Решение по дело №682/2020 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 275
Дата: 20 август 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Тодор Стойков Тодоров
Дело: 20205510200682
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                    Р     Е    Ш     Е     Н     И     Е

 

                                     гр. Казанлък -  20.08.2020г.

 

                          В     И М Е Т О      Н А     Н А Р О Д А 

 

Казанлъшкият районен съд, наказателна колегия,трети наказателен състав в публичното си съдебно заседание на трети август през две хиляди и двадесета година в съдебния състав ;

 

                                                   Председател ; Тодор  Т.

 

Сложи за разглеждане докладваното от съдията Т.- АНД № 682/20г. по описа на Казанлъшкия РС за 2020-та година и за да се произнесе взе предвид следното;

 

                                     М     О     Т     И     В     И   ;

 

Обжалвано е наказателно постановление № ОП-197/18.05.2020г. на Заместник-кмет по инвестиции и собственост на Община Казанлък с което е наложено административно наказание – глоба.

Недоволен от това останал жалб. П.Т.Р. който го обжалва пред съда. Мотивира жалбата си обстоятелството,че обжалваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно.

Редовно призован  не се явява.Не изпраща и писмено становище.

Представителя на възз.страна взема становище,че жалбата е неоснователна и обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно следва да бъде отменено.

Съдът като взе предвид събраните в хода на производството доказателства установени с доказателствени средства- показания на свидетел, писмени и след преценка поотделно и в съвкупност приема за установено следното;

Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на жалба на основание чл.59 ал.2 от ЗАНН поради което е  допустима.

Разгледана по същество се явява основателна.

В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление административно-наказващия орган /АНО/ е приел и посочил,че на  18.04.2020г. около 20.00ч. в гр. Казанлък на ул. „Стоян Михайловски“ до № 9 нар. П.Р. се събира с повече от двама човека на открито обществено място с което е нарушава т.28 от Заповед № 435/30.03.20г. на Община Казанлък. Нарушението не следва да се счита за маловажен случай тъй като събирането на повече от двама човека на обществено място по време на пандемия  увеличава риска от заразата с коронавирус което представлява заплаха за живота и здравето на съответните лица и  околните граждани. С това деяние нар. Р. е нарушил чл.31 от ЗАНН, поради което и въз основа на същия законов текст е наложил административно наказание глоба в размер от 50 лв..

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. Мариан  И.- актосъставител .

Жалб. не сочи различна фактическа обстановка поради което и въз основа на гласните доказателствени средства съдът я приема за установена по несъмнен и безспорен начин.

Възраженията на жалб. са,   че  със заповед № РД-01-139/19.03.20г. на Министъра на здравеопазването на Р България е била отменена т.9 от Заповед № РД-01-131/17.03.2020г. и която точка е забранявала  събирането на повече от две лице на открити и закрити обществени места.

Възразява и срещу т.28 от  издадената заповед № 435/30.03.2020г. на Кмета на Община Казанлък с която се забранява събиране на повече от двама човека на открити и закрити междублокови пространства и др. на територията на община Казанлък, тъй като противоепидемични  мерки могат да  въведат само Министъра на здравеопазването или от директора на съответната РЗИ.

Тези възражения съдът приема.

Разпоредбата на чл. 63 ал.1 от Закона за здравето  предвижда- при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл. 61, ал. 1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка.

Според ал. 2 на същия законов текст - извънредна епидемична обстановка по ал. 1 се обявява за определен период от време с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването въз основа на извършена от главния държавен здравен инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск.

Пак според същия законов текст в ал. 7-  временни противоепидемични мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област, община или населено място.

В изпълнение на този законов ред министъра на здравеопазването е издал заповед № РД-01-124/13.03.20г.

Впоследствие със  заповед № РД-01-131/17.03.20г. Министъра на здравеопазването  е допълнил  заповедта с №РД-01-124/13.03.20г. като е създал т.9 според която не се допуска посещението и събираните на повече

от двама възрастни хора на открити и закрити обществени места.

Пак със  заповед № РД-01-139/19.03.20г. министъра на здравеопазването е  изменил заповед № РД -01-131/17.03.20г. като е отменил създадената точка девет.

Със своя заповед № 435/30.03.20г. следвайки  и горецитираните заповеди на министъра на здравеопазването, Кмета на община Казанлък е изменила своя заповед  № 456/14.03.20г. като е създава нова т.28 със която е забранила на повече от двама човека да се  събират на открити и закрити междублокови пространства, площади,пешеходни ни и др. на територията на община Казанлък.

Предвид на това съдът счита,че неправилно  Кмета на Община Казанлък е създал такава точка 28, тъй  това не кореспондира със  заповед № РД-01-139/19.03.20г. министъра на здравеопазването на Р България.

Горепосочената заповед на Кмета на Община Казанлък няма правно основание разпоредбата на чл.63 ал.4 от Закона за здравето както е посочена тъй като според тази разпоредба - при обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област.

От това следва извода,че Кмета на Община  няма законови правомощия да въвежда такива мерки, поради което заповед № 435/30.03.20г. се явява незаконосъобразно.

Предвид на това обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

В този смисъл жалбата се явява основателна.

Водим от горните мотиви съдът,

 

                                       Р     Е     Ш     И   ;

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № ОП-197/18.05.2020г. на Заместник-кмет по инвестиции и собственост на Община Казанлък с което на основание чл.31 от ЗАНН  е наложено административно наказание – глоба в размер от 50лв. наложено на П.Т.Р. *** с ЕГН ********** като незаконосъобразно.

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението пред Административен съд гр. Стара Загора.

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ ;