Решение по дело №1049/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260006
Дата: 18 август 2020 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20205530201049
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта

                Р Е Ш Е Н И Е

 

   …..             18.08.2020 година       град Стара Загора

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       VІІІ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На  16  юли                          2020 година

В публично заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА                                                     

 

Секретар: НИКОЛИНА КОЗЕЛОВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА РИБЧЕВА

аНд № 1049 по описа за 2020 година и за да се произнесе, съобрази:

 

     Обжалвано е наказателно постановление (НП)тко-1 от 11.03.2020 год., издадено от Директор на Областно пътно управление към Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) град София.

     Жалбоподателят “Ричи Ауто“ ЕООД Стара Загора твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си защитник поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна ОПУ счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно, да бъде потвърдено.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) ТКО-1 от 07.01.2020 год., жалбоподателят е санкциониран     на основание чл.53, ал.1 от ЗП - Закон за пътищата (Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви в и г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); г) (отм.); 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя”)    за нарушение на чл.26, ал.2, т.2, б.“б” от ЗП (“За дейности от специалното ползване на пътищата [вж. пар.1, т.8 от ДР на ЗП] без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя [вж. пар.1, т.1 от ДР на ЗП] и ограничителната строителна линия [вж. пар.1, т.5 от ДР на ЗП]: б) изграждането на рекламни съоръжения”).

Като описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, в НП е посочено, че    на 05.11.2019 год. при извършена проверка на път I-5, км.234+800 в дясно жалбоподателят експлоатира търговски крайпътен обект “Автокомплекс“ и пътна връзка към него в обхвата на пътя и обслужващата зона без да притежава необходимото разрешение за специално ползване на пътищата чрез експлоатация, издавано от Администрацията, управляваща пътя, като в момента на проверката е констатирано, че в търговския крайпътен обект се осъществява продажба на автомобили, на които са поставени табели с техните характеристики с цел запознаване на клиентите и в обекта има свободен достъп на хора през вход, който преминава по нерегламентирана пътна връзка, започваща от обхвата на пътя и преминаваща в обслужващата зона.

В процеса на проверката жалбоподателят не е представил валидно разрешение за специално ползване чрез експлоатация на пътна връзка на това място, а наличието на селскостопански път в непосредствена близост до първокласен такъв от републиканската пътна мрежа, през който след отклонението от републиканския път да се преминава до търговския обект, не изключва приложението на ограничителен режим, съобразно разпоредбите на чл.26, ал.2, т.2, б.“б“ от Закона за пътищата, и от друга страна не е предпоставка за прилагане на облекчен режим за влизане от републикански път.

Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на актосъставителя Ю.Х.К. и свидетеля по акта Д.Г. Диневи Д.А.Г., кореспондиращи помежду си и с приетите писмени доказателства.

     При тези данни съдът намира нарушението, описано в НП, и извършваното му от жалбоподателя за доказано по несъмнен и безспорен начин.

     В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира съществени нарушения на процесуалните правила, допусната при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяна на последното като незаконосъобразно, включително и твърдените такива в жалбата.   

Налице е безспорната доказаност на административното нарушение, както и на неговият извършител, неговата вина и правилното приложение на материалния закон. Що се отнася да размера на наложената санкция - глоба от 3000 лева, настоящият съдебен състав намира, че същата необосновано е наложена над предвиденият в закона минимален размер. Касае са за нарушение, което е извършено за първи път, липсват доказателства за отегчаващи отговорността на извършителя обстоятелства, с оглед предвидените в чл.27, ал.1-3 от ЗАНН критерии, поради което определянето на размера на глобата към предвидения в закона минимален размер е оправдано с оглед личността на нарушителя и съответно за постигане на целите на закона, визирани в чл. 12 от ЗАНН – да бъде предупреден и превъзпитан за спазване на установения правовов ред. 

Ето защо съдът намира, че в частта му за наказанието НП е необосновано и явно несправедливо, поради което следва да бъде изменено в тази му част, като размера на наложеното с него наказание – “глоба“ от 3 000 лева, бъде намален до минималния размер, предвиден в закона – 1 000 лева.     

     Водим от горните мотиви, съдът

          

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ИЗМЕНЯВА наказателно постановление (НП) № ТКО-1 от 11.03.2020 год., издадено от Директор на Областно пътно управление Стара Загора, с което на основание чл.53, ал.1 от Закона за пътищата на “Ричи Ауто“ ЕООД, с ЕИК *********, представлявано от Гено Иванов Иванов се налага административно наказание “глоба“ в размер на 3 000 (три хиляди) лева за извършено нарушение на чл.26, ал.2, т.2, б.“б“ от Закона за пътищата, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание “глоба“ от 3 000 (три хиляди) лева на 1000 (хиляда) лева.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: