Решение по дело №437/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 22
Дата: 2 февруари 2022 г. (в сила от 21 декември 2022 г.)
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20217200700437
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     

                                                  № 1

 

гр. Русе, 02.02.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VI - ти състав, в открито заседание на 25 януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:                                                        

                                                                    СЪДИЯ: ЕЛИЦА Д.

 

при участието на секретаря ДИАНА МИХАЙЛОВА, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 437 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 22, § 7 и чл. 44 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МКС), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „ЕРИК МБ“ ООД, със седалище: гр. Русе, депозирана чрез адв.-пълномощник Св. Ж., против Решение рег. № 32-201946 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция (ТД) „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г.

Жалбоподателят твърди, че обжалваното от него решение е незаконосъобразно, поради допуснати при постановяването му съществени процесуални нарушения, противоречие с материалния закон и несъобразяване с целта на закона.

Претенцията е да се отмени обжалваното решение.

Претендира се и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът – Директорът на Териториална дирекция Митница Варна в Агенция „Митници“, чрез процесуален представител излага становище за неоснователност на жалбата, като счита оспореното решение за правилно и законосъобразно. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срок, срещу годен за оспорване акт и като подадена от адресата на акта. Съобщението за постановяване на оспорения акт е получено от дружеството-жалбоподател на 06.07.2021 г., видно от известието за доставяне, приложено на л. 9 от делото, а жалбата е с входящ номер при ответника от 13.07.2021 г. – л. 4 от делото, т. е. жалбата е подадена в 14-дневния срок, определен с нормата на чл. 149, ал. 1 от АПК. Оспорващото дружество е лице, което има правен интерес от оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават задължения.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Предмет на обжалване в настоящото производство е Решение рег. № 32-201946 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., с което на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), е отказано приемането на митническата стойност на декларираните стоки с №№ 1, 2, 3, 4 /за част от стоката/, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 по МД MRN: 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г.; определена е нова митническа стойност на внесените по тази декларация стоки с № 1, 2, 3, 4 /за част от стоката/, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 на основание чл. 74, пар. 2, буква б) от Регламент (ЕС) № 952/2013; коригирана е митническата декларация MRN18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., като е увеличена стойността за стоките; начислените и взети под отчет суми са: ДДС 9 674,98 лв., които са заплатени и в резултат от променената стойност е установена сума за доплащане на ДДС 30 572,76 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 59, ал. 2 от ЗДДС, вр. с чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013.

Решението е издадено в производство за последващ контрол по чл. 84, ал. 1 от ЗМ.

На 25.10.2018 г. „Ерик МБ“ ООД декларира на режим „допускане за свободно обращение“ с горната митническа декларация стоки, 370 колета, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, условие на доставка СРТ Варна Запад - Девня, с обща фактурна стойност 28826,95 щ.д., при курс за 1 щ.д. 1.67638 лв.

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: фактура № 110293 от 23.10.2018 г., износна митническа декларация № 18341300ЕХ686515, сертификат A.TR №Y0194231 от 23.10.2018г., декларация за стойността D.V.1, товарителница от 23.10.2018 г., платежно нареждане за плащане към бюджета на ДДС, пълномощно.

Стока № 1 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „мъжки пуловер – 7 600 броя - п. 1“, деклариран код по ТАРИК **********, 3400 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 5092 USD, декларирана митническа стойност 1,12 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по Комбинираната номенклатура /КН/ 61102091 е 43,05 лв./кг, рисков праг 21,53 лв./кг.

Стока № 2 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамски пуловер - 5450 броя - п. 2; детски пуловер - 3200 броя - п. 3“, деклариран код по ТАРИК **********, 3488 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 5270,50,16 USD, декларирана митническа стойност 1,02 лв./бр., 2,53 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61102099 е 40,47 лв./кг, рисков праг 20,24 лв./кг.

Стока № 3 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамска пижама - 3600 к-та - п. 4; дамска нощница - 280 броя - п. 5“, деклариран код по ТАРИК **********, 1306 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1948 USD, декларирана митническа стойност (осреднена) 0,84 лв./бр.; к-т, 2,50 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62082100 е 23,14 лв./кг, рисков праг 11,57 лв./кг.

Стока № 4 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „мъжка пижама долница - 3100 броя - п. 6; пижама за момчета - 750 к-та - п. 7", деклариран код по ТАРИК **********, 2577,32 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 3888 USD, декларирана митническа стойност 1,69 лв./бр., 2,53 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62072100 е 28,63 лв./кг, рисков праг 14,32 лв./кг.

Стока № 5 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамска блуза - 1470 бр. - п. 8", деклариран код по ТАРИК **********, 931 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1396,50 USD, декларирана митническа стойност 1,59 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62063000 е 80,29 лв./кг, рисков праг 40,15 лв./кг.

Стока № 6 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „мъжка блуза - 1050 броя - п. 9", деклариран код по ТАРИК **********, 630 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 955,50 USD, декларирана митническа стойност 1,53 лв./бр., 2,54 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61051000 е 59,03 лв./кг., рисков праг 29,52 лв./кг.

Стока №7 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамско палто - 65 броя - п. 10", деклариран код по ТАРИК **********, 63 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 97,50 USD, декларирана митническа стойност 2,51 лв./бр., 2,59 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62021210 е 42,60 лв./кг., рисков праг 21,30 лв./кг.

Стока №8 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамски халат - 550 броя - п. 11", деклариран код по ТАРИК **********, 274 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 412,50 USD, декларирана митническа стойност 1,26 лв./бр., 2,52 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61089100 е 24,86 лв./кг., рисков праг 12,43 лв./кг.

Стока №9 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамска шапка плетена - 2500 броя - п. 12", деклариран код по ТАРИК **********, 238 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 375 USD, декларирана митническа стойност 0,25 лв./бр., 2,64 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 65040000 е 50,83 лв./кг., рисков праг 25,42 лв./кг.

Стока №10 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „килимче 120 х 80 см - 700 броя - п. 13", деклариран код по ТАРИК **********, 725 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1120 USD, декларирана митническа стойност 2,68 лв./бр., 2,59 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 57011090 е 43,48 лв./кг., рисков праг 21,74 лв./кг.

Стока №11 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „екстрафор - 2850 броя - п. 14", деклариран код по ТАРИК **********, 1478 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 2223 USD, декларирана митническа стойност 1,31 лв./бр., 2,52 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 58063290 е 26,42 лв./кг., рисков праг 13,21 лв./кг.

Стока № 12 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „тъкани за пердета 2,20 см - 13441 метра - п. 15", деклариран код по ТАРИК **********, 4040 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 6048,45 USD, декларирана митническа стойност 0,34 лв./м., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 54076130 е 20,61 лв./кг., рисков праг 10,31 лв./кг.

Органът е посочил, че когато в процеса на последваща проверка на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ на декларираната митническа стойност, митническите органи, пред които са декларирани стоките, се съмняват основателно, че декларираната стойност представлява цялата платена или подлежаща на плащане сума по реда на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., се прилага разпоредбата на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза (Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447).

За целите на проверката на декларираната митническа стойност на внасяните стоки освен сравнителен анализ на база наличната информация в митническата информационна система, митническите органи са използвали и оценки на групи месечни агрегирани данни, извлечени от СОМЕХТ база данни на Евростат за подробна статистика на международната търговия със стоки, за всеки продукт, произход и държава членка на местоназначение, за многогодишен период, обикновено четири последователни години - т. нар. „справедливи цени“.

Основателни съмнения може да съществуват конкретно, когато декларираната стойност е по-ниска от определена рискова прагова стойност. За целите на управление на риска рисковата прагова стойност може да бъде определена на базата на тези справедливи цени. Същите се предоставят на разположение на държавите членки на ЕС чрез системата "ТЕЗЕЙ" (THESEUS) на Съвместния изследователски център на Европейската комисия (Joint Research Centre).

Предвид че, декларираната стойност на стоките по цитираната митническа декларация е значително по-ниска от справедливата цена, валидна за тях в ЕС и на база извършения сравнителен анализ, у ответника са възникнали съмнения относно декларираната митническа стойност. Митническата стойност на някои от внасяните стоки за килограм нетно тегло е основана на изключително ниска фактурна цена спрямо наличната средна статистическа стойност на сходни стоки. По митническа декларация с MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г. декларираната митническа стойност на процесните стоки била следната: стока № 1 за килограм е в размер на 2,51 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 43,05 лв./кг, стока № 2 - е в размер на 2,53 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 40,47 лв./кг, стока № 3 - е в размер на 2,50 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 23,14 лв./кг, стока № 4 - е в размер на 2,53 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 28,63 лв./кг, стока № 5 - е в размер на 2,51 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 80,29 лв./кг, стока № 6 и стока № 7 - е в размер на 2,54 лв./кг и 2,59 лв/кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 59,03 лв./кг и 42,60 лв./кг, стока № 8 - е в размер на 2,52 лв./кг, като е било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 24,86 лв./кг, стока № 9 - е в размер на 2,64 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 50,83 лв./кг, стока № 10 - е в размер на 2,68 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 43,48 лв./кг, стока № 11 - е в размер на 2,52 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 26,42 лв./кг, стока № 12 - е в размер на 2,51 лв./кг, като било прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 20,61 лв./кг.

С писмо № 32-103231 от 03.04.2020 г. от дружеството са изискани за нуждите на повторна проверка съгласно нормата на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 допълнителни документи в подкрепа на декларираната митническа стойност на стоките. Горното писмо е изпратено до дружеството и същото е върнато със забележка „Непотърсена", видно от известие за доставка на „Български пощи" ЕАД. След документално издирване лицето не е намерено на адреса на управление, поради което е приложен механизма за отправяне на публичен призив по смисъла на чл. 18а, ал. 10 от АПК, като на 13.10.2020 г. съобщение peг. № 32-298529 от 13.10.2020 г. е поставено на таблото в сградата на ТД Северна морска и е публикувано на електронната страница на Агенция „Митници“. На 28.10.2020 г. съобщението е свалено от таблото и на основание чл. 18а, ал. 10 от АПК, поради неявяване на лицето в указания 14-дневен срок, писмо peг. № 32-103231 от 03.04.2020 г. се счита за редовно връчено.

Изготвено е писмо с peг. № 32-335897 от 17.11.2020 г. до Директора на ТД „Дунавска", в което е посочено, че с оглед спазване процедурата по чл. 18а, ал. 9 от АПК, да се извърши съобщаване чрез залепване на уведомлението на врата или на пощенската кутия на посочените адреси, а когато до тях не е осигурен достъп - на входната врата или на видно място около нея. С писмо peг. № 32-365159 от 10.12.2020 г. директорът на ТД „Дунавска" уведомява органа, че на 20.11.2020 г. писмо peг. № 32-103231 от 03.04.2020 г. се счита за редовно връчено.

В определения от митническите органи срок вносителят не е представил никакви документи, изискуеми в подкрепа на декларираната митническа стойност на процесните стоки.

Вземайки предвид горното, както и непредставянето от страна на вносителя на допълнително изисканите му от митническите органи документи, които в наложилата се търговска практика са неразделна част и съпътстват всяка една външнотърговска сделка като: външнотърговския договор или заявките, проформа фактурите, документите за извършените разплащания между купувача и продавача, както и водената между тях търговска кореспонденция, касаещи конкретните вносове, които биха дали информация за това какви цени на стоките в пратката са били договорени, какви са сроковете и начините на заплащането им, е прието, че допълнително подсилва основателността на съмненията относно реалността на декларираната митническа стойност на процесиите стоки в цитираната митническа декларация.

Съгласно разпоредбата на чл. 74, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, когато митническата стойност на стоките не може да се определи на основание член 70 от същия регламент, тя се определя по реда на чл. 74, пар. 2 от него, като се прилагат последователно букви от а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките.

При изследване на метода, регламентиран в чл. 74, пар. 2, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 е достигнат изводът, че не може да се определи митническа стойност, въз основа на идентични стоки, тъй като описанието на стоките в ЕД 6/8 на митническите декларации за допускане за свободно обращение, регистрирани в приблизително същия период е недостатъчно. То не включва качество на изделията, изчерпателно описание на артикулите, състава на материала и т. н., което от своя страна не позволява прилагането на метода за идентичност на стоките по смисъла на определението, посочено в чл. 1, пар. 2, т. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447.

След направения анализ в националната база данни за оформени митнически декларации за допускане до свободно обращение в същия или приблизително същия момент на сходни стоки са намерени резултати за декларирани и приети митнически стойности, от други вносители и от същия вносител, които не са необичайно ниски и са декларирани и приети в съответствие с чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013952/2013.

Съгласно чл. 141 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447, когато се установи повече от една договорна стойност на идентични или сходни стоки, за определяне на митническата стойност на внасяните стоки се използва най-ниската от тези стойности.

Предвид горното, административният орган е приел, че митническата стойност на стоки с № 1, 2, 3, 4 /за част от стоката/, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 по MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., следва да бъде определена на основание чл. 74, пар. 2, буква „б" от Регламент (ЕС) № 952/2013, като се вземе предвид декларираната митническа стойност по митнически декларации с MRN:

За стока № 1: МЪЖКИ ПУЛОВЕР, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 5.48 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN18BG001009H0019519/18.09.2018

За стока № 2: ДАМСКИ ПУЛОВЕР, ДЕТСКИ ПУЛОВЕР, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 7.84 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0862183/11.10.2018

За стока № 3: ДАМСКА ПИЖАМА, ДАМСКА НОЩНИЦА, КОД ПО ТАРИК ********** Дамска пижама - нова митническа стойност- 3,11 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0780648/13.09.2018 Дамска нощница - нова митническа стойност - 4,80 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0567811/ 03.07.2018

За стока № 4: МЪЖКА ПИЖАМА ДОЛНИЦА, ПИЖАМА ЗА МОМЧЕТА, КОД ПО ТАРИК ********** Мъжка пижама долница - митническата стойност е в диапазона на декларирани и приети вече митнически стойности на сходни стоки. Пижама за момчета комплект - нова митническа стойност - 9,48 лв./к-т. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0862183/ 113.10.2018

За стока № 5; ДАМСКА БЛУЗА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 7,18 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0792489/18.09.2018

За стока № 6: МЪЖКА БЛУЗА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 5,54 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0649499/30.07.2018

За стока №7; ДАМСКО ПАЛТО, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност- 18,01 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0589154/09.07.2018

За стока №8; ДАМСКИ ХАЛАТ, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 6,74 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG002002H0114105/16.08.2018

За стока №9: ДАМСКА ШАПКА ПЛЕТЕНА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 0,51 лв./бр. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG003000H0288212/25.10.2018

За стока №12: ТЪКАНИ ЗА ПЕРДЕТА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност- 2,91 лв./м. База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005807H0231972/04.09.2018

Предвид горното е определена нова митническа стойност по MRN: 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., за стока № 1 е в размер на 41648,00 лв., за стока № 2 е в размер на 67816,00 лв., за стока № 3 е в размер на 12540,00 лв., за стока № 4 - пижама за момчета -750 к-та е в размер на 7110,00 лв., за стока № 5 е в размер на 10554,60 лв., за стока № 6 е в размер на 5817,00 лв., за стока № 7 е в размер на 1170,65 лв., за стока № 8 е в размер на 3707,00 лв., за стока № 9 е в размер на 1275,00 лв., за стока № 12 е в размер на 39113,31 лв., на основание чл. 74, пар. 2, буква „б" от Регламент (ЕС) № 952/2013.

В съответствие с нормата на чл. 22, пар. 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013, с писмо изх. № 32-150036 от 13.05.2021 г. е уведомен вносителят за мотивите, на които ще се основава решението на митническия орган. Същото е получено на 21.05.2021 г., видно от известие за доставяне PS 9028004A3F W. В определения 30-дневен срок, дружеството не е изразило становище.

Впоследствие, на 25.06.2021 г., Директорът на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ е постановил оспореното в настоящото производство Решение рег. № 32 – 201946 към MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., с което на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, е отказано приемането на митническата стойност на декларираните стоки с №№ 1, 2, 3, 4 /за част от стоката/, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 по МД MRN: 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г.; определена е нова митническа стойност на внесените по тази декларация стоки с № 1, 2, 3, 4 /за част от стоката/, 5, 6, 7, 8, 9 и 12 на основание чл. 74, пар. 2, б) от Регламент (ЕС) № 952/2013; коригирана е митническата декларация MRN18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г., като е увеличена стойността за стоките; начислените и взети под отчет суми са: ДДС 9 674,98 лв., които са заплатени и в резултат от променената стойност е установена сума за доплащане на ДДС 30 572,76 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания на основание чл. 59, ал. 2 от ЗДДС, вр. чл. 114 от Регламент (ЕС) № 952/2013.

По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза със задача вещото лице да установи колко е платената цена от дружеството за процесните стоки и има ли други подлежащи на плащане суми по фактурата, приложена към  МД 18BG0020002H0152172 от 25.10.2018 г.; по какъв ред е извършено плащането и има ли съответствие между платената цена за стоките и декларираната стойност по процесната МД 18BG0020002H0152172 от 25.10.2018 г. След като се е запознало с писмените доказателства, съдържащи се в приобщената към делото административна преписка и след като е извършило проверка по счетоводната отчетност на „ЕРИК МБ“ ООД за отчетната 2018 г., вещото лице е дало заключение, което е прието от съда като компетентно и обективно изготвено и неоспорено от страните, че „ЕРИК МБ“ ООД не е платило стойността по фактура № 110293/23.10.2018 г. – 28 826,95 щ.д., при курс на щ.д. – 1,67638 лева, или левова равностойност към 25.10.2018 г. – 48 324,92 лева /дата на Митническа декларация - MRN: 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г./ на издателя и доставчик – „Иляда Маденчилик Инш. Текс. Цитираната фактура е била осчетоводена по надлежния ред като доставка на стоки в размер на 48 324,92 лева, с платен ДДС в размер на 9 674,98 лева и други разходи – митническо представителство в размер на 50 лева на 24.10.2018 г. Цялата сума по фактурата подлежи да бъде платена от „ЕРИК МБ“ ООД на посоченото трето лице. На третия поставен въпрос вещото лице посочва, че не може да отговори, тъй като не е платена цена за доставените стоки по процесната митническа декларация, за да бъде тази цена сравнявана с декларираната стойност на стоките по процесната митническа декларация, но заявява, че с декларираната стойност на стоките по декларацията, същите са осчетоводени като доставени в „ЕРИК МБ“ ООД и тази декларирана стойност подлежи на плащане от дружеството (л. л. 295 - 298 от делото).

При така установените по делото факти и обстоятелства, съдът прави следните правни изводи: 

Оспореният акт е издаден от компетентен орган по аргумент от чл. 19, ал. 7 от Закона за митниците (ЗМ). Съгласно посочената норма, за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. Разпоредбата на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. указва, че освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на чл. 22, § 4, 5, 6 и 7, чл. 23, § 3 и чл. 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно оспореното решение на Директора на ТД Северна морска в Агенция „Митници“ е издадено от компетентен административен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съгласно чл. 101, § 1 и чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., във вр. с чл. 19, ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ, във вр. с чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г., съобразно предоставените му правомощия.

Обжалваното решение обаче е постановено при неспазване на установената форма, при съществени нарушения на процесуалните правила и в несъответствие с материалноправните норми, включително тези от европейското право, и целта на закона.

Спорът между страните е формиран по въпросите дали митническите органи са обосновали „основателни съмнения“ по смисъла на чл. 140, § 2 от Регламент (ЕС) № 2015/2447 и спазили ли са процедурата по чл. 141 от същия регламент, във връзка с чл. 74, § 2, буква „б“ от МКС за определяне на митническата стойност по процесния внос съобразно договорната стойност на сходни стоки.

Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности - Решение от 19 март 2009 г., Mitsui & Co. Deutschland, C-256/07, т. 20; Решение от 15 юли 2010 г., Gaston Schul, С-354/09.

Съгласно чл. 70, § 1 и § 2 от МКС, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, т. е. действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, без да се засягат корекциите, които при необходимост трябва да бъдат направени в съответствие с чл. 71 и чл. 72 от МКС. Освен това митническата стойност трябва да отразява реалната икономическа стойност на внесената стока и да отчита всички елементи на стоката, които имат икономическа стойност - Решение от 16 ноември 2006 г., Compaq Computer International Corporation, С-306/04, т. 20.

Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от МКС, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от МКС при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Цитираните критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи систематично следващото правило в установената поредност.

Съгласно чл. 141, § 1 от Регламента за прилагане, при определяне на митническата стойност на внасяните стоки по реда на чл. 74, § 2, буква а) или б) МКС се използва договорната стойност на идентични или сходни стоки, които са в продажба на същото търговско равнище и по същество в същите количества като стоките, чиято стойност се определя. Когато не може да се установи такава продажба, митническата стойност се определя, като се има предвид договорната стойност на идентични или сходни стоки, продавани на различно търговско равнище или в различни количества. Тази договорна стойност следва да се коригира, за да се вземат предвид разликите, дължащи се на търговското равнище и/или количествата.

Член 141, § 3 от Регламента за прилагане предвижда, че когато се установи повече от една договорна стойност на идентични или сходни стоки, за определяне на митническата стойност на внасяните стоки се използва най-ниската от тези стойности.

Понятията „идентични стоки“ и „сходни стоки“ са дефинирани съответно в чл. 1, § 2, т. 4) и т. 14) от Регламента за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, сочещи, че „идентични стоки“ са стоките, произведени в същата държава, които са еднакви във всяко отношение, включително физическите им характеристики, качеството и репутацията им. Незначителните различия във външния вид не изключват стоките, които в друго отношение отговорят на определението, от третирането им като идентични.

„Сходни стоки“ са стоки, произведени в същата държава, които въпреки че не са еднакви във всяко отношение, имат подобни характеристики и подобни съставни материали, което им дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско отношение. Сред факторите, които определят дали стоките са сходни, са качеството на стоките, репутацията им и съществуването на търговската марка.

Независимо, че при митническото остойностяване на стоките приоритетна е договорната стойност по чл. 70 от МКС, разпоредбата на чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане дава възможност на митническите органи, при наличието на основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане цена по чл. 70, § 1 от МКС, да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация. Ако и след предоставяне на тази допълнителна информация съмненията на митническите органи не отпаднат, то съгласно чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане, те могат да отхвърлят декларираната цена.

Тежестта за доказване на наличието на основателни съмнения обаче лежи върху митническите органи и е предпоставка за неприемането на декларираната митническа стойност.

В Решението по дело С- 263/06, т. 52 Съдът на ЕС разяснява, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална при процедурата по чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане, то съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани, а изисканата от декларатора допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения и да е съобразена с възможностите му. Задължението за мотивиране на решението за стартиране на процедурата по чл. 140 от Регламента за прилагане и впоследствие на решението за корекция, произтича от общото правило на чл. 22, § 7 от МКС, изискващо митническите органи да мотивират всяко неблагоприятно за заявителя решение. Зачитането на правото на защита представлява основен принцип на правото на Съюза, който трябва да се прилага във всеки случай, когато административен орган възнамерява да приеме акт, увреждащ лицето, към което е насочен - Решение от 18 декември 2008 г., Sopropй, C-349/07, т. 36. В рамките на процедурата по чл. 140 от Регламента за прилагане гарантирането на този принцип изисква лицето да е надлежно уведомено за обстоятелствата, на които се основават съмненията и именно в тази връзка да е изискана обосновка на договорната стойност.

В случая това изискване не е спазено при уведомяването на вносителя, тъй като същият не е запознат от митническите органи с релевантните към процедурата по чл. 140, във вр. с чл. 141 от Регламента за прилагане обстоятелства за определяне на митническата стойност съобразно договорната стойност на сходни стоки. Действително, от оспорващия са изискани допълнителни документи, обосноваващи декларираната МС, но от митническия орган не са посочени обстоятелствата, породили съмненията в действителността на договорната стойност.

Mитническите органи не са обосновали съмненията си по смисъла на чл.140 от Регламента за изпълнение в декларираната от вносителя договорна стойност на процесните стоки. Липсват мотиви, че посочените средни стойности на вносове в рамките на Съюза и конкретно на територията на България касаят стоки, които имат сходни функционални характеристики и са от сходни или подобни материали със сходен състав и имат обективната способност да заменят внасяните по декларацията в рамките на нормалната търговия. Посочените стойности са в лева за килограм, като по никакъв начин не са съотнесени към данните от процесния внос, които са за цена на брой. В случая от приетото по делото и неоспорено от страните заключение на съдебно-счетоводната експертиза е установено, че е налице пълно съответствие между подлежащата на плащане цена на стоките и декларираната стойност по МД, а това опровергава манифестираното съмнение на митническите органи, че декларираната стойност на стоките не представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.

След като митническите органи не са извършили необходимия анализ съгласно чл. 141 от Регламента и не са обосновали приложената от тях договорна стойност по внос от трето лице, то не са били налице и предпоставките на чл. 140, § 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 за определяне на митническата стойност на внесените стоки по вторичния метод, установен в чл. 74, § 2, б. „б“ от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.

В оспореното решение е посочено единствено, че след направения анализ в националната база данни за оформени митнически декларации за допускане на свободно обращение в същия или приблизително същия момент на сходни стоки са намерени резултати за декларирани и приети митнически стойности, от други вносители, които не са необичайно ниски. Същите са декларирани и приети в съответствие с член 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013. В оспореното решение е посочен един единствен номер на митническа декларация, която е послужила за определяне на по-високата митническа стойност на всяка от процесните стоки, без дори да е направен анализ на вида декларирана стока и характеристиките й. Представените допълнително митнически декларации дори не касаят сходни стоки, напротив касаят внос на обувки, шалове,одеала,вратовръзки и др.  

Формалното позоваване на информация от митническата информационна система за осъществен внос на стоки от различен изпращач в приблизително същия период, не обосновава приложение на чл. 74, § 2, б. „б“ от Кодекса.

Липсват данни защо е прието, че се касае за внос на сходни стоки. Не е извършен анализ на характеристиките и съставните материали на стоките и на тяхното качество. Не е изследвано дали те могат да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско отношение, като посочената разлика в цените е приета за достатъчна за обосноваване на съмненията за отхвърляне на декларираната от жалбоподателя митническа стойност. Митническият орган не е посочил защо приема като сходни стоки единствено тези, които имат еднакво тарифно класиране с процесните, както и защо възприема вписаните в тези декларации стойности за такива по чл. 70 от Кодекса, без да изследва и анализира доказателства за действителната подлежаща на плащане или платена стойност.

В този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд, намерила отражение например в Решение № 8084 от 5.07.2021 г. на ВАС по адм. д. № 2982/2021 г., VIII о.; Решение № 5568 от 10.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11906/2020 г., VIII о. и др.

Становището на вещото лице по СЧЕ ,че не е все още платена цената по фактурите, но стоката е осчетоводена не променя горенаправените изводи

С оглед изложените съображения съдът приема, че от страна на митническите органи не е обосновано приложението на чл. 140, във вр. с чл.141 от Регламента за прилагане, във вр. с чл. 74, § 2, буква „б“ от МКС, поради което, като не е приел декларираната договорна стойност на процесните стоки и е определил нова такава, по декларации на трети лица, Директорът на ТД Северна морска при Агенция „Митници“ е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да се отмени.

При този изход на спора на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените разноски в производството, за които са налице доказателства за извършването им, в общ размер на 362 лв., както следва: 50 лв. – държавна такса за образуване на делото (л. 13 от делото); 312 лв. – възнаграждение за вещо лице по приетата съдебно-счетоводна експертиза (л. 299, л. л. 303 и 304 от делото). По делото не са представени доказателства за уговорено и заплатено възнаграждение на упълномощения адвокат. Представено е само общо пълномощно, в което обаче липсва уговорено адвокатско възнаграждение за предоставената правна защита от адв. Св. Ж. по конкретното дело (л. 7 от делото).

На основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Русе

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение рег. № 32-201946 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0152172 от 25.10.2018 г.

 

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „ЕРИК МБ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Русе, ул. „Тулча“ № 8, бл.„Шабла“, вх. 7, ет. 2, ап. 23, представлявано от управителя М.Б., сумата в размер на  362 лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                             Съдия: