Решение по дело №2336/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2364
Дата: 1 декември 2021 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20217180702336
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2364/1.12.2021г.

 

Град Пловдив, 01.12.2021 година

 

        

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на осемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2336 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.159 АПК.

Образувано е по жалба на  „Афуз инженеринг“ ЕООД срещу скица-виза на главния архитект на община Асеновград № 132 от 06.07.2021 г. за проучване и проектиране на инвестиционен проект в УПИ ******, кв.5 по плана на град Асеновград за обект: „Жилищна сграда“, свързано застрояване (калкан към УПИ ******).

Според дружеството-жалбоподател издадената скица-виза е незаконосъобразна, защото не отговаря на действащия ПУП – ПРЗ и променя линиите на основаното застрояване, противоречи на издадената на 25.08.2020 г. скица-виза за собствения на дружеството-жалбоподател УПИ І-508.424. Иска се отмяна на визата и се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на ответника.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя се отхвърли. Претендира разноски.

Заинтересованата страна „Златанов“ ЕООД чрез процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна и моли тя се отхвърли. Претендира разноски.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.2 ЗУТ и в 14-дневния срок от съобщаването (известие за доставяне – л.11) с оглед изявлението от ответника (л.32), че жалбата е постъпила в деловодството на община Асеновград на 19.08.2021 г. Жалбата е срещу виза за проектиране по чл.140 ЗУТ, представляваща индивидуален административен акт по чл.214, т.1 ЗУТ и подлежаща на съдебен контрол по общото правило на чл.215, ал.1 ЗУТ. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, но разгледана по същество тя е неоснователна поради следните съображения:

Със заявление от 25.06.2021 г. (л.12) „Златанов“ ЕООД като собственик на поземлен имот с идентификатор ***.******(скица – л.13 и нотариален акт – л.14) по КККР на град Асеновград е поискало издаване на скица-виза за имота за жилищно строителство. На 06.07.2021 г. главният архитект на община Асеновград е издал оспорената скица № 132 (л.10) с виза за проектиране на инвестиционен проект в УПИ ******, кв.5 по плана на град Асеновград за обект: „Жилищна сграда“, свързано застрояване (калкан към УПИ ******) и устройствени показатели за зона Жм, както следва: плътност 60 % (ЗП до 180 кв.м), Кинт 1,2 (РЗП до 360 кв.м) и озеленяване 40 % (озеленена площ минимум 120 кв.м).

Визата е съобщена на заинтересованите лица по чл.131 ЗУТ, каквото лице е дружеството-жалбоподател в качеството на собственик на УПИ ****** (л.8 и л.33), който имот се явява съседен на УПИ ******, за който е издадена оспорената скица-виза.

По искане на дружеството-жалбоподател в съдебното производство е прието заключение на съдебно-техническа експертиза, което съдът кредитира като компетентно, безпристрастно и кореспондиращо със събраните по делото писмени доказателства.

Вещото лице посочва, че действащият устройствен план към момента на издаване на визата е одобрен със заповед № А-46 от 11.01.2007 г., с който се установява свързано ниско етажно застрояване на уличната регулационна линия от североизток за кв.5 по плана на град Асеновград, но в заповедта не е записан начина и характера на новопроектираното застрояване и липсват устройствени показатели и коти корниз. Вещото лице е установило също, че действащият ПУП – ПРЗ е изменян само със заповед № А-1183 от 01.07.2020 г. (л.34), със която е одобрен проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ V-******и УПИ ******, кв.5 като се образува нов УПИ І-508.424 (имота на дружеството-жалбоподател) и се установява режим на застрояване – средно етажно, свързано, с устройствени показатели: плътност на застрояване – 70 %, Кинт – 2, максимално озеленена площ – 30 %. Вещото лице посочва изрично, че в нито един от двата проекта, одобрени със заповедите от 2007 г. и 2020 г., не е отразена допустимата дълбочина на свързаното ниско етажно застрояване от задължителна застроителна линия, тангираща на уличната регулационна линия, по вътрешна странична регулационна линия, обща за УПИ V-******и УПИ ******. вещото лице изрично посочва, че УПИ V-******не е предмет на проекта за изменение на ПУП – ПРЗ, одобрен през 2020 г., в който план не е нанесено правилно застрояването на УПИ V-******– задължителната линия на застрояване по уличната регулационна линия от североизток.

Според вещото лице оспорената скица-виза съответства на ПУП – ПРЗ, одобрен със заповед № А-46 от 11.01.2007 г., спазени са задължителните линии на застрояване по отношение на уличната регулационна линия от североизток и спрямо вътрешната странична регулационна линия обща с УПИ ******, а главният архитект е ограничил свързаното ниско етажно застрояване до дължина 16 м в изпълнение на чл.31, ал.5 ЗУТ.

Съдът намира, че със заключението на вещото лице не се установяват нови факти, а се опровергава тезата на дружеството-жалбоподател, че оспорената виза не съответства на одобрения ПУП.

При тези факти съдът намира, че оспорената виза е законосъобразна.

Съгласно чл.140, ал.2 ЗУТ визата за проектиране представлява копие (извадка) от действащ подробен устройствен план с обхват поземления имот и съседните му поземлени имоти, с означени налични сгради и постройки в него и в съседните имоти и с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива, както и допустимите отклонения по чл.36; когато кадастралната карта е влязла в сила след влизането в сила на подробния устройствен план, визата се издава върху комбинирана скица от кадастралната карта и подробния устройствен план.

В случая е налице пълно съответствие между оспорената скица-виза и действащия подробен устройствен план, одобрен през 2007 г., в каквато насока е категоричният извод на вещото лице и което съответствие може да бъде установено и без специални знания в проектирането при простото налагане на визата върху извадката от плана за застрояване (л.34, втори ред, първа извадка-скица). Само за яснота на дружеството-жалбоподател следва да бъде изрично подчертано, че действащият подробен устройствен план за кв.5 е одобрен през 2007 г., а изменението в този план от 2020 г. е частично и касае единствено и само УПИ ******, собственост на дружеството-жалбоподател, като недопустимо е променен характера на застрояването от ниско етажно на средно етажно.

Изменението на ПУП – ПРЗ от 2020 г. е извършено по искане на дружеството-жалбоподател като собственик на два УПИ V-******и УПИ ******, които са били обединени в един УПИ ****** и по отношение на този нов УПИ са установи нови линии на застрояване и нови устройствени показатели, различни от одобрените със заповедта от 2007 г., а  Т.е., изменението от 2020 г. засяга само и единствено УПИ ******, собственост на дружеството-жалбоподател, не касае процесният УПИ V-******и това се вижда от графичната част на одобрения проект за изменение на плана за застрояване (л.34, втори ред, втора извадка-скица), в който по отношение на УПИ V-******са посочени линии на застрояване и показатели на режима на застрояване по плана от 2007 г. Същите линии на застрояване и устройствени показатели за УПИ V-******са посочени и в оспорената скица-виза. Задължителната линия на застрояване между двата имота – УПИ V-******и УПИ ****** – е съобразена с действащия ПУП от 2007 г. и не е променена по никакъв начин дори в проекта за изменение на плана за застрояване от 2020 г., касаещ УПИ ******. По идентичен начин е показана тази задължителна линия на застрояване между двата имота и в оспорената виза. В този смисъл недоказано остана възражението на дружеството-жалбоподател, че със оспорената виза се променят основните линии на застрояване в процесния УПИ V-******и в собствения им УПИ ******, за каквато промяна няма данни нито в действащия ПУП, нито в заключението на вещото лице.

Отделно от това, във визата изрично е посочено, че тя се издава на основание чл.140 ЗУТ, при условията на чл.31, ал.1 и 5 ЗУТ (определящи разстоянията на сградите на основното застрояване до страничната граница и до границата към дъното на урегулирания поземлен имот), чл.82, ал.8 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (определящ дължината на калканните стени при свързано жилищно застрояване на сградите на основното застрояване) и ПУП – ПР, одобрен със заповед № А-46 от 2007 г. Доколкото визата дава само задължителните минимални и максимални параметри, а конкретните показатели са предмет на техническия проект, който предстои да бъде изработен и одобрен, следва да се приеме, че оспорената скица-виза действително представлява копие (извадка) от действащия подробен устройствен план с нанесени линии на застрояване и допустими височини, плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, поставени от главния архитект. В този смисъл визата отговаря и на условията на чл.140, ал.5 ЗУТ, която норма изисква в населени места и части от тях с действащ регулационен план, определени за ниско жилищно застрояване, инвестиционното проектиране да започне въз основа на виза, в която се указват изискванията за застрояване съобразно действащите нормативи, ако не се променя характерът на застрояване и само при свободно и свързано застрояване между два имота. Именно по този начин – с указване за съобразяване с действащите нормативи по ЗУТ, Наредба № 7 от 22.12.2003 г. и регулационния план от 2007 г. – са определени параметрите на жилищното проектиране в УПИ V-******по оспорената виза, като застрояването е съобразено с плана за застрояване от 2007 г. и е ниско етажно, т.е., с оспорената виза не е променен характерът на застрояването.

Цитираната в жалбата съдебна практика е неотносима към настоящия казус, защото съгласно легалното определение на чл.41, ал.1 ЗУТ допълващото застрояване в урегулирани поземлени имоти се състои от спомагателни, обслужващи, стопански и второстепенни постройки към сградите на основното застрояване. В случая оспорената виза третира жилищна сграда на основното застрояване, а действащият ПУП (л.34, втори ред, първа извадка-скица) не предвижда допълващо застрояване нито в процесния УПИ ******, нито в съседния УПИ ******, собственост на дружеството-жалбоподател.

Предвид всичко изложено съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена. С оглед изхода на делото и направените от процесуалните представители на ответника и на заинтересованата страна искания за присъждане на разноски като основателни и доказани в размер на 1080 лева (л.37-39) за ответника и в размер на 800 лева (л.36) за заинтересованата страна следва да се уважи и да бъде осъдено дружеството-жалбоподател да заплати на община Асеновград и на „Златанов“ ЕООД тези суми на основание чл.143, ал.3 и ал.4 АПК. Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на ответника е напълно неоснователно с оглед нормата на чл.8, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, определяща размера на адвокатското възнаграждение за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела по ЗУТ и ЗКИР в размер на 900 лева, т.е., заплатеното от община Асеновград адвокатско възнаграждение е в неговият минимален размер по наредбата с начислен ДДС, който също е дължим съгласно § 2а от Допълнителните разпоредби на Наредба № 1 от 9.07.2004 г.

Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Афуз инженеринг“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Куклен, ул.“Преслав“ № 6, представлявано от управителя М.Н.А., срещу скица-виза на главния архитект на община Асеновград № 132 от 06.07.2021 г. за проучване и проектиране на инвестиционен проект в УПИ ******, кв.5 по плана на град Асеновград за обект: „Жилищна сграда“, свързано застрояване (калкан към УПИ ******).

ОСЪЖДА „Афуз инженеринг“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Куклен, ул.“Преслав“ № 6, представлявано от управителя М.Н.А., да заплати на община Асеновград сумата 1080 (хиляда и осемдесет) лева, разноски.

ОСЪЖДА „Афуз инженеринг“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Куклен, ул.“Преслав“ № 6, представлявано от управителя М.Н.А., да заплати на „Златанов“ ЕООД, ЕИК 16004698, със седалище и адрес на управление: град Асеновград, ул. „Генерал Данаил Николаев“ № 11, представлявано от управителя И.Г.З., сумата 800 (осемстотин) лева, разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването.

 

Съдия: