Решение по дело №1491/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1225
Дата: 20 август 2020 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20207050701491
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

         /           ….2020 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, Х КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ в публично заседание на  шести август през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВГЕНИЯ БАЕВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

2. РАЛИЦА АНДОНОВА

 

при секретаря ДОБРИНКА ДОЛЧИНКОВА и при участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА к. адм. д. № 1491 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба вх. № 2970 от 29.05.2020 година от Държавна агенция за метрологичен и технически надзор срещу Решение от 23.03.2020 година, постановено по НАХД 397/2020 година по описа на Районен съд – Девня, ІІІ състав, с което е отменено Наказателно постановление № МН-10/25.11.2019 година.

В касационната жалба се поддържа, че решението на ДРС е постановено при съществено нарушение на съдопроизводствените правила и при неправилно приложение на материалния закон – отменително основание по чл.348, ал.1 от НПК. Сочи се, че неправилно ДРС се е произнесъл по фактическата обстановка, която е подкрепена с доказателствен материал. Изтъква се, че доказателствата са ценени неправилно поотделно и в съвкупност, с което е допуснато нарушение на съдопроизводствените правила. Моли за отмяна на решението на ДРС и за потвърждаване на  НП.

Ответната страна оспорва жалбата.

Представителят на ВОП счита жалбата за неоснователна.

След преценка на изложените от страните доводи и извършената по реда на чл.218 от АПК проверка, съдът намира жалбата за процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна, против подлежащ на касационен контрол съдебен акт, а разгледана по същество за  основателна.

С обжалваното Наказателно постановление №МН-10/25.11.2019г., издадено от ИД главен директор на дирекция „Метрологичен надзор” при ДАМТН,  на „Грунди технолоджи” гр.Сливен е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв. на основание чл.51 б от ЗТИП за нарушение по чл.4 ал.1 от ЗТИП.

ДРС приема от фактическа страна следното: На 22.08.2018г. от служители в ДАМТН била извършена проверка на зърнобаза намираща се гр.Суворово, стопанисвана от „Грейнстор България” АД. При проверката служителите на ДАМТН установили , че на обекта е монтирана и пусната в действие автомобилна везна с неавтоматично действие , произведена в Китай , която в последствие е била преработена от „Грунди технолоджи” ЕООД в нов продукт – електронна везна. Преди преработката везната е била с дължина 12 метра и е била механична , а след преработката везната е била вече с дължина 18 метра , електронна. Съгласно разпоредбата на чл.7 от ЗТИП, в изрична наредба е посочено изискване за оценка на съответствие. При праработката на везната от механична в електронна , „Грунди технолоджи” ЕООД е пуснало на пазара продукт с маркировка за съответствие и допълнителна маркировка, без да е оценено съответствието му със съществените изисквания посочени в наредбата по чл.7 от ЗТИП. За така установеното нарушение бил съставен АУАН. Административно – наказващият орган- главен директор на дирекция „Метрологичен надзор” при ДАМТН , след като се запознал със съдържанието на съставения АУАН , преценил , че в действителност е извършено описаното там нарушение на ЗТИП и издал атакуваното НП.

За да  отмени   наказателното постановление, ДРС приема, че  нарушението описано в АУАН не е установено по безспорен и категоричен начин, като неправилно е била реализирана административно-наказателната отговорност на „Грунди технолоджи” ЕООД. По силата на сключен договор между „Грунди технолоджи” ЕООД и „Грейнсторинвест” АД , санкционираното дружество е следвало да преработи съществуваща механична везна в електронна, която няма да се ползва за търговски цели. В подкрепа на това твърдение е и съдържанието т.4 от договора между страните , съгласно която при използване на везната за търговски цели , възложителят ще заплати всички държавни такси , дължими на БИМ. Следователно , като е използвал везната за търговски цели , „Грейнстор България” АД е извършил нарушение на разпоредбите на ЗТИП. Въз основа на изложеното, ДРС приема, че в случая административно – наказателната отговорност неправилно е била насочена към „Грунди технолоджи” ЕООД, тъй като дружеството е преработило везната за използване за лични нужди , а не за търговски цели, видно от приложения към АНП договор с „Грейнсторинвест” АД.

Така постановеното решение е неправилно. Настоящият касационен състав не споделя изводите на ДРС.

Събраните писмени и веществени доказателства в своята съвкупност доказват вмененото на „Грунди Технолоджи“ЕООД  нарушение на чл.4, ал.1 от ЗТИП вр. с т.1 на Раздел 7 „Общи разпоредби“ от Приложение № 2 към чл.10 от Наредбата за съществени изисквания и оценяване на съответствието на везни с неавтоматично действие.

Фактът, че има нанесена маркировка „СЕ“ и допълнителна маркировка „РП7“ от производителя върху 18 метрова везна недвусмислено сочи, че следва да се оцени съответствието на везната по смисъла на описаните законови разпоредби и осемнадесетметрова везна няма как да се използва за лични нужди, т.е. след наличието на нанесени маркировки СЕ и РП7 от производителя везната задължително подлежи на оценка на съответствието.

На везните, които се  използват за други цели - собствени нужди, не се нанася маркировките за съответствие по чл.13 от Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на везни с неавтоматично действие (НСИОСВНД). При маркировка за съответствие „СЕ“ и допълнителна метрологична маркировка „М 17“ на основание чл.2, т.1 от НСИОСВНД следва да се оцени съответствието на везната.

Имуществената санкция е наложена на „ГРУНДИ ТЕХНОЛОДЖИ“ ЕООД като, лице което по смисъла на Закон за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП) е „пуснало на пазара“ и „пуснало в действие“ автомобилна 18 метрова везна. Тя  е наложена поради липса на оценка на съответствието на пуснатата на пазара и в действие везна, която има нанесена маркировка СЕ и допълнителна маркировка РП 7, като законодателят недвусмислено сочи, че следва задължително да се оцени съответствието на везната, която има нанесена от производителя СЕ и РИ 7 маркировка. По смисъла на & 1 т.З от Допълнителните разпоредби на ЗТИП "Пускане на пазара" е предоставянето на всеки отделен продукт, предназначен за крайна употреба, безплатно или срещу заплащане, независимо от техниката на продаване, за първи път на пазара на Европейския съюз и на държавите от Европейското икономическо пространство, при което той преминава от етапа на производство или внос към етапа на използване.

По смисъла на & 1 т.4 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП "Пускане в действие" е началото на първо ползване на продукт от крайния потребител в Европейския съюз. Чрез разпоредбите на чл.2, т.1 във връзка с чл.10 и чл.13 от Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на везни с неавтоматично действие (НСИОСВНД) законодателят е постановил, че наличието на маркировка „СЕ“ и допълнителна маркировка „М 17“ означава, че лицето което сглобява и пуска в действие оценява и съответствието на мястото на употреба на везната, чието основание препраща към Приложение 2 на чл.10, раздел VII - общи разпоредби, т.1 (последно изречение), т.е. лицето „Грунди Техноложди“ ЕООД следва да извърши и оценката на съответствието па везната, т.к. е монтирало и „пуснало в действие“ и „пуснало на пазара“ везната видно от задължението му по чл.3 - пуска в действие - експлоатация по Договор от 29.11.2016г. за извършване на монтаж и пускане в експлоатация на 18 метрова електронна автомобилна везна (предоставен като доказателство по делото).

Видно от фактическата обстановка върху процесната автомобилна 18- метрова везна е нанесена маркировка за съответствие „СЕ“ и допълнителна метрологична маркировка „М 17“ от производителя, т.е. по смисъла на чл.2, т. 1 от НСИОСВНД следва да се оцени съответствието от лицето, което е „пуснало на пазара“ и „пуснало в действие“.

На основание разпоредбите на чл.2, т.2 във връзка с разпоредбата на чл.7, ал.2 от НСИОСВНД, законодателят недвусмислено постановява, че везни използвани за други цели - собствени нужди, не се нанася маркировките за съответствие по чл.13. маркировка за съответствие „СЕ“ и допълнителна метрологична маркировка „М 17“.

Имуществената санкция е наложена поради липса на оценка на съответствието на пуснатата на пазара и в действие везна, чийто китайски производител на електронен блок е поставил маркировка за съответствие „СЕ“ и допълнителна маркировка „М 17“ и така е определил предназначението на везната. Тези две маркировки сочат, че везната е предназначена да се оцени съответствието по смисъла на чл.2. т.1 от НСИОСВНД и се следва процедурата на избраната от лицето, което монтира на място и оценява съответствието по разписаните в наредбата модули ( настоящия казус -модул“0“ ) и на основание чл. 10, Приложение 2 от НСИОСВНД.

Законодателят е посочил процедурата по оценка на съответствието като е дал основанието и в разпоредбите на Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП). Според чл.4, ал.1 всеки продукт, за който са определени съществени изисквания се пуска на пазара и/или в действие след оценяване на съответствието му с тези изисквания, като задължението да бъде оценено и удостоверено съответствието на продукта е на производителя или на други лица, определени в Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на везни с неавтоматично действие (НСИОСВНД) и/или в мерките по прилагането.

Като е стигнал до друг правен извод ДРС е постановил неправилно решение, което следва да се отмени и вместо него се постанови друго, с което се потвърди наказателното постановление.

Водим от горното, Варненският административен съд, десети касационен състав, на основание чл.222, ал.1 от АПК

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение от 23.03.2020 година, постановено по НАХД 397/2020 година по описа на Районен съд – Девня

и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № МН-10/25.11.2019година, издадено от ИД главен директор на дирекция „Метрологичен надзор” при ДАМТН,  с което на „Грунди технолоджи” гр.Сливен е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв .на основание чл.51 б от ЗТИП за нарушение по чл.4 ал.1 от ЗТИП.

Решението е окончателно.

Председател:                                                 Членове:      1……           

          2………