РЕШЕНИЕ
№
гр. Русе, 18.06.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Русе, VII - ми състав,
в публично заседание на 18 май, през две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
ЙЪЛДЪЗ АГУШ
при
секретаря МАРИЯ
СТАНЧЕВА като разгледа
докладваното от съдия АГУШ
административно дело № 640 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с
чл. 148, т. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).
Образувано е по
жалба на „Свинекомплекс Николово“ АД, със седалище: с. Николово, област Русе,
представлявано от Марияна Евгениева Киселова – изпълнителен директор,
депозирана чрез адвокат-пълномощник М. Ш. ***, против Акт за обезщетение на
умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход,
фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 13.09.2019 г., издаден
от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) - Русе, в
частта, в която е определено обезщетение по позиции от № 1 до № 12, включително
и от № 302 до № 1488, включително.
Претендира се да се
измени акта в оспорената част по отношение на размера на определеното
обезщетение, като след рекапитулациите за дължимите суми относно отделните
категории умъртвени животни и унищожен фураж, общото обезщетение от
определената в акта сума в размер на 1 866 787,48 лева да се увеличи
в размер на 3 385 875,02 лева.
Претендира
и присъждането на направените по делото разноски, съгласно представен списък на
разноските (л. 445 от делото).
Ответникът
в производството – Директорът на ОДБХ - Русе, чрез процесуални представители, излага
становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена по подробно
изложени съображения. Претендира и присъждане на направените по делото разноски
по представен списък на разноските на л. 333 от делото.
По фактите
На 18.07.2019 г., след извършване на
текущ санитарен контрол от ветеринарните органи, от главен инспектор в отдел
„Здравеопазване на животните“ при ОДБХ – Русе е бил издаден Акт за възбрана №
2, с който на основание чл. 117, ал. 1, т. 7 от ЗВМД е било възбранено
движението на свине от и към животновъден обект, рег. № 7057А-0001, находящ се
в с. Николово, общ. Русе, обл. Русе, собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД
(л. 54 от делото).
След
възбраняването, на животните са били извършени допълнителни изследвания, като
на 21.07.2019 г., в изпълнение на Заповед № РД 11-1420 от 20.07.2019 г. на Изпълнителния
директор на БАБХ – София, изм. със Заповед № РД 11-1434 от 24.07.2019 г., с която
е било обявено първично възникнало огнище на болестта „Африканска чума по
свинете“ в свинекомплекси рег. № 7057А-0001 и № 7057А-0002, намиращи се в с.
Николово, жалбоподателят получил Уведомление за умъртвяване на животни изх. №
1055 от 20.07.2019 г. на Директора на ОДБХ – Русе, с което бил уведомен, че във
връзка с възникналата особено опасна болест „Африканска чума по свинете“, на
основание горецитираната заповед на изп. директор на БАБХ в животновъден обект рег.
№ 7057А-0001, намиращ се в с. Николово, обл. Русе ще бъде извършено умъртвяване
на животни. В същото уведомление било посочено, че на основание чл. 148, т. 1
от ЗВМД, на жалбоподателя ще бъде изплатено обезщетение в срок от 30 дни от
датата на унищожаването/умъртвяването на животните (л. л. 55 – 61 от делото).
В периода 21.07.2019 г. – 30.07.2019 г. в
изпълнение на заповедта на изп. директор на БАБХ са били умъртвени общо
13 057 бр. животни и унищожени 38 100 кг. фуражи за изхранване на
прасета, собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД. За умъртвяването, респ. загробването
на свинете и унищожаването на фуражите са били съставени и съответните
протоколи по реда на чл. 143 от ЗВМД, удостоверяващи броя, теглото, възрастта и
предназначението на унищожените животни и фуражи. Протоколите са представени по делото (л. л. 62 – 92; л. л.
172 - 247 от делото).
На 02.08.2019 г. на основание чл. 147, ал. 1 от
ЗВМД и чл. 9, ал. 1 от Наредбата, „Свинекомплекс Николово“ АД подава Заявление, вх. № 2161 до Директора на
ОДБХ - Русе, с което иска изплащане на обезщетение за 13 057 бр. свине,
унищожени поради заболяването „Африканска чума по свинете“, установено с
Протокол от изпитване изх. № ДДД-02-2206/19.07.2019 г. на Изпитвателна
лаборатория „Екзотични и особено опасни инфекции“ при НДНИВМИ, гр. София (л. 93
от делото).
С Писмо изх. №
07-04-784 от 26.08.2019 г. на Председателя на Националния статистически
институт (НСИ) на л. л. 164 и 165 от делото е била предоставена
следната информация, отнасяща се до цени
на производител на живи животни от рода на свинете за м. юни 2019 г.,
важащи за цялата територия на Р България:
№ по |
Показател |
Измерителна |
Средна цена |
ред |
|
единица |
|
1 |
Прасета - млади, до 20 кг. (до 2 месеца) |
лева/тон |
4 823,35 |
2 |
Прасета млади,
от 20 до 50 кг. (от 2 до 4 месеца) |
лева/тон |
3 145,80 |
3 |
Свине с тегло от
50 до 80 кг. (от 4 до 8 месеца) |
лева/тон |
1 732,00 |
4 |
Свине с тегло от 80 до 110 кг. (над 8 месеца) |
лева/тон |
2 502,86 |
5 |
Свине с тегло над 110 кг. за угояване |
лева/тон |
1 795,31 |
6 |
Свине - майки за разплод |
лева/брой |
245,09 |
В информацията, предоставена от НСИ е посочено, че данните са от тримесечното Наблюдение за цените на производител в селското стопанство. Цената е средна за
страната и не включва разходи за доставка, съхранение, транспорт и други подобни,
възникнали при продажбата на селскостопанските продукти/животни. Цената не
включва получените субсидии (ако има такива), ДДС и други. Посочено е, че
методологията на наблюдението осигурява представителни данни за цените
единствено на национално ниво. Цени на селскостопанските животни по породен
състав не се наблюдават.
Същата информация е предоставена и по искане на настоящия съдебен състав
(л. 272 от делото).
На 01.08.2019 г. със
Заповед № РД11 - 1578 Изпълнителният директор на БАБХ – София на основание чл.
5, ал. 1, т. 2, ал. 2, т. 1 и чл. 31, т. 2 от Устройствения правилник на БАБХ и
Докладна записка вх. № 11772 от 01.08.2019 г. е упълномощил Директора на ОДБХ –
Русе да сключи договор с лицензиран оценител с предмет: „Определяне на пазарна
цена, съгласно чл.144, ал. 1 от ЗВМД за унищожените в животновъдни обекти с: №
7057А-001, № 7057А-002 в с. Николово, общ. Русе, обл. Русе, № 7069А-001 в с.
Бръшлен, общ. Сливо поле, обл. Русе и № 7065А-0001 в с. Голямо Враново, общ.
Сливо поле, обл. Русе, свине при ликвидиране на огнището на „Африканска чума по
свинете“. Определена е и максималната обща стойност на ангажимента по договора
(л. 253 от делото).
На 27.08.2019 г.
назначената със Заповед № 679 от 20.07.2019 г. на Директора на ОДБХ - Русе комисия констатира, че не е в компетенциите на
членовете й да извърши оценка на стокови прасета, свине под селекционен контрол
и ВМП по представен опис, описани в Заявление вх. № 2161 от 02.08.2019 г. на „СК Николово“ АД и предлага оценяването
да бъде възложено на лицензиран оценител (л. 346 от делото).
По делото е
представено и Възлагателно писмо за изготвяне на оценка, с което директорът на
ОДБХ – Русе на основание чл. 144 от ЗВМД и Заповед № РД11-1578 от 01.08.2019 г. на
Изпълнителния директор на БАБХ – София и във връзка с определяне размера на
обезщетението, което следва да се изплати на „Свинекомплекс Николово“ АД при
ликвидиране на огнището на „Африканска чума по свинете“, възлага на изпълнител Р.И.И.–
независим оценител да извърши оценка на средна пазарна цена, определена за
област Русе към месец юни 2019 г., по вид животни за килограм, на всички
стокови животни, собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД, в изпълнение на Заповед № РД 11-1420 от 20.07.2019 г. на Изпълнителния директор на БАБХ –
София и Заповед № 681 от 20.07.2019 г. на Директора на ОДБХ – Русе (л. 342
от делото). Върху така представеното възлагателно писмо липсва изходящ номер,
като липсват данни по делото същото да е било изведено, съответно липсват данни
да е била изготвена експертна оценка от лицензиран оценител, възложена от
страна на ОДБХ – Русе.
Такава оценка е била възложена от страна на „Свинекомплекс
Николово“ АД и изготвена от лицензиран оценител, като жалбоподателят е представил
по делото становището на експерта (л. л. 94 – 103 от делото).
По делото са налични данни за това, че е била
изготвена оценка на племенни животни от вида „свине“, погинали в резултат на
епизоотично събитие в животновъден обект рег. № 7057-0001, находящ се в с.
Николово, обл. Русе, но само на тези поставени под селекционен контрол /нерези
под селекция, ремонтни нерези и свине-майки под селекционен контрол/, видно от
представения Протокол № 2 на л. л. 166 - 171 от делото.
На 13.09.2019 г.
Директорът на ОДБХ – Русе издава Акт за обезщетение на умрели/убити животни,
унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини,
фуражни добавки и инвентар, като в оспорената част за „Стокови животни“ по
позиции от № 1 до № 12, вкл., собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД е
определил оценка и обезщетение в размер на 1 106 340.74 лева и за животни
„свине-майки“ по позиции от № 302 до № 1488, вкл. е
определил оценка и обезщетение в размер на 290 921.83 лева, а общото
обезщетение от определената в акта сума за всички категории животни и фураж е в
размер на 1 866 787.48 лева (л. л. 152 – 163 от делото).
Актът за обезщетение е получен от надлежен
представител на дружеството на 30.09.2019 г. (л. 163, гръб от делото).
Жалбата срещу частично оспорения акт е подадена
чрез административния орган пред АдмС – Русе на 14.10.2019 г., видно от
поставения печат с дата и входящ номер (л. 3 от делото).
По искане на
жалбоподателя съдът е назначил съдебно-икономическа експертиза (СИЕ), която да се изготви от
специалист в следните два варианта:
І вариант: Вещото
лице след като извърши проверка в счетоводството на оспорващия, при
необходимост да използва данни и от останалите свинекомплекси в област Русе, да
даде заключение на следния въпрос: какви са /средните/ пазарни цени на
умъртвените животни от позиция № 1 до позиция № 12 включително по оспорения акт
и от позиция № 302 до позиция № 1488 включително по оспорения акт за област
Русе за м. юни 2019 г. и
ІІ вариант: Вещото
лице да даде заключение, след като направи проверка в счетоводството на
„Свинекомплекс Николово“ АД и извърши анализ на сделките в Русенска област през
месец юни 2019 г., както и след анализ на пазара на свине в Р България и
Европейския съюз, да даде заключение относно пазарната стойност на умъртвените
животни, собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД, отговаряйки на следните
въпроси: каква е средната пазарна цена на умъртвените животни по позиции,
съгласно процесния акт от позиция № 1 до позиция № 12, включително и от позиция
№ 302 до позиция № 1488, включително за област Русе за м. юни 2019 г.
При назначаване на
експертизата съдът е определил, че вещото лице следва да изготви заключението
си като съобрази действително реализирани продажби между независими търговци
/лица, които не са свързани помежду си/, като използва данни за аналогични,
реално сключени сделки, с предмет стокови животни, описани в посочените позиции
в оспорения акт. Вещото лице следва да използва като източници на информация
фактури, договори, приемо-предавателни протоколи, които установяват
осъществяването на съответните реални сделки по конкретни цени.
По делото е прието, като
не е оспорено от страните заключението на вещото лице по назначената и
изготвена съдебно-икономическа експертиза (л.л. 379 – 397 от делото),
включително заключение по извършена допълнителна експертиза (л. л. 403 – 441 от
делото).
Вещото лице е представило
заключение по поставените задачи.
Съдът възприема
заключението на вещото лице, тъй като същото е пълно, ясно и обосновано, от
което следва изводът за неговата правилност.
Заключението е изготвено
обективно и незаинтересовано от компетентен в съответната област специалист,
като при назначаването на експертизата са спазени процесуалните правила на
чл.195 и сл. от ГПК /раздел V вещи лица/, субсидиарно
приложими съгласно препращащата норма на чл.144 АПК, които са приложими при
определяне на пазарната стойност на процесните стокови животни в съдебното
производство.
В о.с.з. на
18.05.2020 г. експертът дава отговор и на допълнителни, уточняващи въпроси (л.
л. 450 и 451 от делото).
По правото
Жалбата
е процесуално допустима и подлежи на
разглеждане, като подадена в законоустановения 14-дневен срок за обжалване, от
лице с правен интерес от оспорването и е насочена против годен за съдебен
контрол административен акт.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Частично оспореният административен акт е издаден от компетентен
административен орган – Директорът на Областна дирекция по безопасност на
храните /ОДБХ/ - Русе, в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата
на чл. 148, ал. 1 от ЗВМД, в съответната писмена форма, съдържа мотиви –
фактически и правни основания за неговото издаване, като е издаден по образец,
съгласно Приложение № 5 към чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на
средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове и съдържа необходимите реквизити, което го прави валиден.
При издаването на акта са спазени процесуалните правила, предвидени в чл.
147 от ЗВМД, като административният орган не e допуснал съществени
нарушения, които да ограничат правото на защита на жалбоподателя, респ. да
обосноват незаконосъобразността и отмяната на частично оспорения акт само на
това основание.
При извършване на оценката и определянето на
обезщетението за „Стокови
животни“ по позиции от № 1 до № 12, вкл. и за животни „свине-майки“ по позиции
от № 302 до № 1488, вкл., собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД
обаче АО е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, довело и до
нарушаване на материалния закон.
Съгласно константната съдебна практика,
обективирана в Решение № 12626 от 18.10.2018 г. по адм. д. № 11411/2018 г. на
ВАС, Решение № 6673 от 08.06.2015 г. по адм. д. № 949/2015 г. на ВАС и Решение
№ 9300 от 01.09.2015г. по адм. д. № 9358/2014 г. на ВАС, съгласно чл. 142, ал.
1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се
преценява към датата на издаването му, като при осъществяването на съдебния
контрол върху законосъобразността на административния акт не следва да бъдат
вземани предвид последващи изменения, дори и да уреждат материята, в областта
на която е издаден обжалвания административен акт по друг, различен от
досегашния, ред.
Противоречието на обжалвания административния
акт с материалноправните разпоредби е основание за неговата отмяна като
незаконосъобразен (Решение № 12626 от 18.10.2018 г. по адм. д. № 11411/2018 г. на
ВАС).
Следователно към частично обжалвания
административен акт следва да бъде приложена разпоредбата на чл. 144, ал. 1 от ЗВМД,
съгласно редакцията й, действаща към датата на издаване на акта, която регламентира,
че дължимото
обезщетение за умъртвените животни се определя по пазарни цени за месеца, който
предхожда възникването на болестта, или по оценка, включително по породна
принадлежност и развъдна стойност, направена от „Изпълнителната агенция по
селекция и репродукция в животновъдството" - за такива животни, за които
се прилага развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието, храните и
горите или от компетентен орган на друга държава членка.
Съгласно приложената
от АО правна норма на чл. 6, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на
разходите, свързани с епизоотичните рискове (отм. 05.05.2020 г.), обезщетението за
стокови животни се определя по средна пазарна цена по вид животни за килограм
живо тегло за съответната област, определена от Националния статистически
институт за месеца, който предхожда възникването на болестта, (ал. 3) а в
случаите, когато за даден вид и категория животни няма средна пазарна цена,
обезщетението се определя от лицензиран оценител.
Налице е явно
противоречие между действащата, към момента на издаване на частично обжалвания
в настоящото производство административен акт, разпоредба на чл. 144, ал. 1, т.
1 и т. 2 от ЗВМД и горецитираната наредба, която като подзаконов нормативен акт
въвежда допълнителни и непосочени в закона условия, което е недопустимо и
административният орган е бил длъжен да не спазва методиката по чл. 6 от
Наредбата, която очевидно противоречи на ЗВМД, а съобразно разпоредбата на чл.
15, ал. 3 от ЗНА да приложи по-високия по степен нормативен акт - чл. 144, ал.
1, т. 1 и т. 2 от ЗМВД, като определи дължимото обезщетение, съгласно пазарните
цени към м. юни 2019 г., а не съгласно данни от Националния статистически
институт, които не съдържат информация относно пазарната цена на погиналите
животни към м. юни 2019г., която е релевантна за определяне на размера на
обезщетението.
Следва да се има предвид и че „пазарна цена", това е цената по смисъла
на § 1, т. 8 от ДР на ДОПК, определена чрез методите за определяне на пазарни
цени по смисъла на § 1, т. 10 от ДР на ДОПК, т. е. сумата без ДДС и акцизите,
която би била платена при същите условия за идентична или сходна стока или
услуга, по сделка между лица, които не са свързани и определена по следните
методи: методът на сравнимите неконтролирани цени между независими търговци;
методът на пазарните цени, където обичайната пазарна цена е цената, използвана
в процеса на продажба на стоки и услуги в непроменена форма на независим
партньор, намалена с разходите на търговеца и с обичайната печалба; методът на
увеличената стойност, при който обичайната пазарна цена се определя като
стойността на продукцията се увеличи с обичайната печалба; методът на
транзакционната нетна печалба и методът на разпределената печалба.
В настоящото производство е изслушана и приета
съдебно-икономическа експертиза в два варианта, която определя пазарната цена
на погиналите животни към месеца, предхождащ месеца на унищожаването им,
използвайки данни от сключени сделки за свинекомплекси на територията на област
Русе (вариант № 1) и използвайки данни от сключени сделки от свинекомплекси на
територията на област Русе, Република България и Европейския съюз (вариант №
2).
Съдът намира, че следва да бъде кредитирано заключението на вещото лице по
назначената съдебно-икономическа експертиза, която възприема като компетентно и
обективно изготвено.
Съгласно чл. 144, ал. 1 от ЗВМД, редакция ДВ бр.
58/2017 г., действала към момента на издаване на административния акт
обезщетението за животни се определя по два начина:
1. по т. 1 по пазарни цени за
месеца, който предхожда възникването на болестта или
2. по т. 2 по оценка,
включително по породна принадлежност и развъдна стойност, направена от
Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството за животни,
за които се прилага развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието,
храните и горите или от компетентен орган на друга държава членка.
При определянето на дължимото обезщетение следва
да бъде кредитирано становището на вещото лице, изразено във вариант № 2 от
съдебно-икономическата експертиза, тъй като, макар формално да отговаря на
поставените задачи, заключението по вариант № 1 не дава данни относно пазарната
цена на умъртвените животни, посочени в акта в позиции от № 1 до № 12, вкл. и от
№ 302 до № 1488, вкл.
В рамките на о.с.з. на 18.05.2020 г., вещото
лице категорично заявява, че получените данни от реално осъществени сделки от
свинекомплекси на територията на област Русе не съдържат информация относно
възраст, отличителни белези, индивидуален номер, предназначение и порода на
продаваните животни, поради което заключението по вариант № 1 не е годно да
установи търсената пазарна цена на животните, подробно описани в акта,
доколкото във вариант № 1 не са отчетени възрастта, предназначението и размера на
умъртвените животни.
На следващо място, приетото заключение по
вариант № 1 не отговаря на поставените въпроси относно пазарната цена на всички
категории умъртвени животни като вещото лице е успяло да събере данни за
пазарните цени единствено на животни от категорията „свине-угоени" и то с
тегло над 90+ кг и 100+ кг, като при изготвянето на заключението по вариант №
1, вещото лице не е открило данни относно реално осъществени сделки със свине
от всички останали категории умъртвени свине.
Следва да се посочи, че вещото лице действително
е установило данни за сключени сделки на територията на област Русе с животни
от категорията „свине-майки", но всички анализирани при изготвянето на
заключението по вариант № 1 сделки са за „свине-майки", представляващи
технологичен отпад, бракувани и негодни да бъдат използвани по предназначението
на описаните животни в позиция от № 302 до № 1488, вкл. от акта, а именно - „за
разплод".
Вещото лице също така категорично заявява, че
през м. юни 2019 г. на територията на област Русе не са сключвани сделки с
животни от категорията „свине-майки", които да са с предназначение „за
разплод". Липсват данни и за сключени сделки с животни по останалите
позиции с аналогични характеристики на описаните в обжалвания акт животни,
пазарната цена на които следва да бъде установена в рамките на настоящото
производство.
В условията на установената по делото липса на
пазар на всички категории животни не само на регионално ниво, но и на
национално такова, в условията на единен европейски пазар и еднаквите пазарни
условия за всички страни, участващи в Европейския съюз, то дължимото обезщетение
съгласно чл.144, ал. 1 от ЗВМД следва да бъде изчислено по пазарни цени,
валидни за територията на Европейския съюз, каквато информация безспорно носи
вариант № 2 от изслушаната по делото съдебно-икономическа експертиза.
При изготвянето на вариант № 2 от заключението
си вещото лице е използвало изключително голям обем от данни за реални сделки,
сключени не само на територията на Р България, но и на територията целия
Европейски съюз.
Посочените пазарни цени съгласно вариант № 2 от
заключението са формирани след изключително задълбочен анализ на информация от
стокови тържища, борси, данни за реални сделки и информация предоставена от
браншови организации.
Използваните данни за изготвяне на вариант № 2
дават изключително богата информация за оценяваните животни, като позволяват
търсената пазарна цена за животните по позиции от № 1 до № 12, вкл. и от № 302
до № 1488, вкл. от акта да бъде формирана след обстоен анализ на
предназначението, възрастта и теглото на оценяваните животни.
От значение при определяне на дължимото
обезщетение е и безспорно установеният от вещото лице факт, че посочените във
вариант № 2 пазарни цени са били прилагани при сключването на сделки на
територията на Р България.
С оглед приетото от
съда заключение на вещото лице по извършената СИЕ изготвената оценка, съответно
дължимото обезщетение за животните по позиции от № 1 до № 12, вкл. от акта е в размер на
1 859 876.51 лева (Справка – Приложение № 1А на л. 409 от делото).
С оглед приетото от
съда заключение на вещото лице по извършената СИЕ изготвената оценка, съответно
дължимото обезщетение за животните по позиции от № 302 до № 1488, вкл. от акта е в размер на 1 056
473.60 лева (Справка – Приложение № 2А на л. л. 410 - 441 от делото).
Гореизложеното
налага изменение на акта в обжалваната му част и увеличаване на определената оценка и
обезщетение
за „Стокови животни“ по позиции от № 1 до № 12, вкл. и за животни „свине-майки“
по позиции от № 302 до № 1488, вкл. собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД от
1 397 262.57 лева, на 2 916 350.11 лева.
След рекапитулациите
за дължимите суми относно отделните категории умъртвени животни, общото обезщетение
за всички умъртвени животни следва да се увеличи в размер от
1 845 036.83 лева на 3 364 124.37 лева.
След рекапитулациите
за дължимите суми относно отделните категории умъртвени животни и унищожен
фураж, общото обезщетение от определената в акта сума в размер на
1 866 787,48 лева следва да се увеличи в размер на 3 385 875,02
лева.
От жалбоподателя са поискани направените по делото
разноски, съгласно представен списък на разноските (л. 445 от делото) в общ
размер на 26 467.60 лева. Предвид изхода на спора, на основание чл. 143,
ал. 1 от АПК, такива му се дължат от ответника в посочения размер.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 1
и ал. 2 от АПК, Административен съд – Русе
ИЗМЕНЯ по оспорване на
„Свинекомплекс Николово“ АД, със седалище: с.Николово, обл. Русе, Акт за
обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински
произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, издаден на 13.09.2019
г. от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Русе, в
частта, с която е определена оценка и обезщетение за „Стокови животни“ по
позиции от № 1 до № 12, вкл. и за животни „Свине-майки“ по позиции от № 302 до
№ 1488, вкл., собственост на „Свинекомплекс Николово“ АД, като изменя определената
стойност на обезщетението за тези позиции от 1 397 262.57 лева на 2 916 350.11
лева, като увеличава размера на общото обезщетение определено в акта от 1 866 787,48
лева на 3 385 875,02 лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на
храните - Русе, със седалище и адрес на управление: гр. Русе - 7003, ул.
„Марица“ №
3, представлявана от Георги Дяков - директор, да заплати на „Свинекомплекс Николово“ АД, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: с. Николово код 7057, община Русе, област
Русе, представлявано от изпълнителния директор на дружеството Марияна Евгениева
Киселова сума в
размер на 26 467.60 лева, представляваща направените по делото разноски.
Решението може да се оспорва с касационна жалба пред Върховен
административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.
Съдия: