Определение по дело №60/2019 на Окръжен съд - Стара Загора

Номер на акта: 437
Дата: 6 юни 2019 г.
Съдия: Мариана Мавродиева Мавродиева
Дело: 20195500100060
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

437                                                  06.06.2019 г.                              гр.Стара Загора

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ПЕТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ

на шести юни                                            две хиляди и деветнадесета година

в закрито заседание, в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА МАВРОДИЕВА

 

Секретар……………………….,

като разгледа докладваното от съдията-докладчик МАВРОДИЕВА

гражданско дело № 60 по описа за 2019 г.

                    

Производството е образувано по искова молба, вх.№ 17827/11.12.2018г. от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобито имущество /КПКОНПИ/ против ответниците С.В.М. и Д.С.М. за отнемане в полза на Държавата имущество на обща стойност 142 824.77 лв., подробно описано в обстоятелствената част и петитума на искането, постъпила в Бургаския окръжен съд.

 

С определение № 734 от 18.04.2019г., постановено по гр.д.№ 1870/2018г. по описа на Бургаския окръжен съд, производството е прекратено и делото е изплатено по подсъдност на Старозагорския окръжен съд.

 

Делото е постъпило в съда на 29.05.2019г. и е образувано под № 60/2019г. по описа на Старозагорския окръжен съд.

 

Съдът, след като се запозна с искането, приложените към него писмени документи и отговора на ответниците, намира за установено следното:

 

         Видно от документите по преписката, приложени към исковата молба, постановлението за привличане на обвиняем на ответника К.С.М. е от 28.11.2016 г.; уведомлението от ОП по чл. 25, ал. 1 ЗОПДНПИ(отм.) е получено в ТД-Бургас на 27.01.2017 г.; актът по чл. 24, ал. 1, във връзка с чл. 22, ал. 1 от ЗОПДНПИ(отм.) - протокол за започване на проверка на Директора на ТД- Бургас е постановен на 30.01.2017г.;  решението за внасяне на искане в съда за отнемане на имущество е постановено на 05.12.2018 г., изх.№ от 07.12.2018г. с решение № 1050 на КПКОНПИ – л.53 от делото на БОС. Исковата молба е подадена на 11.12.2018 г. в регистратурата на Бургаския окръжен съд. 

 

Съгласно разпоредбите на  чл. 27, ал. 1 и ал. 2 от ЗОПДНПИ (обнародван в ДВ, бр. 38/18.05.2012 г., в сила от 19.11.2012 г., отменен със ЗПКОНПИ, ДВ, бр. 7. /19.01.2018 г., в сила от 23.01.2018 г.) проверката по чл. 21, ал. 2 от ЗОПДНПИ (отм.); продължава до 1 година, като комисията може еднократно да удължи срока с още 6 месеца. Съгласно разпоредбата на чл. 112, ал. 1 и ал. 2 от ЗПКОНПИ, проверката по чл. 107, ал. 2 продължава до 1 година, като комисията може еднократно да удължи срока до 6 месеца. Съгласно чл. 21 от ЗОПДНПИ (отм.) Комисията образува производство по този закон, когато може да се направи обосновано предположение, че дадено имущество е незаконно придобито, като обосновано предположение е налице, когато след проверка се установи значително несъответствие в имуществото на проверяваното лице. Идентична е и разпоредбата на чл. 107 от ЗПКОНПИ, съгласно която Комисията образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество, когато може да се направи обосновано предположение, че дадено имущество е незаконно придобито, като обосновано предположение е налице, когато след проверка се установи значително несъответствие в имуществото на проверяваното лице. В чл. 11, ал. 1, т. 1 от ЗОПДНПИ (отм.); е установено, че Комисията приема решение за образуване на производство по този закон, като е посочено, за производството включва внасяне в съда на искане за налагане на обезпечителни мерки и на иск за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество. Срокът на проверката е установен за образуване от Комисията на производство за отнемане на незаконно придобито имущество след направена проверка, в резултат на която е установено значително несъответствие в имуществото на проверяваното лице. В този смисъл, съдът намира, че предвидения в закона срок касае не само проверката по чл. 28, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), но и производството по отнемане на незаконно придобито имущество, образувано с решение на Комисията.

Производството по отнемане на незаконно придобито имущество протича в две фази. Първата фаза е по установяване на незаконно придобито имущество в рамките на проверка, извършвана пред Комисията, и приключва с решението на Комисията за предявяване на иск за отнемане на незаконно придобито имущество съгласно чл. 61, ал. 2, т. 2 от ЗОПДНПИ (отм.) и предявяването на иска по чл. 74, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), а втората фаза е по отнемане на незаконно придобито имущество, която се развива в исково производство пред съда, предшествана от обезпечително производство. Според изричната разпоредба на чл. 27, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), първата фаза на производството, развиваща се пред Комисията, продължава в срок до една година, който, съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗОПДНПИ (отм.), може да бъде еднократно удължен от комисията с още шест месеца. Срокът е преклузивен. Това следва както от самата формулировка на законовия текст, предвиждаща възможност за изрично удължаване на срока и то еднократно, така и от трайно установената практика на ЕСПЧ по приложението на чл. 6 на ЕКЗПЧОС и чл. 1 от Допълнителен протокол № 1 към нея, според които всяко ограничаване на ползването или отнемане на незаконно придобито имущество по пътя на гражданския иск на държавата спрямо неоснователно обогатилите се лица следва да отговаря на три критерия: законоустановеност, необходимост за постигане на легитимна цел и пропорционалност, които биха били нарушени при липса на преклузия, тъй като териториалните органи на Комисията биха могли неограничено във времето да осъществяват разширените си правомощия и извън законоустановения разумен срок да въздействат неблагоприятно върху правната сфера на проверяваното лице, което да търпи съществени ограничения без произнасяне по същество от самата Комисия. Проверката по чл. 21, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.) приключва с решението на Комисията за предявяване на иск за отнемане на незаконно придобито имущество съгласно чл. 61, ал. 2, т. 2 от ЗОПДНПИ (отм.) и предявяването на иска по чл. 74, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), до взимането на което решение производството се развива и с участието на проверяваното лице. Когато Комисията не е взела в рамките на преклузивния срок решение за водене на иска по чл. 74 от ЗОПДНПИ (отм.), нейните и на органите й правомощия спрямо проверяваното лице са вече преклудирани, като е преклудирано и материалното право на държавата за отнемане на имущество от това и другите пасивно легитимирани по иска по чл. 74 от закона лица и е недопустимо да се развие исковото производство пред съда.

Установи се, че в разглеждания случай проверката е започнала въз основа на уведомление от ОП - Стара Загора, получено в ТД на КОНПИ-Бургас на 27.01.2017 г. съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), с протокол от 30.01.2017 г. на директора на ТД на КОНПИ-Бургас е образувана проверка по чл. 21, ал. 2 от закона, на 05.12.2018 г./изх. № от 07.12.2018г. / е взето от КПКОНПИ, решение № 1050 за образуване на производство по ЗОПДНПИ (отм.) и за внасяне на искане в Окръжен съд- Бургас по чл. 74 от закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество срещу С.В.М. и срещу Д.С.М. и на 11.12.2018 г. исковата молба е подадена в съда.

Производството пред Комисията е започнало на 27.01.2017 г., а решението й за внасяне на искане пред окръжния съд за отнемане на незаконно придобито имущество е взето на 05/07.12.2018 г., т.е. след изтичане на преклузивния срок по чл. 27, ал. 1 от ЗОПДНПИ (отм.), удължен с Решение № 136 от 07.03.2018г. на КПКОНПИ с още 6 месеца, до 30.07.2018г., съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗОПДНПИ (отм.). При тези обстоятелства, съдът намира, че Комисията се е произнесла, след като правомощията й и материалното право на държавата за отнемане на имущество от настоящите ответници вече са били преклудирани, поради което предявеният иск е недопустим. Производството по така предявената от Комисията искова молба е недопустимо, поради което следва да бъде прекратено. Искът се явява процесуално недопустим, тъй като правото на иск по чл. 74, ал. 1 от ЗОПДНПИ/отм/, както и материалното право на Държавата за отнемане на незаконно придобито имущество по този закон е прекратено с изтичане на преклузивния срок по чл. 27, ал. 1 на 27.07.2018 г. В този смисъл е решение № 323/18.01.2018 г. на ВКС Четвърто ГО по гр. д. № 5291 от 2016 г., както и константната актуална съдебна практика: решение № 99/19.07.2018 г. на ВнАС по в. гр. д. № 503/2017 г., определение № 422/17.07.2018 г. на ВнАС по в. ч. гр. д. № 347/2018 г., определение № 11167/16.05.2018 г. на СГС по гр. д. № 12177/2015 г., определение № 11483/21.05.2018 г. на СГС по гр. д. 04952/2018 г., определение № 713828.06.2018 г. по гр. д. № 584/2017 г. на СОС, определение от 01.10.2018 г. по гр. д. № 796/2017 г. на СОС. Срокът за извършване на проверка на имуществото е преклузивен, както по ЗОПДИППД/отм/, така и по ЗОПДНП/отм/, така и по сега действащия ЗПКОНПИ. Въпреки че към момента няма задължителна съдебна практика по казуса и е налице висящо тълкувателно дело № 1/2018г. на ВКС, непротиворечивостта на актуалната съдебна практика налага еднакво приложение на закона спрямо всички граждани. Ето защо производството по делото следва да бъде прекратено.

 

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРЕКРАТЯВА производството по гражданско дело № 60/2019г. по описа на Старозагорския окръжен съд.  

 

         Определението може да се обжалва с частна жалба в едноседмичен срок от връчването му на ищеца, чрез ОС–Стара Загора пред Пловдивския апелативен съд.

 

 

СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК: