Решение по дело №3581/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1507
Дата: 14 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20223110203581
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 септември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1507
гр. Варна, 14.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 29 СЪСТАВ, в публично заседание на
десети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Мария Бончева
при участието на секретаря Валентина Ст. Батешкова
като разгледа докладваното от Мария Бончева Административно наказателно
дело № 20223110203581 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД против НП
№85/19.08.2022г., издадено от Директора на Басейнова дирекция за
черноморски район с център гр.Варна, с което на „Фрапорт Туин Стар
Еърпорт Мениджмънт” АД е наложено в пункт първи административно
наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на
основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите, в в пункт
втори административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер
на 2000 лева на основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за
водите, в пункт трети административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1
т.2 от Закона за водите и в пункт четвърти административно наказание
"ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на основание чл.48
ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите.
В жалбата си въззивникът моли да се отмени НП.
В съдебно заседание въззивникът редовно призован не се явява, но се
представлява от упълномощен представител, който поддържа жалбата.
Представител на въззиваемата страна, редовно призован се явява и
1
оспорва жалбата.
След преценка на доводите на жалбоподателката –посочени в
жалбата и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за
установено от фактическа и правна страна следното:
На 25.02.2022 г. е извършена проверка по документи за изпълнението на
условията по Разрешително № 21590305/ 04.06.2020 г. за водовземане от
подземни води, чрез нови водовземни съоръжения, изменено с Решение №
68/ 16.04.2021 г. издадени от Директора на БДЧР, с титуляр „Фрапорт Туин
Стар Еърпорт Мениджмънт'* АД, постъпили с вх. № УПВР-70/ 07.02.2022 г. в
БДЧР. Проверката е извършена на основание чл. 106, ал. 1, т. 1 от Наредба №
1/ 10.10.2007 г. за проучване, ползване и опазване на подземните води във
връзка с изграждане на тръбени кладенци: ТК-1 „Фрапорт Туин Стар Еърпорт
Мениджмънт - Варна", в поземлен имот с идентификатор № 00182.307.40 по
КККР на гр. Аксаково, община Аксаково, област Варна; ТК-2 „Фрапорт Туин
Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна", в поземлен имот с идентификатор №
00182.307.36 по КККР на гр. Аксаково. община Аксаково, област Варна; ТК-
2а „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна", и поземлен имот с
идентификатор № 00182.307.42 по КККР на гр. Аксаково, община Аксаково,
област Варна; ТК-2 „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна", в
поземлен имот с идентификатор № 00182.307.29 по КККР на гр. Аксаково,
община Аксаково, област Варна.
Гореспоменатото Разрешително е с начален срок на действие - 04.06.2020
г., краен срок до 04.06.2030 г. Срока за изграждане на съоръжението започва
да тече след представяне в БДЧР на копие от документ по ЗУТ,
удостоверяващ започването на строителството н приключва до 36 месеца,
считано от датата на входиране на документите удостоверяващи започването
на строителството. Било установено, че „Фрапорт Туин Стар Еърпорт
Мениджмънт'" АД в качеството си на титуляр на Разрешително № 21590305/
04.06.2020 г. за водовземане от подземни води, чрез нови водовземни
съоръжения, изменено с Решение № 68/ 16.04.2021 г. издадени от Директора
на БДЧР е извършило нарушение по Закона за водите, като и изградило
гореописаните водовземни съоръжения в отклонение oт предвидените
условия в разрешителното.
От обективна страна е видно, че “Фрапорт Туин Стар Еърпорт
2
Мениджмънт" АД качеството си на титуляр на Разрешително № 21590305/
04.06.2020 г. за водовземане от подземни води, чрез нови водовземни
съоръжения, изменено с Решение № 68/ 16.04.2021 г. издадени от Директора
на БДЧР, е извършило административни нарушения, като:
В периода 13.07.2021 г. - 20.08.2021 г. е изградило тръбен кладенец ТК-1
„Фрапорт Туинс Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна" в ПИ 00182.307.40 по
КККР на гр. Аксаково в отклонение от предвидените условия в
разрешителното, с което е нарушило чл. 48, ал. 1. т. 11 от Закона за водите
във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите.
В периода 20.07.2021 г. - 20.08.2021 г. е изградило тръбен кладенец ТК-2
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна", в поземлен имот с
идентификатор № 00182.307.36 по КККР на гр. Аксаково в отклонение от
предвидените условия в разрешителното, с което е нарушило чл. 48, ал. 1, т.
11 от Закона за водите във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите.
В периода 20.07.2021 г. -20.08.2021 г. е изградило тръбен кладенец ТК-2а
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна", в поземлен имот е
идентификатор № 00182.307.42 по КККР на гр. Аксаково в отклонение от
предвидените условия в разрешителното, с което е нарушило чл. 48, ал. 1, т.
11 от Закона за водите във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите.
В периода 02.08.2021 г. -16.08.2021 г. е изградило тръбен кладенец ТК-3
„Фрапорт Туинс Стар Еърпорт Мениджмънт - Варна" в ПИ 00182.307.29 по
КККР на гр. Аксаково в отклонение от предвидените условия в
разрешителното, с което е нарушило чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите
във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите.
Съгласно разпоредбата на чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите,
титулярите на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в
издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните
разрешителни, издадени по реда на ЗООС.
В съдебно заседание бе разпитана свидетелката Х., чиито показания
съдът кредитира, като дадени безпристрастно и обективно.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по
делото доказателства по АНП, както и от гласните доказателства в хода на
съдебното производство, които преценени в тяхната взаимносвързаност са
логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.
3
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на
наложеното административно наказание прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока на обжалване от
надлежна страна и е приета от съда за разглеждане.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от
Директора на Басейнова дирекция за черноморски район с център Варна.
В хода на административно наказателното производство е било допуснато
съществено процесуално нарушение. При извършената проверка, съдът
намира, че е основателно възражението на жалбоподателя, че съставеният акт
за установяване на административно нарушение не е връчен по надлежен ред.
Съдът намира, че представлява съществено нарушение на процесуалните
правила, предвидени в ЗАНН, връчването на АУАН на лице, което не е било
надлежно упълномощено за това действие. В конкретния случай,
жалбоподателя е упълномощил лицето Ц*** Т***/нотариално заверено
пълномощно от 20.01.2022г. от нотариус Ж. Т***/-приложено по АНП, като
в обема на упълномощаването не са включени действията по представляване
пред Басейнова дирекция-„Черноморски район“ във връзка със съставяне и
връчване на АУАН и връчване на наказателни постановления, както и да го
подписва там където е необходимо при получаване на АУАН.
Административнонаказващият орган, вместо да констатира тези
нередовности и да върне преписката на актосъставителя за отстраняването
им, е издал наказателно постановление, което се явява незаконосъобразно и
като такова, следва да бъде отменено, без да се обсъждат по същество
събраните доказателства.
При така установеното, съдът намира, че при съставянето и връчването на
акта за установяване на административно нарушение са допуснати
съществени процесуални нарушения и не е било гарантирано правото на
защита на жалбоподателя в пълен обем. Единствено и само в неговите
правомощия е да реши как ще упражни правото си на защита – дали лично
или чрез упълномощено лице. Пълномощникът в настоящия случай не е бил
упълномощен да представлява „Фрапорт Туинс Стар Еърпорт Мениджмънт -
Варна" АД по отношение получаване на акта за установено административно
нарушение и впоследствие при издаване на наказателното постановление от
Басейнова дирекция за черноморски район - гр.Варна. За осъществяване на
представителството в тази хипотеза са необходими изрично упълномощаване,
тъй като съставянето на АУАН и НП не е обичайна търговска дейност,
общото упълномощаване не е достатъчно и е необходими изрично такова.
Предявяването на АУАН и НП, връчването на препис от тях на лице без
представителна власт е в противоречие с процесуалните правила на чл.43 ал.1
и ал.5 от ЗАНН и се явява съществено процесуално нарушение.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН следва на
4
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от Закона за
правната помощ/ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл.63, ал.5 от
ЗАНН. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в
наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.В случая за защита
по дела по ЗАНН чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ
предвижда възнаграждение от 80 до 120лева. Производството по делото
продължи в едно съдебно заседание, не е с фактическа или правна сложност
поради което следва да се присъди възнаграждение на минимума от 80лева.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП №85/19.08.2022г., издадено от Директора на Басейнова
дирекция за черноморски район с център гр.Варна, с което на „Фрапорт Туин
Стар Еърпорт Мениджмънт” АД е наложено в пункт първи административно
наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на
основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите, в в пункт
втори административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер
на 2000 лева на основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за
водите, в пункт трети административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА
САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на основание чл.48 ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1
т.2 от Закона за водите и в пункт четвърти административно наказание
"ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 2000 лева на основание чл.48
ал.1 т.11 вр.чл.200 ал.1 т.2 от Закона за водите.
ОСЪЖДА „Басейнова дирекция за черноморски район“ гр.Варна да
заплати на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева, на осн. чл.63 ал.3 от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-
дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са
изготвени пред Административен съд Варна по реда на АПК.
След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на
наказващия орган по компетентност.
5


Съдия при Районен съд – Варна: _______________________

6