р е ш
е н и е
№
гр.
Габрово, 10.12.2019 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд-ГАБРОВО, в
публично заседание на четвърти декември през две хиляди и деветнадесета година,
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА
при участието на секретаря Радинка Кулекова-А. и
прокурора..., като разгледа докладваното от съдията АНД № 1073 по описа за
2019 година, и за да се произнесе съобрази следното:
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е жалба от К.Л.С. с ЕГН **********,
против Наказателно постановление №354973-0205084 от 23.08.2018 година на
Началника на отдел „Оперативни дейности” Велико Търново, с което, затова че на
19.05.2018 г. в гр. Габрово извършвал
търговска дейност на открито с площ 2 кв.м, без да е регистрирал, въвел в
експлоатация и използвал фискално устройство, чрез което да се отчитат
оборотите от извършените продажби, за нарушение по чл.7 ал.1 от Наредба Н-18 от
13.12.2006 г. на Министъра на финансите и на основание чл. 185, ал.2 от ЗДДС. му е наложена глоба в
размер на 300,00 лева.
В депозираната жалба като основания за
поисканата отмяна на атакуваното Наказателно постановление са посочени неточно
описание на вмененото нарушение. и липсата на
каквито и да е вредоносни последици от деянието. Твърди, че наетата площ е
имала предимно рекламен характер за популяризиране на традиционни български
занаяти.
В съдебно заседание жалбоподателят се
явява лично. Поддържа жалбата си като отново претендира за отмяна на атакувания
санкционен акт поради неумишлен характер на допуснатото нарушение.
Административнонаказващият орган се
представлява от юрисконсулт Димитров, който моли за потвърждаване на
обжалваното Наказателно постановление.
Съдът, като съобрази събраните по
делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното
в жалбата, както и разпоредбите на закона,
намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и
следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът
съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено
от компетентен по степен, място и материя орган, с оглед предоставените
правомощия за това на Началниците на отдели „Оперативни дейности” със заповед №
ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП.
На 19.05.2018 г. свидетелите М.Т.М.-А. и Л.С.Ж. – служители на АНО, осъществили проверка
на временен търговски обект - маса на открито с площ 2 кв.м, поставена в гр.
Габрово, ул. "Радецка" срещу №30 по повод празника на гр. Габрово и
провеждащия се ежегоден карнавал.
Констатирали, че жалбоподателят К.Л.С. извършва продажба на дървени
съдове, без да използва регистрирано и въведено в експлоатация фискално
устройство за отчитане на извършените продажби
Тези си констатации инспекторите
отразили в изготвен на място Протокол № 0293846/19.05.2018 г., като за
установеното нарушение по чл.7, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на
Министъра на финансите съставили срещу нарушителя - АУАН №0205084/19.05.2018 г.
Въз основа на съставения АУАН било издадено атакуваното Наказателно
постановление, надлежно връчено на жалбоподателя.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за
установена въз основа на събраните гласни доказателства - показанията на
свидетелката М.Т.М.-А., както и приложените писмени такива писмо с вх.№
7824/15.10.2019 г.; жалба; копие на разрешение №162 за ползване на терен -
общинска собственост, за извършване на търговия на открито; копие на майсторско
свидетелство; копие на АУАН №0205084; копие на протокол за извършена проверка;
копие на НП 354973-0205084/23.08.2018 г.; копие на известие за доставяне; копие
на заповед №ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018 г.
Преценявайки събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност съдът възприе фактическа
обстановка, идентична с тази на административния орган. Налице са и елементите
от фактическия състав на вмененото нарушение.
Според чл.3 ал.1 от Наредбата,
"всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби
на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова
бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва
чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен
дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по
смисъла на Закона за платежните услуги и
платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез
лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по
смисъла на Закона за пощенските услуги.
Член 7 от същата Наредба, по който е
квалифицирано нарушението, задължава "Лицата по чл. 3 да монтират, въведат в експлоатация и
използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на
обекта. Именно неизпълнението на това задължение е вменено на жалбоподателя и
за него е ангажирана отговорността му.
Събраните
по делото доказателства по конкретния казус безспорно водят до извода за
допуснато от страна на жалбоподателя нарушение. От показанията на разпитаната
свидетелка се установява, че С. не е имал регистрирано и въведено в
експлоатация фискално устройство, респективно не е използвал такова. Същият не
попада в кръга лица, ползващи облекчение при осъществяване на търговска
дейност, следователно не е налице изключение от общото задължение за всички
субекти.
Възраженията,
направени от жалбоподателя, не бяха възприети от съда като основания за
изключване на административната му отговорност. По делото е приложено
Разрешение №162 за ползване на терен - общинска собственост за извършване на
търговия на открито, издадено от Община Габрово. Видно е, че става въпрос за
търговия, а не за рекламна дейност или вид изложба, в каквато насока са
твърденията на жалбоподателя.
В
наказателното постановление има допусната неточност - посочено е, че
жалбоподателят е продавал керамични съдове, а не дървени изделия, което също е
залегнало в жалбата на С.. Тази грешка,
според съда е по-скоро техническа и не представлява съществено процесуално
нарушение, което да ограничи правото на защита на наказаното лице. Нарушението
касае неспазване на данъчното законодателство и няма пряко отношение към
изделията, предлагани за продажба. Допуснатата грешка по никакъв начин не
засяга вида на нарушението, неговата квалификация и начинът по-който
санкционираното лице би могло да организира защитата си.
По този начин следва да се приеме, че в
случая са безспорно установени, както авторството и механизма на извършване на
нарушението, така и елементите от неговия фактически състав.
Отсъстват основания и за квалифициране на нарушението
като „маловажен” случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, доколкото същият не
разкрива толкова съществено ниска степен на обществена опасност, отличаваща го
по изключителен начин в сравнение с останалите от неговия вид. несъстоятелни
каквито и да е възражения в противна насока.
В хода на проведеното административнонаказателно
производство не са допуснати процесуални нарушения, като настоящото деяние е
ясно и недвусмислено текстово очертано от АНО. Посочени са всички негови
характеризиращи елементи до степен, позволяваща в пълнота упражняването на
право на защита. Също така правилно и законосъобразно допуснатото бездействие е
субсумирано под санкционната разпоредба на чл. 185, ал.2 от ЗДДС. Безспорен е
фактът, че е налице нарушение по Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на
финансите.. Нарушението е индивидуализирано правилно като са взети предвид
смекчаващите отговорността обстоятелства - временният характер на обекта, което
свежда нарушението до три дни - 18-20 май 2019 г., по време на които са се
провеждали празниците на гр. Габрово, както и липсата на предишни нарушения от
санкционираното лице. Коректно е наложен законовият минимум, като всичко
гореизложено мотивира съда да потвърди в цялост атакуваното Наказателно
постановление.
Водим от горното и на основание чл. 63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
като правилно и законосъобразно
Наказателно постановление №354973-0205084 от 23.08.2018 година на Началника на
отдел „Оперативни дейности” Велико Търново, с което на К.Л.С. с ЕГН **********,
за нарушение по чл.7 ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на Министъра на
финансите и на основание чл. 185, ал.2
от ЗДДС. е наложена глоба в размер на 300,00 лева.
Решението може да се обжалва в
14-дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд - Габрово.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: