Решение по дело №277/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юли 2019 г. (в сила от 27 май 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  266

 

гр.Стара Загора, 18.07.2019г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд в публичното заседание                                       на осемнадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                    Председател: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

 

при секретаря Николина Николова

и в присъствието на  прокурора МАРГАРИТА Д.А,

като разгледа докладваното от СТИЛИЯН МАНОЛОВ адм.дело №277 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.45, ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ във връзка с чл.145 и сл.от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по оспорване на Областен управител на Област Стара Загора, обективирано в Заповед №АК-01-ЗД-5/15.04.2019г., против Решение № 997/28.03.2019г. на Общински съвет – Казанлък. В заповедта се сочи, че с оспореният административен акт, издаден от Общински съвет Казанлък е решено следното: Да се извърши  продажба чрез публичен търг по реда на глава шеста от Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с имоти, общинска собственост на ОбС Казанлък, на общински поземлен имот с идентификатор 61056.501.421, с обща площ 5660 кв.метра, по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед №РД-18-58/16.04.2008г. на ИД на АГКК, последно изменение със Заповед №КД-14-02-1374/15.10.2009г. на Началник на СГКК – Бургас, адрес с. Равда, общ. Несебър, трайно предназначение на територията: Урбанизирана. Начин на трайно  ползване:  ниско застрояване /до 10м/, номер по предходен план: 527, кв.33, при граници: 61056.501.602; 61056.501.498; 61056.501.422; 61056.501.420, с начална тръжна цена 980 000 лева без ДДС. Със същото решение Общински съвет Казанлък упълномощава Кмета на община Казанлък да организира провеждане на публичен търг за продажба на горепосочения имот и да извърши  всички последващи правни и фактически действия във връзка с продажбата му. Твърди се, че от доклада на Кмета на общината е видно, че е определена начална тръжна цена в размер на 1 088 754 лева, която отговаря на изготвената по реда на чл. 41, ал.2 от ЗОС пазарна оценка. Излагат се съображения, че в хода на дебатите е постъпило предложение същата да се намали във 100 000 лева, с мотива че въпреки многократното обявяване в годините на търгове за продажба, към имота не е проявен интерес поради високата цена. Общинските съветници подкрепят предложението, като  определят начална тръжна цена за гореописания имот в размер на 980 000 лева, която е по-ниска от пазарната стойност на имота, определена  с актуална експертна оценка.  Обосновава се, че съгласно разпоредбата на чл.41, ал.2, изр.1-во от ЗОС разпоредителните сделки с имоти общинска собственост се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Съгласно изр.2-ро от същия текст пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общински съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл.22, ал.3, освен ако в закон не е предвидено друго. В изр.3-то на ал.2 от същия член, определянето на началните цени на имотите при провеждането на търгове и конкурси следва същата логика. Излагат се доводи, че независимо, че за имота е имало обявени търгове и не се е явил участник, то тези търгове за този имот са приключили и следващият търг е нов търг, поради което и при новия търг началните цени на имотите следва да се определят по същия ред. Според оспорващия нормата на чл.41, ал.2 от ЗОС императивно определя пазарната цена на общинските имоти, предмет на разпоредителни сделки по пазарната цена, определена от независим оценител, като няма предвидена законова възможност тази цена да бъде намалявана по преценка на общинския съвет. Поради това в случая Общински съвет Казанлък е нарушил императивно определения от закона начин на определяне на цената на имота, за който се взема решение да бъде обявен за продажба чрез публичен търг, като я определя под стойността на пазарната оценка. Моли се съда да отмени оспореното решение. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Ответникът Общински съвет Казанлък, редовно и своевременно призован, не изпраща представител по делото. С писмено становище се сочи, че оспореното решение не противоречи на чл.41, ал.1 от ЗОС и съответно на Наредба№ 15 на ОбС. Твърди се, че по направеното предложение за понижаване на цената на процесния имот на 980,000 лева, решението е прието с необходимото мнозинство от 25 гласа. Сочи се, че мотивите за това предложение се съдържат в самото решение, а именно проведените 5 броя търгове за продажба на имота, на които не се е явил, нито един кандидат купувач. Според ответника безспорно се установява, че определяната от лицензирания оценител начална тръжна цена, не съвпада с пазарната оценка на имота, тъй като никой купувач не се е заинтересувал от закупуване на терена. Обосновава се, че в закона е указано, че пазарните цени на имотите се определят от общинския съвет, а не от оценителя. Единственото ограничение по отношение на общинските съветници е определените пазарни цени, да не бъдат по ниски от данъчната оценка на съответния имот. В конкретния случай, определената пазарна цена от 980,000 лева без ДДС е многократно по-висока от данъчната оценка от 35 324,60 лева. В подкрепа на изложеното се цитира Решение № 10332/09.07.2013г. постановено по адм.д.№ 3258/2013г. по описа на ВАС. Моли се съда да остави без уважение оспорването на Областния управител.

 

Окръжна прокуратура Стара Загора, конституирана в производството на основание чл.16, ал.1, т.3 от АПК, чрез участващия по делото прокурор изразява становище за незаконосъобразност на решението на Общински съвет Казанлък. Моли съда да постанови решение, с което да отмени оспорения административен акт.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Община Казанлък е собственик на недвижим имот – частна общинска собственост ПИ, с идентификатор 61056.501.421, с обща площ 5660 кв.м, по кадастралната карта и кадастралните регистри, обобрени със Заповед РД-18-58/16.04.2008г. на ИД на АГКК, последно изменение със Заповед: КД-14-02-1374/15.10.2009г. на Началник СГКК – Бургас, с адрес: с.Равда, общ.Несебър, трайно предназначение на територията: Урбанизирана. Начин на трайно ползване: Ниско застрояване (до 10м), номер по преходен план: 527, квартал: 33, съгласно АЧОС №3160/16.11.2015г. (л.17)

 

Посоченият имот е обявяван за продан чрез публични търгове със съответните актове на Общински съвет Казанлък, както следва: с Решение № 119/31.03.2016г. с начална тръжна цена от 1 800 000 лева без ДДС (л.98-100); с Решение № 254/28.07.2016г. с начална тръжна цена от 1 511 709 лева без ДДС (л.101-102); с Решение № 418/30.03.2017г. с начална тръжна цена от 1 276 636 лева без ДДС (л.103-104); с Решение № 584/26.10.2017г. c начална тръжна цена от 1 264 895 лева без ДДС (л.105-106) и с Решение № 774/28.05.2018г. с начална тръжна цена от 1 089 536 лева без ДДС (л.107-109). Началните тръжни цени на имота в посочените решения са определяни на базата на актуални пазарни оценки. На обявените публични търгове не се е явил нито един кандидат.

 

През месец януари 2019г., по договор за възлагане на пазарна оценка на недвижим имот от лицензиран оценител е изготвена пазарна оценка на имота на стойност 1 088 754лв. (л.49-62). С оглед изготвената пазарна оценка Кмета на Община Казанлък е внесъл доклад изх.№61-01-31/06.02.2019г., с който е направено предложение Общински съвет Казанлък да приеме решение за извършване на продажба чрез публичен търг по реда на глава шеста от Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с имоти, общинска собственост на Общински съвет Казанлък, на общинския имот, находящ се в с.Равда с начална тръжна цена 1 088 754 лева без ДДС, като Кмета на Община Казанлък да бъде упълномощен да организира провеждане на публичен търг за продажба на имота и да извърши всички последващи правни и фактически действия във връзка с продажбата му (л.46-47).

 

На 22.03.2019г. с Покана №51 Председателят на Общински съвет Казанлък е свикал на 28.03.2019г. заседание на Общинския съвет със съответния дневен ред, в който е включен и доклада на Кмета на Община Казанлък за провеждане на търг за продажбата на поземления имот в с.Радва (т.64).

 

На проведеното на 28.03.2019г. заседание на Общински съвет – Казанлък доклада на Кмета на Община Казанлък с проекта за решение за провеждане на търг за продажбата на поземления имот в с.Радва, е разгледан като точка 7 от дневния ред. След проведени дискусии, от общинския съветник Параланов е направено предложение за намаляване на цената за продажба на имота от предложените 1 088 000 лева на 980 000 лева. Предложението е обосновано с обстоятелството, че на предишните проведени търгове не са се явили купувачи, поради високата начална тръжна цена. Предложението за определяне на началната тръжна цена в размер на 980 000 лева без ДДС е подложено на гласуване, като от общия брой 37 общински съветници са подали поименно 25 гласа „за”, 6 глас „против” и 1 гласа „въздържали се”.

 

Проекта за решение с приетото изменение е поставено за гласуване, като от общия брой 37 общински съветници са подали поименно 25 гласа „за”, 5 глас „против” и 1 гласа „въздържали се”. Прието Решение №997, с което е решено следното: „На основание чл.21, ал.1, т.1, т.8 от ЗМСМА, чл.35, ал.1, вр. чл.41, ал.2 от ЗОС, чл.43 и чл.81, ал.1 и ал.8 от Наредба №15 на Общински съвет Казанлък: 1. Да се извърши продажба чрез публичен търг по реда на глава шеста от Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с имоти, общинска собственост на Общински съвет Казанлък, на общинския имот ПИ, с идентификатор 61056.501.421, с обща площ 5660 кв.м, по кадастралната карта и кадастралните регистри, обобрени със Заповед РД-18-58/16.04.2008г. на ИД на АГКК, последно изменение със Заповед: КД-14-02-1374/15.10.2009г. на Началник СГКК – Бургас, с адрес: с.Равда, общ.Несебър, трайно предназначение на територията: Урбанизирана. Начин на трайно ползване: Ниско застрояване (до 10м), номер по преходен план: 527, квартал: 33; 2. Упълномощава Кмета на Община Казанлък да организира провеждане на публичен търг за продажба на имота и да извърши всички последващи правни и фактически действия във връзка с продажбата му.

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по приемане на оспореното решение, както и решенията  на Общински съвет Казанлък, с които за процесния имот са вземани решения за извършване на продажби чрез публичен търг.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Решението подлежи на съдебна проверка и контрол за законосъобразност.  Дейностите по продажба на общинско имущество сочат на акт на управление, т.е. упражнено е правомощието по чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА на органа на местно самоуправление. Актовете на общинските съвети по придобиване, управление и разпореждане с имоти общинска собственост, освен в случаите на закона за концесиите, какъвто този случай не е, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорени по реда на чл.45 от ЗМСМА (чл.8, ал.11 от Закона за общинската собственост). Оспорването изхожда в случая от Областния управител на Област Стара Загора като процесуално легитимиран субект (чл.45 ал.4 от ЗМСМА). Решението е съобщено на 04.04.2019г. (л.85), а Заповедта на Областния управител е подадена на 15.04.2019г., в срока по чл.149, ал.1 от АПК, следователно оспорването е процесуално допустимо.

 

 

 

 

 

Разгледано по същество, оспорването е и основателно:

 

Съгласно чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. С оглед на това следва да се приеме, че оспореното решение е  постановено от компетентен орган.

 

Решението е валидно взето от общинския съвет – при наличие на кворум и с мнозинство – 25 от присъстващите са гласували „за” приемането му, 5 „против” и 1 „въздържали” се (л.77). Решението е взето след подробни разисквания (извлечение от протокол №51 на л.69-82). Същото е надлежно мотивирано с обстоятелството, че продажбата на имота продължава от 2016г., но до момента е неуспешна, поради високата първоначална цена. Решение № 997/28.03.2019г. е взето по доклад на Кмета на Община Казанлък, включено е в т.7 от дневния ред. След предложение на общински съветник е гласувано и прието изменение на първоначалния проект на решението. Решението е прието при спазване на специалните процесуални правила за кворум, квалифицирано мнозинство и начин на гласуване за вземане на решение, съгласно чл.27, ал.5 вр. с чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА. Не се установяват нарушения с характер на съществени на процесуалните правила по приемането на акта, които да обуславят отмяната му на това основание.

 

Решението е взето и в съответствие с целта на закона. Съгласно чл.11 ЗОС имоти и вещи – общинска собственост, се управляват в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин. В случая, предвид неосъществените продажби на пет последователно проведени търга по първоначално определените цени, очевидно разрешението, дадено с оспореното решение на Общинския съвет, е в интерес на населението на Общината.

 

Що се отнася до съответствието на оспореното решение с приложимите материалноправни разпоредби съдът намира следното:

 

Съгласно разпоредбата на чл.169 АПК при оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административния орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законоустановеност на административните актове. В случая е налице императивно определена дискреция на общинския съвет при разпореждане с общинска собственост, следователно в случая следва да се прецени дали органът не е нарушил съответните законови рамки. Съблюдаването на законността на административния орган е задължително за всички административни производства и е подчертано в чл.4, ал.2 АПК – административните актове се издават за целите, на основанията и по реда, установени от закона. Това означава, че при издаването на административния акт освен, че всяко процесуално действие трябва да е съобразено с процесуалния закон и с преследваната от закона цел, издаването следва да се извършено и при наличието на съответното правно основание, т.е. да са изпълнени условията в хипотезата на съответната правна норма.

 

Съгласно разпоредбата на чл.35, ал.1 от ЗОС „продажба на имоти и вещи – частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс“. Според текста на чл.41, ал.2 от ЗОС „разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл.22, ал.3, освен ако в закон е предвидено друго. Началните цени при провеждане на търгове или конкурси за разпореждане с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, не могат да бъдат по-ниски от цените, определени от общинския съвет“. Редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област (чл.8, ал.2 ЗОС).

 

С оглед разпоредбата на чл.8, ал.2 от ЗОС и в изпълнение на правомощията си по чл.21, ал.2 от ЗМСМА Общински съвет Казанлък е приел Наредба №15 за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение 276 от 24 септември 2009г. Съгласно разпоредбите на чл.43, ал.1 и ал.2 от тази Наредба „продажбата на недвижим имот - частна общинска собственост се извършва след решение на Общинския съвет от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс по реда на глава шеста от тази наредба‘. В раздел втори от глава шеста от Наредбата са определени условията и реда за провеждане на публични търгове, а в чл.81, ал.8 е посочено,  че  „при разпореждане с имоти, началната тръжна цена се определя с решение на Общинския съвет въз основа на оценка, изготвена от оценители, отговарящи на изискванията на Закона за независимите оценители“.

 

От посочените разпоредби се установява, че единственото законово ограничение досежно цената при разпоредителни сделки с имоти или с вещни права върху имоти – общинска собственост, въведено от законодателя, е тя да не бъде по – ниска от данъчната оценка на имота. В случая това законово ограничение в спазено, като е спазен и редът за обявяване на публичния търг, посочен в Наредбата на Общински съвет.

 

Както в ЗОС, така и в приетата от Общински съвет Казанлък Наредба, липсва обаче разпоредба, която да дава възможност на общинския орган да определя цена, по-ниска от определената от независимия оценител. В този смисъл настоящия съдебен състав напълно споделя изложеното от ответника, че пазарните цени на имотите се определят единствено от Общинския съвет, а не от оценителя, както и че няма законова пречка общинския съвет да определи пазарна цена, която да е по-ниска от определената от независимия оценител. Но това следва да стане само при наличие на съответното правно основание за това. Точно в този смисъл е и посоченото в писменото становище на ответника Решение №10322/09.07.2013г., постановено по адм.дело №3258/2013г. на ВАС, IV отд. В посочения случай съответния общински съвет е намалил цената на имота при неявяване на участници на повторно проведен търг, но това е извършено при наличието на изрична разпоредба в общинската наредба, която е предвиждала такава възможност. Именно с оглед на тези обстоятелства съдебните инстанции са приели, че намалената с решението на съответния общински съвет продажна тръжна цена е извършено в съответствие с разпоредбите както на ЗОС, така и на съответната общинска наредба.

 

Разглеждания случай не е такъв. В разпоредбите на Наредба №15 на Общински съвет Казанлък не е предвидена възможност за намаляване на определената от независимия оценител тръжна цена. Единствено при наличие на такава общинският съвет ще може да определи по-ниска цена и актът му ще е издаден при спазване на нормативните разпоредби, определени със съответния подзаконов нормативен акт. Само в този случай решението му за намаляване на определената от независимия оценител тръжна цена ще съответства на принципа на законоустановеност по смисъла на чл.4, ал.2 от АПК и ще се явява законосъобразен административен акт, издаден при спазване на материалния закон.

 

С оглед изложеното съдът намира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, при спазване на съответната форма, в съответствие с административнопроизводствените правила и целта на закона, но в противоречие на материалноправните разпоредби, тъй като с индивидуалния административен акт Общинският съвет е решил да се извърши продажба чрез публичен търг на процесния имот по първоначалната тръжна цена, която е по-ниска от определената оценка, без наличие на основание в материално правна норма за това. Налице е основание за отмяна на акта по смисъла на чл.146, т.4 от АПК.

 

С оглед изхода на делото основателно е искането за присъждане направените разноски на оспорващия по делото, като на основание чл.143, ал.1 от АПК, в тежест на ответника Общински съвет Казанлък е заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100.00 лв., съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2 предл. второ от АПК и чл.143, ал.1 от АПК, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ по оспорване от Областен управител на Област Стара Загора, обективирано в Заповед №АК-01-ЗД-5/15.04.2019г., Решение № 997/28.03.2019г. на Общински съвет – Казанлък, взето по протокол №51, като незаконосъобразно.

 

          ОСЪЖДА Общински съвет – Казанлък, да заплати на Областна администрация Стара Загора, сумата от 100.00 (сто) лева, представляваща направените по делото разноски.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд Стара Загора пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                        СЪДИЯ: