АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 19 |
||||||||||
Гр. Видин,
02.03.2018 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
втори административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
Тридесет и първи януари |
|||||||||
през две хиляди и осемнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
|||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
||||||||
Административно дело № |
222 |
по описа за |
2017 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по чл.27, ал.1 от Закона за
управление на средствата от Eвропейските структурни и инвестиционни фондове
(ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалба на община Белоградчик, БУЛСТАТ *********,
с адрес: гр. Белоградчик, ул.”Княз Борис І” № 6, представлявана от Кмета на
общината Б.С.Н.против Решение за верификация на постъпило междинно плащане № 2.002
- 0011/21 от 22.05.2017 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна
програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 Зорница Русинова, в частта в
която не е верифицирана сумата от 2 782,45 лева по бюджетно перо 1.2 - т.2.3 от
решението.
Твърди се в жалбата, че Община Белоградчик е сключила
договор BG05М9ОP001-2.002-0011 – С 001 с наименование „Грижа за
нуждаещите се“ на стойност 499 396,76 лева, като при представянето на V-тото искане за междинно плащане е била
отказана верификацията на сумата от 2
782,45 лева за възнаграждение и дължими осигуровки на лицето М.М.И.. Посочва се че като мотиви за отказа на първо място е
посочено Решение № 132 от 14.10.2016г., постановено по адм.д.№ 180/2016г. на АС
Видин, с което е отхвърлена жалбата на жалбоподателя против Решение за
верификация на постъпило междинно плащане № 2 002.0011/8 от 26.07.2016 г.
на Началник отдел „Управление на качеството“ в ГД ЕФМПП и изпълняващ длъжността
ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси” 2014-2020 А.Н., в частта в която не е верифицирана сумата от 676,47
лева, представляваща възнаграждение и осигуровки на
същото лице - социален работник по проекта за месеците 01 и 02.2016г., което
позоваване се явява недопустимо. Сочи се, че процесното обжалвано
решение касае период 01.10.2016г.-31.01.2017г., за който период фактическата
обстановка е различна, тъй като лицето М.М.И. от
13.07.2016г. е било назначено на друга длъжност.
На второ място се посочва че мотивите за
отказ на административния орган са неправилни, тъй като И. считано от
13.07.2016г. е назначена на длъжност „сътрудник-социална работа“, с което
Община Белоградчик се е съобразила с мотивите за отказ за верификация в
предходното оспорено решение на УО и с решението на Съда.
Иска се Съдът да отмени атакуваното решение, като
незаконосъобразно и се присъдят направените по делото разноски.
Ответникът Ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 Зорница Русинова,
чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли да
бъде оставен в сила атакувания административен акт. Излагат се подробни
съображения в тази насока и се претендират направените по делото разноски, като
се прави и възражение за прекомерност на разноските на процесуалния
представител на жалбоподателя.
Съдът като взе предвид
доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за
установено следното от фактическа страна:
На 16.05.2015 г. между Управляващият орган
по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” – Главна дирекция
„Европейски фондове, международни програми и проекти” към Министерство на труда
и социалната политика, от една страна и община Белоградчик, обл. Видин, от
друга страна, бил сключен административен договор рег. № BG05М9ОP001-2.002-0011 – С 001 с наименование „Грижа за
нуждаещите се“, с продължителност на проекта 24 месеца и максимална сума по
проекта 499 396,76 лева, представляваща безвъзмездна финансова помощ.
Съгласно
проекта, Дейност 2 - „Осигуряване на достъп до интегрирани услуги, според
специфичните потребности на човека в неравностойно положение въз основа на индивидуална
социална оценка чрез подкрепа за дейността на съществуващото Звено за почасово
представяне на услуги за социално включване в общността или в домашна среда, в
т.ч. подкрепящи и интегрирани междусектори и услуги“, към звеното е следвало да
бъде назначен „социален сътрудник“ на 4 часов работен ден, който да отговаря за
цялостния процес на предоставяне на услугите и да извършва мониторинг и
актуализация на индивидуалните планове. Във връзка с подбора на персонала,
който ще изпълнява дейностите в Звеното по проекта, Кметът на общината одобрил
специална процедура за подбор. Съгласно същата, подборът и назначаването на
„социален сътрудник“ следвало да се извърши чрез провеждане на конкурс, в
съответствие с разпоредбите на КТ, като едно от условията за заемане на тази
длъжност било кандидатът да е със средно специално образование или висше
образование в посочената сфера: социални или хуманитарни дейности. Посоченото
изискване било отразено и в представеното обявление за кандидатстване и изготвената
длъжностна характеристика.
Не се оспорва факта, че след проведен
конкурс длъжността била заета от лицето М.М.И. – притежаваща диплома за средно
образование със специалност „митническа и данъчна администрация“.
С посоченото лице на 04.01.2016г. бил
сключен трудов договор на длъжност „социален сътрудник“ с код по НКПД 26356003
/ съответстващ на длъжност „социален работник“, за която, съгласно НКПД
необходимото образователно и квалификационно ниво е степен „бакалавър“/,
категория персонал/шифър по НКПД 2635 и съответно подписана длъжностна характеристика.
За сключения договор било представено и уведомление по чл.62, ал.5 от КТ от
същата дата.
Констатирайки че назначеното лице не
притежава необходимото образование и квалификационно ниво за заемане на
длъжността при разглеждане на документите при II-ро искане за плащане, с отчетен период
01.11.2015г.-31.03.2016г. УО на ОП “РЧР“ отказал верифициране на сумата от
676,47 лева, представляваща възнаграждение и осигуровки на лицето М.М.И. – социален
работник по проекта за месеците 01 и 02.2016г., като горното било отразено в
атакуваното решение.
Същото било оспорено пред Съда, който с
влязло в сила Решение № 132 от 14.10.2016г., постановено по адм.д.№ 180/2016г.
на АС Видин, отхвърлил жалбата на жалбоподателя против решението.
С допълнително споразумение от 13.07.2016
г. длъжността на лицето М.М.И. е променена на „сътрудник-социална работа“, код
по НКПД 34123002, категория персонал/шифър по НКПД 3412, връчена е нова
длъжността характеристика и е изпратено съответното уведомление.
Във връзка с направено от жалбоподателя V-тото искане за междинно плащане, с
отчетен период 01.10.2016г.-31.01.2017г. Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на
човешките ресурси” 2014-2020 Зорница Русинова постановил атакуваното Решение,
като в т.2.3 отказал да верифицира сумата от 2 782,45 лева по бюджетно
перо 1.2. за възнаграждение и дължими осигуровки на лицето
М.М.И. по съображенията, че независимо от сключеното допълнително споразумение
от 13.07.2016г. лицето не съответства на изискванията за заемане на длъжността,
поставени от бенефициента в обявлението за подбор, тъй като притежаваното средно
образование със специалност „митническа и данъчна администрация“ не съответства
на изискваното средно специално образование или висше образование в посочената
сфера: социални и хуманитарни дейности. В мотивите си административния орган се
е позовал и на влязлото в сила Решение № 132 от 14.10.2016г., постановено по
адм.д.№ 180/2016г. на АС Видин.
Към административната преписка наред с договор
рег. № BG05М9ОP001-2.002-0011 - С 001 и приложенията към него са
представени документите във връзка с проведения конкурс и сключения в
последствие трудов договор, ведно с допълнителните споразумения към него, както
и Заповед на Министъра на труда и социалната политика досежно компетентността
на издателя на атакуваното решение.
При така установената фактическа обстановка,
Съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена против
акт, който подлежи на оспорване, от адресат на този акт, в рамките на законоустановения
за това преклузивен срок. С оглед разпоредбата на §.1, т.1 от ДР на ЗУСЕСИФ договорите
за предоставяне на безвъзмездна финансова подкрепа
със средства от ЕСИФ се признават за административни актове, като решенията във
връзка с верифициране на разходите при междинните и окончателните плащания
подлежат на оспорване по реда на АПК (по арг. от чл.62, ал.1 във връзка с ал.3
във връзка с чл.27 от ЗУСЕСИФ).
Разгледана по същество жалбата се явява
неоснователна, предвид следното:
Процесното решение е издадено от компетентен
административен орган. В настоящия случай
договарящ орган по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
ОП „РЧР“ рег.№ BG05М9ОP001-2.002-0011 - С 001 от 16.05.2015 г. е МТСП, в качеството на Управляващ орган на ОП „РЧР“,
чрез Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти”,
представлявано от ръководителя на УО на ОП РЧР.
Оспореният акт е подписан от изпълняващия длъжността
ръководител на УО на ОП РЧР, съгласно Заповед № РД 01-362 от 17.05.2017 г. на
Министъра на труда и социалната политика, на когото са възложени правомощията
да извършва плащанията по сключените договори.
Оспореното решение е издадено в законоустановената
писмена форма, подробно е мотивирано и при
постановяването му не са допуснати съществени нарушения на производствените
правила и на приложимото материално право.
Действително в оспореното решение административният
орган е посочил влязлото в сила Решение № 132 от
14.10.2016г., постановено по адм.д.№ 180/2016г. на АС Видин, отнасящо се до
друг административен акт, но наред с това са изложени подробни съображения за
отказ да се верифицират процесните разходи - посочени от Съда по-горе, поради
което Съдът намира че административния орган е спазил разпоредбата на чл. 59,
ал.2, т.4 от АПК да изложи фактически и правни основания за издаване на акта.
Наред с горното, излагането
на мотиви може да предхожда издаването на административния акт и те могат да се
съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на акта, като
ако административният акт е издаден на основание такива подготвителни
документи, то изложените в тях съображения са и такива за издаването на самият
акт. Безспорно атакуваното решение е предхождано от извършена проверка,
обективирана в лист за проверка на пакет отчетни документи за извършване на
междинно/окончателно плащане от УО / лист 141-150 от делото/. Следователно,
следва да се приеме, че изложените при проверката съображения относно неверифициране
на определени средства са съображения за издаването на оспорения акт.
Съдът намира че действително е налице констатираното
от УО несъответствие, довело до неверифициране на сумата от 2782,45 лева, представляваща възнаграждение и дължими осигуровки
на лицето М.М.И. – „ сътрудник - социална работа“ по проекта за периода
01.10.2016г.-31.01.2017 г..
Лицето не отговаря на изискванията на бенефициента
за заемане на длъжността „социален сътрудник“, тъй като притежаваното средно
образование със специалност „митническа и данъчна администрация“ не съответства
на изискваното средно специално образование или висше образование в посочената
сфера: социални или хуманитарни дейности.
Съдът не може да се съгласи с твърдението,
че притежаваното от лицето средно образование със специалност „митническа и
данъчна администрация“ покрива изискването на бенефициента за наличие на
хуманитарно образование.
Видно от класификацията на областите на
образование и обучение /КОО-2015/ на НСИ, посочената специалност попада в
раздел обществени, стопански и правни науки, а не в отдел изкуства и
хуманитарни науки.
Освен това, по делото не се събраха и
доказателства, че посоченото лице в средното си образование се е обучавало по
интердисциплинарна образователна програма и в основното учебно съдържание са
преобладавали хуманитарни учебни предмети, за да се наложи извода че лицето
притежава хуманитарно образование.
Предвид изложеното безспорно се налага извода че е
налице несъответствие в информацията в отчетните документи досежно посочената
длъжност на етап верификация, поради което правилно административният орган е
отказал същата.
Поради гореизложеното и при липсата на
други установени служебно, по реда на чл.168, ал.1,
във връзка с чл.146 от АПК,
основания за незаконосъобразност на обжалвания акт, Съдът намира жалбата за
неоснователна.
Предвид изхода на делото на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие
на човешките ресурси” 2014-2020 се дължат разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 200 /двеста/ лева, съгласно
чл.78, ал.8 от АПК във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 от АПК,
Административен съд Видин
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Белоградчик, БУЛСТАТ *********, с адрес: гр.
Белоградчик, ул.”Княз Борис І” № 6, представлявана от Кмета на общината Б.С.Н.против
Решение за верификация на постъпило междинно плащане № 2.002 - 0011/21 от
22.05.2017 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 Зорница Русинова, в частта в която не
е верифицирана сумата от 2 782,45 лева по бюджетно перо 1.2 - т.2.3 от
решението.
ОСЪЖДА Община Белоградчик да заплати на Министерство
на труда и социалната политика, в качеството на Управляващ орган на Оперативна
програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 направени по делото разноски
за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 /двеста/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховен административен съд, в четиринадесет дневен срок от съобщаването
му на страните по реда на чл.138, ал.1 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: