РЕШЕНИЕ №
гр. В., 18.12.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД ІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на 30.11.2020 год. /тридесети ноември, две хиляди и двадесета година /, в състав:
Председател: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
При секретаря Б. С. като
разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело
№ 976 по описа за 2020 год.
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И
ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-01-132 от 15.09.2020 год. на Директора на АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА
ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.С., Г.М.Н., с което на д-р Г.Т.Г. ***, с ЕГН ********** е наложено административно наказание -
„ГЛОБА” в размер на 5 000 лв. - за нарушение по чл.112 ал.1
т.2 вр. чл.67 ал.6 от ЗАКОН ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ
/ЗОП/ и на основание чл.254 от ЗОП /в редакцията на тези
текстове на ЗОП, считано към м. декември на
ОСЪЖДА ответника АДФИ – гр.С., да
ЗАПЛАТИ на жалб. Г.Т.Г. *** разноските по
делото – сумата от 580.00 лв. /петстотин и осемдесет лева/ – за адвокатски
хонорар и съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване в 14 /четиринадесет/ – дневен срок,
считано от уведомяването, чрез Районен Съд – гр.В., пред Административен Съд – гр.В..
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М О
Т И В И :
Г.Т.Г. ***,
е обжалвал НП № 11-01-132 от 15.09.2020 г. на Д-ра на АДФИ-С., с
което е глобен с 5 000 лв. - за нарушение по чл.112 ал.1 т.2 вр. чл.67 ал.6 от ЗОП и на основание чл.254 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП, считано към м.декември на
Ответникът по жалбата, АДФИ-С., чрез процесуален представител, юрисконсулт М.И.М.,
излага становище пред РС-В., жалбата да се остави без уважение
и обжалваното НП да бъде потвърдено. Претендират се разноски.
Производството по делото е по реда на ЗАНН /ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ/ във връзка със ЗОП /ЗАКОН ЗА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПОРЪЧКИ/ и ЗДФИ /ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНАТА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ/.
Анализирайки събраните по делото
доказателства, съдът приема за установено следното :
Въз основа на Заповед № ФК-10-1311/12.12.2019 г. за възлагане на
финансовата инспекция, Заповед № ФК-10-143/ 23.01.2020 г. за изменение на
срока, Заповед № ФК-10-345/ 10.03.2020 г. за спиране и Заповед №
ФК-10-399/17.03.2020 г. за възобновяване на финансовата инспекция на Директора
на АДФИ, е извършена финансова инспекция на „Комплексен онкологичен център
/КОЦ/-В.” ЕООД, с ЕИК ***относно спазване изискванията на ЗОП при провеждане на
процедури за възлагане на обществени поръчки, тъй като по смисъла на чл.5 ал.2
т.16 от ЗОП - представляващите лечебните заведения - търговски дружества по чл.
36-37 от Закона за лечебните заведения, собственост на държавата и/или общините,
на които повече от 50 на сто от приходите са от държавния и/или общинския
бюджет, и от бюджета на Националната здравно осигурителна каса са публични
възложители на обществени поръчки. Инспекцията била възложена на св. Т.С.Т. –
„главен финансов инспектор” в АДФИ с ИРМ /изнесено работно място/ - гр.М.
Св.Т.С.Т. се запознала с документацията по обществени поръчки в „КОЦ-В.”ЕООД
и на 11.02.2020 г. съставила Констативен Протокол /на л.50-51/ в присъствието на В.Х.– специалист Обществени поръчки и Д.П.–
юрисконсулт, относно липса на необходими
документи по проверена обществена поръчка с предмет: „Доставка, монтаж,
въвеждане в експлоатация, обучение на медицински специалисти и гаранционно
обслужване на медицинска апаратура и технологичен ъпгрейд на съществуващите
системи в отделение по Лъчелечение при „КОЦ-В.” ЕООД,
с идентификационен номер в РОП 00813-2017-
На 05.03.2020 год. в гр.В., жалб. Г.Т.Г. ***ЕООД
получил Покана /л.52/ да се яви на 19.03.2020 год. в 11.00 ч. в
гр.М., ул.”***” ***/сградата на ДЗИ/ за да му бъдат връчени АУАН.
На указания ден 19.03.2020 год. жалб. Г.Т. не се
явил в гр. М. в сградата на АДФИ-ИРМ-М., за което бил съставен Констативен
Протокол /л.53/, в който присъстващите св.Т.Т. и нейна колежка св. С.С.
посочили, че поканата е връчена на 05.03.2020 год. на жалб.
Г.Т.Г. и същия не се е явил до 17.30 ч. на 19.03.2020 г. В същото време жалб. Г.Т. уведомил св. Т.Т., по
телефона, че не може да пътува до гр.М. във връзка с въведеното извънредно
положение и забраната за пътуване между областните градове. Това обстоятелство
не било отразено в съставения Констативен Протокол.
Въпреки това в същия ден на
19.03.2020 год. в гр. М., св.Т.С.Т., в присъствието на колежката си св.С.З.С. съставила
на жалб. Г.Т. в негово отсъствие, Акт за установяване
на административно нарушение /АУАН/ за извършено адм. нарушение по чл.112 ал.1 т.2 вр.
чл.67 ал.6 от ЗОП и на основание чл.254 от ЗОП /в редакцията
на тези текстове на ЗОП, считано към м.декември на
- удостоверения за обстоятелствата по чл.54
ап.1 т.3 от ЗОП,
- удостоверение за обстоятелствата по чл.54
ал.1 т.6 от ЗОП,
- удостоверение за обстоятелствата по чл.55
ал.1 т.1 от ЗОП,
за третото лице „Феромед
АУАН бил предявен и подписан на 10.04.2020 г.
от жалб. Г.Т.Г., като препис от същия му бил и връчен.
Акта бил връчен чрез лицето Нели Стоянова, председател на Общински Съвет-В.. Акта
бил подписан без възражения от жалб. Г.Т.. Последвало
писмено възражение /на л.9-10/ в законо-установения
3/три/ дневен срок съгласно чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Последвало издаването на обжалваното НП № 11-01-132
от 15.09.2020 г. в което изцяло е преповторена фактическата обстановка на
нарушението по АУАН, като било уточнено защо наказващия орган не приема
евентуален „маловажен случай” на адм. нарушение и относно
размера на глобата, защо сумата е от 5 000 лв. Това НП било връчено на жалб.Г.Т. на 18.09.2020 год. /л.7а/, като жалбата срещу НП е подадена по пощата на 25.09.2020 год. /л.66/.
Горната фактическа обстановка се установява от
пока-занията на свидетелите – св. Т.С.Т. и св.С.З.С.,
както и от приложените, и приети писмени доказа-телства,
а именно посочени подробно в писмото на ответника в ПРИЛОЖЕНИЯ /на л.2 от делото/ – общо 21 бр. писмени документи, не-описаните
такива /на л.52 и л.53/ – Покана и Констативен
Протокол, както и допълнително постъпилите
/л.65-66/ пощенски плик и про-следяване
на пратка.
Съдът на намира, че жалбата заведена с вх. номер
от 28.09.2020 г. при АДФИ-С. против НП № 11-01-132 от 15.09.2020 г. на Д-ра на АДФИ-С. е подадена в срок и е допустима, тъй като
НП е получено на 18.09.2020 г., а жалбата е подадена на 25.09.2020 г., т.е. в
законоустановения 7/седем/ дневен срок за обжалване. Жалбата е подадена от лице
имащо право на жалба - жалб. Г.Т.Г..
Съдът приема, че от една
страна са допуснати съществени процесуални нарушения на ЗАНН водещи до
ограничаване съществено правото на защита на санкционираното лице, а от друга
страна формално е извършено адм. нарушение по смисъла
на чл. чл.112 ал.1 т.2 вр. чл.67 ал.6 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП, считано към м.декември на
Съдът приема възраженията
в жалбата и по същество от процесуалния представител на жалб.Г.Т.
че обжалваното НП е неправилно и незаконосъбразно. Нарушен
е от актосъставителя съществено чл.40 ал.1 и чл.43
ал.1 от ЗАНН, като неприложими в случая са били разпоредбите на чл.40 ал.2 и
чл.43 ал.3 от ЗАНН. Наказващия орган от своя срана съществено е нарушил чл.52
ал.4 от ЗАНН, като не е изяснил спорните обстоятелства, при постъпило писмено
възражение по акта и чл.53 ал.1 от ЗАНН не е установено безспорно извършено адм. нарушение. При съставяне на АУАН не е присъствал както нарушителя, така и свидетел
присъствал при установяване на нарушението. Закона допуска изключение при
съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, които са посочени в чл.40 ал.2 от
ЗААН и именно тази разпоредба се сочи и в самия Акт за основание на съставянето
на АУАН в отсъствие на нарушителя. В случая обаче нарушението е обявено за
извършено в гр.В., в гр.В. има ИРМ на АДФИ за гр.В., а жалб.
Г.Т. е бил поканен да се явя за съставяне на АУАН на определен ден, час и на
определено място - 19.03.2020 г. от 11.00 . в сградата на АДФИ ИРМ в гр. Монтана. След въвеждането на
извънредното положение в страната, със Закона за мерките и действията по врече
на извън-редното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
Обжалваното НП съдържа констатация
за извършено от жалб. Г.Т.Г., в качеството му на
управител на „КОЦ-В.”ЕООД-В. нарушение на чл.112 ал.1 т.2 вр.
чл.67 ал.6 от ЗОП /в редакцията на тези текстове на ЗОП,
считано към м.декември на
- удостоверения за обстоятелствата по чл.54
ап.1 т.3 от ЗОП, а именно Удостоверения от НАП и от Столична Община,
-
удостоверение за обстоятелствата по чл.54 ал.1 т.6 от ЗОП, Удостоверение от ИА ”ГИТ”,
- удостоверение за обстоятелствата по чл.55
ал.1 т.1 от ЗОП, Удостоверение от Агенция по вписванията,
за третото лице „Феромед
Нито в АУАН, нито в
обжалваното НП се съдържат констатации за неясноти относно документите на
изпълнителя и на другото „трето лице” „Евромед” ЕООД,
чийто капацитет ще се използва при изпълнението на договора. Липсата на
горепосочените документи за третото лице „Феромед -
Действително целта на
административните наказания е да се предупреди и превъзпита нарушителя към
спазване на установения правов ред и да се въздейства възпитателно и преду-предително върху останалите граждани – чл.12 от ЗАНН.
Не бива обаче да се забравя целта на самия закон - установяващ общите правила
за административните нарушения и наказания, за реда за установяването им, за
налагането и изпълнението им, за осигу-ряване на
необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите и
организациите – чл.1 от ЗАНН, при което едно първоначално предупреждение за
спазване на нормативните актове, ще има също възпитателно и предупредително
въздействие. По този начин в пълна степен ще бъдат защитени правата и законните
интереси на гражданите и ЮЛ.
Следва обжалваното НП се
отмени изцяло и с оглед на маловажността на случая на адм.
нарушение. Горното е и с оглед ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ № 1/12.12.2007 год. по
Тълкувателно НД № 1/2005 год. на ВЪРХОВНИЯ КАСАЦИОНЕН СЪД /ВКС/ на Република БЪЛГАРИЯ, относно преценката на
административно-наказващият орган за „маловажност” на случая съгласно
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Същия се прави по законосъобразност и подлежи на
съдебен контрол.
По отношение възражението в
жалбата и по същество за фактически погасено по давност адм.нарушение
по смисъла на чл.34 ал.1 от ЗАНН, същото не е налице. Съгласно чл.261 ал.1 от
ЗОП АУАН по ЗОП се съставят, не по-късно от три години от извършване на
нарушението. В случая нарушението е отбелязано за извършено на 29.08.2017 г., а
същото е констатирано с АУАН на 19.03.2020 г., като както се посочи, по-горе,
не е имало пречка да се отложи съставянето на АУАН и след тази дата.
Поради изложените по-горе съображения, с
оглед обстоятелствата, че са допуснати съществени процесуални нарушения при
установяване на адм.нарушение и е налице „маловажен случай” на адм. нарушение, обжалваното НП следва да се
отмени изцяло, като неправилно и незаконосъобразно. В този смисъл жалбата на жалб. Г.Т. поддържана пред
съда от пълномощник - адв. Р.Х.от АК-Р., се явява напълно основателна и
фактически следва да се уважи, като НП
се отмени.
Затова
и съдът ОТМЕНИ обжалваното НП № 11-01-132 от 15.09.2020 год. на Д-ра на АДФИ-С., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63
ал.1 от ЗАНН.
С оглед на този изход от
делото, ответника по жалбата АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.С., следва да се осъди да ЗАПЛАТИ на жалб. Г.Т.Г. разноските по делото – сумата от 580.00 лв. /петстотин и осемдесет лева/ – за адвокатски
хонорар и съгласно чл.63 ал.3 от ЗАНН.
По гореизложените съображения, съдът постанови решението си.
Гр. В.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
18.12.2020 год. /КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ/