Решение по дело №833/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 282
Дата: 10 ноември 2022 г. (в сила от 10 ноември 2022 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100833
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 282
гр. Смолян, 10.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и осми
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100833 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:

Предмет на делото са предявените искове от ищеца Л. М. М. срещу Областна
Дирекция ***- Смолян, с правното основание на чл.178, ал.1, т.3 вр. с чл.187 ЗМВР и
чл.86 ЗЗД., за осъждане на ответната страна да му заплати сумата в размер на 2 652,08
лева – главница, представляваща допълнително възнаграждение за положен от него и
незаплатен извънреден труд за периода от 01.10.2019г. до 29.08.2022г., ведно със
законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда 29.08.2022г.. до
окончателното изплащане на сумата, както и сумата в размер на 385,97 лева-
мораторна лихва върху сумата за допълнителното възнаграждение за положен
извънреден труд, считано от първо число на месеца, следващ тримесечния период, за
който се дължи съответното допълнително трудово възнаграждение до датата на
предявяване на иска- 29.08.2022г.
В съдебно заседание исковете се поддържат от процесуалния представител на ищеца
адв.П..
За ответника ОД ***- Смолян юриск.Ш.оспорва исковете.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника исковете се оспорват по
основание и размер. Правят се възражения за частично припокриване на претенцията
за част от периода , предвид вече постановеното Решение по гр.дело №1323/2019г. по
описа на РС- Смолян. През исковия период ищецът е бил служител ***, като статутът
на тези служители се урежда единствено от ЗМВР и са неприложими Закона за
държавния служител, Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата. Не е налице закон или акт на МС, който да допуска преизчисляване
на положения нощен труд от ищеца с коефициент 1,143. Ищецът е получавал
допълнително заплащане в размер на по 0,25 лв. на час, а след 01.02.2020г.- в размер на
1
100 лв. На час съгласно Заповед от 05.02.2020г. ***. Предвид горните възражения в
отговора на ответника, претенцията по главния иск е неоснователна и недоказана
според ответната страна, което влече и неоснователност на акцесорния иск.
Страните представят и писмени защити.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, както и
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, намира исковете за
ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение. Видно е от представената с исковата молба служебна бележка №345
000- 7241/15.07.2022г., издадена от ОД ***- Смолян. От заключението по назначената
съдебно- счетоводна експертиза се установява, че Л. М. М. с ЕГН **********,
служител в ОД *** - гр. Смолян, на длъжност старши полицай в група „Охрана на
обществения ред“ при РУ - Смолян със статут „държавен служител“ по смисъла на
чл.142,ал. I т. 1 от Закона за МВР, е полагал труд на смени, всяка с продължителност от
12 часа, съгласно изготвени месечни графици, при сумирано отчитане на работното
време.
От 01.10.2019 год. до 31.12.2019 год. е получавал основно месечно трудово
възнаграждение за длъжност 890,00 лева; от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. - 979,00 лева;
от 01.01.2021 г. до 30.06.2022 г. -1126,00 лева; от 01.07.2022 г. до 29.08.2022 г. - 1351,00
лева. Часовата работна заплата за всяка календарна година в рамките на процесния
период е както следва: За 2020г. - 13,19 лв., за 2021 г.-1 1 ,2 8 лв. и за 2022г. - 10,80 лв.
За целия период от 12.11.2019 г. до 29.08.2022 г. Л. М. М. е положил 1640 часа
нощен труд, от които 40 часа нощен труд през официални празници, които са му
заплатени заедно с дневния без същите часове нощен труд да бъдат превръщани в
дневни, съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ. Разликата в часовете отработен нощен труд след
приравняването им по Наредбата е 234 часа
Вещото лице е констатирало, че въз основа на издаден изпълнителен лист от
14.05.2020г. по влязло в сила Решение №158 от 14.02.2020г. по ГД №323/ 2019г. по
описа на PC - Смолян, с което ответната страна ОДМВР - Смолян е осъдена да изплати
на ищеца М. допълнително възнаграждение за положен и неизплатен нощен труд,
ведно със законната лихва, който период частично се препокрива с претендирания по
настоящата искова молба ( 01.10.2019г. до 29.08.2022г.), за които ищеца е бил вече
възмезден, то изчисленията по заключението са извършени от 12.11.2019г. до
29.08.2022г.
За целия период от 12.11.2019г. до 29.08.2022 г. Л. М. М. е положил 234 часа
нощен труд, които са му заплатени заедно с дневния без същите часове нощен труд да
бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ. От преизчислението на тези
часове в дневни, остава да получи допълнително суми за 234 часа, равняващи се на
2652,08 лева по часовите ставки за отделните месеци.
Размерът на законната лихва за забава, дължима на всеки тримесечен период върху
сумата за разликата между положения нощен труд и преизчисления, съгласно „Наредба
за структурата и организацията на работната заплата“, изчислен от първо число на
месеца, следващ тримесечието, за което се отнася до м. август 2022 год. по тримесечия,
е 385,97 (к.13 + к.19) лева.
Вещото лице поддържа заключението си в съдебното заседание, същото е прието
2
по делото.
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които
полагат труд за времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса
на труда. В ал.2 на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната
заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители *** се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа. Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
3
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
При това, следва да се вземе предвид заключението на вещото лице относно размера
на дължимото възнаграждение. Ако се изключи приложението на правилата на КТ и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи,
би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване съобразно приетото по делото заключение по
назначената съдебно- счетоводна експертиза и исковете да се уважат с допуснатото
изменение на претенциите. Съгласно методологията по Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата отработените часове нощен труд се превръщат в
дневни, като според заключението по ССчЕ общия размер на неначислените и
неизплатени възнаграждения за положен нощен труд за периода 12.11.2019г. до
29.08.2022г. е 2 652,08 лева., при отчитане на вече получената парична сума от ищеца
съобразно установеното от вещото лице за припокриване на част от периода, за което е
водено предходното дело.
Относно претенцията за лихвата, същата следва да се присъди в установения по
заключението размер от 385,97лева.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на
ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия период
нощен труд в установения от експертизата размер. В посочения размер следва да се
уважат претенциите на ищеца, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на предявяване на иска до изплащане на вземането.
С оглед изхода на делото, ще следва на ищеца да бъдат присъдени направените
съдебни разноски по делото в размер на 450,00 лева за заплатеното адвокатско
възнаграждение. С отговора на исковата молба ответникът е заявил възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение при условие, че надвишава
установените размери, а в случая следва да се посочи, е така претендираното
адвокатско възнаграждение не надвишава размерите по Наредбата за минималрните
размери на адвокатското възнаграждения, съобразявайки, че са предявени искове за
главница и лихви.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 156,08 лева, както и разноски за вещо лице в
размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
4
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.С., БУЛСТАТ
**********, да заплати на Л. М. М., ЕГН**********, с адрес **** сумата в размер на
2 652,08 лева допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд за
периода от 12.11.2019г. до 29.08.2022г., ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба в съда 29.08. 2022г. до окончателното изплащане на
сумата, както и 385,97 лева- мораторна лихва върху неизплатеното възнаграждение за
положения нощен труд за периода от 12.11.2019г. до 29.08.2022г.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.С**** БУЛСТАТ
**********, да заплати на Л. М. М., ЕГН**********, с адрес *** съдебни разноски
по делото в размер ан 450,00 лева за платено адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.***, БУЛСТАТ
**********, да заплати по сметка на Районен съд- Смолян държавна такса върху
уважените искове в размер на 156,08 лева, както и разноски за вещо лице по
назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5