Решение по дело №87/2024 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 64
Дата: 15 май 2024 г. (в сила от 23 май 2024 г.)
Съдия: Мирослав Милчев Начев
Дело: 20241500200087
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 64
гр. Кюстендил, 15.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, V СЪСТАВ, в публично заседание
на петнадесети май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Пенка Н. Братанова
Членове:Мирослав М. Начев

Елисавета Г. Деянчева
при участието на секретаря Теодора С. Димитрова
в присъствието на прокурора Е. Ив. П.
като разгледа докладваното от Мирослав М. Начев Частно наказателно дело
№ 20241500200087 по описа за 2024 година
Производството по делото е по реда на Глава ІІІ, Раздел І от Закона за
признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане
и решения за налагане на финансови санкции /ЗПИИАКОРНФС/. В Окръжен
съд Кюстендил е постъпило искане от Областна администрация Линц,
Република Австрия, с приложено удостоверение по чл. 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции, издадено въз основа на решение за
налагане на финансови санкции от 05.05.2023г., влязло в законна сила на
02.09.2023г., постановено от несъдебен орган на Република Австрия по
отношение на А. С., български гражданин, роден на ********** г. в ***, с
постоянен адрес: *******.
Финансовата санкция е в размер на 160 € и според записаното в
удостоверението е наложена на С. за извършено на ***г. в района на А.,
магистрала А1, при 159,801 км, посока В., административно нарушение,
изразяващо се в нарушаване на правилата за движение по пътищата –
управление на МПС със скорост, надвишаваща с 39 км/ч разрешената за
1
пътния участък.
Санкционираното лице А. С. не се явява в съдебно заседание.
Представителят на Окръжна прокуратура изразява становище за
основателност на искането.
Служебно назначеният защитник адв. С. изразява становище за
уважаване на искането.
Окръжен съд Кюстендил, след преценка на събраните по делото
доказателства, както и на становищата на страните, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
С горепосоченото искане Окръжният съд е сезиран като компетентен по
силата на ЗПИИАКОРНФС за признаване и изпълнение на решение от
05.05.2023г., влязло в сила на 02.09.2023г. Същото е издадено от несъдебен
орган на Република Австрия за налагане на финансова санкция - сума от 160
€, за извършено на ***г. в района на А., магистрала А1, при 159,801 км,
посока В., административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на
правилата за движение по пътищата – управление на МПС със скорост,
надвишаваща с 39 км/ч разрешената за пътния участък.
Административното нарушение е извършено от А. С., роден на
********** г. в ***, български гражданин, с постоянен адрес: *******. От
посоченото в удостоверението по чл. 4 ЗПИИАКОРНФС се установява
следното:
Издалият решението орган е несъдебен такъв в Република Австрия.
Засегнатото лице е с посочено име и адрес, като обичайното му пребиваване е
в изпълняващата държава по смисъла на закона - Република България.
Решението е влязло в сила на 02.09.2023г., като наложената с него финансова
санкция /глоба/ възлиза на 160 €. Административното нарушение се изразява
в нарушаване на правилата за движение по пътищата – управление на МПС
със скорост, надвишаваща с 39 км/ч разрешената за пътния участък.
Видно от съответни отбелязвания в удостоверението, производството
по налагане на финансова санкция е било писмено, като лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си за обжалване, както и за срока, в който може да го стори. Лицето
не се е явило лично на съдебния процес, вследствие на който е постановено
решението. Решението е било връчено на лицето на 18.08.2023г. и то е било
2
изрично уведомено за правото на повторно разглеждане или обжалване, в
което има право да участва и което позволява делото да се преразгледа по
същество, включително и с нови доказателства, и което може да доведе до
отмяна на първоначалното решение. Лицето не е поискало повторно
разглеждане или обжалване в приложимия за целта срок.
Решението е постановено от несъдебен орган в издаващата държава въз
основа на наказуемо деяние по нейния национален закон.
Предвидена е алтернативна санкция „лишаване от свобода“ с
максимален срок от 1 ден.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 31 ал. 1 от Закона, компетентен да
признае и допусне изпълнението на решението за налагане на финансови
санкции е окръжният съд по местоживеенето на лицето, т.е. Окръжен съд
Кюстендил.
От съдържанието на удостоверението по чл.4 от Закона и на
преведеното надлежно на български език съд удостоверение безспорно се
установява, че българският гражданин А. С. е санкциониран с влязъл в сила
на 02.09.2023г. акт на несъдебен орган в Република Австрия за заплащане на
финансова санкция, наложена му за извършено на ***г. в района на А.,
магистрала А1, при 159,801 км, посока В., административно нарушение,
изразяващо се в нарушаване на правилата за движение по пътищата –
управление на МПС със скорост, надвишаваща с 39 км/ч разрешената за
пътния участък.
Налице е влязъл в сила акт по смисъла на чл.3 ал.1 т.1 от
ЗПИИАКОРНФС, издаден от несъдебен орган на страна, членка на
Европейския съюз, и финансовата санкция е постановена по повод извършено
административно нарушение. Налице е потвърждаване, че лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си да обжалва решението пред съд, компетентен по наказателни дела.
Не са налице основанията по чл.3 ал.2 от ЗПИИАКОРНФС за отказ от
признаване и изпълнение на решението, с което е наложена финансова
санкция.
Актът на съдебния орган по чл.3 ал.1 от ЗПИИАКОРНФС е придружен
с удостоверение, което се изисква по чл.4, ал.1 от Закона, както и по силата на
3
член 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР относно прилагането на принципа
за взаимно признаване на финансови санкции. От изложеното в
удостоверението е видно, че административно наказателното преследване,
във връзка с което е постановен акта по чл.3 от ЗПИИАКОРНФС, касае
административно нарушение, което попада в една от хипотезите на чл.30 ал.2
- т.1, поради което в този случай не се изисква изследване наличието на
двойна наказуемост. Въпреки това, деянието, за извършването на което е
санкциониран С., представлява административно нарушение и по българското
законодателство – ЗДвП.
В конкретния случай не е налице нито една от факултативните
предпоставки за отказ от признаване и изпълнение на решението, визирани в
чл. 35 ал.1 т.1 - 8 от Закона. Удостоверението по чл. 4 съответства на
постановеното решение по съдържание.
От друга страна, не са налице данни за постановено и приведено в
изпълнение за същото деяние в Република България или в друга, различна от
издаващата държава, решение за финансови санкции срещу лицето. Не е
налице изтекла давност по българското законодателство за изпълнение на
решението и нарушението, извършено в Република Австрия, не е подсъдно на
български съд. Липсва имунитет или привилегия, които да са пречка за
предприемане на наказателно производство за такива деяния, наложената
финансова санкция не е по - малка от 70 евро. Решението е постановено
срещу пълнолетен гражданин, който може да носи наказателна и
административно наказателна отговорност. От съдържанието на
удостоверението е видно, че производството е било писмено и лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си да обжалва решението.
Окръжният съд приема, че са налице условията по чл. 30 ал. 2 от Закона
за признаване на решението, като липсват основанията по чл. 32 ал. 2 за
намаляване размера на финансовата санкция. Съгласно разпоредбата на чл.16
ал. 8 от Закона, съдът следва да определи размера на паричното задължение в
левова равностойност според съотношението евро/ български лев към
момента на постановяване на решението в издаващата държава - 05.05.2023г.
Размерът на наложената с решението парична санкция е общо 160 €, чиято
левова равностойност към 05.05.2023г. възлиза на 313 лв. Не са представени
4
доказателства по чл.33 от Закона за пълно или частично изпълнение на
наложената санкция, поради което и не следва да се прилага приспадане по
реда на чл.17.
Предвид изложеното и на основание чл.32 във вр. с чл.16 ал.7 от Закона
за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции, Окръжния съд
РЕШИ:

ПРИЗНАВА решение за налагане на финансови санкции от 05.05.2023г.,
влязло в законна сила на 02.09.2023г., постановено от несъдебен орган на
Република Австрия, с което на А. С., роден на ********** г. в ***,
български гражданин, с постоянен адрес: *******, е наложена финансова
санкция в размер на 160 €, с левова равностойност от 313лв – за извършено на
***г. в района на А., магистрала А1, при 159,801 км, посока В.,
административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на правилата за
движение по пътищата.
Решението може да се протестира, съответно обжалва, пред САС в 7 -
дневен срок, считано от днес, като обжалването не спира изпълнението.
Решението на издаващия орган ведно с решението на Окръжния съд да
се изпратят след влизане в сила на Национална агенция за приходите за
изпълнение по реда на ЗНАП и ДОПК.
След получаване на решението Националната агенция за приходите
незабавно да уведоми настоящия съд за предприетите действия по
изпълнение му на основание чл.36 във вр. с чл.22 ал.2 ЗПИИАКОРНФС, като
след приключването на изпълнението съдът следва да бъде уведомен с цел
уведомяване на компетентния орган на издаващата държава.
На основание чл.38 ал.1 от ЗПИИАКОРНФС компетентния орган на
издаващата държава - Областна администрация Линц, Република Австрия, да
бъде уведомен за признаването на решението и изпращането му за
изпълнение.
На осн. чл. 38 ал. 2 от ЗПИИАКОРНФС копие от уведомлението по ал.1
да се изпрати незабавно на Министерство на правосъдието на Република
5
България.

Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6