Решение по дело №617/2019 на Районен съд - Бяла Слатина

Номер на акта: 209
Дата: 24 юли 2019 г. (в сила от 16 август 2019 г.)
Съдия: Катя Николова Гердова
Дело: 20191410100617
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 9 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

гр.Б.С., 24.07.2019 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

БЕЛОСЛАТИНСКИ  РАЙОНЕН  СЪД, Първи граждански състав, в публично заседание на 02 юли, Две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КАТЯ  ГЕРДОВА

 

при секретаря Таня Тодорова, като разгледа докладваното от Съдия ГЕРДОВА адм.д. № 617/2019 год. по описа на РС-Б.С., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на §19 ал.1 от ПЗР на ЗИДАПК /ДВ бр.39 от 20.05.2011г. , Изм. - ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г./ и чл.34 ал.1, във вр. с ал.2 от ЗСПЗЗ.

Образувано е по жалба на Ц.В.Х. с ЕГН ********** *** против Заповед № 172/17.04.2019г. на Кмета на Община-Б.С., с която отказал да издаде заповед по реда на чл.34, ал.1 от ЗСПЗЗ за изземване на зем.земи с площ от 3022 кв.м., четвърта категория намираща се в местността „Челковица+ с идентификатор № 23618.63.4 и имот с площ 5998 кв.м., осма категория намираща се в местността „Циганчака” с идентификатор № 23618.86.13, собственост на Х. от „А.Б.“ ЕООД-С. ***.

Съдът с разпореждане постановено в з.з. на 15.05.2019г. е конституирал като страни в производството: за оспорващ(жалбоподател) Ц.В.Х.,***, за ответник-Община Б.С. и заинтересованата страна по делото  „А.Б.“ ЕООД-С. *** .

Ответникът по жалбата-Община Б.С. представлявана от Кмета Иво Цветков не е депозирал писмен отговор, във връзка с подадената жалба на Х., нито се явил представител на общината в с.з.

Заинтересованата страна по делото  „А.Б.“ ЕООД-С. *** не е депозирал писмен отговор, във връзка с подадената жалба на Х., нито се явил негов представител в с.з.

Съдът, след като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и ги обсъди в тяхната съвкупност, съгласно изискванията на Закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 Жалбата е процесуално допустима-подадена е в законоустановения 14-дневен срок съгласно чл.149, ал.1 от АПК във връзка с чл.34, ал.1 във вр. с ал.2 от ЗСПЗЗ/срока изтича на 6 май 2019г., който е официален празник и е неприсъствен ден, поради което по арг.чл.60,ал.6 ГПК вр. чл.144 от АПК, срокът изтича в първия следващ присъствен ден/.

Подадена е от страна в административния процес, подала искането за издаване на оспорения административен акт (съгласно чл.24 ал.1 от АПК), т.е. налице е активна процесуална легитимация. Дали лицето е легитимирано да иска изземване на имоти по реда на чл.34 от ЗСПЗЗ е въпрос по основателност, а не по допустимост на жалбата, тъй като касае наличието на материалноправна предпоставка за издаване на искания административен акт-притежава ли качество, обуславящо субективното право, уредено в разпоредбата на закона.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Настоящото производство е образувано по предявена жалба от страна на Ц.В.Х., ЕГН ********** *** против Заповед № 172/17.04.2019г.  на Кмета на Община-Б.С., с която се отказва да се извърши изземване на поземлени имоти, находящи се в землището на с.Д., обл.В., а именно: имот с площ от 3022 кв.м., четвърта категория намираща се в местността „Челковица” с идентификатор № 23618.63.4 и имот с площ 5998 кв.м., осма категория намираща се в местността „Циганчака” с идентификатор № 23618.86.13, собственост на Х. от „А.Б.“ ЕООД-С. ***.

 На 18.03.2019г. от страна на Ц.В.Х. ***№ 9400-484/18.03.2019г. е отправена молба към Кмета на Община Б.С. на основание чл.34 от ЗСПЗЗ да се издаде заповед за изземване на процесните имоти от владеещия ги неоснователно „А.Б.“ ЕООД-С. ***.

С писмо изх.№ 9400-484-1/21.03.2019г. Кметът на Община Б.С. е идискал служебна информация от ДФ”Земеделие”-разплащателна агенция, от ОбС”З”-Б.С. и от СГКК-В. за ползване на имоти с идентификатор № 23618.63.4 и с идентификатор № 23618.86.13 в землището на с.Д., обл.В. за стопанската 2018/2019г. във връзка с постъпила писмена молба от Ц.В.Х. ***, като отговори от горепосочените институции са постъпили, видно от приложената административна преписка.

 На 15.04.2019г. Кметът на Община Б.С. е издал Заповед № 166/15.04.2019г. с която назначил Комисия със задача да извърши оглед на място в землището на с.Д. на процесиите имоти с идентификатори № 23618.63.4 и № 23618.86.13 собственост на Х. и да изготви протокол.

От приложеният към административната преписка Протокол от 16.04.2019г. на Комисията заначена със Заповед № 166/15.04.2019г. извършила проверка на място върху процесните поземлени имоти е установено, че: имот находящ се в местността „Циганчака" с идентификатор № 23618.86.13 е обозначен с трайни знаци от четирите страни и са пуснати две бразди по дългата страна на имота. Същият е засят с пшеница/директна сеитба/ върху люцерна. Освен люцерната се виждат единични кочани от миналогодишна реколта, вероятно сорго.  Поземлен имот в местността „Челковица" с идентификатор № 23618.63.4 се намира по средатата на голям блок и е засят с пшеница. Същият няма обозначения и граници. 

Изискано е обяснение от страна на „А.Б.“ ЕООД, но такова не е постъпило пред административният орган.

Със Заповед № 172/17.04.2019г. Кметът  на Община Б.С.  отказал да  се изземат имот с площ от 3022 кв.м., четвърта категория, в местността „Челковица” с идентификатор № 23618.63.4 и имот с площ 5998 кв.м., осма категория, в местността „Циганчака” с идентификатор № 23618.86.13, находящи се в землището на с.Д., община Б.С., обл.В., посочени в молба вх.№ 9400-484/18.03.2019г. на Ц.В.Х. *** от владението на  „А.Б.“ ЕООД-С. ***, поради неоснователност на искането.

 В цитираната заповед са вписани мотиви, че: спазвайки разпоредбата на чл.34,ал.1 от ЗСПЗЗ за установяване неправомерно  ползване на посочените имоти е изискана служебна информация от ДФ”Земеделие”-разплащателна агенция, от ОбС”З”-Б.С. и от СГКК-В.. В техните отговори е вписано, че процесните имоти са владени и заявени за подпомагане от „А.Б.“ ЕООД за стопанските 2015/2016, 2016/2017 и 2017/2018 години. За стопанската 2018/2019 година няма данни за това кой владее и е заявил имотите за подпомагане. Ц.Х. е подала декларация, че не желае процесните два имота да участват в разпределеинето на масиви, а ще ги обработва в реални граници.

С жалбата Х. твърди, че не е доволна от Заповед № 172/17.04.2019г. на Кмета на Община-Б.С., която представлява ИАА по смисъла на чл.21 от АПК и по същество представлява отказ по направеното от нея искане за издаване заповед по чл.34,ал.1 от ЗСПЗЗ за изземване от  „А.Б.” ЕООД  собствените й зем.земи в землището на с.Д., обл.В..

 Посочва, че обработва процесните земеделски земи в реални граници, като подала съответна декларация за това. „А.Б.” ЕООД от три години обработва земите й, както и през настоящата стопанска 2018/2019 година. Има сключено споразумение по чл.37в, ал.2 от ЗСПЗЗ за землището на с.Д. от което може да се види кой обработва блоковете, в които попадат земите на Х..

Иска се отмяна на постановеният отказ на Кмета на Община Б.С. обективиран в горецитираната заповед, като незаконосъобразен и постановен в противоречие със закона или прогласяване на неговата нищожност, като желае съдът да постанови решение, с което да върне преписката на Кмета на община Б.С. със задължителни указания за издаване заповед за изземване на съответните земеделски земи.

В с.з. И.Х.П.-пълномощник и син на жалбоподателката Ц.Х., упълномощен с пълномощно рег.№ 09/05.06.2019г. в Кметство с.Д. с нотариална заверка на подписа, посочва, че майка му е земеделски производител от 2012г. до настоящия момент. Процесния имот от 3,022 дка бил под аренда на друг арендатор, а другият зем.имот от 5,998 дка го обработвали те, но не са сключвали договор за аренда или под наем с М.Д., който е арендатор, нито със С. Илчовски. Душков им давал рента за две години. Душков и Илчовски участват в споразумението по чл.37в от ЗСПЗЗ до 2016г., а след това се явява като „бяло петно“ на С. Илчовски. Той им превеждал парите за „бели петна” за стопанската 2016/2017 и 2017/2018г., а за 2018/2019г.  стопанска година е заявена от майка му в  ОбС”З”-Б.С. по чл.69 от ППЗСПЗЗ.

Илчовски участва в споразумение по чл.37 от ЗСПЗЗ за стопанската 2018/2019г., като е засял имота с пшеница върху люцерна, която те са засели.

Представил е препис от съдебни решения по гр.д.№ 50/2013г. и по гр.д.№ 51/2013г. по описа на РС-Б.С. за съдебна делба, от които е видно, че в дял при теглене на жребие на Ц.Х. са се паднали процесните два имота. Представена е декларация по чл.69 и по чл.70 от ППЗСПЗЗ от Ц.Х. до ОбС”З”-Б.С. за стопанската 2018/2019г. в която е посочила, че не желае да участва в масивите с процесните тези имоти. 

Представено е споразумение по чл.37в, ал.2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2018/2019 година на масиви за ползване на зем.земи за землището на с.Д., обл.В..

 В подкрепа защитната теза на жалбоподателката са показанията на свидетеля Иванчо Вълов/без родство със страните по делото/ който заяви, че процесните имоти са собственост на Ц.Х..*** и знае, че тези имоти са й наследствени, които впоследствие ги поделили по съдебен път. Знае, че Ц. е земеделски производител, която работила тези имоти, включително и другите имоти преди съдебната делба със сестра й. Тези два имота в местността „Циганчака“ и „Челковица“ през стопанска година 2018/2019г. се ползват от Илчовски – „А.Б.“ ЕООД. Знае, че междувременно и Ц. е ползвала имотите, като имота в м. „Циганчака“ е бил засят с люцерна. Не знае дали Ц. участва в разпределението по чл.37 от ЗСПЗЗ, но му е известно, че ги е  декларирала в ОбС „Земеделие“ - Б.С..

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

   Предмет на делото е подадена жалба от Ц.В.Х. *** против Заповед № 172/17.04.2019 г. на Кмета на Община Б.С., за изземване по реда на чл. 34 ал. 1 от ЗСПЗЗ, на 2 броя поземлени имоти по КККР на землище с. Д., общ. Б.С., подробно описани в заповедта.

   От съдържанието на Заповед № 172/17.04.2019г. е видно, че се касае за отказ за издаване на заповед по чл.34 от ЗСПЗЗ, засягат се права и закони интереси на жалбоподателката, поради което същото представлява  ИАА  по  смисъла на  чл.21,  ал.1  от АПК  и  подлежи  на  съдебен контрол.

Установи се по делото, че жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок за оспорване. Същата е подадена против годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, която е адресат на заповедта и следователно налице е правен интерес от заявеното оспорване.

   Съгласно чл. 168 във връзка с чл. 142 от АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

   Според чл. 146 от АПК, основанията за оспорване на административните актове са: липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно-производствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона.

   В случая съдът намира, че обжалваната заповед е издадена от административен орган, разполагащ със съответна материална и териториална компетентност.

Правомощията на Кмета на Общината по местонахождение на имотите да издава заповед за изземване на земеделски имоти с възстановено право на собственост, следват директно от разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗСПЗЗ, като землището на с. Д., в което се намират процесните имоти, попада в териториалния обхват на Община Б.С..

   На следващо място, процесната заповед е издадена в писмена форма и съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК.

   Съдът приема, че оспорваната заповед е мотивирана и следва да провери наличието на предпоставките за издаването й, както и правилното приложение на материалния закон, в случая ЗСПЗЗ. Съгласно чл.34,ал.1 от ЗСПЗЗ (Нов - ДВ, бр. 98 от 1997 г.) (1) (Доп. - ДВ, бр. 13 от 2007 г., доп. - ДВ, бр. 10 от 2009 г., доп. - ДВ, бр. 25 от 2012 г.)  по искане на собствениците или на ползвателите на правно основание, земеделските имоти с възстановено право на собственост се изземват със заповед на кмета на общината по местонахождение на имотите от лицата, които ги ползват без правно основание, и се предоставят на собствениците им, съответно на ползвателите им на правно основание. За установяване на неправомерното ползване кметът служебно изисква информация от Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, или от регионалните му териториални структури и/или от общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите, съответно от службата по геодезия, картография и кадастър.

С разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗСПЗЗ е нормиран бърз административен способ за изземване на реституирани имоти със земеделско предназначение с цел да се гарантира стабилност при ползването на земеделските земи като основа за земеделско производство.

Приложимостта му изисква положителна безспорна и безпротиворечива констатация на административния орган на следните кумулативно изискуеми материалноправни предпоставки: 1/ отправено искане 2/ от собственик или ползвател на правно основание за изземване на земеделски имоти, 3/ възстановени по реда на ЗСПЗЗ, които 4/ съобразно постановките на Тълкувателно решение № 1 от 25.01.2013 г. на ВАС по т. д. № 3/2011 г. следва да се категоризират като земеделски земи по смисъла на чл. 2 от ЗСПЗЗ, и 5/ които се ползват неправомерно./Решение № 9859/06.07.2012 г. по адм.д. № 15588/2011 на Върховния административен съд/.

Производството по чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ, представлява бърз административен способ за защита и е приложимо при наличието на конкретни предпоставки. Тези предпоставки са да е възстановено право на собственост върху земеделска земя, имотът да се ползва от други лица, различни от собствениците или ползвателите и това ползване да е без правно основание. Необходимо е тези предпоставките за издаване на заповедта да са налице едновременно – същите са предвидени при условията на кумулативност. Не само собствениците, на които е възстановено правото на собственост, а всички собственици, в това число и приобретателите, а също така и ползвателите могат да заявят защита на правата си по реда на бързото административно производство, щом се касае до имот с възстановено право на собственост по реда на ЗСПЗЗ. Следователно по отношение на всеки конкретен имот, за да се издаде заповед за предаване на владението по чл.34, ал.1 от ЗСПЗЗ, е необходимо заявителят да има съответно право на собственост или ползване, и същото да не е спорно. В това производство не могат да се разрешават материалноправни спорове, които са от компетентността на гражданския съд. Това право се удостоверява с надлежни доказателства.

В случая желбаподоателката се легитимира като собственик на процесните два имота с влезли в сила съдебни решения по гр.д.№ 50/2013г. и гр.д.№ 51/2013г. по описа на РС-Б.С., които е получила в дял при теглене на жребие. Действително представените по делото съдебни решения не са заверени от жалбоподателката по чл.183 от ГПК, но при служебна проверка в деловодната програма на РС-Б.С. настоящият съдебен състав констатира идентичност на същите, че  действително са издадени от РД-Б.С., влезли са в законна сила на 11.08.2016г. и са публикувани на интернет страницата на съда. Следователно жалбоподателката е собственик на процесните имоти по силата на съдебна делба на наследствени зем.земи възстановени по реда на ЗСПЗЗ и в качеството си на такъв собственик е отправила искане до Кмета на Община Б.С. за изземване на тези имоти.

За да се издаде такава заповед, освен надлежно право на собственост или ползване, е необходимо земеделският имот да се владее от другиго, който няма право на ползване. Същият следва да бъде определено лице – физическо или юридическо. Недопустимо е да се издаде заповед без конкретен адресат.

В жалбата Х. твърди, че обработва процесните земеделски земи в реални граници, като подала съответна декларация за това, а „А.Б.” ЕООД от три години обработва земите й, както и през настоящата стопанска 2018/2019 година. Има сключено споразумение по чл.37в, ал.2 от ЗСПЗЗ за землището на с.Д. от което може да се види кой обработва блоковете, в които попадат земите на Х..

Видно от приложеният към административната преписка Протокол от 16.04.2019г. на Комисията заначена със Заповед № 166/15.04.2019г. извършила проверка на място върху процесните поземлени имоти е установила, че: имота находящ се в местността „Циганчака" с идентификатор № 23618.86.13 е обозначен с трайни знаци от четирите страни и са пуснати две бразди по дългата страна на имота. Същият е засят с пшеница/директна сеитба/ върху люцерна. Освен люцерната се виждат единични кочани от миналогодишна реколта, вероятно сорго. Другият поземлен имот в местността „Челковица" с идентификатор № 23618.63.4 се намира по средатата на голям блок и е засят с пшеница. Същият няма обозначения и граници. 

В случая жалбоподателката Х. не е представила протокол/у-ние или друг писмен документ/ удостоверяващ трасиране на процесните два имота от поддържата фирма, за обозначаване на имоти с трайни знаци и граници.

В приложеното споразумение по чл.37в,ал.2 от ЗСПЗЗ на масиви за ползване на зем.земи за землището на с.Д. за стопанската 2018/2019г. /л.64 от делото/ е видно, че „А.Б.” ЕООД е ползвател на имоти, попадащи в масив 63 и масив 86, в които масиви се намират и процесните два имота, с идентификатор № 23618.63.4 и с идентификатор № 23618.86.13, собственост на жалбоподателката Х.. Тези два имота не са предмет на споразумение или разпределение, като „А.Б.” ЕООД е ползвател на техни съседни имоти. Този факт обаче, че е ползвател на съседни имоти, не може да обоснове извод, че именно той е ползвал и процесните имоти от масив 63 и масив 86 в землището на с.Д.. Х. ги е заявила с декларация по чл.69 и чл.70 от ППЗСПЗЗ, че ще ги ползва в реални граници.

Съдът не кредитира показанията на св.Вълов в частта, че двата имота находящи се в местността „Циганчака“ и „Челковица“ собственост на Х. през стопанска 2018/2019 година се ползват от „А.Б.“ ЕООД, тъй като същият не е свидетел-очевидец и не посочва от кого/от кое лице/ черпи тази информация. В същото време свидетелят посочва,  че междувременно и Ц.Х. е ползвала имотите, като имота в м. „Циганчака“ е бил засят с люцерна.

Както се посочи по-горе, необходима предпоставка за успешно провеждане на процедурата по чл. 34 ал. 1 от ЗСПЗЗ е имотите да се ползват от други лица, различни от собствениците или ползвателите. В административното производство обаче по никакъв начин не са събрани доказателства, че поземлените имоти с идентификатор № 23618.63.4 и с идентификатор № 23618.86.13 са ползвани от „А.Б.” ЕООД, а такива безспорни доказателства не се ангажираха и в съдебното производство.

Процесната  Заповед № 172/17.04.2019 г. на Кмета на Община Б.С. е издадена съответствие с целта на закона. Видно е, че инициирането на производството е започнало по молба от заинтересованата страна от 18.03.2019г. и производството е приключило с издаване на заповедта на 17.04.2019г. – в рамките на стопанската година  /приключваща на 30.09.2019г., съгл.§2 т. 3 от ЗАЗ/ и при наличието на активна легитимация на заинтересованата страна в хода на цялото производство.

Освен изложените съображения за незаконосъобразност на обжалвания административен акт, съдът намира, че същият не е нищожен, поради следните съображения:

Основното разграничение на порочните административни актове в правната теория  е разделянето им на нищожни и унищожаеми, в зависимост от степента на порока, от който е засегнат акта. В административното право липсва  конкретна норма, която да регламентира  в кои случаи  актът е нищожен, и в кои случаи  е унищожаем. Съдебната практика приема, че нищожни са тези административни актове, които страдат от  тежки пороци, поради което изобщо не могат да породят правни последици още с издаването им.

Нищожни са административните актове, при които са допуснати  нарушения  на изискванията за компетентност и форма. В този смисъл е разпоредбата на чл.173,ал.2 от АПК. В конкретния случай не е налице нищожност на обжалваният административен акт, тъй като е издаден от компетентен орган в кръга на правомощията му по чл.34,ал.1 от ЗСПЗЗ, в съответствие с целта на закона, не са допуснати процесуални нарушения при издаването му, тъй като е съобщен на страните в административното производство с възможността за обжалването в законоустанованият 14 дневен срок от получаването му. 

Съдът намира издадения ИАА за законосъобразен, спазени са изискванията на чл. 35 АПК, установени са всички релевантни факти и обстоятелства,след изпълнението, на които Кметът на Община Б.С.  издал своя ИАА. Не се установява нарушение на компетентността на административния орган- материална, териториална и др.  

По изложените съображения съдът намира, че оспореният административен акт-Заповед № 172/17.04.2019 г. на Кмета на Община Б.С. е законосъобразен, поради издаването му при спазване на административно-производствените правила и изискванията за форма, съответствие с целта на закона, поради което не следва да бъде отменяна.

Страните в настоящето производство не са поискали разноски, не са направили такива и следователно не следва да им се присъждат.

Водим  от  горното и на основание чл.172, ал. 2 от АПК вр.чл.34,ал.1 от ЗСПЗЗ, съдът

Р  Е  Ш  И :

   

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.В.Х. с ЕГН ********** *** срещу Заповед № 172/17.04.2019г.  на Кмета на Община-Б.С., с която отказал да издаде заповед по реда на чл.34, ал.1 от ЗСПЗЗ за изземване на зем.земи с площ от 3022 кв.м. четвърта категория намираща се в местността „Челковица” с идентификатор № 23618.63.4 и имот с площ 5998 кв.м., осма категория намираща се в местността „Циганчака” с идентификатор № 23618.86.13 находящи се в землището на с.Д., община Б.С., обл.В., собственост на Х. от „А.Б.“ ЕООД-С. ***, като неоснователна. 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд-В. в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

 ПРЕПИС от решението да се изпрати на всички страни.

                                                               

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: