Решение по дело №1408/2009 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 694
Дата: 31 март 2010 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20097050701408
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2009 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е            

 

№..................................................2010г., гр.Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, Трето отделение, ХVІІІ състав                   

в публично заседание на десети март 2010г., в състав:

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЙОТОВА

                                                                   

с участието на секретаря В.М.,

като разгледа докладваното от съдия Йотова адм. дело № 1408/2009г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК вр. чл.54 ал.1 и ал.2 от ЗКИР.

Образувано е по жалба подадена от адв.Е.Н., в качеството й на пълномощник на „И. М. Пропъртис” ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр.София, район „Оборище” бул.”Евлоги Г.” № 149 ап.7, представлявано от Управителя И. М. – Британски гражданин, против Заповед № КД-14-03-1/06.01.2009г. на Началника на СГКК - Варна, с която е одобрил изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Варна, одобрена със Заповед № РД-18-73/23.06.2008г. на Изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в нанасяне на нов обект в КККР с идентификатор 10135.5017.49; промяна в границите на съществуващи обекти с идент.№№ 5017.1, 5017.10 и 5017.39 и вписване на собственост.

Жалбоподателят твърди, че заповедта е нищожна поради допуснати особено съществени нарушения на процесуалните правила и материалния закон изразяващи се в следното: В мотивите на заповедта не са изложени материалноправните основания за издаването й, поради което не е ясно коя точно от хипотезите визирани в разпоредбата на чл.53 ал.1 т.1-3 от ЗКИР е послужила като основание за одобреното изменение. Липсват и фактически основания за издаването й, тъй като съставения акт за непълноти, който би следвало да обоснове последните, също не е сред мотивите на заповедта. Акт за непълноти и грешки, не е подписан от пряко заинтересованите собственици, а само от съставителя, в нарушение изискванията на чл.53 ал.2 от ЗКИР, в който случай административния орган е следвало да откаже издаването на положителен акт. Видно от самата заповед, графичната част към нея и акта за непълноти, безспорно с одобреното изменение се засяга както неговия имот с ид.№ 5017.1, така и тези на останалите заинтересовани страни, като се отнема част от площта им. Налице е спор за собственост, който е преюдициален. Като е издал процесната заповед органът е излязъл извън правомощията си като е признал /засегнал/ материални права, без да има признати такива по предвидения в закона ред, което е функция на съда. На изложените обстоятелства моли да се постанови решение, с което да се прогласи нищожността на процесната заповед. С представена в съдебно заседание писмена молба, конкретизира жалбата си като алтернативно оспорва законосъобразността на акта на изложените вече в жалбата основания и моли да се отмени. В същата твърди, че дружеството не е редовно уведомено за административното производство и оспорения акт, поради което и становището на ответника, че жалбата е просрочена е неоснователно. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез своя пълномощник адв.Н., поддържа жалбата, ведно с направеното уточнение и моли съда да я уважи. С жалбата претендира присъждане на направените съдебно-деловодни разноски.

Ответникът – Служба по геодезия, картография и кадастъра - Варна, редовно призован – не се явява представител и не изразява становище по съществото на спора. С молба вх.№ 15394/06.08.09г. Началник СГКК сочи, че имота на жалбоподателите не се засяга от одобреното изменение. За оспорената заповед дружеството е уведомено на адреса на управление, като копие от уведомлението е приложено към административната преписка.

Заинтересованите страни – Държавно горско стопанство и Община варна, чрез процесуални представители – ю.к.Б.Х. и мл.ю.к.К.Д., изразяват становище за основателност на жалбата и молят същата да се уважи, като се отмени оспорения акт като незаконосъобразен, тъй като Акта за непълноти и грешки не е подписан от заинтересованите страни.

Заинтересованото лице Г.Я.Г., редовно призован за съдебно заседание – не се явява, не се представлява и въпреки изрично дадената от съда възможност не изразява становище по жалбата, по събраните по делото доказателства и по съществото на спора.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства, възраженията и становищата настраните, както и приложимата нормативна урадба, приема за установено следното:

По допустимостта:

Видно от представените с административната преписка писмени доказателства, за да уведоми дружеството-жалбоподател за издадената заповед, административния орган е изпратил уведомителното писмо с известие – обратна разписка. Същото не е било връчено, а е върнато в цялост с отбелязване, че получателят се е преместил на друг адрес. В изпълнение на даденото от съда разпореждане за представяне на доказателства за редовно уведомянате на жалбоподателя, адм.орган твърди, че за оспорената заповед дружеството е уведомено на адреса на управление, като копие от уведомлението е приложено към административната преписка. Предвид изложеното, съдът намира, че не е налице редовно уведомяване на дружеството-жалбоподател за оспорения акт.Процедурата по връчване на подлежащите на съдебен контрол индивидуални административни актове е уредена в чл.61 от АПК, като хипотезата на ненамиране на заинтересованото лице на посочения от него адрес е конкретно регламентирана в чл.61 ал.3 от АПК. В този случай законодателят не е предвидил прилагане на призовката - съобщението към преписката, /което е допустимо само за фазате на съдебното производство/, а е формулирал други способи и изисквания за надлежно уведомяване за издадения административен акт, а именно: 1.съобщението се поставя на таблото за обявяване на административния орган; 2. в Интернет страницата на съответния орган; 3.оповестяване по друг обичаен начин. В конкретния случай административния орган, въпреки дадените от съда указания, не твърди и не представя доказателства да е ползвал един от гореописаните начини за съобщаване на процесната заповед, от което следва изводът, че липсва редовно съобщаване и не е налице пропуснат срок за подаване на жалба.

Предвид изложеното и като взе предвид, че жалбата е подадена от страна с правен интерес – засегнати от оспорения акт материални права, и пред компетентния съд, настоящия състав намира, че същата е допустима за разглеждане.

По основателността:

Административното производство е започнало по подадено от Р.С.М., като пълномощник на Г.Я.Г., Заявление с вх. № 94-8134/21.10.2008г. до Н-к СГКК - Варна за изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на кв.Галата, засягащо имот ид.№ 5017.10; даване на нов идентификатор; издаване на скица.  Със заявлението са представени: нотариално-заверено пълномощно; нот.акт № 32/08г., съгласно който Г.Я.Г. е придобил собствеността върху недвижим имот № 075049, в землището на кв.”Галата” гр.Варна, с площ от 2783 кв.м. по документ за собственост и 2 740 кв.м. по скица; Скица № 18006/14.08.08г. /л.50-56/. От същите се установява, че изменението се състои в промяна границите на имоти с ид.№№ 5075.39 – собственост на Община Варна, 5017.10 – собственост на МЗГ, 5017.1 – собственост на дружеството жалбоподател и 5010.88 – собственост на МО; и нанасяне на нов обект в КККР с ид.5017.49 и площ 2783 кв.м. – собст. на Г.Г..

На 10.12.2008г. е съставен е Акт за непълноти и грешки в ПИ с идентификатори 5075.39, 5017.10, 5017.1 и 5010.88 по КК на гр.Варна от мл.експерт при СГКК-Варна /л.12/, съгласно който са констатирани непълноти и грешки в кадастралната карта на р-н „Аспарухово” гр.Варна, одобрена със Заповед № РД-18-73/23.06.2008г. на Изп.Директор на АГКК /л.28/, изразяващи се в пропуска да се отрази в КК ПИ 075049, съгласно представения документ за собственост. Съгласно КА и приложената към него Скица–проект № 17887/10.12.08г по чл.62 ал.1 от Наредба 3, в графичен и цифров вид /л.13/, въз основа на която е съставен, с оглед изричното позоваване, непълнотите и грешките засягат следните имоти: имот с идент.135.5075.39 – собственост на Община Варна, който след промяната става от 716 кв.м. на 827 кв.м.; имот с идет.10135.5017.10 – собственост на МЗГ, който след промяната става от 14 232 кв.м. на 11 529 кв.м., имот с идент.10135.5017.1 – собственост на дружеството-жалбоподател, който след промяната става от 8 138 кв.м. на 8 023 кв.м.; и имот с идент.10135.5010.88 – собственост на Министерството на отбраната, който след промяната става от 51 655 кв.м. на 51 579 кв.м. Актът за непълноти е подписан единствено от съставителя.

Видно от представените по делото съобщения и известия – обратни разписки /л.40-л.49/ Държавно горско стопанство, Община Варна и Министерството на отбраната, като собственици на имоти засегнати от исканото изменение, са уведомени за съставения Акт за непълноти и грешки. Съобщението до жалбоподателя не е било връчено, тъй като съгласно отбелязването на обратната разписка „получателя не е намерен на адреса”. В указания 14-дневен срок, от Директорът на РС „Военна полиция” при МО е постъпило възражение /л.46/ с изричен отказ да се подпише Акта за непълноти.

С процесната Заповед № КД-14-03-1/06.01.2009г. Началникът на СГКК - Варна, на основание чл.54 ал.1 от ЗКИР и във връзка със заявлените от Г.Г. и приложените към него документи по Наредба № 3, е одобрил изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Варна, одобрена със Заповед № РД-18-73/23.06.2008г. на Изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в нанасяне на нов обект в КККР с идентификатор 10135.5017.49 с площ 2 707 кв.м. и вписване на собственика Г.Я.Г.; и промяна в границите на съществуващи обекти с идент.№№ 5017.1, 5017.10 и 5075.39. Площта на засегнатите имоти се променя съобразно направеното с Акта за непълноти и грешки предложение.

Със заповедта не е допуснато изменение на КК засягащо имот идт. 5010.88, което води до извода, че е уважено възражението на собственика - МО.

Съдът, като взе предвид становищата на страните, действащата нормативна уредба и доказателствата по делото - тези в административната преписка и събрани в хода на настоящото производство, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира жалбата за основателна поради следните съображения:

Предмет на обжалване е Заповедта на началник СГКК-Варна, с която е одобрено изменение на КККР на гр.Варна. Същата съставлява индивидуален административен акт и предмет на оспорване съгласно чл.54 ал.2 от ЗКИР в настоящото производство. С оглед изложеното в жалбата и в съдебно заседание от страните и като съобрази разпоредбите чл.54 ал.2 от ЗКИР и Наредба № 3 по чл.31 от ЗКИР съдът извърши проверка на акта съгласно чл.168 ал.1 от АПК и задължението служебно да прецени законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, които са липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно-производствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона.

При извършената проверка съдът констатира, че заповедта е издадена в изискуемата от закона форма като са изложение правни и фактически основания; и  от компетентен орган, с оглед разпоредбата на чл.54 ал.1 от ЗКИР, представените заповеди за делегиране на правомощия /л.58 и 59/ и данните по делото, че за района има одобрени КККР.  Макар и в заповедта изрично да не е цитирано коя точно от хипотезите на чл.53 ал.1 от ЗКИР, /към която препраща чл.54 ал.1/ е послужила като основание за одобреното изменение, то от текстовата част на същата става ясно, че това е чл.53 ал.1 т.1 от ЗКИР, поради което съдът намира за неоснователно възражението за немотивираност на акта. При постановяването на последния обаче са допуснати съществени процесуални нарушения и такива на материалния закон изразяващи се в следното:

Предвид твърдението на заявителя за непълнота в одобрените КККР по смисъла на чл.53 ал.1 т.1 от ЗКИР, изразяващи се в ненанасяне на собствения му имот в КК и отразяване на собствеността на КР, същия е инициирал производството по тяхното изменение. Процедурният ред за установяване съществуването на твърдяната непълнота е уреден в ал.2 и ал.3 на същия законов текст и има императивен характер. Съгласно същите непълнотите и грешките в одобрената КККР се установяват на самото място от СГКК с акт, който се подписва от съставителя, заявителя и пряко заинтересуваните собственици, а в случай на спор  за материално право, те се отстраняват след решаването му по съдебен ред. От доказателствата по делото, както и от самата заповед безспорно се установява, че с одобреното изменение се засягат границите и площта на три имота, един от което е и собственостна жалбоподателя. Представеният Акт за непълноти и грешки е подписан единствено от съставителя. Следователно в случая не е спазено изискването да е подписан от всички заинтересовани собственици по смисъла на пар.1 т.13 от ДР на ЗКИР, като от доказателствата по делото е видно, че в случая не е налице изключението по 62 ал.5 от Наредба № 3, при която хипотеза само, не е необходимо подписването на акта.

Липсата на подписи на пряко заинтересуваните собственици на поземлените имоти, безспорно е пречка за издаване на исканата заповед, поради което административното производство е следвало да бъде приключено с постановяване на отказ по искането, съгласно чл.62 ал.3 от Наредба № 3/2005г. Законът изисква не само съобщаване на акта, а изричното му подписване. С подписването на акта за непълноти и грешки заинтересованите лица изразяват изрично съгласието си с исканото изменение. В случая жалбоподателят, както и останалите заинтересовани лица, които са били редовно уведомени за издаването на акта за непълноти и грешки, не са подписали същия, като с това противопоставят на заявителя своето право на собственост. Писменото съобщение - покана да се явят в СГКК, не е основание за нанасяне на имота в кадастъра. Напротив, с неявяването си в службата страните са изразили несъгласието си с предлаганото изменение, каквото становище изразиха и в съдебно заседание.

След като актът не е подписан, законът навежда към наличие на спор за материално право, а аргумент за този извод е и текстът на чл.62 ал.6 от Наредбата, която по същество повтаря изискването на чл.53 ал.3 ЗКИР и също установява преюдициалност на разрешаването на спора за материално право. Административният орган е действал в противоречие със закона като е издал заповед за изменение на одобрена КК и КР при неподписан акт от заинтересованите съседи.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че подадените жалба се явява основателна и процесната заповед като незаконосъобразна следва да се отмени.

С оглед изхода на спора основателно се явява направеното от жалбоподателя искане за присъждане на съдебно-деловодни разноски, поради което ответника на осн. чл.143 ал.1 от АПК следва да бъде осъден да му заплати такива в доказан размер от 50 лв. /внесена държавна такса/ Действително същия е ползвал адвокатски услуги, но в представеното по делото пълномощно липсват данни за уговорено и заплатено възнаграждение, като освен това не е представен и списък на разноските, съгласно изискванията на чл.80 от ГПК, поради което такова не следва да му се присъжда.

Воден от горното, съдът

 

 

                                            Р    Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № КД-14-03-1/06.01.2009г. на Началника на СГКК - Варна, с която е одобрил изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Варна, одобрена със Заповед № РД-18-73/23.06.2008г. на Изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в нанасяне на нов обект в КККР с идентификатор 10135.5017.49; промяна в границите на съществуващи обекти с идент.№№ 5017.1, 5017.10 и 5017.39 и вписване на собственост.

ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр.Варна, бул.”Цар Освободител” № 76 Г ет.6, ДА ЗАПЛАТИ в полза на „И. М. Пропъртис” ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр.София, район „Оборище” бул.”Евлоги Г.” № 149 ап.7, представлявано от Управителя И.М. – Британски гражданин, съдебно-деловодни разноски в размер на 50 /петдесет/ лв.на осн. чл.143 ал.1 от АПК.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд  в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: