения. Докладът е внесен в Министерския съвет на 23.11.2021 г. В проведено заседание на Министерския съвет е взето решение № 381 от 09.06.2022г. за отчуждаване на имоти частна собственост за изграждане на подобект 27 пътен прелез на км. 230+320 за изграждане на пътен надлез на км. 230+298 от Позиция 2, премахване на прелезите и изграждане на надлези /подлези за железопътен участък Пловдив Бургас от проект - Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас, Фаза 2“. С решението е одобрен и размерът на дължимите обезщетения, като за отчуждавания имот на жалбоподателя е определено обезщетение в размер на 4034,75 лева.

С писмо № ЖП-24258/14.06.2022г. от ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ жалбоподателят Агро Финанс АД е уведомен, че с решение № 381/09.06.2022г., приложено към писмото, се отчуждава собственият му имот с идент. № 36525.68.879 по кадастралната карта на гр. Карнобат, община Карнобат и е разяснена процедурата за изплащане на определеното парично обезщетение.

По делото е извършена съдебно-оценителна експертиза, която дава заключение относно пазарната стойност на отчуждавания имот. Вещото лице сочи, че процесният имот е земеделска земя, 2-ра категория, с начин на трайно ползване- нива. Вещото лице предлага единствен вариант за изчисляване на паричното обезщетение, съобразно поставените задачи.

Според заключението оценката на отчуждавания имот възлиза на 1111,52 лева за декар и е формирана въз основа на прилагане на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, като получената стойност за имота възлиза на 4156,00 лева. При извършване на изчисленията са анализирани данните, съдържащи се в справка от Служба по вписванията- Карнобат, за сключени 22 сделки с ниви в периода 23.08.2020г. - 23.08.2021г. в землището на гр. Карнобат. Взети са предвид 10 сделки с ниви, с характеристики според вещото лице близки до оценявания имот, съобразно изискванията на чл.32 ЗДС и е получена средна цена от 1111,52 лева/дка, или 4156,00 лева за процесния имот. При определянето и не са съобразени данните от нотариалните актове за сключени сделки с повече от един имот. С предложения от вещото лице вариант пазарната цена след корекция на техническа - изчислителна грешка при изслушване на експертизата е определена в размер на 1107,92 лева на декар или 4142,51 лева за процесния имот.

 

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

 

Оспорваното решение е издадено от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 34а, ал. 1 от ЗДС- Министерски съвет на Република България. Според дефиницията, дадена с нормата на § 1 от ДР на ЗДС, „национален обект“ е обект, определен като такъв със закон, както и инфраструктурни обекти: изграждане и преустройство на транспортно-комуникационни мрежи и съоръжения- пътища от републиканската пътна мрежа, железопътни линии и обекти на железопътната инфраструктура, пристанища, летища и съоръжения към тях; на други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура- водоснабдяване, канализация, пречистване на питейни и отпадъчни води, третиране на отпадъци, електрификация, топлофикация, газификация и електронни съобщителни мрежи и физическата инфраструктура за разполагането им, индустриални зони или технологични паркове с необходимата техническа инфраструктура за привличане на инвестиции, определени като национални обекти с решение на Министерския съвет. Железопътната линия „Пловдив разпределителна-изток-Стара Загора-Зимница-Карнобат-Бургас“ представлява железопътна автомагистрала, според т. 12 от Приложение 1 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за категоризация на железопътните линии в Република България, включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или участъци от линии. Процесният обект- подобект 26 „Пътен прелез на км. 230+320“ за изграждане на пътен надлез на кв. 230+298 от Позиция 2: „Премахване на прелезите и изграждане на надлези/подлези за железопътния участък Пловдив-Бургас“, от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив-Бургас“, фаза 2, засяга дейности, свързани с железопътната инфраструктура и неговата реализация представлява изграждане на „национален обект“ по смисъла на § 1 от ДР на ЗДС. Следователно, на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗДС компетентен да издаде акт за отчуждаване на имоти за изграждането му е Министерският съвет на Република България.

Оспореното решение е издадено в законоустановената форма и съдържа изискуемите реквизити. В съответствие с изискванията на чл. 34б от Закона за държавната собственост в него са посочени държавната нужда, за която се отчуждава имотът, видът, местонахождението и размера на същия, стойността на дължимото обезщетение и собственика.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени правила. Изпълнена е процедурата, регламентирана с нормите на чл. 34а, чл. 34 и чл. 34б от ЗДС. Решението е издадено въз основа на постъпил в Министерския съвет съвместен доклад от министъра на регионалното развитие и благоустройство и министъра на финансите. Приложени са документите, посочени в чл. 34а, ал. 4 от ЗДС- оценка за размера на обезщетенията, надлежно утвърдена финансова обосновка от страна на министъра на финансите, акт за собственост, данни за характеристиките на имотите, копие на влязъл в сила ПУП-ПП, във връзка с реализирането на проекта. Отчуждаването е извършено, след влизане в сила на ПУП-ПП, с който е предвидено изграждане на национален обект, видно от Заповед № РД-02-15-111 от 21.12.2018 г., издадена от зам. -министър на регионалното развитие и благоустройството на министъра на регионалното развитие и благоустройство, с които са одобрени ПУП- парцеларни планове за землището на гр. Карнобат, общ. Карнобат. Изготвен е доклад за оценка за определяне на равностойно парично обезщетение на засегнатите земеделски имоти. Оценката е извършена от лицензиран оценител. Изпълнено е изискването на чл. 34, ал. 2, т. 3 от ЗДС оценката да е изготвена не по-рано от три месеца от датата на подаване на искането за отчуждаване.

Решението е разгласено по установения ред. Изпратено е и съобщение до жалбоподателя по реда на чл. 61 от АПК, с което същият е уведомен лично за взетото решение и откриването на процедура по отчуждаване на собствения му имот. При тези данни следва да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 34а, ал. 3 и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС.

Съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДС имоти и части от имоти, собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин. В конкретния случай наличието на държавна нужда е установено с влезлия в сила подробен устройствен план- парцеларен план, одобрен със заповед на зам. -министър на регионалното развитие и благоустройството, и следователно е налице изискуемата материалноправна предпоставка за издаване на решението на Министерски съвет.

Съгласно чл. 32, ал. 2 от ЗДС размерът на обезщетението се определя в зависимост от предназначението на имотите преди влизане в сила на подробния устройствен план, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Пазарни цени, според дефиницията на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека- обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, чийто предмет са идеални части от имоти и поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Когато в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки, при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки. В случаите, когато не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики, поради липса на извършени две сделки, равностойното парично обезщетение се определя по реда на наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (чл. 32, ал. 3 от ЗДС).

Съгласно § 1а, т. 4, б. „в“ от ДР на ЗДС имоти в близост до отчуждавания са имотите, разположени в едно и също землище в земеделските територии и горските територии. Като еталон за изчисляване на средни пазарни цени могат да служат единствено сделки със земеделски земи, находящи се в землището на гр. Карнобат. В представения от вещото лице Т. вариант на оценка, средната пазарна цена на имота в размер на 1112,80 лева е определена въз основа на продажната цена на земеделски земи в землището на гр. Карнобат, общ. Карнобат. Сделките са съпоставими, съобразно критериите на ЗДС, а и са приложени от вещото лице методи, посочени в закона. Видно от заключението му е изключването на пет сделки, с аргумент, че същите не попадат сред тези, охарактеризирани от разпоредбата § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС.

От данните по делото е видно, че през релевантния период са сключени петнадесет сделки с имоти, находящи се в землището на гр. Карнобат, които са земеделски земи, от същото землище, сключени са до 12 месеца назад от възлагането, поне една от страните е търговец, като предметът е цял имот, чиято стойниост касае единствено земя, а при наличие на трайни насаждения, стойността им да бъде отличена от тази на придобиваната площ. Липсва спор относно обстоятелството кои са тези сделки, като същите са надлежно индивидуализирани, както от експерт оценителят, изготвил заключението, на чиято база е постановен оспореният административен акт, така и вещото лице, изготвило заключението по настоящото дело. Спорен е въпросът между страните дали всички 15бр. сделки, отговарят на критериите по § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС.

Общо възприети от двамата експерти, като съответстващи на горните критерии са били следните, обективирани в надлежна писмена форма сделки:

-          НА за прехвърляне право на собственост № 38, том 8, дело № 972, рег. №2493/24.08.2020г.

-         НА за прехвърляне право на собственост № 100, том 8, дело № 1015,рег.№ 2568, /27.08.2020г.

-         НА за покупко продажба № 101, том 8, дело № 1016 рег. № 2569 / 27.08.2020г.

-         НА за покупко продажба № 196, том 11, дело № 1608 рег.№ 3715 / 19.11.2020г.

-         НА за покупко продажба № 195, том 11, дело № 1607 рег. №3714/19.11.2020г.

-         НА за покупко продажба № 5, том 5, дело № 660 рег. № 1729/ 20.05.2021г.

-         НА за покупко продажба № 6, том 5, дело № 661 рег. № 1730/ 20.05.2021г.

-         НА за покупко продажба № 71, том 8, дело № 1217 рег. № 3009/ 13.08.2021г.

-         НА за покупко продажба № 73, том 8, дело № 1219 рег. № 3008/ 13.08.2021г.

-         НА за покупко продажба № 85, том 8, дело № 1231 рег. № 3022/ 13.08.2021г.

Изключени от страна на екснерта изготвил съдебнооценъчната експертиза са били сделките, обективирани в следните шест нотариални акта:

-         НА за покупко продажба № 13, том 12, дело № 1621 рег. № 3746 / 23.11.2020г.

-         НА за покупко продажба № 53, том 13, дело № 1837 рег. №4118/ 22.12.2020г.

-         НА за покупко продажба № 90, том 1, дело № 81 рег. № 266/29.01.2021 г.

-         НА за покупко продажба № 100, том 5, дело № 748 рег. № 1909/ 02.06.2021г.

-         НА за покупко продажба № 86, том 8, дело № 1232 рег. № 3023/ 13.08.2021г.

Видно от предмета на всяка от тях, практически всички отговарят на критериите заложени в разпоредбата на чл.32, ал.2 и ал.4 от ЗДС. По тази причина, според настоящия съдебен състав всички 15 сделки законосъобразно са преценени като подходящи за сравнение от страна на административния орган. Неправилно според съда експертът по назначената в съдебното производство съдебно-оценителна експертиза е игнорирал при определяне на осреднената пазарна стойност, регламентирана в разпоредбата на § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС пет от сделките, извършени със земеделски имоти, в рамките на нормативноустановения 12-месечен срок в същото землище, в което бива провеждано производството по отчуждаване, единствено с аргумента, че предвид повечето имоти, представляващи предмет на тези пет сделки и разликата в категориите им, същите е следвало да бъдат изключени, тъй като посочената цена била осреднена и за всеки имот можела да варира според категорията на земята.

Според настоящия съдебен състав липсва подобен ограничителен критерий, предвиден в нормативната разпоредба на  § 1а, т.2 и 4 от ДР на ЗДС, според която норма следва да се касае за имоти със следните подобни характеристики - да са в едно землище, с едно и също предназначение и начин на трайно ползване, без тези с предмет идеални части от имоти, поне една от страните да е търговец, да са сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Поради изложената причина, съдебният състав намира, за необосновано и незаконосъобразно изключването на описаните по-горе пет сделки. Категорията на земята не е отличена като самостоятелен фактор при формирането на т.нар. осреднена пазарна цена, доколкото практически местонахождението на имота понякога може да бъде много по определящо за стойността й от нейната категория, когато става въпрос за сделка със земя. Не може да бъде възприет като аргумент за изключване на сделката, обективирана в Акт за покупко продажба № 90, том 1, дело № 81 рег. № 266/29.01.2021 г. на СП Карнобат фактът, че цената й видимо се отклонявала от цените на останалите аналози и имало достатъчно други аналози за формиране на цена на равностойно парично обезщетение. Този аргумент противоречи на алгоритъма, въведен с разпоредбата на чл.32 ЗДС, който изисква да бъдат включени всички сделки за последните 12м. преди възлагане на експертизата, когато са до 20бр. като липсват предвидени изключвания на база характеристики на съответната сделка от вида на нейната стойност.

В допълнение може да бъде отбелязано, че, доколкото пазарната цена на имота може да бъде определена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, правилно не е е било преценяно наличието на основанията на чл. 32, ал. 3, т. 2 от същия закон, за определянето й.

С предложения от вещото лице вариант пазарната цена след корекция на техническа - изчислителна грешка е определена в размер на 1107,92 лева на декар, т. е. по-висока от определената с обжалваното решение. При добавяне обаче на изключените 5 броя сделки в общата съвкупност и съобразяване на обстоятелството, че осредняването е на база „две или повече сделки“, т.е. на база сделки (с цели имоти), а не на база единични цени на всеки от тези имоти, осреднената пазарна стойност на декар на имотите намиращи се в близост до отчуждавания имот възлиза на установения и определен от страна на ответния орган такъв в размер на 1079,10 лева на декар или 4034,75 лева за отчуждения имот от 3,739 дка.

При така установената осреднена пазарна стойност не са налице основания за завишаване размера на обезщетението, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, следва да се присъдят на ответната страна - Министерски съвет на република България и заинтересованата страна ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“ разноски по делото в размер на по 100. 00 лева- възнаграждение за юрисконсулт на основание чл. 143, ал. 4 от АПК, тъй като тази разпоредба е приложима спрямо заинтересованите страни, за които оспореният адм. акт е благоприятен, при отхвърляне на оспорването, какъвто е постановеният по спора резултат..

 

Мотивиран от горното, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Агро Финанс АД , със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. Дунав №5 с ЕИК *********, със законен представител С. Р.К., против Решение №381/09.06.2022г. на Министерския съвет на Република България за отчуждаване на имоти - частна собственост за държавна нужда за изграждането на подобект 27 пътен прелез на км. 230+320 за изграждане на пътен надлез на км. 230+298 от Позиция 2, премахване на прелезите и изграждане на надлези /подлези за железопътен участък Пловдив Бургас от проект - Рехабилитация на железопътния участък Пловдив - Бургас, Фаза 2“ на територията на община Карнобат, обл. Бургас, в частта в която е постановено отчуждаване на поземлен имоти с идентификатори 36525.68.879, представляващ земеделска земя с предназначение нива, собственост на жалбжоподателя с площ от 3,739 дка, срещу обезщетение в размер на 4034,75 лева.

 

ОСЪЖДА Агро Финанс АД , със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. Дунав №5 с ЕИК *********, със законен представител С.Р.К.да заплати на Държавно предприятие „Национална компания железопътна инфраструктура“ сумата от 100. 00 (сто) лева, разноски по делото.

 

ОСЪЖДА Агро Финанс АД , със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. Дунав №5 с ЕИК *********, със законен представител С.Р.К.да заплати на Министерския съвет на Република България сумата от 100. 00 (сто) лева, разноски по делото.

 

 

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: