Р Е Ш Е Н И
Е № 79
гр.Габрово,
10.06.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГАБРОВО
…………………….колегия, в открито съдебно заседание на четвърти юни две хиляди и деветнадесета
година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ИВАН ЦОНКОВ
при секретаря Радослава Кънева и в присъствието на
прокурора ……………........., като разгледа докладваното от председателя Адм. дело № 106 по
описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.145 – 178 от
Административно процесуалния кодекс /АПК/ и е образувано по жалба на М.М.П.,
ЕГН **********, с адрес ***, с която жалба същият е оспорил Акт за установяване
на задължения по декларация /АУЗД/ № А000039 от 17.01.2013 г., издаден от К.М.–
Старши експерт в Дирекция „Местни данъци и такси“ /Д“МДТ“/ при Община Габрово, потвърден
с Решение от 14.05.2018г. на Директор на Д“МДТ“ при Община Габрово. Първоначално
така депозираната от П. жалба е била
предмет на разглеждане в производството по административно дело № 170/2018 г.на
АС - Габрово, постановеното решение по което е било оспорено от жалбоподателя
пред ВАС на РБ и съответно обезсилено с Решение № 6512/02.05.2019 г.,
постановено по административно дело № 14117/2018 г. по описа на ВАС като
недопустимо, като делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС-
Габрово.
В
жалбата си М.М.П. излага твърдения, че обжалваният АУЗД и потвърждаващото го Решение
били неправилни, незаконосъобразни, необосновани, издадени в противоречие със
закона и в нарушение на правото му на защита. Според М.П. в посочената пратка №
МДТ05- 146 от 17.01.2013 г. изобщо не било конкретизирано кой от двата акта или
и двата АУДЗ № А000040 от 17.01.2013 г. и АУДЗ № А000039 от 17.01.2013 г. били
изпратени. На 20.06.2013г. лично бил подал заявление вх. № МДТ05- 1271 от 20.06.2013
г. с искане за погасяване по давност на задължения за данък върху НИ и ТБО въз
основа на което било издадено решение № МДТ05-1271 от 20.06.2013 г., като при
това негово явяване в данъчната администрация е било възможно да му бъде връчен
процесния АУДЗ и покана по чл. 182 от ДОПК, но това не било сторено.
Според
жалбоподателя връчването, удостоверено с Протоколи от 11.06.2013 г. и
18.06.2013 г., следвало да бъде за всеки един от двата АУДЗ с отделни
протоколи. Съставените и приложени Протоколи не били с всички изискуеми по
закон реквизити, същите не отразявали точната дата, посочена в тях за
съставянето им и положените в тях подписи на лицата не съответствали на
действителните такива. Приложеното Съобщение № МДТ05- 127 от 20.06.2013 г. по
чл. 32 във вр. с чл. 33 от ДОПК също не отговаряло на
законовите изисквания, като според П. в случая било налице нарушение на чл. 32,
ал. 5 от ЗМДТ.
Твърди
се, че АУДЗ № А000039 от 17.01.2013 г. не бил връчен по надлежния ред, поради
което същият бил незаконосъобразен и неправилен, издаден в противоречие със
закона. Налице били основания за приложение на чл. 109, ал. 1 от ДОПК. В
процесния АУДЗ не била посочена приложимата нормативна уредба относно начина на
определяне на данъка за МПС, същият не съдържал мотиви и правни основания за
издаването му. В хода на производството по издаване на акта били допуснати
съществено процесуални нарушения, изразяващи се в неспазване на изискванията за
форма на издадения административен акт, както и несъобразяване с приложимото
към конкретния случай материално право. Не били налице условия за прихващане на
дължимото задължение на основание чл. 169, ал. 3 от ДОПК.
Въз
основа на така изложените в жалбата подробни съображения, доразвити допълнително в съдебно
заседание, моли за отмяна на оспорения Акт
за установяване на задължения № А000039 от 17.01.2013 г., потвърден от Директор
на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово с Решение от 14.05.2018 г.
Редовно
призован, в съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като поддържа
жалбата по същество въз основа на изложените в същата доводи и тези изложени в
съдебно заседание.
Ответната
страна - Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово,
редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен
процесуален представител – юрисконсулт
Р.К., която оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и прави
искане същата да бъде оставена без уважение, претендира присъждането на
сторените в настоящото производство разноски, изразяващи се в заплатен хонорар за вещо лице и
юрисконсултско възнаграждение.
Административният
съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и
прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както
и тези в жалбата, намира същата за неоснователна.
На
17.01.2013г. е съставен Акт за установяване на задължения по декларация № А000039
от 17.01.2013 г. срещу М.М.П. ЕГН ********** за неплатен данък върху превозно
средство- товарен автомобил със стар рег. № ******и нов ******и лек автомобил
Фолксваген Джета с рег. № ******, за период 2007 г.- 2012 г., в размер общо на
215, 07 лева, вкл. главница и лихва към 17.01.2013 г.
Така
съставения АУЗД е изпратен на М.П. с писмо изх. № МДТ05- 146 от 17.01.2013 г.,
но същият не е получен. При две посещения на място П. не е открит и процесният АУЗД
не е връчен.
На
24.01.2018 г. М.П. е представил Възражение до директор Д „МДТ“ при Община
Габрово, в което е посочил, че на основание чл.171 от ДОПК счита задълженията
му за данък МПС за периода от 2007 г. до
2013 година за погасени по давност. С Протокол № 26 от 25.01.2018 г. на Д“МДТ“ при
Община Габрово е посочено, че се отписва по давност единствено задължението му
за данък върху превозните средства от 2007 г. В Писмо от 26.01.2018 г. от
Директор на Д „МДТ“ при Община Габрово до М.П. е посочено, че съгласно чл. 172,
ал. 2 от ДОПК давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на
публичното вземане, поради което отписването на задължението на това основание
за периода от 2008 г. до 2013 г. е
незаконосъобразно и няма основание за подобно действие, което писмо П. е
получил на 31.01.2018 г.
М.П.
е обжалвал процесния АУЗД пред Директор на Д „МДТ“ при Община Габрово, като е
поискал отписване на задълженията му до 2013 г., включително по давност. След
като е разгледал така депозираната пред него жалба, Директор на Д „МДТ“ се е произнесъл с цитираното по горе Решение
от 14.05.2018 г., с което решение е потвърдил изцяло издадения АУДЗ № А000039
от 17.01.2013 г., като в решението си Директорът на Д „МДТ“ е изложил и мотиви
обуславящи неговия краен извод, а освен това в решението изрично е посочено и
че процесният АУЗД не е връчен на неговия адресат.
С
оглед посоченото, в конкретния случай на основание чл. 156, ал.1 и ал.3, във вр. с чл.144 от ДОПК предмет на разглеждане в настоящото
производство е именно оспореният АУЗД № А000039 от 17.01.2018 г., издаден от К.М.–
Старши експерт в Дирекция Д “МДТ“, потвърден изцяло с посоченото решение от 14.05.2019 г. на Директор на Д „МДТ“ като
правилен и законосъобразен.
По
отношение на задълженията на М.П. за данък върху превозно средство е извършено
погасяване съгласно изричната разпоредба на чл. 169, ал. 3а от ДОПК, като е
погасено най- старото задължение за съответния вид дължим данък за МПС с
извършените два броя банкови преводи от 29.11.2017 г. и от 26.01.2018 г.
При първоначалното разглеждане на делото, по
делото е допуснато изслушването на съдебно-счетоводна експертиза, от заключението
по която експертиза е видно, че задълженията за данък върху превозните средства
по АУЗД № А000039 от 17.01.2013 г., издаден от К.М.- Старши експерт при Д“МДТ“
на Община Габрово, за процесния период са изчислени съгласно действащите през
този период нормативни актове, посочени изрично в констативно- съобразителната
част на заключението, като от него е видно също така, че от страна на
административния орган са изчислени
правилно и сумите по задължението за данък върху превозните средства
притежавани от П. и посочени по горе.
Редът относно установяването и
събирането на местните данъци и такси е регламентиран в ЗМДТ. Съгласно
разпоредбата на чл.4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането
на местните данъци се извършват
от служители на общинската администрация
по реда на
Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс, обжалването на свързаните с
тях актове се извършва по
същия ред, а съгласно ал.3 в производствата по
ал.1служителите на общинската
администрация имат правата и задълженията на органи по
приходите.Съгласно
ал.4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на
кмета на общината, а
съгласно ал.5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по
чл. 152, ал.
2 от Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс, а ръководителят на
звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната
агенция за приходите - в
производствата по чл.4, ал.1 от ЗМДТ.
В Глава четиринадесета от ДОПК са регламентирани
способите за установяване на данъци, като за местните данъци и такси са
приложими два способа, а именно предварително установяване, което се
осъществява чрез съставяне на Акт за установяване на задължение по декларация
по чл. 107, ал. 3 от ДОПК и установяване чрез съставяне на Ревизионен акт по
чл. 108 от ДОПК, като по силата на чл. 107, ал. 4 от ДОПК така съставеният акт
може да се обжалва в 14- дневен срок от получаването му пред директора на
териториалната дирекция. В чл. 144 от ДОПК е предвидено, че по реда за
обжалване на ревизионен акт се обжалват и други актове, издавани от органите по
приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго. От казаното следва,
че задълженията за местен данък и такса могат да се установяват или чрез акт за
установяване на задължение по данни от декларации, какъвто е и настоящият
случай или чрез ревизионен акт. В конкретния случай се касае се касае за
установяване и определяне на задължение за данък върху превозните средства по
реда на чл.107, ал.3 от ДОПК, поради което и с процесния АУЗД предмет на разглеждане в
настоящото производство, са установени задължения по данни от декларации
подадени от жалбоподателя, като със съставянето му е прекъсната давността,
съгласно изричната разпоредба на чл. 172, ал. 2 от ДОПК. Така оспореният акт
обхваща период от 5 години, като към момента не е изтекла предвидената от
закона абсолютна погасителна давност от десет години относно задълженията за
посочения в акта период, с изтичането на която давност те се погасяват изцяло,
а освен това не са изтекли и пет години от възникване на обстоятелствата
визирани в чл. 109, ал.1 от ДОПК, поради което и в този смисъл не намира
приложение и така посочената разпоредба на чл. 109, ал. 1 от ДОПК, съгласно
която не се образува производство за установяване на задължения за данъци по
този кодекс /има се предвид ДОПК/, когато са изтекли 5 години от изтичането на
годината, в която е подадена декларация, или от изтичането на годината, в която
са постъпили данни, получени от трети лица или организации, в случаите когато
по този закон не е предвидено подаването на декларация.
От изложеното по
горе е видно, че оспорения административен акт - АУЗД № А000039 от 17.01.2019 г. е правилен, законосъобразен и
обоснован, издаден е в предвидената от закона писмена форма и съдържа
изискващите се мотиви и фактически и правни основания, както и всички изискуеми
реквизити съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК, издаден е от компетентен
административен орган в кръга на правомощията му.
С оглед горното настоящият съдебен състав на АС Габрово намира,
че жалбата на М.М.П. следва да бъде оставена без уважение. Оспорения АУЗД № А000039
от 17.01.2013г., потвърден от Директор на Дирекция „МДТ“ при Община Габрово с
Решение от 14.05.2018 г. е правилен и законосъобразен, поради което и на основание
чл. 172, ал. 2 от АПК, предложение последно от АПК, жалбата на М.М.П. следва да
бъде оставена без уважение, като неоснователна и недоказана.
В проведеното по делото съдебно
заседание на 04.06.2019 година, процесуалният представител на ответника е
направил искане за присъждане на сторените в настоящото производство разноски. Предвид този изход на делото, така
направеното искане от процесуалния представител на ответната страна –
юрисконсулт К. за присъждане на разноски се явява основателно и на основание
чл.143, ал.3 от АПК такива следва да бъдат присъдени в полза на Община Габрово
общо в размер на 400 лева, от които 200 лева юрисконсултско възнаграждение и
200 лева изплатен хонорар за вещо лице и които разноски жалбоподателят М.М.П. ***
следва да бъде осъден да заплати на Община Габрово.
ОСЪЖДА М.М.П., ЕГН **********,
с адрес *** да заплати на Община Габрово
на основание чл.143, ал.3 от АПК сумата
от 400 /четиристотин/ лева, представляваща направените по делото разноски, от
които 200 /двеста/ лева юрисконсултско възнаграждение и заплатен хонорар за
вещо лице в размер на 200.00 /двеста/ лева.
Решението
подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез
Административен съд Габрово пред Върховен административен съд на Р.Б., по реда
на чл.211 от АПК.