Р Е Ш Е Н И Е
№ 469 29.11.2022г. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
На седми ноември две хиляди двадесет и
втора година, в открито заседание в следния състав:
СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА
ПРОКУРОР: Гриша Мавров
Секретар: Ива Атанасова
Като
разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №470 по описа за
2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 128 и сл. от АПК вр. с чл.78
от Закона за водите, образувано по жалбата на Община Казанлък, представлявана
от Кмета, а в съдебното производство от редовно упълномощен юрисконсулт против
Решение № РР-4574/24.06.2022г на Директор на Басейнова дирекция „Източно
беломорски район“ град Пловдив, с което на основание чл.78 ал.2 т.3 вр. с чл.48
ал.1 т.11 от ЗВ, вр. с чл.118г ал.3 т.1 и чл.118в ал.1 т.2 от същия закон е
отказано продължаване на срока на действие на разрешително
№31520467/14.08.2014г за водовземане от подземни води от подземен воден обект
„Порови води в Неоген-Кватернер-Казанлъшка котловина“, с код на водното тяло BG3G00000NQ003,
чрез два броя тръбни кладенци, предвидени за изграждане на територията на
имоти, както следва –ТК1 и ТК2 предвидени за изграждане в УПИ І8414/8415
кв.179, кад район 502 по кадастралния план на град Казанлък, с разрешена цел
„за напояване на земеделски култури /оросяване на тревни площи/ и други цели за
нуждите на басейн с фонтани, издадено от Директора на БД ИБР, титуляр Община
Казанлък.
Решението е постановено по повод
Заявление на Община Казанлък в качеството му на титуляр на разрешителното,
подадено на 03.07.2020г, преди да изтече през август 2020г, пет годишния срок,
считано от 14.08.2014г. На 11.04.2022г, е извършена проверка в деловодната
програма, съгласно Доклад на главен експерт в отдел „Разрешителни и регистри“
до Директора на БД ИБР, която показала,
че тръбните кладенци не са включени в Регистър на съоръженията за подземни
води, които се ползват или могат да бъдат ползвани за водовземане за стопански
цели /чл.112 ал.1 т.1 от Наредба №1/01.10.2007г последна редакция от
23.12.2016г, за проучване, ползване и опазване на подземни води / Наредба №1/.
Установено е, че няма данни Община Казанлък да е представяла документи по
чл.104 от Наредба №1 за приемане на изградени съоръжения за водовземане от
подземни води. Поискано е съдействие за получаване на информация за статута на
водовземните съоръжения както и копия от констативен протокол за въвеждането им
в експлоатация. Във връзка с този Доклад е съставен втори от старши експерт в
дирекция „Контрол“, в който се сочи, че
на 28.10.2014г на място в УПИ І 8414/8415 в кв. 179 по плана на град
Казанлък е извършена проверка от експерти на БД ИБР, дирекция „Контрол“, във
връзка с изпълнение на условията на Разрешително №31520467/14.08.2014г.
Съставен е Констативен протокол №СЗ-231/28.10.2014г за извършена проверка с
предмет спазване на условията по разрешителното /чл.106 ал.1 т.1 от Наредба №1
в ред. към 21.02.2012г / преценява изпълнените дейностите, съобразно условията
на разрешителното, и съответствието на документите по чл.104 ал.1 т.2/. В този
протокол е описано наличното към момента на проверката оборудване на
водовземните съоръжения ТК1 и ТК2. Също така е извършено пломбиране на
монтираните водомерни устройства с оловна пломба на БД /МОСВ и е дадено
предписание за въвеждане на дневник за отчет на добиваните водни количества
подземни води. В ИРМ Стара Загора няма налични документи по чл.104 от Наредба
№1.
Мотивите: Искането за продължаване
срока на разрешителното е подадено в срок преди 14.08.2020г. Според условията
на административния акт, на дружеството / вероятно се касае за печатна грешка/
е предоставено право да изгради в срко до 1 година, от датата на влизане в сила
на разрешителното, съоръжения за водовземане от подземни води – два броя тръбни
кладентци ТК1 и ТК2, в УПИ І 8414/8415 кв. 179 по плана на град Казанлък и в
15-дневен срок от завършване на изграждането им, да уведоми писмено директора
на БД ИБР за приемане на съоръженията, като приложи към уведомителното писмо
набор от документи. Също така да извършва водовземане при спазване на условията
по разрешителното и съобразно Закона за водите. В хода на административната
процедура по продължаване срока на действие на разрешителното /продължила две
години/ е извършена служебна проверка в БД ИБР, при която се установило
следното: До настоящия момент титуляря не е уведомил директора на БД ИБР за
завършване изграждане на съоръженията и съответно за приемане на същите,
съгласно условие в точка 2.5, графа 2. „Условия при изграждане на съоръженията“
в раздел „Условия при които се предоставя правото на водовземане“ – Приложение
към разрешително за водовземане от подземни води, чрез нови водовземни съоръжения от 14.08.2014г, издадено от
Директора на БД ИБР. Предвид факта, че Община Казанлък не е изпълнила
посоченото условие, водовземните съоръжения не са вписани в регистъра по
чл.118г ал.3 т.1 от Закона заводите. Съгласно чл.118в ал.1 т.2 от ЗВ не се
разрешава водовземане от подземни води, когато водовземните съоръжение не е
включено в регистъра на водовземните съоръжения по чл.118г от ЗВ.
Правните изводи, изложени в оспореното
решение са, че към датата на заявлението Община Казанлък не е спазила
изискванията на чл.48 ал.1 т.1 от ЗВ, а именно да изпълнява условията в
издаденото му разрешително по реда на този закон, поради което и на основание
чл.78 ал2. Т.3 и чл.48 ал.1 т.11, чл.118г ал.3 т.1 и чл.118в ал.1 т.2 от ЗВ е
отказано продължаване срока на действие на разрешителното.
Решението е получено на 27.06.2022г с
указания за реда и срока за неговото обжалване, а жалбата е подадена на 11.07.2022г
в последния ден на 14-дневния срок, от лице, което е адресат на неблагоприятен
и издаден по негово искане, за упражняване на придобити права, административен
акт. Следователно жалбата е допустима.
С
жалбата се иска от съда да бъде отменено Решението за отказ да се продължи
срока на разрешителното за водовземане с твърдения, че липсват фактически
мотиви, които да се подведат правно под чл.78 от Закона за водите, за да
представляват основания за разпореждане на неблагоприятните последици за заявителя.
Община Казанлък е представяла в срока на действие на разрешителното всички
необходими документи и отчети по чл.194б от Закона за водите, като са заплащани
и дължимите такси. Представя като доказателство за изпълнение условията на
разрешителното, Констативен протокол № СЗ-407 от 10.12.2019г за извършена
проверка от експерти на БД ИБР Пловдив и
представител на община Казанлък, в който не е констатирано не спазване на което
и да условие. Изграждането на водовземните съоръжения е служебно известно на
Директора на БД ИБР, тъй като същите са пломбирани от нейни служители, съгласно
Констативен протокол №СЗ-231/28.10.2014г за пломбиране на поставените водомери
на водовземните съоръжения, съгласно т.2.6 от Условия към разрешителното, което
сочи на извода, че са изпълнени условията на т.2.5 от същото. Следователно
правните изводи противоречат на материалния закон. Претендира възнаграждение за
юрисконсулт.
Ответника Директора на Басейнова дирекция
„Източно беломорски район“, чрез процесуалния си представител иска от съда да
бъде отхвърлена жалбата.
Представителя на Окръжна прокуратура
Стара Загора дава заключение за незаконосъобразност на оспорения
административен акт.
Административен съд Стара Загора като
взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за
установено следното:
Жалбата е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
Издадено е Разрешително №31520467/14.08.2014г
за водовземане от подземни води от подземен воден обект „Порови води в
Неоген-Кватернер-Казанлъшка котловина“, с код на водното тяло BG3G00000NQ003,
чрез два броя тръбни кладенци, предвидени за изграждане на територията на
имоти, както следва –ТК1 и ТК2 предвидени за изграждане в УПИ І 8414/8415
кв.179, кад район 502 по кадастралния план на град Казанлък, с разрешена цел
„за напояване на земеделски култури /оросяване на тревни площи/ и други цели за
нуждите на басейн с фонтани, издадено от Директора на БД ИБР, титуляр Община
Казанлък. Разрешително попада под регламентацията на чл. 46 ал.1 т.1 буква „ж“
ЗВ – ползване на воден обект, чрез изграждане на нови водовземни съоръжения за
водовземане от повърхностни или подземни води, което по силата на чл.46 ал.6 се
издава – тоест разрешава се изграждането на съоръженията, в рамките на
разрешително за водовземане. Условията, при които се предоставя правото на
водовземане са описани в приложение, неразделна част от разрешителното-чл.56
ал.5 от ЗВ вр. с чл. 166 ал.6 / условия, при които се разрешава изграждане на
съоръженията и ал.7 /условия, при които е разрешено водовземането/ от Наредба
№1/01.10.2007г за проучване, ползване и опазване на подземните води. Съгласно
т.2 „Условия за изграждане на съоръженията“, условие 2.5, в 15-дневен срок от
завършване на изграждането, титуляра е длъжен да уведоми директора на Басейнова
дирекция за управление на водите в Източнобеломорски район / задължение по
чл.104 ал.1 от Наредбата в приложимата ред. ДВ бр. 15/2012г/ за приемане на
съоръжението, като приложи копие на документите по чл.104 ал.2 вр. с чл.103
ал.2 вр. с чл.25 ал.2 от същата Наредба в ред. ДВ бр.15/2012г, за извършени
проучвания, данните от които се вписват в регистъра. До 23.12.2016г, когато е
изменена Наредба №1/2007г с отмяна на чл.105 и изменение на чл.106 от същата,
приемането на строежа – изграждане на водовземно съоръжение се извършвало с
утвърждаване на констативния протокол по чл.116 ал.3 т.1 от Наредбата в ред.
преди 23.12.2016г, който се съставя след установено спазване на условията по
разрешителното и преценка на документите по чл.104 ал.2 т.1 от Наредбата като
се вписват данните по чл.115 за включване в регистрите на водовземните
съоръжения. След 23.12.2016г се извършва проверка само от служители на БД с предмет
по чл.106 ал.1 т.1 до т.5, за която се съставя констативен протокол, който е
условие за издаване на разрешение за ползване по чл.177 от ЗУТ тоест органът,
който въвежда строежа в експлоатация/разрешава ползването е компетентния по
ЗУТ, но въз основа на констативния протокол, съставен от служители на Басейнова
дирекция. Предвид изложеното за правната норма, действала до изменението от
23.12.2016г, в чл.116 ал.4 / отменена след 23.12.2016г/ е било предвидено, че протоколът
от приемателната комисия е основание за упражняване направата за водовземане по
разрешителното, издадено по реда на чл. 50, ал. 8 от Закона за водите, каквото
е настоящото. Към настоящия момент
правилото е отменено, но следва имплицитно от описаната поредност на действията
- пломбирането на водомерите и към 28.10.2014г и към настоящия момент поставя
началото на срока на упражняване на правата на водовземане, чрез вече
изградените съоръжения, защото е действие след установено спазване на условията
по разрешителното и съответствието на документите по чл.104 ал.2 т.1 от
Наредбата. Това действие е алтернатива на предвиденото към настоящата редакция
ликвидиране на съоръженията.
На
28.10.2014 е съставен Констативен протокол №СЗ-231/28.10.2014г за извършена
проверка с предмет спазване на условията по разрешителното /чл.106 ал.1 т.1 от
Наредба №1 в ред. към 21.02.2012г - преценява изпълнените дейности, съобразно
условията на разрешителното, и съответствието на документите по чл.104 ал.1
т.2/. В този протокол е описано наличното към момента на проверката оборудване
на водовземните съоръжения ТК1 и ТК2. Също така е извършено пломбиране на
монтираните водомерни устройства с оловна пломба на БД /МОСВ и е дадено
предписание за въвеждане на дневник за отчет на добиваните водни количества подземни
води. С пломбиране на водомерите е поставено началото на упражняване на правата
на водовземане, съгласно Разрешителното / стр. 22 гръб/. Следователно за
титуляра на разрешителното е налице положително изявление, направено от
представители на контролния орган, че са спазени условията, поради което се
пломбират водомерите, а те са онези, при които се приема съоръжението, след
като се дават указания да започне воденето на дневник за добитите води. Не
упражняването на правото е свързано със санкцията да се изгубят правата по
разрешителното. Според чл.106 ал.4 от Наредбата,
в редакцията до 23.12.2016, протоколът по чл.106 ал.3 т.1 е основание за
упражняване на правата по разрешителното, а той удостоверява извършено
пломбиране след установяване спазването на всички условия по ал.1, поради което
и в Разрешителното началото на срока на правата по водовземане е свързано с
пломбиране на водомерите. След 23.12.2016г във връзка с препращането към реда
по чл.177 от ЗУТ за въвеждане строежа на съоръженията в експлоатация, нормата
на чл.106 ал.4 от Наредбата е отменена и протокола вече не е основание за
упражняване на правата тоест приемане е правно невъзможно, но е възможно да се
установят необходимите данни по чл.115 от Наредбата за вписване в регистъра, а
не вписването в този регистър няма признаците на основанието по чл.78 ал.2 т.3
от Закона за водите. Тук е мястото да се
каже, че отрицателния факт по чл.118в ал.1 т.2 от Закона за водите е подведен
правно от законодателя под основанието на чл.65 от същия закон за отказ да бъде
издадено разрешение за водовземане и не е условие по процесното разрешително,
чието неизпълнение да препятства продължаването на срока. Обективно е
невъзможно да се разреши водовземане, което ще се извършва, чрез изграждане на
нови съоръжения, след изпълнение на условието да бъдат регистрирани, поради
което и законодателя в чл.48 ал.6 от ЗВ е посочил, че разрешаването да се
изгради водовземно ново съоръжение е в предметния обхват на разрешението за
водовземане на подземни води. Подвеждането на отрицателния факт по чл.118в ал.1
т.2 от ЗВ под правната квалификация на чл.78 ал.2 т.3 от Закона за водите е
несъответно и не относимо към разрешаване на материалния въпрос за съществуване
на правото да се продължи срока на разрешителното с оглед спазване на
поставените в него условия и предвид извършеното пломбиране на ТК1 и ТК2.
Решаващия мотив на органа за отказ да продължи срока на разрешителното е
условието по чл.118в ал.1 т.2 от Закона за водите, а именно не се разрешава
водовземане от подземни води, когато съоръжението не е включено в регистъра, а
той не е в предметния обхват на чл.78 ал.2 т.3 от Закона за водите.
Мотивиран от изложеното и на
основание чл.172 от АПК, Административен съд Стара Загора
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯ
Решение №РР-4574/24.06.2022г на Директора на Басейнова дирекция „Източно
беломорски район“ гр. Пловдив.
ВРЪЩА
преписката по Заявление №РР-02-231/03.07.2020г на Директора на БД „Източно
беломорски район“ за ново разглеждане при спазване указанията на съда по
тълкуване на закона.
ОСЪЖДА
Басейнова дирекция „Източно беломорски район“ да заплати на Община Казанлък
сумата от 110лв / сто и десет/, разноски по делото.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на
страните.
СЪДИЯ: