Решение по дело №111/2019 на Районен съд - Бяла

Номер на акта: 86
Дата: 1 юли 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Атанас Василев Димитров
Дело: 20194510200111
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 86

01.07.2019г., гр.Бяла

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД – БЯЛА, I-ви наказателен състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАС ДИМИТРОВ

 

при секретаря Пенка Цанкова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 111 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Р.С.Р., ЕГН ********** *** против НП № 6042 от 22.03.2019г., издадено от Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София, с което на жалбоподателя на основание чл.53 от ЗАНН и чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 2 000 лева, за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата във вр. с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРП за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Жалбоподателят счита, че така издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и моли за неговата отмяна. Сочи, се че съгласно разпоредбата на чл.15, ал.3 от Наредба № 11/2001г., задължение да се снабдят със съответните документи при движение на извънгабаритни и/или тежки товари имат собствениците или лицата, които извършват превозите, а водачът на МПС не е такъв. Доколкото той няма задължение, а и право за снабдяване със съответното разрешително, липсата на такова не може да му бъде вменено във вина и да бъде санкциониран по посочения ред. Твърди се, че нарушението не е извършено и виновно, тъй като в превозните билети горските служители са вписали кубиците на натоварената дървесина, която преизчислена в килограми е с по-малка маса от установената при проверката. На следващо място се сочи, че наказанието не е индивидуализирано правилно от АНО, тъй като едни и същи обстоятелства са отчетени веднъж, при обосноваване липсата на маловажност и втори път, като отегчаващи отговорността. Освен това неизпълнението на условията на чл.37, ал.3 от Наредба № 11/2001г. не може да бъде отегчаващо обстоятелство, тъй като няма данни в АУАН и НП дали след съставяне на акта е продължено движението на ППС. Не било съобразено и друго смекчаващо отговорността обстоятелство, а именно трудовата ангажираност на водача и неговото възнаграждение, поради което счита, че размера на санкцията е прекомерен. Предвид това моли в случай, че НП не бъде отменено, то да бъде изменено, като бъде намален размера на наложената глоба до 1 000лв.

Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща в с.з. процесуален представител – юрк. П., която оспорва изцяло жалбата, моли съда да я остави без уважение, като неоснователна и да потвърди издаденото НП. Сочи, че е спазена процедурата по ЗАНН, АУАН и НП са издадени от компетентни органи и наложеното наказание е справедливо.

РП – Бяла, редовно призовани, не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

На 06.03.2019г., актосъставителят К., главен инспектор в отдел КРПМ към АРОК-АПИ, изпълнявал служебните си задължения съвместно с органи на КАТ и ДАИ на път II-51, км.2 посока Б.-П. Около 13.00ч. било спряно за проверка съчленено ППС с пет оси – МПС с две оси марка „Волво“, модел „ФХ42Т“ с рег.№ …… и прикачено към него полуремарке с три оси с рег. № ……., превозващо дърва. Актосъставителят, в присъствието на св. П., извършил контролно замерване и изтегляне посредством техническо средство – ролетка, с № 1303/18 и електронна везна CAPTELS ORA 10 № 0785, при което се констатирало надвишаване нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, а именно натоварването на тройната ос на полуремаркето на ППС била 25,640 тона, при максимално допустима – 24 тона.

 Актосъставителят поискал от водача да представи разрешение за движение на извънгабаритно и тежко ППС, но такова не било представено. За извършеното нарушение бил съставен АУАН № 6762/06.03.2019г. за извършено нарушение по чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата във връзка с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ, който водачът подписал. След съставяне на акта не са били изпълнени условията на чл.37, ал.3 от Наредбата, което обстоятелство било отразено в съставената разписка.

В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН, жалбоподателят Р.Р. не е направил писмени възражения по така съставения му АУАН.

При така установеното, Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София, упълномощен с Пълномощно с вх.№ П-285 от 07.12.2018г. от Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраст-руктура” гр.София, въз основа на Решение на УС на АПИ, обективирано в Протокол № 20789/18, издал атакуваното НП, връчено на жалбоподателя по пощата с писмо с обратна разписка на 26.03.2019г.

Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на приложените и приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК писмени доказателства – кантарна бележка № 1535/06.03.2019г.; АУАН № 0006762 от 06.03.2019г.; разписка от 06.03.2019г.; копие на лична карта на Р.С.Р.; свидетелство за регистрация № *********; свидетелство за регистрация № *********; пътен лист № 000024/06.03.2019г.; трудов договор № 002/08.08.2018г.; заповед № РД-11-42/29.01.2018г.; пълномощно вх.№ П-285/07.12.2018г.; пълномощно изх.№ П-76/14.03.2019г.; паспорт на електронна везна фабр.№ 785; удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 06.03.4542; ЕС декларация за съответствие ТВМ на джобни ролетки; сертификат за съответствие DIN 50049-2.1. и другите писмени доказателства. По делото се събраха гласни доказателства, посредством проведения в съдебно заседание разпит на актосъставителя. Съдът приема и кредитира както писмените, така и гласните доказателствена, тъй като те са еднопосочни, вътрешно непротиворечиви и взаимно допълващи се. Съдът намира, че актосъставителят е незаинтересован и непредубеден от изхода на делото. Показанията му са в пълно съответствие с установената в АУАН и НП фактическа обстановка.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна и в законоустановения в чл.59, ал.2 от ЗАНН срок, поради което същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество е частично основателна.

Съдът намира, че актът за установяване на административното нарушение е съставен от длъжностно лице по чл.56, ал.2, т.1 от Закона за пътищата. Същото е оправомощено от Председателя на УС на АПИ със Заповед № РД-11-42/29.01.2018г. Обжалваното НП е издадено от компетентен орган и в съответствие с процесуалните правила съгласно чл.56, ал.3, т.1 от Закона за пътищата, каквото се явява и Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София, упълномощен с Пълномощно с вх.№ П-285 от 07.12.2018г. от Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” гр.София, въз основа на Решение на УС на АПИ, обективирано в Протокол № 20789/18. Предвид изложеното за съда няма съмнения относно компетентността на актосъставителя и наказващия орган.

С оглед установените при проверката обстоятелства, съдът намира, че правилно в АУАН и НП на констатираното административното нарушение е дадена правна квалификация по чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП, във вр. чл.37, ал.1, т.1 от Наредба №11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, които регламентират забрана за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства по пътищата без специално разрешение. По смисъла на §1, т.8 от ДР на ЗП - "Специално ползване на пътищата" е използването на пътищата за превозване на тежки и извънгабаритни товари и т.н. Процесният автомобил е тежък, съгласно чл.3 от Наредбата, при надвишаване нормите на чл.7 от същата Наредба. Особения режим на ползване на пътищата от тази категория ППС се изразява в това, че същите следва да се снабдят със специално разрешение и дължат заплащане на допълнителна такса. От обективна страна този елемент е налице, поради което е следвало жалбоподателят да се снабди с надлежно разрешително съгласно правилата на ЗП и Наредбата за специално ползване на пътищата. По делото, от представените писмени и гласни доказателства, безспорно е установено, че към момента на проверката за процесния автомобил не е имало разрешително, издадено от АПИ. Не се спори относно установяването на този определящ съставомерен отрицателен факт. Жалбоподателят не оспорва времето и мястото, където е била извършена проверката, както и мястото – път II–51, км.2, което безспорно представлява част от републиканската пътна мрежа.

По отношение възражението на жалбоподателя, че водачът на извънгабаритно ППС не е легитимиран да се снабди със съответно разрешително, поради което не може да му се вмени във вина и да носи отговорност за това, съдът счита същото за неоснователно. Водачът на процесното ППС, което има характеристики на извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от Наредба № 11/2001 г., е физическо лице – водач на ППС. Физическите лица изрично са посочени в чл. 53 от ЗП като една от групите административнонаказателно отговорни субекти. В този смисъл, наказващият орган правилно е определил субекта на нарушението. За прецизност на изложението следва да се посочи, че в чл. 53 от ЗП и чл. 54 от ЗП са посочени няколко групи субекти, които могат да носят административнонаказателна отговорност при нарушаване на общата забрана за движение на извънгабаритни и тежки ППС без необходимото разрешение: а) физически лица, които непосредствено извършват движението, т. е. водачите, които управляват ППС; б) лицата, които наредят извършване на такова движение; в) ЮЛ или ЕТ, които се наказват с имуществена санкция съгласно чл.54 от ЗП за извършени нарушения по чл. 53 от ЗП (вж. Решение от 21.06.2019г. по КАНД № 120/2019г. по описа на АС - Русе).

 Съдът счита, че при индивидуализацията на наказанието, административно-наказващия орган не се е съобразил изцяло с разпоредбата на чл.27 от ЗАНН. Като смекчаващи обстоятелства следва да се отчете, че това е първо нарушение на жалбоподателя като водач на ППС, масата на товара на което надвишава допустимата норма, както и това, че от нарушението няма установени и настъпили реални вредни последици. Съдът намира, че не следва да се отчита, като утежняващо вината обстоятелство неизпълнението на условията по чл.37, ал.3 от Наредбата. Вината е субективното отношение на дееца към деянието и свързаните с него общественоопасни последици. Тоест, утежняващите вината обстоятелства следва да са налице при формиране на решението за извършване на правонарушението, а не такива свързани с неизпълнение на задължение след неговото извършване. Още повече, че в разписката е отразено, че изпълнението на тези условия ще се отчита, като смекчаващо вината обстоятелство, но от това не следва обаче, че по арг. от обратното неизпълнението на чл.37, ал.3 от Наредбата е отегчаващо обстоятелство. В този смисъл, съдът приема, че са налице единствено смекчаващи обстоятелства, а именно липсата на предходни нарушения на водача.

Съгласно разпоредбата на чл.53, ал.1, т.2 от ЗП, за физическите лица е предвидено наказание глоба в размер от 1000лв. до 5000лв. В случая АНО е наложил глоба в размер на 2 000лв., която по изложените съображения съдът намира, че не е индивидуализирана правилно. С оглед на това, НП следва да бъде изменено, като бъде намален размера на наложената глоба до предвидения в закона минимум от 1 000лв., който съдът счита, че е достатъчен наказанието да окаже своята възпитателна и поправителна роля по отношение на жалбоподателя и същият занапред да не допуска подобни нарушения на ЗП.

 

Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ НП № 6042 от 22.03.2019г., издадено от Началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ в Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София, с което за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а“ от Закона за пътищата във вр. с чл.37, ал.1, т.1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРП за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, на основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, на Р.С.Р., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 2 000 лева, като НАМАЛЯВА размера на глобата на 1 000лв.

 

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – Русе.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/