Решение по дело №411/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1737
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Йордан Василев Димов
Дело: 20207050700411
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

 №……………………        2020 г.

                                                        гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

 

Варненският административен съд, ІV касационен състав, в публичното заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и двадесета година в състав:

                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

ЙОРДАН ДИМОВ

 

  при секретаря Теодора Чавдарова

в присъствието на прокурор Александър А

като разгледа докладваното от съдия Йордан Димов КАД №411/2020 г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Подаден е протест от Окръжна прокуратура Варна против нормите на членове от 1 до 19 с всичките им алинеи; чл.20 ал.З и 4; чл.21 и чл.22 с всичките им алинеи; чл.23 ал.1,3 и 4; чл.24 ал.1 и ал.4; от чл.25 до чл.77 включително-с всичките им алинеи; от чл.100 до чл.121 включително - с всичките им алинеи; чл.122 ал.1-3; чл.123-125 включително -с всичките им алинеи; чл.126 ал.1-2 и 4-5; чл.127-148 включително -с всичките им алинеи;чл. 159-181 включително -с всичките им алинеи; всички допълнителни, преходни и заключителни разпоредби от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна, приета с Решение №13.2 по Протокол №013/16.09.2008 г. на Общински съвет-Аксаково.

В протеста се сочи, че Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, област Варна е приета при съществено нарушение на административно-производствените правила. Твърди се, че при приемане на оспорения акт е допуснато нарушение на разпоредбата на чл.27, ал.5 ЗМСМА, предвиждаща решенията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т. 6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 ЗМСМА да се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието. Като правно основание за издаването на оспорения акт е посочена т. 8 на чл.21, ал.1 ЗМСМА, вр. чл.8, ал.2 от ЗОС, поради което решението е следвало да се приеме чрез поименно гласуване отразено в протокола. В тази връзка се сочи, че е видно от протокол №13 от 16.09.2008 г. на Общински съвет - Аксаково, че решението за приемане на спорната наредба е взето без поименно гласуване, което съставлява съществено нарушение на административно-производствените правила и е отменително основание по чл.146 т.3 АПК. С оглед на изложените обстоятелства, се отправя искане за отмяна на протестираната Наредба и присъждане на направените по делото разноски.

 

В съдебно заседание прокурор при Окръжна прокуратура Варна поддържа протеста против  Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на гр. Аксаково. Сочи, че оспорената Наредба на община Аксаково е приета в нарушение на процесуалните правила, в частност на разпоредбата на чл.27, ал.5 от ЗМСМА. Отправя искане за отмяна на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково с присъждане на направените по делото разноски в полза на Окръжна прокуратура Варна за публикация на оспорването в Държавен вестник, в размер на 40 лева.

Ответникът, Общински съвет Аксаково, чрез процесуалния си представител оспорва протеста. Счита, че при приемане на протестираната наредба са спазени всички процесуалноправни разпоредби. Нормата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА се прилага при вземане на решение за разпореждане с имоти общинско имущество, но конкретни такива. Наредбата създава правилата, по които става това разпореждане, поради което счита, че същата не следва да бъде приета на това основание, то не е посочено и при приемането на наредбата, поради което не е приложима разпоредбата на чл.27, ал.5 от ЗМСМА, а именно приемането на наредбата да бъде с поименно гласуване. Предвид на изложеното отправя искане за отхвърляне на протеста като неоснователен.

Съдът, след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено от фактическа и правна страна следното: Предмет на проверка в настоящото производство са всички разпоредби на Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна.

Производството е било водено първоначално като административно дело №2750/2018 г. по описа на административен съд – Варна, което е приключило с  решение №306 от 22.02.2019 г., съобразно което е била отменена по протеста на ОП – Варна Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна, приета с Решение №13.2 по Протокол №013/16.09.2008 г. на Общински съвет-Аксаково, а ответника – ОбС – Аксаково е бил осъден да заплати на ВОП сумата от 40 лв. разноски.

Решението е било обжалвано от ответника  - ОбС Аксаково и със свое Решение №1494/2020 г. по  адм. д. №53999/2019 г. Върховен административен съд е отменил решение №306 от 22.02.2019 г., постановено по административно дело №2750/2018 г. по описа на административен съд – Варна, като е приел, че съдът не е извършил проверка по законосъобразност на обжалваната наредба на всички основания предвидени в чл.146 от АПК и не е изяснил спорните разпоредби на наредбата, които следва да са предмет на настоящата проверка за законосъобразност.

В рамките на настоящото производство на 10.03.2020 г. е депозирано уточнение на прокурор от ОП – Варна(л.36 от делото), с което е посочено, че предмет на оспорване в производството са нормите на членове от 1 до 19 с всичките им алинеи; чл.20 ал.З и 4; чл.21 и чл.22 с всичките им алинеи; чл.23 ал.1,3 и 4; чл.24 ал.1 и ал.4; от чл.25 до чл.77 включително-с всичките им алинеи; от чл.100 до чл.121 включително - с всичките им алинеи; чл.122 ал.1-3; чл.123-125 включително -с всичките им алинеи; чл.126 ал.1-2 и 4-5; чл.127-148 включително -с всичките им алинеи;чл. 159-181 включително -с всичките им алинеи; всички допълнителни, преходни и заключителни разпоредби от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на

Видно от докладна записка с вх.№ ОБС – Д -86/04.09.2008 г. Кметът на община Аксаково е внесъл в общински съвет Аксаково проект за Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна с мотиви съгласно които предложената за приемане от общински съвет Аксаково наредба е съобразена със измененията в ЗОС.

Приложена е Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна с подписа на председателя на ОС Аксаково.

Приложен е протокол № 013 от 16.09.2008г. на Общински съвет Аксаково, в които е посочено, че от 17 избрани общински съветника на сесията са присъствали 15. В протокола е посочено, че Общинския съвет Аксаково е взел решение по втора точка от обявения дневен ред, с 15 гласа „За“.

Представен е списък на присъствалите на заседанието общински съветници с отбелязване „отсъствал“ срещу две от имената и положени подписи срещу останалите 15 поименно изброени членове на ОбС Аксаково. Представени са доказателства за изплатени възнаграждение за участие в сесии на ОбС Аксаково на общинските съветници, от които може да бъде изведен извод за поименния състав на ОбС Аксаково за периода на приемане на наредбата.

Представено е в заверен препис писмо до Областен управител на Област с административен център Варна с протокол № 013/16.09.2008г. на Общински съвет Аксаково и приложенията към него.

Представени са доказателства за публикуване на проекта на наредбата и текста на приетата наредба на сайта на Община Аксаково.

При постановяване на настоящият съдебен акт съдът съобрази Решение № 8109/02.07.2015г. постановено от състав на Второ отделение на Върховния административен съд на Р България по адм.д. 117/15г. с докладчик съдия Джузепе Роджери.

Оспореният подзаконов нормативен акт е издаден от компетентен орган. Като колективен орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18, ал. 1 ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение. В чл. 21, ал. 1 ЗМСМА са изброени правомощията му, а съгласно ал. 2 на чл. 21 ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, общинският съвет приема решения, включително и за приемане на наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. Анализът на тази разпоредба във вр. с ал. 2 на чл. 21 ЗМСМА, чл. 8 ЗНА вр. чл. 8, ал. 2 от ЗОС и чл. 76, ал. 3 АПК сочи, че общинският съвет е компетентният орган да приема наредби от местно значение, и в частност да приеме наредба, регламентираща условията и реда приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства, на територията на Община Аксаково, каквато е оспорената наредба.

Издадената от Общински съвет - Аксаково наредба е подзаконов нормативен акт и следва да се подчинява на процедурните изисквания на чл. 26 и сл. от Закона за нормативните актове. Съгласно чл. 26, ал. 2 ЗНА, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая от представените доказателства може да се изведе извод, че тези изисквания са спазени.

При приемане на оспорения акт е допуснато нарушение и на разпоредбата на чл. 27, ал. 5 ЗМСМА, предвиждаща решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 6, 7, 8, 9, 10, 14 и 15 ЗМСМА да се приемат с поименно гласуване, което се отразява в протокола от заседанието. Като правно основание за издаването на оспорения акт е посочена т. 8 на чл. 21, ал. 1 ЗМСМА вр. чл.8, ал.2 от ЗОС, поради което решението е следвало да се приеме чрез поименно гласуване отразено в протокола.

Видно от протокол № 013 от 16.09.2008 г. на Общински съвет Аксаково, решението за приемане на спорната наредба е взето не с поименно гласуване. Това представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила – отменително основание по чл. 146, т. 3 АПК.

Основателни са доводите на протестиращия прокурор относно материална незаконосъобразност на оспорените разпоредби на наредбата.

Неоснователно е възражението на ответника за извършено в хода на производството изменение на наредбата. Липсва съгласие на представителя на прокуратурата за това, респективно – липсва надлежно оттегляне на акта – чл.156, ал.2 от АПКЗа оттегляне на акта след първото по делото заседание е необходимо съгласие и от оспорващия.“ При произнасянето си съдът съобрази и произнасянето с Решение №9281/09.07.2018 г. по адм. д. №8222/2017 г. на Върховен административен съд, с което е било оставено в сила Решение №955/01.06.2017 г. по адм. д. №418/2017 г. по описа на административен съд – Варна, с което по протест на ОП – Варна са били отменени нормите на чл.20, ал.1 и ал.2, чл.23, ал.2 и ал.5 и чл.24, ал.2 и ал.3 от същата Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна. Съобразно нормата на чл.8, ал.1 от ЗСВОрганите на съдебната власт прилагат законите точно и еднакво спрямо всички лица и случаи, за които се отнасят.

Предвид горното протестът се явява основателен и нормите на членове от 1 до 19 с всичките им алинеи; чл.20 ал.З и 4; чл.21 и чл.22 с всичките им алинеи; чл.23 ал.1,3 и 4; чл.24 ал.1 и ал.4; от чл.25 до чл.77 включително-с всичките им алинеи; от чл.100 до чл.121 включително - с всичките им алинеи; чл.122 ал.1-3; чл.123-125 включително -с всичките им алинеи; чл.126 ал.1-2 и 4-5; чл.127-148 включително -с всичките им алинеи;чл. 159-181 включително -с всичките им алинеи; всички допълнителни, преходни и заключителни разпоредби от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна следва да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Направено е искане от процесуалният представител на ВОП за присъждане на разноските по делото, което се явява основателно и на ВОП следва да бъдат присъдени разноски в размер на 40 лв.

Водим от горното и на основание чл.172,ал.2 от АПК вр. чл.чл.196 от АПК, съдът:

 

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Варна нормите на членове от 1 до 19 с всичките им алинеи; чл.20 ал.З и 4; чл.21 и чл.22 с всичките им алинеи; чл.23 ал.1,3 и 4; чл.24 ал.1 и ал.4; от чл.25 до чл.77 включително-с всичките им алинеи; от чл.100 до чл.121 включително - с всичките им алинеи; чл.122 ал.1-3; чл.123-125 включително -с всичките им алинеи; чл.126 ал.1-2 и 4-5; чл.127-148 включително -с всичките им алинеи;чл. 159-181 включително -с всичките им алинеи; всички допълнителни, преходни и заключителни разпоредби от Наредба за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Аксаково, Област Варна

ОСЪЖДА Община Аксаково Област Варна да заплати на Окръжна прокуратура Варна разноски в размер на 40 (четиридесет) лева.

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено пред Върховният административен съд на Р България.

 

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                               ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

                                                                                 2.