Р Е Ш Е Н И Е
№ 261726
гр.Варна,21.05.2021год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, гражданско отделение, шестнадесети
състав, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и първи април през
две хиляди двадесет и първа година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Р.ХРИСТОВА
при
участието на секретаря Г. ДАМЯНОВА, като разгледа докладваното от съдията гр.
д. № 5202 по описа на съда за 2020г., за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по предявен иск от П.А.П., ЕГН **********, с адрес: ***, * със
съдебен адрес:***, офис1, чрез адв. Й.А. срещу З. „А.
И." АД, ЕИК *, седалище и адрес на управление:***, представлявано от М. И.
Д. и Р. С. Б.
Ищецът
претендира от съда да постанови решение, с което на основание чл.432, ал.1 от КЗ във вр. с чл.45 от ЗЗД, да осъди ответника да му заплати сумата
от 10
000 /десет хиляди/ лева частичен иск
от 20 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени от него
неимуществени вреди - болки, страдания и неудобства, в резултат от непозволено
увреждане, настъпило на 27.06.2018год., поради претърпяно ПТП в град *, което
ПТП е реализирано по вина на водача на лек автомобил Рено Клио
с ДК №В * ВТ, застрахован по договор за гражданска отговорност при ответното
дружество, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата
молба в съда – 27.05.2020год. до окончателното изплащане.
Претендира
за присъждане на сторените по делото разноски, в т.ч. и адвокатски хонорар.
Обстоятелства, от които се твърди, че
произтича претендираното право:
На
27.06.2018г., около 16.00 часа, в гр. Варна, на кръстовището между ул.Атанас
Москов и ул.Перла, управлявайки собственият си мотоциклет Ямаха
Темакс 500, с ДК № В * К, ищецът претърпява ПТП.
ПТП
настъпва при следните обстоятелства: На
27.06.2018г., около 16.00 часа, управлявайки мотоциклет Ямаха
Темакс 500 с ДК № В * К, се движи по ул.Атанас Москов
посока магазин „Метро". На кръстовището с ул.Перла, изведнъж от дясно
навлиза в кръстовището л.а. Рено Клио, с ДК № В * ВТ
управляван от Б.Т.. Ищецът веднага задейства спирачката, за да предотвратя
произшествието, но мотоциклета става неуправляем, загубва равновесие и пада.
След
като пада на земята, тялото му се отделя от мотоциклета и се влачи по асфалта
около 5-6 метра. Изпитва силна болка по цялото тяло, а от откритите рани по
ръцете и краката започва да тече кръв.
За
настъпилото ПТП са уведомени контролните органи. Същите, след като пристигат на
мястото на произшествието, установяват участниците и механизмът на настъпване
на ПТП и съставят Протокол за ПТП с пострадали лица № 1403. В Протокола за ПТП,
като виновен водач сочат Б.Т.,
управлявала лек автомобил Рено Клио, с ДК № В * ВТ, а
като причина за настъпване на произшествието сочат, че същата при наличие на
пътен знак Б-1 от ЗДвП, не пропуска движещият се отляво участник, който при
употреба на спирачки губи контрол и пада.
След
произшествието е откаран в спешния център на МБАЛ „Света Анна - Варна" АД.
Там са му извършени необходимите прегледи и изследвания, след което му
обработват раните и го изписват за
домашно лечение.
В
първите часове след инцидента, вероятно от адреналина и от преживения стрес,
болките са по-слаби и поносими, но след като изминават няколко часа, болките
стават непоносими. Охлузванията които получава са много дълбоки и по целия ляв
крак и лявата длан. Болката е неописуема. Не може да върви нормално. При всяко
движение на левия крак изпитва адска болка, поради което при движение левия
крак го влачи без да го свива. Изпитва силни болки по цялото тяло, шията и
главата.
Болката
по лявата длан и левия крак, от одраната кожа е непоносима. Не може да стои
седнал, т.к. не може да си свие левия крак. Може само да лежи на дясната страна
или да стои прав. Първата вечер след инцидента не може да заспи от преживения
стрес, а също и от постоянните болки в областта на шията, левия крак и лявата длан.
При
всяко едно движение кожата му се разтяга, при което коричката която се образува
от заздравяването на одраната кожа, се разкъсва и започва да тече кръв, и това
всеки път при всяко едно движение. Първата седмица, след инцидента лежи на
дясната си страна, без да става от леглото защото не може да се движи, чувства
се отслабнал, като пребит, няма сили да се вдигне от леглото. На всеки два часа
се налага да се мажат раните с мехлем за бързо зарастване, от което изпитва
адски болки. Всичко това затруднява движението и обслужването му, има нужда
някой постоянно да го обгрижва и му помага.
Във
връзка с инцидента на 02.07.2018г. посещава д-р Д.И. Г. -лекар в Отделение
Съдебна медицина при МБАЛ „Св. Анна Варна" АД, който го преглежда, за да
установи какви травми е получил в следствие на настъпилото ПТП на 27.06.2018г..
След извършения преглед Д-р Ганчев съставя медицинско удостоверение с №
106/2018г., в което описва обективното му състояние: „Шийната
мускулатура двустранно е напрегната и болезнена. Движенията в областта на шията
са ограничени и болезнени. По предната повърхност на лявата длан, във
вътрешната й половина, предната повърхност на долните фаланги на първи и
четвърти пръсти на лявата ръка се установяват дълбоки ожулвания покрити с червеникава
коричка и лечебен мехлем. Между фалангеалната става
на първи пръст на лявата ръка е отекла, болезнена. По предната повърхност на
дясната длан се установяват пръснати повърхностни кафеникави ожулвания. По
задната повърхност на десния лакът се установяват оток, червеникави ожулвания.
В лявата седалищна половина, страничната повърхност на лявото бедро в горна
трета, страничната повърхност на лявото бедро в горната трета, страничната
повърхност на лявата подбедрица, се установяват
обширни, дълбоки ожулвания, покрити с червеникава кора и лечебен мехлем, които
ангажират почти изцяло описаните повърхности. По страничната повърхност на
левия глезен личи дълбокото ожулване с диаметър около 3-4 см. В заключение,
лекарят констатира, че се „касае за контузия на шията, междуфалангеалната
става на първи пръст на лявата ръка, дълбоки обширни ожулвания в областта на
лявата длан, лявата седалищна половина и лявото бедро, дълбоко ожулване в
областта на левия глезен. Описаните травматични увреждания са резултат на удари
с или върху твърди тъпи предмети, биха могли да бъдат получени при силно,
внезапно движение на шията, падане от МПС и удари в подлежащата настилка.
Описаните обширни и дълбоки ожулвания в областта на лявата длан, седалището и
лявото бедро, са обусловили трайно затруднение в движенията на левия горен
крайник, левия долен крайник, продължителността на което следва да бъде
установено при контролни прегледи. В своята съвкупност останалите описани
травматични увреждания са определили временно разстройство на здравето неопасно
за живота."
В
следствие на преживения стрес и постоянните болки не може да заспива нощем, а
заспива ли сънува кошмари, които се повтарят всяка вечер, налага се да взима
успокояващи, за да може вечерите да заспи. Става зависим от близките си, които
се грижат за него. От така преживяното става нервен, раздразнителен и избухлив,
като и най-малките недоразумения с близките му хора прерастват в скандали и
конфликтни ситуации. След произшествието е изпаднал в депресия, затваря се в
себе си, не контактува с приятелите си, страни от близките си.
Раните
не зарастват, а гноясват. Налага се „остъргване на гнойта" за да може
раните да зараснат. Всяка процедура по обработка на раните е в пъти по
болезнена от самото им причиняване.
На
03.07.2018г. посещава д-р Г. И. Д-р И., след като извършва прегледа установява,
че няма данни за фрактури, но са налице множество охлузни
рани в областта на лява тазобедрена става, ляво бедро, левия глутеус, лява подбедрица и дланта
на лява ръка от II и III степен. Доктора почиства раните и прави превръзки с дефламол. Раните са дълбоки и болезнени, като трудно
зарастват. Не може да си обуе панталон, т.к. раните не позволяват, поради което
се налага, като ходи на прегледи да ползвам кърпа, опасана на кръста, като това
го прави още по нервен и безпомощен.
На
06.07.2018г. отново посещава д-р И. за извършване на преглед и обработка на
раните.
След
настъпилото ПТП не се чувства физически и психически добре. В следствие на
преживения стрес не може да заспива нощем, а заспи ли сънува кошмари, които се
повтарят всяка вечер и преповтарят преживения инцидент. Налага се да взимам
успокояващи медикаменти, за да може
вечерите да спи. В следствие на всичко преживяно става нервен, раздразнителен и неспокоен,
като и най-малките недоразумения с близките му хора прерастват в семейни
скандали и конфликтни ситуации.
На
25.07.2018г. посещава д-р Н. Н. - психиатър, с надеждата да му помогне да се
възстанови и отново да се грижи за семейството си. След извършване на прегледа
лекарят установява, че все още не е необходимо провеждане на психиатрична
терапия, като му казва да си почива и ако проблемите не отшумят отново да го
посети.
На
20.08.2018г. отново посещава д-р Н. Н., който след като го преглежда му
назначава терапия с Trittico XR 150 mg 0-0-1/2.
След
като започва терапия с Trittico XR 150 mg 0-0-1/2, се чувства по-добре и вечерите заспива.
В
следствие на получените травми от ПТП-то, животът му се променя. Изминали са
почти 2 години от инцидента, но не спира да сънува кошмари свързани с
катастрофата. Не иска да преминава покарай мястото на произшествието, като
постоянно избира друг маршрут. След ПТП-то не
управлява повече мотоциклет, от страх да не се повтори отново същият инцидент,
а управлението на мотоциклет му е доставяло голямо удоволствие. Също така по
тялото му остават белези от получените рани, които му причиняват сериозен дискомфорт и му напомнят за инцидента.
Към
настоящия момента се чувства нервен, раздразнителен, като лесно избухва.
Контактите му с повечето приятели са ограничени, като с тези с които се среща,
често стигат до конфликти.
Лекият
автомобил Рено Клио, с ДК № В * ВТ, управляван от
виновния водач е застрахован по застраховка „Гражданска отговорност" със
застрахователна полица № BG/33/118000959684 от застрахователна компания З. „А.И."
АД, със срок на действие 29.03.2018г. - 28.03.2019г., която полица е действаща
към датата на ПТП.
За
настъпилото ПТП уведомява ответника, в което застрахователно дружество лекият
автомобил на виновния водач е застрахован по застраховка „Гражданска
отговорност", но до момента не е получил необходимото обезщетение, поради
което за него е налице правен интерес от завеждане на настоящия иск.
В срока за отговор по реда на
чл.131 от ГПК, ответникът депозира отговор на
исковата молба.
Оспорва
изцяло предявения иск по основание и размер със следните аргументи:
Договорната
отговорност на Застрахователя по задължителна застраховка „Гражданска
отговорност" на автомобилистите е функционално обусловена от деликтната отговорност на застрахованото лице за
причинените от него вреди.
Не
са налице елементите от фактическия състав, обуславящ деликтна
отговорност на застрахования при З. „А.И." АД водач на лек автомобил Рено Клио с peг. № В * ВТ - Б.В.Т., а
именно липсват доказателства за наличие на противоправно
и виновно поведение, от което да са причинени вреди на ищеца.
Оспорва твърденията, изложени в исковата молба
във връзка с механизма на осъществяване на процесното
пътнотранспортно произшествие, като твърди че описаният механизъм не отговаря
на обективната действителност.
Оспорва
твърдението, че произшествието е настъпило по вина на водача на лек автомобил
Рено Клио с per. № В * ВТ -
Б.В.Т..
Оспорва
и твърди, че не е налице виновно и противоправно
поведение от страна на водача Т., което да е в причинна връзка с претърпените
от ищеца вреди.
От
представеният към исковата молба Констативен протокол за ПТП № 1403/27.06.2018
г. не се установява по безспорен и несъмнен начин наличието на противоправно и виновно поведение на водача на лек
автомобил Рено Клио с peг.
№ В * ВТ, което да е пряка и непосредствена причина за настъпилото произшествие
с участието на ищеца П.А.П., от което същият е претърпял неимуществени вреди -
болки и страдания, вследствие на телесни увреждания. Видно от обстоятелствената
част на протокола ищецът, като водач на мотоциклет Ямаха
Темакс 500 с peг. № В * К,
губи контрол над неговото управление при употреба на спирачната система,
вследствие на което пада на пътното платно. В настоящият случай липсва удар,
както и каквото и да е съприкосновение между мотоциклета и лекия автомобил.
Получените от ищеца увреждания са следствие изцяло на неговите субективни
действия - загуба на контрол върху мотоциклета при употреба на спирачки.
С
оглед изложеното, не е налице основание за ангажиране на отговорността на З. „А.И."
АД като Застраховател по застраховка „Гражданска отговорност" на
автомобилистите във връзка с предявения иск.
Оспорва
вида, тежестта и размера на твърдените като причинени на ищеца неимуществени
вреди, претендираната продължителност на
възстановителния период, както и причинно-следствената връзка между описаните
увреждания и ПТП от 27.06.2018 г.
Оспорва
твърдението, че ищецът е търпял всички описани в исковата молба вреди, като
последица от процесното ПТП. От представената
медицинска документация за проведените изследвания и лечение, не се
потвърждават всички твърдени в исковата молба вреди, още повече в твърдяната
степен.
Оспорва
размера на предявения иск за неимуществени вреди, като счита същия за
прекомерно и неоснователно завишен и в противоречие с принципа на справедливост
по чл. 52 от ЗЗД.
Счита,
че претендираният размер на обезщетение не съответства
както на твърдените в исковата молба като претърпени от ищеца неимуществени
вреди, така и на реално претърпените вреди.
При
условията на евентуалност, прави възражение за съпричиняване
на вредоносния резултат от страна на ищеца, като водач на увредения мотоциклет Ямаха Темакс 500 с per. № В * К.
Твърди,
че същият е управлявал мотоциклета със скорост, значително надвишаваща
максимално допустимата, което е възпрепятствало безопасната употреба на
спирачната система.
Оспорва
заявения с исковата молба начин на изплащане на застрахователното обезщетение -
чрез пощенски запис.
Съгласно
чл. 380 ал. 2 от Кодекса за застраховането КЗ/, Застрахователят извършва
плащането на застрахователното обезщетение по предоставена банкова сметка ***,
което желае да получи застрахователно обезщетение, независимо дали размера на
обезщетението е определен от застрахователя или по съдебен ред.
Моли, в полза на З. „А.И." АД да бъдат
присъдени направените в производството съдебно-деловодни разноски, включително юрисконсултско възнаграждение.
В
съдебно заседание ищецът, чрез проц.представител адв. А. от ВАК
поддържа исковете. В хода по същество на делото моля за уважаване на исковете и присъждане на
сторените по делото разноски.
В
съдебно заседание ответникът,чрез проц.представител юк.И. моли за отхвърляне на иска и присъждане на разноски.
Съдът, след като взе предвид
представените по делото доказателства - по отделно и в тяхната съвкупност,
съобрази становищата на страните и нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за установено следното от
фактическа страна:
Като
писмени доказателства по делото са приети следните документи : констативен
протокол за ПТП с пострадали лица №1403-15307 от 27.06.2018г.; медицинско
удостоверение №106/2018г.; лист за преглед на пациент в
консултативно-диагностичния блок; амбулаторен лист №003171 от 03.07.2018г.;
амбулаторен лист №003250 от 06.07.2018г.; амбулаторен лист №000104 от
25.07.2018г.; амбулаторен лист №000119 от 20.08.2018г.; застрахователна полица
за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите № BG/33/118000959684; уведомление за
настъпило събитие по застраховка „Гражданска отговорност“ от 25.09.2018г.;
По
делото са приети решение №2914 от 17.06.2020г. по гражданско дело №2046/2019г.
по описа на Районен съд – Варна, 48 състав и решение №61 от 12.01.2021г. по въззивно гражданско дело №3259/2020г. по описа на Окръжен
съд – Варна. С тези решения е налице произнасяне на съда по претенция на ищеца
със същото правно основание , относно обезщетяването за имуществени вреди от
същия инцидент.
По
делото са ангажирани специални познания, чрез заключения на вещи лица по Съдебна-автотехническа експертиза, Съдебна-медицинска
експертиза и Съдебна-психологическа експертиза.
От
заключението на ВЛ по Съдебната-автотехническа
експертиза се установява следното:
Ha
27.06.2018г., около 16:00 часа, мотоциклет „Ямаха Темакс 500" с per. N: *,
управляван от П.А.П.,*** в посока от ул.„Девня" към бул.„Цар
Освободител" (от край езерен път към магазин „Метро") в лявата лента
за движение от две ленти за движение в права посока, когато при кръстовището с
ул.„Перла", лек автомобил „Рено Клио", с ДК
N:*, управляван от Б.В.Т. навлиза от дясно на ляво за мотоциклета в
кръстовището и му отнема предимството за движение в права посока. Лекия
автомобил е предприел маневра ляв завой от ул. „Перла" към дясното платно
на ул.„Атанас Москов" с посока на движение към ул.„Девня".
След навлизането в кръстовището, лек автомобил
„Рено" спира като препречва дясната лента за движение в платното за
движение на мотоциклета. Предходно мотоциклета установява навлизането на
автомобила на малка дистанция и реагира посредством аварийно спиране. При
използваното аварийно спиране мотоциклета загубва устойчивост и пада на
страничен борд на пътното платно, като се установява в покой след кръстовището
в дясно от разделителната тревна ивица между двете платна за движение.
При
падането моториста се отделя от мотоциклета и се плъзга и търкаля по пътната
настилка в първоначалната си посока на движение. Между мотоциклета и лекият
автомобил не е налице пряко съприкосновение. Вследствие на събитието настъпват
материални щети по мотоциклета и телесни увреждания на водача на мотоциклета.
В
районна на ПТП няма знаци за ограничаване или предписване на скорост на
движение на МПС и ППС, от където следва, че разрешената скорост е за градска
зона - 50 км/ч.
Вероятната скорост на движение на мотоциклета
към момента на пресичане на траекториите на движение на двете МПС-та е била
около 34 км/ч, а тази на автомобила позволила му да спре в рамките на ширината
на дясната пътна лента след подминаване на стоп линията около 8.3 км/ч.
Скоростта
на движение при която мотоциклета е можел да бъде овладян при употребена
аварийна спирачка зависи пряко от пътната настилка, ето защо при отсъствие на
данни за качеството й, и данни за конкретната скорост на движение преди
ситуацията довела до ПТП е невъзможно да се направи изчисление за безопасната
скорост на движение на мотоциклета.
По
делото няма данни посредством които да се оцени категорично поведението на
двамата водачи към началото на пътната ситуация, или данни за конкретните им
позиции по дължина и ширина на пътното платно към началните им реакции.
От
заключението на ВЛ по СМЕ се установява следното : От представената по ГД №
5202/2020год. медицинска документация и проведения клиничен преглед се
установи, че на 27.06.2018год. П.А.П. е получил контузия на шията, междуфалангеалната става на първи пръст на лявата ръка,
дълбоки обширни ожулвания в областта на лявата длан, лявата седалищна половина
и лявото бедро, дълбоко ожулване в областта на левия глезен.
Описаните
травматични увреждания са резултат на удари с или върху твърди тъпи предмети,
биха могли да бъдат получени при внезапно сгъване/разгъване на гръбначния стълб
в шийния отдел, последващо
падане и удар на гореописаните анатомични области в подлежащата настилка.
Описаните
обширни и дълбоки ожулвания в областта на лявата длан, седалището и лявото
бедро, са наложили продължително лечение за период надхвърлящ 1 месец до
напълно възстановяване и епителизация на засегнатите
анатомични области.
В
своята съвкупност описаните травматични увреждания са обусловили временно
разстройство на здравето неопасно за живота.
Към
настоящия момент е налице намалена чувствителност в областта на лявата длан и
болезненост в лявата седалищна половина при продължително седене, като същите
не определят трайно затруднение в движенията на крайниците.
От
заключението на ВЛ по СПЕ се установява следното:
В
резултат на пътния инцидент у освидетелствания се появили редица психо-соматични оплаквания, изразяващи се в: нарушение на
съня, кошмари, появили се страхове, станал раздразнителен, чувствителен, лесно
раним, апатичен, ограничил контакти. Не успявал адекватно да изпълнява
родителските си задължения, което допълнително повишавало напрежението му и му
създавало чувство за вина към децата. Описаните смущения са причинили на освидетелствания
силен емоционален и психологичен стрес, болки, страдания, лишения, неудобства и
други негативни емоции за дълъг период от време, някои от които продължават и
днес. Преживяното от П.П. има данни за претърпяна
травма в психичната и емоционално-волева сфера на ищеца, които не са със същата
сила и интензитет, както първите дни и месеци след пътния инцидент, но все още
са налични известен страх от шофиране и периодични проблеми със съня.
Въпреки
гореизложеното осв. е в относително добро психологично
състояние. Налице са желание и ресурси за завръщане към стария начин на живот.
Възстановяват се контактите с близки и приятели. Изпълнява адекватно и
отговорно професионалните си задължения въпреки, че това все още му причинява
ежедневен стрес. Работата му е свързана с ежедневно пътуване ,рисковите
ситуации на пътя са непрекъснати.
Възстановителния
процес зависи от личностните характеристики и способности на потърпевшия. Към
момента на освидетелстването,вследствие
на предприетите мерки от страна
на ищеца, както и на личностовата му
обусловеност,данни за стремеж към възстановяване,силна воля и желание за
справяне със ситуацията има ресурси за преодоляване на негативните тенденции у
пострадалия.
В
полза на ищеца са ангажирани гласни доказателства.
От
показанията на свидетеля Р. Д. Н. се установява следното: Живее с П. на семейни
начала. Знае, че П. на 27.06.2018г е претърпял ПТП. Обажда й се по телефона и
казва, че е катастрофирал. Не е в града и се прибра веднага. Вижда го вечерта.
В първия момент е много уплашен. На дланта, на левия крак и на седалището няма
кожа. Много е уплашен, изпитва много голяма болка. Движи се много трудно. Тя му
помага да се движи като се прибира. Отначало той седи и нищо не прави. С
линейка са го взели в спешното, след това са го прибрали в къщи и тя се прибира
вечерта. След това започва да му помага до тоалетна, до баня, за хранене,
помага му във всичко. С другата ръка може
да се храни, но той не може изобщо да си седне на седалището, трябва да е легнал
на една страна. Тези болки продължават около 4 месеца. Ожулването е много
дълбоко, защото няма изобщо кожа, раната е червена, месото направо се вижда. Не
може да стои седнал, а само легнал на дясната страна. През цялото време е на една
страна. Четири месеца минават, докато заздравеят раните. Докато заздравеят
раните ходят на лекар, правет му превръзки с Дефламол. Ходят да ги почистват. Раната е цялата в пясък, камъчета
и той изобщо не дава да го пипа. Те го почистват, то пак се възпалява, пак
ходят. Почистват раните с пинцета, като издърпват камъчетата, изчистват раната
и после правят превръзки с Дефламол. Механично вадят
тези камъчета, които са в раната. Два пъти ходят на лекар. Лекарят почиства раната,
тя отново се възпалява. То няма как да се изчисти напълно, понеже много са се
забили. В къщи тя не е правила тези манипулации за почистване на раните, защото
той изпитва много голяма болка и не може тя да го прави. При доктора изпитва
болка, обаче може би защото е лекар, може би повече му позволява. На нея не й
дава. Раните ги мажат с кремове, спрейове. Ползват Оксикорт,
Цикатридина, крем с невен, ползват всичко, което са
чували, че помага за кожа. Мажет раните по три -
четири пъти на ден. Те заздравяват, обаче кората, която получават е доста
дебела и постоянно се пука и наново се разкървяват. Кората е доста дебела -
около сантиметър - на дланта и на седалището. На крака е малко по-тънка кората.
При движение тези рани се пукат, сцепват се и пак започват да кървят и да
гноясват. Много е страшно. Гнойта от раните се премахва механично с тампони, с
марли. При тези операции много го боли, изобщо не дава да го пипаме, а трябва
да се почистват. Не може да си обуе панталон. Тя му помага всеки път, понеже
трябва да придържа с двете ръце. Той само по слипове ходи в къщи, за да му е
голо около седалището. Когато ходят при лекари си слага една кърпа на кръста и
така. Причината да не слага панталон е, че не може да се допре до раната нищо,
никаква дреха, изпитва болка. Дори чаршаф, нищо не може да се допре до раната,
докато не започват да заздравяват.
Раната на левия крак обхваща цялата подбедрица около
30 см дълга и широка 3 -4 см, от глезена до коляното. Другата на седалището
обхваща абсолютно цялата лява част на седалището, което е около 35 см широчина
и 6 сантиметра височина. След ПТП-то при тези болки много трудно заспива,
сънува кошмари, взема успокоителни лекарства, отиват на психиатър даже.В
момента болка има в лявата длан и седалището, има намалена чувствителност на
лявата длан. Кожата е зараснала, но има останали белези - по-светли петна на
седалището и на левия крак. Няма окосмяване, просто белег. Той работи като
международен шофьор на камион, но мотоциклет повече не е карал от тогава. Много
му е харесвало да кара мотоциклет, но изобщо не е споменавал повече. Моторът го
продава. След произшествието отношението му към нея и децата се променя - става
много нервен, неспокоен, раздразнителен, постоянно се кара, скандали. Преди
ПТП-то това го няма. Понеже трябва да го обгрижват,
най-вероятно затова. Това време на нервно отношение към тях продължава осем –
девет месеца. В момента към нея и децата не е същият. Преди е доста
по-радостен, по-жизнерадостен, весел, общителен. Сега не е такъв определено,
по-неспокоен и раздразнителен е. Мисли, че усеща към нея и децата някакво
по-резервирано отношение. В момента вече рядко се случва да не може да заспи.На
три дена се прибира в къщи, в момента е на път и след два дни ще се прибере.
Като се прибере от работа вече спи спокойно, рядко му се случва да сънува
кошмари, но преди не спи доста време. Нещата се нормализират така от няколко
месеца. Той работи като шофьор от септември миналата година. Преди инцидента
пак е бил шофьор, но по време на инцидента не е на работа – две години не е на
работа и после пак започва. Раните от ПТП-то заздравяват за четири месеца, но
болките продължават осем, девет месеца. Раните заздравяват изчистват се, няма
вече кръв – около четири месеца им отнема заздравяването на кожата. Белезите му създават дискомфорт, защото няма окосмяване и си личи и сега трябва
да си бръсне краката, защото по белега няма косми. Преди не си бръсни краката,
но сега се налага.
От
показанията на свидетеля П.Г.Я. се установява следното: Спомня си на
27.06.2018г. около 16 часа на ул.Атанас Москов, че е свидетел на ПТП между
моторист и лек автомобил. Той седи на отсрещната страна на булеварда, понеже
там има паркинг и чака един приятел. Случайно става свидетел. Мотористът се
движи по ул.Атанас Москов посока Метро нагоре. Автомобилът излиза от кръстовището,
което е на база Нова, вижда левия мигач съответно е завивал на ляво. Понеже има
трафик и чака да преминат автомобилите движещи се по улицата, тръгва бавно да
влиза в кръстовището и спира. В този момент вижда как моторът се заклаща, пада
на земята, вдига се прахоляк, моторът започва да се сурка
напред, мотористът е на земята и се търкаля и се сурка.
Моторът се отделя от него, продължава напред, нагоре да се сурка,
вдига се един прахоляк. Моторът и мотористът се отделят и мотористът продължава
да се търкаля и да се сурка по земята. Притича се на
помощ и веднага звъни за първа помощ. Не
може да си спомни дали звъни на 112 или на КАТ, но звъни и отива да окажа първа помощ веднага. Никакъв
контакт нямаше между мотоциклета, моториста и автомобила. Автомобилът беше
влязъл вътре в кръстовището, в дясната лента и беше спрял, а мотористът караше
в лявата лента нагоре посока Метро. Нямаше никакъв контакт между моториста и
МПС-то. Даже тогава оказах първа помощ и на жената, която управляваше
автомобила, давах й вода, тъй като нещо й беше станало лошо. На около 10 – 15
метра максимум от произшествието. Това пътно платно има две ленти нагоре – лява
и дясна и две надолу – лява и дясна. Автомобилът е навлязъл изцяло в дясната
лента и спрял. Може би и тя е видяла, не знае какво е станало, спира и се
случват всички тези работи, след като тя спира.Предполага, че мотоциклетът се
движи с около 30 – 40 км/ч, тъй като там има постоянен трафик. Така си мисли.Вижда
го като се заклаща, пада и това става за части от секундата.Когато се заклаща
мотоциклетът, разстоянието между него и автомобила, който е в дясната лента е
може би около двадесетина метра, двадесет и пет метра. Преди мотоциклета няма
други автомобили, които да се движат в същата посока.
При тази установеност на делото от
фактическа страна, съдът извежда следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 432,ал.1 от КЗ,
увреденото лице може да предяви пряк иск срещу застрахователя на МПС-то,
чийто водач е причинител на вредата, като с договора за застраховка „Гражданска
отговорност" застрахователят се задължава да покрие отговорността на
виновния водач за причинени от него на трети лица имуществени и неимуществени
вреди. За да се ангажира отговорността на застрахователя по този ред е
необходимо към момента на увреждането да съществува валидно застрахователно
правоотношение, породено от договор за застраховка „Гражданска
отговорност", между собственика на МПС-то, чийто водач е пряк причинител
на вредата и застрахователя. Наред с това следва да са налице и всички кумулативни
предпоставки от фактическия състав на чл. 45 от ЗЗД, пораждащи основание за
отговорност на прекия причинител, спрямо увредения за обезщетяване на
причинените вреди. Отговорността на застрахователя е обусловена от
отговорността на деликвента,
като застрахователят дължи обезщетение за вредите, доколкото деликвента е
отговорен спрямо увреденото лице за репарирането им.
В
настоящия случай безспорно е установено, че към датата на ПТП лекия автомобил
на виновния за ПТП водач е бил застрахован
в ответното дружество.
За
ангажиране на отговорността на застрахователя по сключена задължителна
застраховка "гражданска отговорност" на водач на МПС за вреди
причинени на трето лице е необходимо ищецът да установи, че причинените вреди,
чието обезщетяване претендира, са пряк резултат от противоправно
поведение на водача, на застрахованото МПС.
В
случая от представения по делото
констативен протокол и заключение на ВЛ по Съдебната-автотехническа
експертиза се установява , че водачът на л.а. Рено Клио,
с ДК № В * ВТ е причинил виновно на
27.06.2018г. около 16.00 в гр.Варна на кръстовището между ул.Атанас Москов и
ул.Перла ПТП, като отнема предимството за движение в права посока на
мотоциклета, който е управляван от ищеца. В резултат на настъпилата ситуация
водеща до ПТП, мотоциклетиста привежда мотоциклета в аварийно спиране и губи
управление над поведението му. При загубеното управление мотоциклета ляга на
пътното платно, а водачът му се отделя от
него и получава наранявания. Този
извод се подкрепя и от гласните доказателства, черпени от показанията на св. П.Г.Я.,
както и от приобщените по делото решение №2914 от 17.06.2020г. по гражданско
дело №2046/2019г. по описа на Районен съд – Варна, 48 състав и решение №61 от
12.01.2021г. по въззивно гражданско дело №3259/2020г.
по описа на Окръжен съд – Варна.
С
оглед гореизложеното, съдът намира, че са изпълнени предпоставките на
фактическия състав на чл. 45 от ЗЗД и предвид факта на наличие на валидно
застрахователно правоотношение по застраховка „Гражданска отговорност" с
ответника са възникнали основанията по чл.432,ал.1 от КЗ за ангажиране на
отговорността му за обезщетяване на вредите, претърпени от ищеца в резултат на виновното и противоправно
поведение на прекия причинител. В тази връзка съдът приема, че искът срещу
ответника е доказан по основание.
Съгласно
разпоредбата на чл. 52 ЗЗД обезщетението за неимуществени вреди се определя от
съда по справедливост. Съдът съобрази, че справедливостта, като критерий за
определяне размера на обезщетението при деликт, не е
абстрактно понятие, а предпоставя винаги преценка на
обективно съществуващи, конкретни обстоятелства - обема, характера и тежестта
на уврежданията, интензитета и продължителността на търпимите болки и
страдания, физическите, но и психологическите последици за увредения, както и
икономическата конюнктура в страната към момента на увреждането, преценени
адекватно и в тяхната съвкупност.
Задължението
на застрахователя е функция от задължението на застрахования да обезщети
увреденото от него лице, а същевременно двете задължения са едни и същи по
съдържание и размер в рамките на застрахователния договор.
В
този смисъл е и даденото разрешение в постановените по реда на чл.290 от ГПК
решения на ВКС и съставляващи поради това задължителната по смисъла на ТР
1/2010 г. на ОСГТК на ВКС практика - Решение № 83 от 6.07.2009 г. по т. д. №
795/2008 г. на ВКС, II т. о., и Решение № 1 от 26.03.2012 г. по т. д. №
299/2011 г., II т. о., Решение 25 от 17.03.2010 г. по т. д. № 211/2009 г., II
т. о, Р. № 206 от 12.03.2010 г. по т. д. № 35/2009 г. II т. о. и редица други.
Наред
с това, следва да се съобрази, че болките и страданията, във физически, психологичен и емоционален план, не се
ограничават само до изживените в момента на самото престъпление болки и
страдания, а продължават и след това.
В
процесния случай, за да определи размера на дължимото
обезщетение, съдът съобрази, че при ПТП-то ищецът е получил контузия на шията, междуфалангеалната
става на първи пръст на лявата ръка, дълбоки обширни ожулвания в областта на
лявата длан, лявата седалищна половина и лявото бедро, дълбоко ожулване в
областта на левия глезен.Обширните и дълбоки ожулвания в областта на лявата
длан, седалището и лявото бедро, са наложили продължително лечение за период
надхвърлящ 1 месец до напълно възстановяване и епителизация
на засегнатите анатомични области. Към настоящия момент е налице намалена
чувствителност в областта на лявата длан и болезненост в лявата седалищна
половина при продължително седене, като същите не определят трайно затруднение
в движенията на крайниците. Макар и в своята съвкупност описаните травматични
увреждания да са обусловили временно разстройство на здравето неопасно за
живота, същите са оказали траен отпечатък върху ищеца, както във физиологичен
така и във психологичен аспект . Ищецът не може да се справя сам със
ежедневните дейности по обгрижването си, постоянно е подпомаган
от жената с която живее на съпружески начала. Тази жена му помага да отиде до тоалетна, до баня, за
хранене, помага му във всичко. С другата
ръка може да се храни, но той не може изобщо да си седне на седалището, трябва
да е легнал на една страна. Тези болки продължават около 4 месеца. Ожулването е
много дълбоко, защото няма изобщо кожа, раната е червена, месото направо се вижда.
Не може да стои седнал, а само легнал на дясната страна. През цялото време е на
една страна. Четири месеца минават, докато заздравеят раните. Докато заздравеят
раните ходят на лекар, правят му превръзки с Дефламол.
Ходят да ги почистват. Раната е цялата в пясък, камъчета и той изобщо не дава
да го пипа. Те го почистват, то пак се възпалява, пак ходят. Почистват раните с
пинцета, като издърпват камъчетата, изчистват раната и после правят превръзки с
Дефламол. Механично вадят тези камъчета, които са в
раната. Два пъти ходят на лекар. Лекарят почиства раната, тя отново се
възпалява. То няма как да се изчисти напълно, понеже много са се забили. В къщи
тя не е правила тези манипулации за почистване на раните, защото той изпитва
много голяма болка и не може тя да го прави. При доктора изпитва болка, обаче
може би защото е лекар, може би повече му позволява. На нея не й дава. Раните
ги мажат с кремове, спрейове. Ползват Оксикорт, Цикатридина, крем с невен, ползват всичко, което са чували,
че помага за кожа. Мажат раните по три - четири пъти на ден. Те заздравяват,
обаче кората, която получават е доста дебела и постоянно се пука и наново се
разкървяват. Кората е доста дебела - около сантиметър - на дланта и на
седалището. На крака е малко по-тънка кората. При движение тези рани се пукат,
сцепват се и пак започват да кървят и да гноясват. Много е страшно. Гнойта от
раните се премахва механично с тампони, с марли. При тези операции много го боли,
изобщо не дава да го пипат, а трябва да се почистват. Не може да си обуе
панталон. Тя му помага всеки път, понеже трябва да придържа с двете ръце. Той
само по слипове ходи в къщи, за да му е голо около седалището. Когато ходят при
лекари си слага една кърпа на кръста и така. Причината да не слага панталон е,
че не може да се допре до раната нищо, никаква дреха, изпитва болка. Дори
чаршаф, нищо не може да се допре до раната, докато не започват да заздравяват. Раната на левия крак обхваща
цялата подбедрица около 30 см дълга и широка 3 -4 см,
от глезена до коляното. Другата на седалището обхваща абсолютно цялата лява
част на седалището, което е около 35 см широчина и 6 сантиметра височина. След
ПТП-то при тези болки много трудно заспива, сънува кошмари, взема успокоителни
лекарства, отиват на психиатър даже.В момента болка има в лявата длан и
седалището, има намалена чувствителност на лявата длан. Кожата е зараснала, но
има останали белези - по-светли петна на седалището и на левия крак. Няма
окосмяване, просто белег. Той работи като международен шофьор на камион, но
мотоциклет повече не е карал от тогава. Много му е харесвало да кара
мотоциклет, но изобщо не е споменавал повече. Моторът го продава. След произшествието
отношението му към жената и децата се променя - става много нервен, неспокоен,
раздразнителен, постоянно се кара, скандали. Преди ПТП-то това го няма. Понеже
трябва да го обгрижват, най-вероятно затова. Това
време на нервно отношение към тях продължава осем – девет месеца. В момента към
нея и децата не е същият. Преди е доста по-радостен, по-жизнерадостен, весел,
общителен. Сега не е такъв определено, по-неспокоен и раздразнителен е. Мисли,
че усеща към нея и децата някакво по-резервирано отношение. В момента вече
рядко се случва да не може да заспи.На три дена се прибира в къщи, в момента е
на път и след два дни ще се прибере. Като се прибере от работа вече спи
спокойно, рядко му се случва да сънува кошмари, но преди не спи доста време.
Нещата се нормализират така от няколко месеца. Той работи като шофьор от
септември миналата година. Преди инцидента пак е бил шофьор, но по време на
инцидента не е на работа – две години не е на работа и после пак започва.
Раните от ПТП-то заздравяват за четири месеца, но болките продължават осем,
девет месеца. Раните заздравяват изчистват се, няма вече кръв – около четири
месеца им отнема заздравяването на кожата. Белезите му създават дискомфорт, защото няма окосмяване и си личи и сега трябва
да си бръсне краката, защото по белега няма косми. Преди не си бръсни краката,
но сега се налага.
Уврежданията
на ищеца от ПТП са обуслови неговото отделяне от професията ,което продължава
за две години, променили са отношенията му с близките. Травматичните увреждания
макар и да са излекувани са причинили намалена чувствителност в областта на
лявата длан и болезненост в лявата седалищна половина при продължително седене,
като същите не определят трайно затруднение в движенията на крайниците.В
резултат на преживения стрес, болни и страдания се променя изцяло начина на
живот на ищеца. Той вече не управлява мотоциклет, променя отношението си към
близките, като се държи по-резервирано, предвид обгрижването
и зависимото състояние в което е бил. Съгласно СПЕ в резултат
на пътния инцидент у ищеца се появяват редица психо-соматични
оплаквания, изразяващи се в: нарушение на съня, кошмари, появяват се страхове,
става раздразнителен, чувствителен, лесно раним, апатичен, ограничава контактите
си. Не успява адекватно да изпълнява родителските си задължения, което
допълнително повишава напрежението му и му създава чувство за вина към децата.
Описаните смущения са причинили на ищеца силен емоционален и психологичен
стрес, болки, страдания, лишения, неудобства и други негативни емоции за дълъг
период от време, някои от които продължават и днес. Преживяното от П.П. има данни за претърпяна травма в психичната и
емоционално-волева сфера на ищеца, които не са със същата сила и интензитет,
както първите дни и месеци след пътния инцидент, но все още са налични известен
страх от шофиране и периодични проблеми със съня. Вследствие на предприетите мерки от страна на ищеца, както и на личностовата му обусловеност,данни за стремеж към
възстановяване,силна воля и желание за справяне със ситуацията има ресурси за
преодоляване на негативните тенденции у пострадалия.
Предвид
на горното съдът намира , че справедливото
обезщетение на ищеца за претърпените неимуществени вреди, възлиза в размер
от 10 000лв. Ето защо иска се
следва да се уважи в претендирания размер.Като
законна последица върху уважената част от
иска , следва да се присъди законната лихва, считано от датата на
подаване исковата молба в съда-27.05.2020год. до окончателното изплащане.
По
разноските:
При
този изход на спора на основание чл. 78, ал. 1 ГПК в полза на ищеца следва да
се присъдят сторените по делото разноски, в размер на 1870лв. Същите се
изразяват в следното: 400лв. държавна такса, 450лв. депозит да ВЛ-ца; 20лв. депозит за призоваване на свидетел и 1000лв. адв. възнаграждение с ДДС.
Водим
от горното, съдът
Р Е
Ш И:
ОСЪЖДА
З. „А. И." АД, ЕИК *, седалище и адрес на управление:***, представлявано
от М. И. Д. и Р. С. Б. ДА ЗАПЛАТИ на П.А.П., ЕГН **********, с адрес: ***, *
със съдебен адрес:***, офис1, чрез адв. Й.А., сумата
от 10
000 /десет хиляди/ лева частичен иск
от 20 000 лева, представляваща обезщетение за претърпени от него
неимуществени вреди - болки, страдания и неудобства, в резултат от непозволено
увреждане, настъпило на 27.06.2018год., поради претърпяно ПТП в град Варна,
ул.Атанас Москов, което ПТП е реализирано по вина на водача на лек автомобил
Рено Клио с ДК №В * ВТ, застрахован по договор за
гражданска отговорност при ответното дружество, ведно със законната лихва,
считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 27.05.2020год. до
окончателното изплащане, на основание
чл.432,ал.2 от КЗ.
ОСЪЖДА
З. „А. И." АД, ЕИК *, седалище и адрес на управление:***, представлявано
от М. И. Д. и Р. С. Б. ДА ЗАПЛАТИ на П.А.П., ЕГН **********, с адрес: ***, *
със съдебен адрес:***, офис1, чрез адв. Й.А.,сумата
от 1870лв.,представляваща сторени по
делото разноски, които се изразяват в
следното: 400лв. държавна такса, 450лв. депозит да ВЛ-ца;
20лв. депозит за призоваване на свидетел и 1000лв. адв.
възнаграждение с ДДС, на
основание чл.78,ал.1 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Варненския окръжен съд в двуседмичен срок от
съобщаването на страните, ведно с препис от съдебния акт.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/Р.Христова /