АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 144 |
|||||||||||
гр. Видин,
15.12.2022 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Пети административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Тринадесети декември |
||||||||||
през две хиляди и двадесет и втора година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
226 |
по описа за |
2022 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по
жалба на В.П.Ц. ***, против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 22 – 0243 - 000139 от 08.07.2022г. на Началник РУ Берковица
при ОДМВР Монтана, с която е приложена принудителна административна мярка по
чл.171,т.2а,б.”а” от ЗДвП. В жалбата се развиват
съображения, че заповедта е незаконосъобразна и необоснована, както и че при
издаването и е нарушен и процесуалният закон. Иска се да бъде
постановено решение, с което да се отмени обжалваната заповед. Ответникът по жалбата – не
е взел становище по жалбата. От данните по делото във
връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира същата за допустима, тъй
като е подадена в законовия срок и от надлежна страна. От фактическа страна съдът
намира за установено следното: Видно от обстоятелствата,
описани в акта за установяване на административно нарушение /АУАН/ на 08.07.2022г.
около 14,30 часа, на път II-81, в проход „Петрохан“ с
посока на движение от гр.София към гр.Монтана, при полицейска проверка се
установило, че Николай Неделчев Николов е управлявал лек автомобил с рег. №
ВН 5296 АВ, собственост на жалбоподателя. Посочено е също, че при извършената
проверка е установено, че водачът е неправоспособен. Съставен е АУАН за
управление на МПС, без да е правоспособен, като е прието, че е налице
нарушение на чл.150 от ЗДвП. На 08.07.2022г. на жалб.В.Ц.
със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22 – 0243 -
000139 на Началник РУ Берковица при ОДМВР Монтана, на основание чл.171,т.2а,б„а“
от ЗДвП е
наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 8 месеца, като
е отнето СРМПС на лек автомобил „Киа Сеед“, с рег. № ВН 5296 АВ, и 2 броя
регистрационни табели. Доказателствата по делото
установяват, че автомобилът е собственост на жалб.Ц.. В обстоятелствената част
на заповедта е посочено, че жалбоподателят, е предоставил лекият автомобил да
бъде управляван от неправоспособен водач, за което на водача е съставен АУАН.
Няма данни на Ц. да е съставен АУАН за това, че е нарушил разпоредбата на
чл.102,т.1 от ЗДвП, като собственик, който допуска или предоставя
управлението на МПС на лице, което не притежава съответното свидетелство за
управление. По делото са приложени АУАН и НП, за нарушение на чл.150 ЗДвП,
издадени на водача Николов. Горната фактическа
обстановка се доказва от събраните писмени доказателства. С разпоредбата на
чл.172,ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки се прилагат с
мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този
закон
съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.
Със заповед № 8121з - 515/14.05.2018г. на министъра на вътрешните работи, са
опровомощени лицата, компетентни да издават заповеди за прилагане на принудителни
административни мерки, между които и началник на РУ Берковица, поради което
съдът приема, че оспорената заповед за налагане на ПАМ е издадена от
компетентен орган. В конкретния случай, ПАМ е
наложена на основание чл.171,т.2а,
буква „а“ от ЗДвП, поради това, че жалбоподателя е собственик на лекия автомобил и е
предоставил управлението на МПС „Киа Сеед“, с рег. № ВН 5296 АВ на Николай
Николов, който е неправоспособен водач. Разпоредбата на чл.171 от
ЗДвП
предвижда, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за
преустановяване на административните нарушения, да се прилагат предвидените в
закона принудителни административни мерки, една от които по посочената в
заповедта т.2а – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на
собственик. Случаите, в които може да
се приложи тази принудителна мярка са изрично изброени и една от хипотезите е
тази по буква „а“ : когато собственик управлява МПС без да е правоспособен
водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към
която спада управляваното от него МПС, или след като е лишен от право да
управлява МПС по съдебен или административен ред, или свидетелството му за
управление е временно отнето по реда на чл.171,т.1 или 4 или по реда на чл.69а от
НПК,
както и на собственик, чието МПС е управлявано от лице, за което са налице
тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до 1 година. В тази връзка следва да се отбележи, че в нормата на
чл. 171,
т.2а, б."а" ЗДвП е предвиден срок за прилагане на
ПАМ, който е с продължителност от 6/шест/ месеца до една година.
Административният орган следва да определи срок на приложената ПАМ в рамките
на този предвиден в закона. В конкретния случай е приложена ПАМ за срок от
осем месеца, който безспорно надхвърля рамките на минимума на този посочен в
ЗДвП. По тази причина продължителността следва да бъде обоснована, като се
държи сметка за специфичните за случая факти и обстоятелства, които налагат
продължителността на мярката да бъде конкретизирана при предвидения в закона
по-висок размер. Това процесуално задължение е валидно за хипотези като
настоящата, в които срокът се определя от органа при условията на оперативна
самостоятелност и промяната на неговата продължителност е извън компетенциите
на съдебния състав. Допуснатият пропуск представлява нарушение както на
материалния закон на чл. 171,
т.2а, б."а“ ЗДвП, така и на процесуалния чл. 59,
ал.1 АПК изискващ пълно мотивиране на постановения акт, включително
на продължителността на наложената санкция, която определя в най-голяма
степен интензитета на засягане на правната сфера на жалбоподателя, тъй като
обратното засяга правото му на защита в значителна степен. Този пропуск не
може да бъде саниран на по-късен етап, например в хода на съдебното
производство. Като не е мотивирал продължителността на наложената
ПАМ и същата не е на определения от законодателя минимум, органът фактически
възпрепятства и дори прави невъзможна преценката на съдебния състав относно
съответствието на мярката със съдържащата се в чл. 22 от
ЗАНН позитивна правна уредба на ПАМ. Съгласно същата,
принудителните административни мерки могат да притежават една или повече от
следните функции: превантивна, преустановителна и възстановителна
(компенсаторна). Влияние върху продължителността на ПАМ в този случай оказва
целта по реализирането на тези функции, съотнесени към конкретния казус.
Липсата на изложени мотиви относно определената продължителност може да
граничи със своеволие особено, когато срока е определен на предвидения
максимум, макар и настоящия случай да не е такъв, тук срока е по-скоро към
средния, то това не освобождава органа от излагане на мотиви в тази връзка. Изложеното мотивира съда да приеме, че така
издадената заповед, с която е приложена принудителната административна мярка
- "прекратяване на регистрацията на ППС за срок от осем месеца"
като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, но при
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и в нарушение на
материалния закон, поради необоснованост на размера на мярката, а жалбата на Ц.
е основателна и следва да се уважи. Това е и практиката на
ВАС, до 01.01.2019 година, от когато наложените ПАМ по чл.171 ЗДвП не
подлежат на обжалване. Така Решение № 14879 от 3.12.2018 г. на ВАС по
адм. д. № 6949/2018 г., II о. Оказва се, че Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 22 – 0243 - 000139 от 08.07.2022г.
на Началник РУ Берковица при ОДМВР Монтана, с която е приложена принудителна
административна мярка по чл.171,т.2а,б.”а” от ЗДвП е незаконосъобразна и
издадена при противоречие с материалноправни разпоредби, поради което и
подадената срещу нея жалба е основателна и следва да бъде уважена, като
заповедта следва да бъде отменена. Жалбоподателят е направил
разноски за държавна такса – 10 лв.
Освен това е заплатил в брой 400 лв. – адвокатски хонорар съгласно
договор за правна защита и съдействие /л.37 от делото/. Така общо разноските
на жалбоподателя възлизат на 410.00 лева (10 лева ДТ и 400.00 лева адвокатски
хонорар). Водим от горното и на осн.
чл.172,ал.2 от АПК , Административният съд Р Е Ш И: ОТМЕНЯ Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 22 – 0243 - 000139 от 08.07.2022г.
на Началник РУ Берковица при ОДМВР Монтана. ОСЪЖДА ОД на МВР Монтана
да заплати от бюджета на административния орган на В.П.Ц. разноски в размер
на 410.00 лева. Решението не подлежи на
обжалване. СЪДИЯ: |
|||||||||||
Решение по дело №226/2022 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 144 |
Дата: | 15 декември 2022 г. (в сила от 15 декември 2022 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20227070700226 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 17 октомври 2022 г. |