Номер 1742 Година 2016, 05.10. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
Първо отделение, ІІІ състав
на 16.09.2016 година
в публично заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: СТЕФКА КОСТАДИНОВА
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ
КОМСАЛОВА адм.дело номер 1114 по описа за 2016
година и като обсъди :
Жалбоподателят Й. Х. Т.,
ЕГН **********, чрез процесуалния си представител адв.Й.Д.,
със съд.адрес ***, е оспорил осъщественото на 20.04.2016г. му задържане за срок
от 24 часа от служител на Второ Районно Управление /РУ/ при ОД на МВР – П. с
твърдения че Заповед за задържане не му е била връчвана, като в случай че
такава е издадена – заявява че оспорва като незаконосъобразна именно същата.
Твърденията в жалбата са
свързани с факта, че не е бил редовно призоваван да се яви пред органите на
МВР; не му е разяснено качеството в което следва да даде обяснения – като
свидетел или като обвиняем; недопустимо е задържане по реда на чл.72 от ЗМВР
при образувано досъдебно производство; заповедта не се основава на нито едно от
изискванията на чл.72 от ЗМВР.
По тези съображения и
аналогично изложените в съдебно заседание от процесуалния му представител се
настоява за отмяна на издадената нарочна Заповед за задържане на лице № ****
на полицейски орган от Второ РУ при ОД на МВР – П. Претендира сторените в
процеса разноски /така протокол от с.з., проведено на 14.06.2016г./
Ответникът – Полицейски орган при
Второ РУ при ОД на МВР - П. оспорва жалбата и изложеното в нея. Настоява че в
случая са били на лице достатъчно данни за извършено престъпление от
задържаното лице, същото като е било редовно призовано не се явило пред
разследващия орган, спазени са всички процесуални права. Настоява за отхвърляне
на жалбата.
По допустимостта на жалбата, съдът
констатира следното:
От доказателствата по делото съдът
намира, че жалбата до съда е подаден в предвидения за това срок. В случая видно
от акта същият е връчен в условията на отказ, който отказ е установен с подписа
на един свидетел с посочени три имена, съобразно изискванията чл.74 ал.4 от ЗМВР, но без да е посочена датата на която е сто*** това. Върху самият акт има
положен подпис на задържаното лице на 21.04.2016г. в часа на освобождаването
му.
Жалбата до съда е подадена на
04.05.2016г.
Отделно от това случая приложение
намира и правилото на чл.140 ал.1 от АПК съобразно което срокът за обжалване се
удължава на два месеца, доколкото в самата заповед липсват указания пред кой
орган и в какъв срок подлежи на обжалване същата.
Предвид изложеното и доколкото същата
е подадена при наличие на правен интерес, се следва изводът, че е процесуално
ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество същата е и
ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения.
С атакуваната заповед жалбоподателят е
бил задържан за срок от 24 часа, на основание чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР за това, че
същият е “извършител на престъпление по чл.216 от НК.
Заповед е издадена от полицейски орган
по смисъла на чл.57 от ЗМВР и съдържа реквизитите по чл.74 от ЗМВР.
Неоснователни са възраженията на
оспорващия, че в случая единствено компетентен да постанови задържане на лице
при образувано досъдебно производство е прокурора. В случая от материалите по
дознание № 285/2016г. по описа на Второ РУ при ОД на МВР – П. се установява, че
към моментът на издаване на процесната заповед същото
е водено срещу неизвестен извършител, а отделно от това съдът намира, че няма
пречка в случаи като процесния при наличието на
предпоставките на съответната приложима хипотеза на чл.72 ал.1 от ЗМВР и при
образувано досъдебно производство срещу конкретно лице, спрямо същото да се
предприеме ПАМ по посочения тест на закона, но следва да се подчертае
единствено и само с оглед постиган целите на същата.
Безспорно е също така и че от
приложената преписка на материалите по досъдебно производство № 285/2016г. по
описа на Второ РУ на ОД на МВР – П. е видно, че по отношение на жалбоподателя
към момента на задържането му се установява да са били налице данни за
извършено престъпление по чл.216 от НК, така както е посочено в оспорваната
заповед - да е повредил противозаконно чужда движима вещ.
Сведения за това се съдържат както в
показанията на свидетелите Р. Д. К. и И.С.М., свидетели-очевидци на инцидента,
които видно от приложените протоколи за разпит на свидетел посочват държавния
контролен номер на автомобила, който е бил управляван от лицето, което на дата
14.04.2016г. в гр.П. е повредил чужда движима вещ – лек автомобил марка “***”
модел “****” с рег. № ****, изразяващо се в счупване на стъклата от лявата
страна и лявата врата на автомобила, собственост на Е.Н.С., респ. домът в който
същият е влязъл, и в Докладната записка до Началника на Второ РУ при ОД на МВР
– П /л.24/, видно от която след направена справка в системата АИС на БДС е
установено, че същото МПС е регистрирано на фирма “****, един от управителите
на която е адресно регистриран именно на адреса, на който е станал инциндента, респ. това е лицето Й. Х. Т..
Установява се също така и че с нарочна
призовка на основание чл.69 ал.2 от ЗМВР Й. Х. Т. е призован да се яви на дата
18.04.2016г. в качеството си на свидетел по ДП № 285/2016г. по описа на Второ
РУ при ОД на МВР, която призовка му е редовно връчена на дата 17.04.2016г. чрез
неговата майка ТТ.
Не се спори, че на посочената дата и част лицето
не е явило за разпит.
С докладна записка от 19.04.2016г. до
Началника на Втора РУ при ОД на МВР – П са описани предприетите действия по
призоваването на лицето и неговото неявяване за провеждане на
процесуално-следствените действия по образуваното досъдебно-производство и е
предложено Т. да бъде доведен принудителна.
Последвало е Постановление за
принудително довеждане изх. № ****. на разследващ полицай при Второ РУ при ОД
на МВР – П. с което след като е прието, че “обвиняемият” Й. Х. Т., след като е
бил редовно призован, не се е явил без уважителни причини, на основание чл.71
ал.1 /ал.2/ ал.3 и чл.199 от НПК, е постановено принудителното му довеждане на
20.04.2016г. във Второ РУ при ОД на МВР – П. ул. **** 217 в 09,00 часа при
разследващ полицай В.Д. за нуждите на досъдебно производство № 285/2016г. по
описа на Второ РУ при ОД на МВР – П. Няма данни това постановление да е връчено
на лицето.
Съответно на посочената дата
20.04.2016г. лицето е доведено принудително в сградата на Второ РУ при ОД на
МВР – П. като е последвало и издаването на процесната
заповед и неговото задържане за 24 часа на основание чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР.
На същата дата 20.04.2016г. в 15.40 часа
е проведен и втори разпит на св.Р. Д. К., което лице е потвърдило изложеното
при първоначално проведения такъв и е посочило че може да разпознае
извършителя /така Протокол за разпит на свидетел на л.41/.
Други действия по разследването не са
предприемани.
На 21.04.2016г. Т. е освободен, след
което с Постановление за привличане на обвиняем от същата дата е привлечен
като обвиняем за престъпление по чл.216 ал.1 от НПК; с Постановление за вземане
на мярка за неотклонение от същата дата му е взета такава “подписка” и е
проведен неговия разпит, за което е съставен и Протокол за разпит на обвиняем
от 21.04.2016г.
При така установеното от фактическа
страна се стига и до следните правни изводи.
В по-общ план следва да се посочи, че
по своята правна същност, мярка "задържане за срок от 24 часа" по
чл.72 – чл.75 от ЗМВР представлява принудителна административна мярка –
административното разпореждане на орган на власт, непосредствено засягащо
правната сфера на адресата.
Предпоставка за 24-часовото задържане в
хипотезата на чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР е наличието на достатъчно данни, от които
може да се направи обосновано предположението, че задържаното лице е извършило противоправно деяние.Целта на закона е задържането като
превантивна мярка да предотврати възможността задържаното лице да се укрие и
спрямо него да не може да бъде проведено предварително разследване. Ето защо,
възможността на органите на МВР да приложат принудителната административна
мярка "задържане за срок до 24 часа" е дейност, свързана с
разкриването на престъпление, а не с наличието на вече доказано такова, както
и същата следва да бъде прилагана единствено и само с оглед постигане целите
на закона и при съобразяване основните принципи на правото, залегнали
включително и в АПК.
Обосноваването на съществуването на материалноправните предпоставки на разпоредбата на чл.72
ал.1 т.1 от ЗМВР е наличие на данни, че задържаното лице е извършило
престъпление.
Съгласно константната съдебна практика
понятието "данни" по смисъла на ЗМВР и понятието "достатъчно
данни" по чл.207 ал.1 от НПК са с различно съдържание. За да бъде
образувано досъдебно производство по реда на НПК е необходимо да са налице
достатъчно данни, които да обосноват основателно предположение, че има
извършено престъпление независимо от обстоятелството дали то е образувано срещу
конкретно лице или срещу неизвестен извършител.
При налагането на принудителна
административна мярка "задържане за 24 часа" по чл.72 от ЗМВР са
необходими само данни за извършено престъпление от задържаното лице или
съпричастие от негова страна при извършване на деянието.
В случая, от доказателствата по делото
безспорно се установяват данни за съпричастност на лицето към процесното деяние – престъпление по чл.216 от НПК. Така
съвкупната преценка на показанията на свидетелите-очевидци и информацията от
АИС на БДС сочат на достатъчно данни че именно Т. е лицето, което на
14.04.2016г. в гр.П противозаконно е повредило чужда движима вещ – лек автомобил
марка “***” модел “****” с рег. № ****, изразяващо се в счупване на стъклата
от лявата страна и лявата врата на автомобила, собственост на Е.Н.С., за което
в последствие дори му е повдигнато обвинение по досъдебното производство, но
те сами по себе си не обосновават необходимостта от задържането му.
В случая според този състав на съда задържането
на Т. на основание чл.72 ал.1 т.1 от НПК не е съобразено както с целта на
закона, така и противоречи на принципа на съразмерност, регламентиран в чл.6
ал.2 от АПК, който изисква административният акт и неговото изпълнение да не
засягат права и законни интереси в по-голяма степен от необходимото за целта,
за която актът се издава.
В контекста на принципа по чл.6 ал.2
от АПК прилагането на ПАМ по чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР следва да е оправдано от
гледна точка на съразмерността на налаганото ограничение с необходимостта за
постигането на законовата цел.
В случая издаването на заповедта за
налагане на ПАМ превишава целта на закона, поради обстоятелството, че
наказателната отговорност и нейното реализиран не е обусловено от
необходимостта лицето да бъде задържано. Действително полицейският орган е бил
длъжен да изпълни постановлението на разследващия полицай за принудително
довеждане на жалбоподателя, но това не може да обоснове извода за наличие на
предпоставките по чл.72 ал.1 от ЗМВР в която и да е от предвидените хипотези.
Видно от данните по делото, след
задържането на Т. полицейският орган не е извършил нито едно неотложно процесуално
действие, което да се оправдае с целите на чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР – да се
предотврати възможността лицето да извърши престъпление, да продължи да
извършва престъпление или да се укрие. Освен това неговата преценка за
налагането на мярката по чл.72 ал.1 т.1 от ЗМВР се формира въз основа на
данните за неотложност на случая, изискващ предприемането на бързи и незабавни
процесуални действия, които не е възможно да бъдат извършени без прилагането
на тази мярка, а в случая липсват всякакви доказателства за това. Нещо повече в
случая дори не е бил и проведен разпитът на лицето, във връзка с който същият е
и доведен принудително, за което по делото липсват каквито и да било
доказателства за наличието на пречки. Едва след изтичане срока на предприетото спрямо
него задържане се е стигнало до привличането му като обвиняем и неговия разпит,
вкл. и до предприемане на мярка за неотклонение “подписка”, а не друга по-тежка
такава, с което всъщност и самият орган по разследването е приел, че за целите
на досъдебното производство не е необходимо задържането на лицето.
Всъщност единствените действия по
разследването осъществени в периода от задържането на лицето до неговото
освобождаване е повторния разпит на св.р. К., вкл. не е провеждано и Разпознаване
на лицето по реда на чл.169 и сл. от
НПК.
Действително при всички положения
полицейският орган действа в условията на оперативна самостоятелност и само
той може да реши дали са налице условията на чл. 72 ал.1 т.1 от ЗМВР за
задържане на лицето с оглед на конкретните фактически обстоятелства, но съдът
следва да прецени доколкото правилно е действал същият този орган в границите
на предоставената му оперативна самостоятелност.
В случая самоличността и адресът на
жалбоподателя са били известни, а и липсват всякакви данни по време на
установяването му на адреса на конкретната дата той с поведението си да е дал
някакъв повод за задържането му под стража. В този смисъл дори и както случая да
са налице данни за извършено от него престъпление, процесната
мярка не е била пропорционална по смисъла на чл.6 ал.2 от АПК.
Целта да се осигури явяването на Т.
за разпит по досъдебното производство категорично е била осигурена чрез
осъщественото му принудително довеждане по реда и при условията на чл.71 от НПК, което обосновава и изводът на съда, че задържането му под стража е било не
само излишно, но и абсолютно неправомерно процесуално действие, довело до
грубо ограничаване на правата и законните интереси на задържаното лице.
Този извод се налага и предвид
изричната норма на чл.11 ал.6 от Инструкция № 8121з-78 от 24.01.2015 г. за
реда за осъществяване на задържане, оборудването на помещенията за настаняване
на задържани лица и реда в тях в Министерството на вътрешните работи, издадена
на основание законовата делегация на чл.72 ал.9 от ЗМВР, съгласно която
“заповед за задържане не се издава на лица,за които е постановено принудително
довеждане ... по реда на НПК”. Т.е. в тази хипотеза и при конкретната
фактическа обстановка, установена по случая, самият нормотворец
е преценил, че преследваната от закона цел се постига посредством
постановеното и реализирано по реда на чл.71 от НПК принудително довеждане на
лицето.
Поради изложеното съдът приема
заповедта за незаконосъобразна като противоречаща на целта на закона и ката
такава следва да бъде отменена на основание чл.146 т.5 от АПК.
При този изход на спора на основание
чл.143 ал.1 от АПК и при своевременно сто*** искане за присъждането им на
оспорващия се дължат сторените в процеса разноски в размер, при съобразяване и
с постановеното в т.1 от Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК.
В случая от доказателствата по делото
се установява, че жалбоподателят е внесъл дължимата се държавна такса в размер
на 10 лева, които разноски следва да му бъдат възстановени.
Що се касае до адвокатския хонорар,
установява се от приложения по делото Договор за правна помощ /л.15-гръб/, че
във връзка с осъщественото от адв.Д. процесуално
представителство е угово*** възнаграждение в размер
на 300 лева. В коментирания договор от друга страна обаче не е посочено, че същото
възнаграждение е и изплатено, т.е. не може да се приеме, че същият играе ролята
на разписка за изплатена сума, респ. до приключване на устните състезания по
делото такива доказателства не са ангажирани.
В този смисъл и при положение, че на
репариране подлежат единствено и само реално понесените от страната разноски,
при съобразяване и с постановеното тълкуване на закона в т.1 от Тълкувателно
решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. №
6/2012 г., ОСГТК, следва да се приеме че по делото липсват доказателства за
изплатен адвокатски хонорар, респ. такива разноски не следва да бъдат
присъждани на жалбоподателя.
Или в обобщение Второ Районно
Управление при ОД на МВР – П.следва да бъде осъдено да заплати на Т. сумата от
10 лева, разноски по делото.
Водим от горното, съдът:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ
Заповед за задържане
на лице № **** на полицейски орган от Второ Районно Управление при ОД на МВР –
П.
ОСЪЖДА
Второ Районно
Управление при ОД на МВР – П. да заплати на Й. Х. Т., ЕГН **********,***,
сумата от 10 /десет/ лева, разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с
касационна жалба пред ВАС на РБългария в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: