Решение по дело №893/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 333
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20191520200893
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

                                        

                                   Р Е Ш Е Н И Е

                                              №.........................

                                     гр. Кюстендил, 16.10.2019г.

                                    В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

          Кюстендилски районен съд,  III- ти състав , в открито съдебно заседание на седемнадесети септември , две хиляди и деветнадесета година  , в състав :

                                                                                      Председател: Мая Миленкова

 

при секретаря:  Цветанка Александрова

като разгледа докладваното от съдия Миленкова АНД № 893 по описа за 2019 година на КРС  и за да се произнесе, взе предвид следното:

  

П.Г.П., в качеството си на Кмет на Община Кюстендил,обжалва наказателно постановление № 15-А-3/10.06.2019 г.   издадено от директора на РИОСВ Перник, с  което на основание чл.156, ал.1, вр. с чл. 113, ал.3  от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/  му е наложена глоба в размер на 3 000 лева.

 Навеждат се доводи за допуснати съществени нарушение на административнопроизводствените правила в производството по издаване на НП и нарушения на материалния закон.

Административнонаказващият орган, чрез своя  упълномощен процесуален представител оспорва жалбата  и  изразява становище за законосъобразност на атакуваното НП, като моли същото да бъде потвърдено.

 С цитираното и обжалвано пред съда НП е ангажирана  отговорността на П.П.,*** за това, че на 14.11.2018 г., в гр.Кюстендил, кв.“Изток“, поречието на р. Банщица, в участъка от  мост на ул.“Овощарска“ до първата къща в посока – кв.“Изток“ ,  не е изпълнил  дадено му , на осн. чл. 113, ал.3 от ЗУО  задължително предписание , обектиевирано в т.1 от КП№559-КОС-СМ-44 от 10.10.2018 г. на РИОСВ-Перник , а именно „    да почисти нерегламентираното замърсяване   с отпадъци, в посока – кв.“Изток“, подробно описано в настоящия протокол“, нарушение на чл. 156, ал. 1, вр. чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците.

Районен съд, Кюстендил, в настоящият съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 от НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, както и доводите на страните, намира за установено следното:

                       

                                От фактическа страна  

 

В РИОСВ-Перник  е постъпил сигнал , заведен с вх.№С-70/25.09.2018 г. за замърсяване в отпадъци в гр. Кюстендил , в участък от поречието на р. Банщица.  Във връзка с този сигнал на 10.10.2018 г. служители на РИОСВ Перник извършили проверка  на описания в сигнала терен – в гр.Кюстендил,кв.“Изток“, поречието на р.Банщица , в участък от моста на ул.“Овощарска“ до първите къщи на кв.“Изток“.  При тази проверка  са установени множество битови и строителни , както и излезли от употреба автомобилни гуми. За установеното при тази проверка е съставен Протокол № 559-КОС-СМ-44/10.10.2018 г. В същия протокол, на осн. чл. 113, ал.3 от ЗУО, в т.1,  на кмета на Община Кюстендил е дадено  предписание  „ да почисти нерегламентираното замърсяване с отпадъци“. Даден е срок за изпълнение на предписанието – 24.10.2018 г.

С писмо вх.№08-00-251/24.10.2018 г., кметът на Община Кюстендил е поискал удължаване на срока  за изпълнение на предписанието.  Срокът е удължен от Директора на РИОСВ Перник с 14 дни / Писмо изх.№08-00-251/30.10.2018 г./ Писмото е получено в деловодството на Община Кюстендил на 30.10.2018 г. Срокът за изпълнение на предписанието е бил продължен реално до 13.11.2018 г.

След изтичане на определения срок, на 15.11.2018 г. бил извършен последващ контрол от свид. С.М. и Л.Д. -  експерти в отдел "КОС" при РИОСВ – Перник, в присъствие на представител на общината – И. В.- главен експерт "Екология", които установили, че предписанието не е изпълнено, тъй като описаното в протокола от първоначалната проверка сметище е в същото състояние и отпадъците не са почистени. Съставен бил Констативен Протокол № 615-КОС-СМ-48/15.11.2018 г. на РИОСВ – Перник, в който представителят на общината вписал като обяснение, че почистването е започнало и продължава към момента.

Във връзка с констатациите отразени в протокола жалбоподателят П. бил поканен да се яви в инспекцията на 01.02.2019 г. за съставяне на АУАН. На указаната дата, нарушителят не се явил в РИОСВ Перник и АУАН е съставен в негово отсъствие, като е изпратен за връчване по реда на чл. 43,        ал.4 от ЗУО,  с писмо изх.№ 08-00-251/3/05.02.3019 г.  Подписан е като получен от жалбоподателя на 15.04.2019 г.           

Със съставения срещу П.П. АУАН е започнато административнонаказателно производство, като актосъставителят е приел , че същият виновно е осъществил административнонаказателния състав на  чл. 156, ал. 1, във вр. с чл. 113, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците.

На 10.06.2019г., след проверка по реда на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН извършена въз основа  на събраните по преписката доказателства, Директорът на РИОСВ –Перник приел, че са налице основанията на чл. 53, ал. 1 и чл. 24, ал. 1 ЗАНН и издал наказателно постановление, с което на основание  чл. 156, ал. 1, във вр. с чл. 113, ал. 3 от ЗУО, ангажирал административнонаказателна отговорност на П.Г.П.********** за  посоченото нарушение.

Приетата фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя и свидетеля по акта, както и от  надлежно приобщените писмени доказателства, които не се опровергават от доказателствената съвкупност по делото.

            Недоволен от издаденото НП,  жалбоподателят  обжалва същото, като сочи  в жалбата  нарушения на процесуалните правила , както и неправилно прилагане на материалния закон  при  определяне на правната квалификация на наказуемото нарушение.

           При установяване на горното от фактическа страна, съдът намери

                                               

                                                    от правна страна следното: 

 

Жалбата е подадена от легитимирано лице при спазване на преклузивния срок за обжалване съгласно чл. 59, ал.2 ЗАНН (НП е връчено на 12.06.2019г., а жалбата е от 17.06.2019г.), и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол административно-наказателен акт, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд е инстанция по същество, с оглед на което дължи извършването на цялостна проверка относно правилното приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от посочени от жалбоподателя основания.

В изпълнение на това свое правомощие съдът намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи - АУАН е съставен от старши експерт Л.Д., упълномощена от Директора на РИОСВ Перник със Заповед № РД-60/16.06.2017 г. на основание чл. 157, ал.2 от ЗУО, а атакуваното НП е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 157, ал.4 ЗУО.

Настоящият съдебен състав намира обаче, че в хода на административно-наказателното производство неправилно е приложен материалния закон, което налага отмяна на атакуваното НП.

В случая обстоятелствата, при които са извършени двете проверки от служители на РИОСВ Перник в гр.Кюстендил, кв.“Изток“, по поречието на р.Банщица, в участъка от моста на ул.“Овощарска“ до първата къща на кв.“Изток“, установеното при проверката на 10.10.2018г. локално замърсяване и неизпълнението на предписанията за отстраняването му в определения до 13.11.2018 г. / след удължаването му от Директора на РИОСВ Перник/ срок, установено на 14.11.2018 г., са несъмнено доказани в хода на административното и проведеното съдебното следствие.

Налице е обаче несъответствие между словесното описание на приетото за извършено нарушение и правната му квалификация, както и тази на приложимата санкционна норма.

Действително чл. 113, ал.3 ЗУО предоставя възможност на директора на РИОСВ или оправомощено от него лице при упражняване контрол за спазване изискванията за третиране на отпадъци и изпълнение на задълженията на кметовете на общини по глава втора, раздел III и глава четвърта, раздел IV, свързани с управлението на отпадъците, да дава задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване. В настоящия случай, обаче неизпълнението на предписанието съвпада с неизпълнението на задължението на кмета на Общината, регламентирани на чл. 19, ал.3, т.15 ЗУО.

Съгласно разпоредбата на чл. 19, ал.3, т.15 ЗУО, кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и за организиране на почистването им. Ето защо неизпълнението на вмененото с посочената разпоредба задължение, чийто адресат е и жалбоподателят в качеството си на кмет на общината, на която територия е установено описаното в АУАН и НП локално замърсяване, представлява нарушение именно на чл. 19, ал.3, т.15 ЗУО.

Задължението за почистване на образувани нерегламентирани сметища, каквито по естеството си представлява констатираното в хода на проверките замърсяване произтича от цитираната законова разпоредба, а не от дадените с Протокол № 559-КОС-СМ-44/10.10.2018 г. на РИОСВ Перник предписания.

Предвид горното приложимата в случая санкционна норма е специалния състав на чл. 151, ал.1 или ал.2 ЗУО, а не приложената от наказващия орган норма на  чл. 156, ал.1 ЗУО, което обуславя извод и за несъответствие на наказанието и приложимия закон по смисъла на чл. 2, ал.1 от ЗАНН.

Коректното посочване на правното основание, въз основа на което се налага съответното наказание, произтича от принципа за законоустановеност на наказанието и представлява абсолютна предпоставка за законосъобразност на НП.

Същевременно налагане на наказание, което не кореспондира на приетото за извършено нарушение накърнява установения с чл. 2, ал.1 ЗАНН принцип за всяко административно нарушение да бъде наложено законоустановеното наказание и по естеството си представлява неотстранимо съществено процесуално нарушение, допуснато в НП, доколкото същото не отговаря на императивното предписание на чл. 57, ал.1, т.7 ЗАНН.

Констатираните от съда процесуални нарушения, засягат съществено правото на защита на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице и налагат отмяна на наказателното постановление, предмет на настоящия съдебен контрол.

Така мотивиран, на основание чл. 63, ал. 1, изр.1 предл.3 ЗАНН,  съдът

                                                     

                                                    Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 15-А-3/10.06.2019 г.   издадено от директора на РИОСВ Перник, с  което на основание чл.156, ал.1, вр. с чл. 113, ал.3  от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/  е наложена   на П.Г.П., в качеството си на Кмет на Община Кюстендил глоба в размер на 3 000 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава X. от АПК пред Административен съд - Кюстендил, в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.

 

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: