Решение по дело №3391/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 311
Дата: 10 март 2020 г. (в сила от 28 септември 2020 г.)
Съдия: Димо Колев
Дело: 20194110103391
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е

       

                        гр. Велико Търново, 10.03.2020 г.

 

                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Великотърновски районен съд, осемнадесети състав, на десети февруари две хиляди и двадесета година, в публично съдебно заседание в състав:

 

Районен съдия: Димо Колев

 

Секретар Йоана Робова

като разгледа докладваното от съдията

гр. дело № 3391 по описа за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

Предявени са обективно кумулативно съединени искове по чл. 178 ал. 1 т. 3 ЗМВР и по чл. 86 ал. 1 ЗЗД.

Ищецът основава исковите си претенции на твърдения, че в периода 04.11.2016г. - 03.11.2019г. е заемал съответно длъжностите „младши инспектор” в група „ООР” при РУ П. Тръмбеш и РУ В. Търново, както и „мл. автоконтрольор” в сектор „ПП” към ОД на МВР В. Търново. Сочи, че за процесния период е работил на смени от по 12 часа, при сумарно изчисляване на работното време, съгласно чл. 187 ал. 3 ЗМВР. Твърди, че в рамките на този период през 280 от дежурствата си е положил нощен труд с продължителност за една смяна от 8 часа или общо 2240 часа. Развива съображения, че в исковия период в ЗМВР е установена нормална продължителност на дневното работно време /8 часа дневно, 40 часа седмично/, но не и за нощното такова. Сочи, че по отношение на последното разпоредбата на чл. 187 ал. 3 изр. 4 ЗМВР разписва, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00ч. и 06:00ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24 – часов период. Ищецът смята, че по този начин законодателят не е предвидил  нормалната продължителност на нощния труд при работа на смени да е 8 часа, като акцентира върху използваните различни правни термини. Изтъква, че полагането на 8 часа труд през нощта представлява изключение, поради което при сумирано изчисляване на работното време нощните часове следва да се превръщат в дневни. В тази връзка уточнява, че в относимата за исковия период Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г. липсва изрична регламентация за подобно преизчисляване, каквато е съществувала в предходния действащия подзаконов нормативен акт, поради което смята, че е налице празнота в правото по смисъла на чл. 46 ал. 2 ЗНА, която следва да бъде запълнена с разпоредбите на общото трудово законодателство. Ищецът сочи, че съгласно чл. 9 ал. 2 НСОРЗ коефициента за преобразуване на нощните часове в дневни, при сумирано изчисляване на работното време, е равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установено за подневно отчитане на работното време за съответното работно място и възлиза на 1.143. Смята, че по аргумент от чл. 18 ал. 3 НСОРЗ и чл. 9 ал. 5 НТКТС преобразуваните с този коефициент нощни часове в дневни, ведно с фактически отработените часове, ако в края на съответния период водят до положен труд над установената норма за отчитане, представляват извънреден труд, за който работодателят дължи възнаграждение. Ищецът счита, че в този случай се касае за положен труд в повече от нормата за всеки отчетен период, а не за труд положен над установеното работно време, за да важат ограниченията в заплащането му по чл. 187 ал. 5 ЗМВР. По изложените съображения ищецът твърди, че при 2240 часа положен нощен труд през процесния период, който след преобразуване с коефициент 1.143 възлиза на 2560, 32 часа дневен такъв, е положил извънреден труд от 320, 32 часа. Ищецът смята, че за така положения извънреден труд му се дължи възнаграждение в размер на 2383, 35 лв. /увеличен по реда на чл. 214 ал. 1 ГПК/. Смята, че ответникът му е дължал възнаграждение за извънреден труд до първо число на месеца, следващ този в който е положен труда, поради което за периода 01.12.2016г. - 01.11.2019г. за него е възникнало вземане за обезщетение за забава в размер на 302, 39 лв. /увеличен по реда на чл. 214 ал. 1 ГПК/. При така изложените твърдения ищецът отправя искане за осъждане на ответника да му заплати възнаграждение за извънреден труд и обезщетение за забава в горепосочените размери, ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на исковата молба. Претендира разноски.

С отговора на исковата молба ответникът заема становище за неоснователност на предявените искове. Оспорва ищецът да е работил извън установеното за него работно време и в тази връзка да е положил извънреден труд. Възразява срещу изложените от ищеца съображения, че отчитането на положения от него нощен труд следва да се извърши по реда на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ, като се завиши с коефициент 1.143. Ответникът изтъква, че ищецът е държавен служител и уредбата на неговото служебно правоотношение се намира в ЗМВР, който нормативен акт е специален по отношение на КТ. Сочи, че последният би имал приложение само за неуредените от специалния закон въпроси. В тази връзка излага доводи, че в ЗМВР и подзаконовите нормативни актове за прилагането му е дадена изчерпателна регламентация на отчитането и компенсирането на положения от държавните служители в МВР извънреден труд, поради което счита, че не е налице празнота в закона, налагаща прилагане по аналогия на разпоредбите на КТ и НСОРЗ. Ответникът акцентира, че съществуващата разлика в уредбата на полагания от служителите на МВР извънреден труд спрямо общите правила по КТ следва от спецификата на работа и специфичните условия на труд, както и че работещите в системата на МВР получават редица друг привилегии като компенсация за това. Отделно от това ответникът излага съображения, че преизчисляването на нощните часове в дневни по реда на чл. 9 НСОРЗ е неприложимо за държавните служители по ЗМВР, тъй като две от кумулативно установените предпоставки в тази норма не могат да са налице за тях, доколкото дневното и нощното време съгласно чл. 187 ал. 1 и ал. 3 ЗМВР са с една и съща продължителност и не е налице работа по трудови норми за определяне на възнаграждение по смисъла на чл. 247 КТ и чл. 250 КТ. На следващо място ответникът възразява, че за положения от ищеца нощен труд през работните смени му е заплатено възнаграждение за нощен труд, съгласно нормативно установения ред. По всички изложени съображения се моли за отхвърляне на исковете с присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение по чл. 78 ал. 8 ГПК.

Съдът, като прецени доказателства по делото и доводите на страните, намира за установено следното:

Между страните липсва спор по фактите, а и те се установяват от представените по делото писмени доказателства. През процесния период 04.11.2016г. – 03.11.2019г. включително ищецът е заемал последователно длъжностите „полицай” и „старши полицай” в РУ П. Тръмбеш и РУ В. Търново, както и длъжността „мл. автоконтрольор I степен” в сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР В. Търново, считано от 07.10.2019г. Не е спорно между страните, а и от приетите като писмени доказателства протоколи за отчитане на отработено време между 22:00 часа и 06:00 часа, времето на разположение и положения труд по време на официални празници от държавните служители, работещи на смени в РУ В. Търново /листи 26-79/, както и от заповеди за разпределение на работното време в структурните звена на работодателя /81-106/ се установява, че през исковия период ищецът е работил на смени с продължителност на една смяна от 12 часа, при сумирно изчисляване на работното време за тримесечен период. От тези писмени доказателства се установява още, че работейки на смени, ищецът е престирал труд през нощта за времето от 22:00 часа до 06:00 часа, като в периода м. декември 2016г. – м. октомври 2019г. положения нощен труд възлиза общо на 2901 часа, съгласно справка за трудово възнаграждение – лист 25. Със заповеди на министъра на вътрешните работи, издадени в периода 2014-2017г., е разпоредено изплащането на допълнително възнаграждение на държавните служители в МВР за нощен труд в размер на 0, 25 лв. за всеки отработен нощен час /листи 78-80/.

От заключението на изслушаната по делото ССчЕ, което не е оспорено от страните, се установява, че за периода 04.11.2016г. – 04.11.2019г. ищецът е положил нощен труд за времето от 22:00 часа до 06:00 часа в общ размер на 2366 часа, който след превръщането му в дневен с коефициент 1, 143, възлиза общо на 2704, 338 часа, т.е. налице е разлика от 338, 338 часа. При трансформирането на нощния труд в дневен с коефициент 1, 143 за процесния период часовете над тримесечната норма са в общ размер на 682, 338 часа, като 344 от тях са компенсирани с възнаграждение. Според вещото лице при изчисляване на база основно месечно възнаграждение, увеличено с 50 %, на часове над тримесечната норма, след преобразуването на нощни часове в дневни, претендираното допълнително възнаграждение би било в размер на 2383, 35 лв. Вещото лице е изчислило, че обезщетението за забава върху възнаграждението за извънреден труд след преобразуването от нощен към дневен за процесния период над тримесечната норма би било в размер на 302, 39 лв.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Безспорно се установи по делото, че ищецът е назначен за държавен служител в системата на МВР и че през процесния период 04.11.2016г. – 03.11.2019г. включително е полагал труд по служебно правоотношение с ответната ОДМВР – В. Търново на различни длъжности - „полицай”, „старши полицай”и „мл. автоконтрольор I степен”. Безспорно се установи, че същият е работил на 12 – часови смени при сумирано изчисляване на работното време за тримесечен период, както и че е полагал труд през нощта за времето между 22:00 часа и 06:00 часа.

Съгласно чл. 142 ал. 2 ЗМВР статутът на ищеца, в качеството му на полицейски орган по см. на чл. 142 ал. 1 т. 1 ЗМВР, както и на всички държавни служители в МВР, се урежда от ЗМВР и приетите въз основа на него подзаконови нормативни актове. В същите се съдържа пълна и изчерпателна правна уредба на служебното правоотношение на служителите на МВР, която е специална спрямо общата уредба на трудовото правоотношение по КТ.

Според нормативно закрепените правила на общото трудово законодателство нормалната продължителност на работното време през деня е до 8 часа /арг. чл. 136 ал. 3 вр. ал. 1 КТ/, а нормалната продължителност на работното време през нощта е до 7 часа при 5 – дневна седмица или до 35 часа на седмица, като нощен е трудът полаган от 22:00 часа до 06:00 часа /чл. 140 ал. 1 и ал. 3 КТ/. Съгласно чл. 143 ал. 1 КТ извънреден е трудът полаган от работника или служителя извън установеното за него работно време, като с разпоредбата на чл. 143 ал. 2 КТ е въведена забрана за полагане на извънреден труд.

Според правилата на специалния закон /чл. 187 ал. 1 ЗМВР/ нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 – дневна работна седмица. За държавните служители работещи на 8-, 12- или 24 – часови смени работното време се изчислява сумирано за тримесечен период, като при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 часа и 6:00 часа, но работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24 – часов период /чл. 187 ал. 3 ЗМВР/. Според чл. 187 ал. 5 т. 2 ЗМВР работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира със възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служители, работещи на смени, а съгласно ал. 6 от същата разпоредба положения извънреден труд се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение. Въведена е забрана извънредния труд да надвишава 70 часа на тримесечен период и 280 часа на годишна база /чл. 187 ал. 7 ЗМВР/. Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 – дневна работна седмица.

Видно от изложеното въпросите на извънредния и нощния труд, както и тяхното заплащане се уредени в ЗМВР по различен начин сравнение с общата уредба по КТ. Докато нормалната продължителност на нощния труд по КТ не следва да надвишава 7 часа, то уредбата за държавните служители в МВР, работещи на смени, допуска и позволява полагането на 8 часа нощен труд за всеки 24 – часов период. Следователно според специалния закон /ЗМВР/ нормалната продължителност на дневния и на нощния труд през денонощието е една и съща, за разлика от уредбата в КТ, съгласно която съотношението на нормалната продължителност на дневното и нощното работно време е 8:7., поради което законодателят е предвидил /чл. 9 ал. 2 НСОРЗ/ нощните часове да се приравняват към дневни с коефициент 1, 143. Разликата в уредбата относно продължителността на нощния труд за държаните служители в МВР, работещи на смени, в сравнение с уредбата за лица, работещи по трудово правоотношение по КТ, се дължи на специфичните обществени отношения, които регламентира ЗМВР, респ. на спецификата на работата и функционалните задължения на служителите с полицейски правомощия по чл. 142 ал. 1 т. 1 ЗМВР и на преследваните цели по чл. 2 от с.з. Ето защо, противно на доводите на ищеца, уредбата в ЗМВР не противоречи на принципа за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл. 6 КРБ и чл. 14 ЕКЗПЧ.

Съгласно чл. 187 ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В случая през процесния период от 04.11.2016г. до 03.11.2019 г. включително са действали Наредба №8121з-776/29.07.2016г., в сила от 02.08.2016г., Наредба №8121з-908/02.08.2018г. в сила от 14.08.2018г. и Наредба №8121з-1059/26.09.2019г., в сила от 04.10.2019г. В съответствие с чл. 187 ал. 3 ЗМВР и в трите наредби е закрепено, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Предвидено е още, че за всеки отработен час през нощта от 22:00 часа до 06:00 часа или за част от него на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд, след отчитането му по установения за това ред. В никой от тези подзаконови нормативни актове не е предвиден регламент за превръщане на нощния труд в дневен с коефициент 1, 143 по подобие на правилото на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ. Липсата на такава уредба не се дължи на законодателен пропуск и не води до празнина в правото, която да бъде запълнена по аналогия с правилото на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ, както смята ищеца.

ЗМВР и приетите в изпълнение на чл. 187 ал. 9 ЗМВР наредби уреждат напълно въпросите във връзка с полагането, отчитането и заплащането на полагания от държавните служители в системата на МВР, както нощен, така и извънреден труд. Липсата на алгоритъм за превръщането на нощния труд в дневен е продиктувана от еднаквата продължителност на дневното и нощното работно време за служителите в МВР – 8 часа за всеки 24 – часов период. В тази връзка съотношението между дневен и нощен труд е единица, а не 1, 143, както е за работещите по трудово правоотношение. Обстоятелството, че в предходен период подзаконов нормативен акт /Наредба № 8121з-407/11.8.2014г./, е предвиждал, при сумирано отчитане на отработеното време общия брой часове, положен нощен труд за отчетния период, да се умножава с коефициент 0, 143 не може да обоснове приложимост по аналогия на правилото на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ. От една страна в действащите през исковия период наредби това правило е отпаднало и липсва, което е в унисон с разпоредбите на чл. 187 ал. 1 и ал. 3 ЗМВР, а от друга този коефициент е произволно число, което не представлява съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. При това положение липсва празнина в правото, която по силата на чл. 46 ал. 2 ЗНА да бъде запълнена от общата трудова норма на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ. Още повече, че тази норма, при съобразяване на разпоредбата на чл. 9 ал. 1 от същата наредба, намира приложение само при работа на смени, чиято нощна продължителност на работното време е по-малка от тази на дневното, установени за подневно отчитане и то за съответното работно място. По вече изложените съображения за държаните служители в МВР нормалната продължителност на нощния труд не е по – малка от продължителността на дневния, поради което при тях не се налага трансформиране на нощни към дневни часове, което изключва приложението на общата норма на чл. 9 ал. 2 НСОРЗ. Изобщо, предвид съществуващата специална уредба на въпросите за нощния и извънредния труд в МВР, е невъзможно субсидираното прилагане на общия трудов закон и приетите въз основа на него подзаконови актове към служебните правоотношения на служителите в системата на МВР. В този смисъл е и установената съдебна практика на ВКС в Решение № 55/07.04.2015 г. по гр.д.№ 5169/ 2014 г., ІІІ г.о. и Решение № 197/07.10.2019 г. по гр.д.№ 786/ 2019 г., IV г.о.

Противно на доводите на ищеца неприложимостта на общата трудова норма по чл. 9 ал. 2 НСОРЗ спрямо служителите в МВР, не ги поставя в по – неравноправно положение спрямо работниците и служителите, работещи по трудово правоотношение и държавните служители по ЗДСл, тъй като специалния закон /ЗМВР/ предвижда в тяхна полза редица материални и нематериални блага, както и компенсационни механизми за някои ограничения, които търпят във връзка със спецификата на работата за заеманата длъжност, от каквито работещите по КТ не се ползват.

В обобщение следва да се посочи, че след като в специалната нормативна уредба не е въведено изискване положения нощен труд да се трансформира в дневен с коефициент 1, 143, в процесния период не са налице отработени часове от ищеца над тримесечната норма в размер на 338, 338 часа, както е изчислило вещото лице, за които ответникът да му дължи допълнително възнаграждение за извънреден труд от 2383, 35 лв. В тази връзка следва да се подчертае, че само когато ищецът реално е отработвал часове извън определеното за него работно време ще е налице извънреден труд. В случая от заключението на изслушаната ССчЕ се установи, че ищецът е полагал такъв извънреден труд, но същият му е бил заплатен.

По изложените съображения претенцията на ищеца за заплащане на допълнително възнаграждение за извънреден труд, получен след преобразуване на часовете положен нощен труд към дневен такъв, е недоказана по основание, което обуславя отхвърлянето изцяло на предявения иск по чл. 178 ал. 1 т. 3 ЗМВР, като неоснователен и недоказан. Предвид неоснователността на главния иск, неоснователен се явява и акцесорния такъв по чл. 86 ал. 1 ЗЗД за заплащане на обезщетение за забава в размер на 302, 39 лв. за периода 01.12.2016г. - 01.11.2019г., поради което същият следва да бъде отхвърлен изцяло.

При този изход на делото и на основание чл. 78 ал. 3 ГПК основателна се явява претенцията за разноски на ответника. В процеса същият е защитаван от юрисконсулт, поради което в съответствие с чл. 78 ал. 8 ГПК вр. чл. 37 ЗПрП вр. чл. 25 ал. 1 НЗПрП му се следва юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Водим от горното, Великотърновският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от В.К.Г., ЕГН: **********, с адрес *** против ОДМВР Велико Търново, с адрес гр. В. Търново, ул. „Бачо Киро” № 7, искове с правно основание чл. 178 ал. 1 т. 3 ЗМВР и чл. 86 ал. 1 ЗЗД за заплащане на сумата от 2383, 35 лв., представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 338, 338 часа при преобразуване на нощен към дневен труд с коефициент 1, 143 за периода 04.11.2016г. – 03.11.2019г. включително, както и за заплащане на сумата от 302, 39 лв., представляваща обезщетение за забава върху главницата за периода 01.12.2016г. - 01.11.2019г., като неоснователни и недоказани.

ОСЪЖДА В.К.Г., ЕГН: **********, с адрес *** ДА ЗАПЛАТИ на ОДМВР Велико Търново, с адрес гр. В. Търново, ул. „Бачо Киро” № 7 СУМАТА от 100 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 78 ал. 8 ГПК.

Решението подлежи на обжалване, пред Великотърновския окръжен съд, в двуседмичен срок, считано от връчването му на страните.

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: