Определение по дело №263/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 538
Дата: 25 юни 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20207270700263
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 24 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№………

гр.Шумен, 25.06.2020г.

 

 

Административен съд - Град Шумен в закрито заседание на двадесет и пети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

Административен съдия: Христинка Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията ЧАД № 263 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.4 от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.188, ал.1 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на «Юлия Хаджиева – Джулс 1» ЕТ с ЕИК ........, седалище и адрес на управление ***, представляван от Ю.С.Х., против разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 130-ФК/04.06.2020г. на Началник отдел «Оперативни дейности» - гр.Варна в ГД «Фискален контрол» при ЦУ на НАП - гр.София, с която на оспоращия е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект, представляващ кафе-автомат, находящ се на адрес гр.Шумен, ул.Преслав №2 и е забранен достъпът до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, б. «а» от ЗДДС и чл.187, ал.1 от ЗДДС. В заповедта е материализирано и разпореждане за нейното предварително изпълнение, основано на чл.188 от ЗДДС, във връзка с чл.60 от АПК, предмет на настоящата жалба.

 ЕТ оспорва отразените в заповедта факти, като сочи, че по отношение на кафе автомата, считано от 18.07.2017г. е налице дистанционно отчитане на продажбите и услугите, което обстоятелство е отразено и в атакуваните заповед и разпореждане. В същите изрично е посочено, че кафе – автоматът разполага с ФУВАС с рег.№ ФУ в НАП 44279856/18.07.2017г. с ИН на ФУ ED 253916. По отношение на изискванията за отчитане на оборотите, включително и дистанционното такова, е налице сключен договор с лицензирана фирма. След въвеждане на извънредното положение от 13.03.2020г., търговецът е депозирал декларация за прекъсване на дейността от 23.03.2020г. Дейността е възобновена на  01.06.2020г., за което също е подадена декларация. Междувременно на 15.04.2020г. била извършена противоправна интервенция спрямо кафе автомата, като същият е бил разбит. За това обстоятелство били уведомени органите на МВР и образувано ДП №396/2020г. С цел извършване на съответните процесуални действия до 02.06.2020г. автоматът не е бил пускан в експлоатация, за което жалбоподателят представя уведомително писмо от ОД на МВР – Шумен с изх.№ 396/24.06.2020г. Изразява недоумение досежно отразеното в разпореждането разминаване в часа на проверката – 19,30ч и направената контролна покупка в 16,30ч. Твърди, че не е налице фактическият състав на вмененото му нарушение. Като допълнителни обстоятелства, имащи значение за основателността на подадената жалба, изтъква факта, че търговецът стопанисва два броя автомата от 2017г., които са регистрирани към НАП. За двата автомата има сключени договори с лицензирана обслужваща фирма. За същите са заплащани патентни данъци. За нито един от кафе – автоматите не е установявано нарушение и налагано наказание. От реализираните обороти е видно, че се касае за дейност, при която са реализирани неголеми обороти. В пункт III от жалба са изложени аргументи за незаконосъобразност на разпореждането за предварително изпълнение на ЗППАМ предвид липса на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, посочени в оспорената заповед. Сочи се, че не са изложени конкретни фактически основания за допуснатото предварително изпълнение на акта. Изтъкнати са и съображения за отсъствие на особено важни държавни и обществени интереси, чиято защита налага предварителното изпълнение на заповедта. Въз основа на изложеното оспорващият обосновава извод за незаконосъобразност на разпореждането за предварително изпълнение на ЗППАМ и моли за неговата отмяна.

Ответникът представя административната преписка със съпроводително писмо рег.№ ДА-01-1570/25.06.2020г. Не изразява становище по оспореното разпореждане.

Въз основа на материалите по делото се установява следната фактическа обстановка:

Съгласно представения с преписката протокол за извършена проверка серия АА № 0358611 от 03.06.2020г., служители на ГДФК на НАП извършили проверка на търговски обект – кафе автомат, находящ се на адрес гр.Шумен, ул.Преслав №2, стопанисван от ЕТ «Юлия Хаджиева – Джулс 1», при която било установено, че кафе – автоматът разполага с ФУВАС с рег. на ФУ в НАП 44279856/18.07.2017г. с ИН на ФУ ED 253916. Била извършена контролна покупка на 03.06.2020г. в 16,55 часа на капучино на стойност 0,70 лева. При извършената проверка в масивите на НАП не е установено изпращане на данни от ФУВАС на кафе – автомата. Обоснован е извод, че проверяваното лице използва фискално устройство, което няма изградена дистанционна връзка с НАП. 

Въз основа на тези факти административният орган приел, че ЕТ «Юлия Хаджиева – Джулс 1» е нарушил чл.8, ал.1 от Наредба № Н-18/2006г., във връзка с чл.118, ал.4, т.3 от ЗДДС. Извършеното нарушение е счетено като основание за налагане на ПАМ по смисъла на чл.186, ал.1, т.3 от ЗДДС, което е сторено от административния орган с процесната заповед. На основание чл.186, ал.2 от ЗДДС е постановено отнемане в полза на държавата на ФУВАС с рег. на ФУ в НАП 44279856/18.07.2017г. с ИН на ФУ ED 253916.

Заповедта постановява запечатването да се извърши незабавно от датата на връчване на заповедта, при задължителното присъстваие на представител на ЕТ.

Със същата е указано на търговското дружество, че изпълнението на наложената с тази заповед ПАМ ще бъде прекратено на основание чл.187, ал.4 от ЗДДС по писмена молба на задълженото лице, подкрепена с доказателства, че наложената глоба или имуществена санкция е заплатена изцяло.

Административният орган е изложил фактическите и правни основания за издаване на заповедта. Относими към настоящото производство са само мотивите, касаещи разпореждането по чл.60, ал.1 от АПК.

Обстоятелствата, мотивирали органа да разпореди предварително изпълнение на ЗППАМ, се свеждат до следното:

Административният орган е посочил, че предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, както и с оглед необходимостта да се защитят особено важни държавни интереси

Като самостоятелно фактическо основание за допускане на предварителното изпълнение на ПАМ е посочено, че същото е необходимо с оглед начина и вида на организиране на отчетността, които са довели до извършеното деяние и  индиректно степента на неговата обществена опасност, както и предвид възможността да последва значителна или трудно поправима вреда, изразяваща се в съществено отклонение от данъчно облагане по отношение на конкретния правен субект.

В обобщение административният орган посочил, че именно с цел да се промени установената организация в дейността на търговеца и причините, водещи до неблагоприятни последици за фиска, се налага предварително изпълнение на наложената ПАМ.

ЗППАМ е връчена на търговеца на 23.06.2020г.

Несъгласен с допуснатото предварително изпълнение на акта, на 24.06.2020г. адресатът на заповедта подава настоящата жалба с искане за неговата отмяна.

При така установените факти и обстоятелства съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна - адресат на заповедта, в която се съдържа оспореното разпореждане за предварително изпълнение на ПАМ, породило неблагоприятни правни последици за оспорващото лице. Обжалването на разпореждането е извършено в срока по чл.60, ал.5 от АПК, при наличие на правен интерес, поради което е допустимо за разглеждане.

Съдът приема жалбата за основателна  предвид следните съображения:

Разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДДС указва, че принудителната административна мярка по чл.186, ал.1 от с.з. подлежи на предварително изпълнение при условията на чл.60, ал.1 – 7 от АПК.

Според чл.60, ал.1 от АПК в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес. С допускането на предварително изпълнение се придава изпълнителна сила на един невлязъл в сила индивидуален административен акт. Доколкото представлява изключение от общия принцип за суспензивно действие на жалбата и съдържа в себе си потенциална възможност да причини вреди на адресата, то се допуска при стриктно спазване на законовите предпоставки, изчерпателно посочени в нормата на чл.60, ал.1 от АПК – ако се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите; да се защитят особено важни държавни или обществени интереси; при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акт; ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда; по искане на някоя от страните – в защита на особено важен неин интерес. Регламентираните хипотези сочат, че такова разпореждане може да бъде постановено само в изключителни случаи, при наличието на една или повече от предпоставките, предвидени в нормата. Същите по своето естество и характер сочат на някакъв вид изключителност или особеност, които конкретната хипотеза притежава, спрямо обичайните случаи от същия вид. Наличието на посочените в чл.60, ал.1 от АПК предпоставки не се презумира, напротив – във всички случаи административният орган следва да посочи обстоятелствата, мотивирали го да разпореди предварителното изпълнение на акта.

Според мотивите на разпореждането като основание за допускане на предварително изпълнение на наложената ПАМ административният орган е посочил, че същото се налага с цел предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид. Съдът намира, че така посочената цел не мотивира предварителното изпълнение на ЗППАМ. Това основание е регламентирано в нормата на чл.22 от ЗАНН и обосновава предпоставките за налагане на самата принудителна марка, но не и нейното предварително изпълнение. Следва да се отбележи, че целта на наложената ПАМ е различна от целта на предварителното изпълнение, поради което е недопустимо мотивиране на разпореждането по чл.60, ал.1 от АПК с постигане целите на ПАМ – предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, охрана интересите на държавния бюджет във връзка с правилното отчитане на продажбите и определяне размера на публичните задължения.

На следващо място органът сочи, че посредством предварителното изпълнение на акта ще се защитят особено важни държавни интереси и по-конкретно интереса на държавния бюджет за законосъбразното регистриране и отчитане на продажбите, респективно за правилното определяне на реализираните от търговеца доходи и размера на неговите публични задължения. Съдът намира, че изложените в тази насока мотиви възпроизвеждат текста на чл.60, ал.1 от АПК и не се подкрепят от конкретно установени факти и обстоятелства. Бланкетното изписване на приложимия законов текст не съставлява мотиви, които да обосноват необходимоста от предварително изпълнение на наложената ПАМ. Липсва привръзка на изброените основания с конкретната фактическа обстановка и конкретния субект. В мотивационната част на разпореждането са използвани общи изрази, придаващи изключителност на издадените по реда на чл.186 от ЗДДС административни актове, каквато самият законодател не е предвидил в ЗДДС. С оспореното разпореждането е прието, че въпреки че е запознат с изискванията за този вид дейност, търговецът е извършил административно нарушение, което засяга основния ред в търговския оборот и следва да бъдат предприети мерки за защита на фиска, като се предотврати веднага възможността за незаконосъобразното отчитане на приходите от негова страна, а също и да се коригира неговото поведение. Съдът намира, че от мотивите не става ясно как вмененото на търговеца нарушение обуславя поведение на проверяваното лице, насочено към съществено нарушаване на обществения интерес и фискалната политика в степен, налагаща предварително изпълнение на наложената мярка. В тази насока съдът отчете обстоятелството, че се касае за дейност, подлежаща на облагане с патентен данък, като реализираните обороти не са в големи размери. Наред с това, от доказателствата по делото и в частност от приложения към жалбата договор за гаранционно и абонаметно обслужване е видно, че ЕТ своевременно е предприел действия за организиране на дейността си в съответствие с нормативните разпоредби, както и че фискалното устройство е надлежно регистрирано в НАП и е била изградена дистанционна връзка с НАП. Индиция за стремежа на ЕТ към спазване на правилата е и фактът, че същият е следял осъществените от автомата продажби посредством инсталирано в мобилния телефон приложение. От направените разпечатки от това приложение се установява, че са налице регистрирани продажби от апарата на 03.06.2020г. до 9,00 часа на 04.06.2020г., в разрез с отразеното в издадената заповед.

Административният орган е отбелязал също, че предварително изпълнение на принудителната административна мярка е мотивирано с оглед възможността да последва значителна или трудно поправима вреда, изразяваща се в съществено отклонение от данъчно облагане по отношение на конкретния правен субект. Съдът намира, че така изложените мотиви не обосновават необходимостта от предварително изпълнение на ЗППАМ. Действително контролът върху заплащането на данъците и правилното им определяне при реално отчитане на продажбите сам по себе си е с цел защита интереса на фиска. Липсата на законова разпоредба, която да постановява, че ПАМ от вида на процесната, подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, задължава органа да мотивира особено важния държавен интерес, като посочи конкретните факти, които са съобразени при направената преценка. В случая това не е сторено като административният орган не е посочил точно по какъв начин предварителното изпълнение на наложената мярка ще доведе до корегиране поведението на търговеца към спазване на установения правов ред. Освен това, както се посочи и по-горе, в случая се касае за дейност, подлежаща на облагане с патентен данък, а от страна на ответника не се твърди, че се касае до голям оборот.

Наред с това, съдът отчита факта, че обществените отношения, свързани с коректното отчитане на продажбите на стоки или услуги в търговските обекти (в широкия смисъл на това понятие) са пряко свързани с фискалните интереси на държавата и предполагат засилена охрана, но същата следва да се реализира в законово очертаните рамки и съобразно целите на закона и без да се засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава – по арг. от чл.6, ал.2 от АПК. Както принудителната административна мярка, така и разпореждането за нейното предварително изпълнение, трябва да бъдат необходими за постигане на целта на закона и да са съразмерни по тежест с установените факти и преследваната цел. В настоящия казус липсва посочване на конкретни факти, чието проявление мотивира разпореждането за предварително изпълнение. Не става ясно с какво точно се обосновава особено важният държавен или обществен интерес и защо органът счита, че от по-късното изпълнение на ЗППАМ могат да последват значителни или трудно поправими вреди. Очевидно законодателят не счита, че е налице особено важен държавен или обществен интерес във всеки случай, когато се констатират нарушения при регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство и се налага принудителна административна мярка по чл.186 от ЗДДС, тъй като не е предвидил предварително изпълнение на мярката по силата на закона. От друга страна административният орган не е посочил кои са тези конкретно установени обстоятелства, които да налагат в този случай да бъде разпоредено предварително изпълнение на акта. Поради изложеното съдът приема, че по делото не се доказва и не съществува спешна необходимост от охрана на важни държавни интереси в сочения от административния орган аспект.

Съдът преценява като изцяло немотивирано и неподкрепено с доказателства становището на административния орган, че по-късното изпълнение на заповедта може да доведе до значителна или трудно поправима вреда, изразяваща се в съществено отклонение от данъчно облагане.  Установяването на укрити приходи от продажби би могло да попадне в хипотезата на труднопоправими вреди, но само ако реално са констатирани такива укрити приходи, а не необосновано индикирани, какъвто е настоящият случай и ако е са налице макар и косвени доказателства, че заплащането на данъчните задължения, произтичащи от тези укрити приходи, не може да бъде обезпечено. Дори тогава обаче, с предварителното изпълнение на ПАМ от вида на процесната, не може да се предотврати настъпването на труднопоправима вреда. Със запечатването на търговския обект не може да се обезпечат публичните вземания, възникнали от тези укрити приходи. Само по себе си то не може да доведе до защита на вземанията, които фискът евентуално има. С оглед изложеното не може да се твърди, че нарушението ощетява бюджета и засяга значим интерес за държавата и обществото до степен на изключителност, изискваща незабавното изпълнение на мярката.

В обобщение на изложеното съдът намира, че административният орган не е посочил конкретни обстоятелства, подкрепени с надлежни факти и доказателства, обосноваващи възприетите като налични от него основания по чл.60, ал.1 от АПК за постановеното предварително изпълнение на невлезлия в сила акт. Непосочването на конкретни обстоятелства, обосноваващи допускане на предварителното изпълнение, по същество представлява от една страна липса на мотиви, което непосредствено засяга правото на защита на адресата на акта, а и препятства проверката относно наличието на задължителните предпоставки по чл.60, ал.1 от АПК от страна на съда, а от друга следва да бъде квалифицирано като липса на материалноправни предпоставки за допускане на предварителното изпълнение на ПАМ, поради което съставлява основание за отмяна на разпореждането в хипотезата на чл.146, т.3 от АПК.

Съдът констатира и още едно основание за отмяна на разпореденото предварително изпълнение, което ако не бъде санкционирано би довело до нарушаване правата на жалбоподателя.

В самата заповед е посочено, че на основание чл.187, ал.4 от ЗДДС изпълнението на ПАМ ще бъде прекратено, ако жалбоподателят представи доказателства, че е заплатил наложената санкция. Предвидената в ЗДДС санкция се определя от административно наказващия орган при издаване на НП, което е част от налагане на административно наказание на търговеца по реда на ЗАНН. Към изпратената административна преписка липсват доказателства за издаден АУАН, поради което съдът приема, че процесната ЗППАМ е издадена преди да е започнало административно наказателно производство срещу търговеца, което евентуално би приключило с издаване на НП, в което да бъде определена санкция. Допускайки предварително изпълнение на процесната заповед за налагане на ПАМ, административният орган на практика отнема възможността на жалбоподателя да се възползва от разпоредбата на чл.187, ал.4 от ЗДДС, тъй като към датата на връчване на заповедта няма издадено НП, в което да е определена санкцията за нарушението.

Ето защо съдът намира, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на Заповед № 130-ФК/04.06.2020г. е незаконосъобразно и следва да бъде отменено. Административният орган следва да възстанови положението, съществувало преди изпълнението.

Водим от горното и на основание чл.60, ал.7 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на «Юлия Хаджиева – Джулс 1» ЕТ с ЕИК ........, седалище и адрес на управление ***, представляван от Ю.С.Х., разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 130-ФК/04.06.2020г. на Началник отдел «Оперативни дейности» - гр.Варна в ГД «Фискален контрол» при ЦУ на НАП.

 

На основание чл.188, ал.2 от ЗДДС настоящото определение не подлежи на обжалване.

 

Препис от определението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

Административен съдия: