Решение по дело №321/2022 на Апелативен съд - София

Номер на акта: 527
Дата: 19 юли 2022 г.
Съдия: Зорница Гладилова
Дело: 20221001000321
Тип на делото: Въззивно търговско дело
Дата на образуване: 8 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 527
гр. София, 19.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 5-ТИ ТЪРГОВСКИ, в публично
заседание на двадесет и осми юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Величка Борилова
Членове:Николай Ст. Метанов

Зорница Гладилова
при участието на секретаря Мария Ив. Крайнова
като разгледа докладваното от Зорница Гладилова Въззивно търговско дело
№ 20221001000321 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.258 и следващите от ГПК.

С решение № 260013/06.01.2022 г. по т.д.№ 1060/2020 г. СГС, ТО, VI-15
състав е осъдил „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД да заплати на
Център за развитие на човешките ресурси, на основание чл. 79, ал. 1 ЗЗД сумата 82 730 евро
– платени авансово суми по договор за отпускане на финансова подкрепа № 2017-1-BG01-
KA102-036171 от 12.06.2017 г., които подлежат на възстановяване съгласно чл. I.4.5 от
договора от 12.06.2017 г., вр. чл. II.25 и чл. II.26.1 от общите условия за отпускане на
финансова подкрепа по програма „Еразъм+“ на ЕС, при които е сключен, ведно със
законната лихва от 10.06.2020 г. до изплащането на сумата, на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД
сумата 3 539 евро – лихви за забава, изтекли върху главното вземане в периода от
08.01.2020г. до 10.06.2020г., а на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата 12 468.43 лева –
разноски за съдебното производство.

Срещу това решение е подадена въззивна жалба от „Подготовка и управление
на програми и проекти“ ЕООД, което моли то да бъде отменено и исковете срещу него –
отхвърлени от въззивния съд. Поддържа, че единственото писмо, което в нарушение на
установената практика в отношенията между страните по делото, не е изпратено по
електронната поща, а е изпратено само чрез “Български пощи”, което в рамките на гр.
София отнемало средно между седмица и 10 дни, било писмото-отговор на искането за
смяна на партньор по проекта. Център за развитие на човешките ресурси признал това в
допълнението на исковата молба, като потвърждава краткия срок до приключване на
проектните дейности, като от това обстоятелство бил обусловен и краткия срок за смяна на
партньорската организация. Въззивникът счита, че целенасочено и във вреда на
бенефициента писмото било изпратено по пощата, за да се съкрати без друго краткия срок за
1
смяната на партньорската организация. По този начин била саботирана както смяната на
партньорската организация, така и изпълнението на проекта. Жалбоподателят твърди, че не
било ясно и никъде не били дадени правила по които се оценява качеството на
изпълнението, както и критериите за оценка на проектите. Процедурата по която ставало
отчитането на проекта, не включвала представяне на финансови и други разходо -
оправдателни документи, а единствено заявяване на извършените дейности и постигнати
резултати. По процесния проект „Подготовка и управление на програми и проекти“
ЕООДне било представило документи за извършени разходи и такива не били изисквани и
допълнително от ищеца. При изпълнението на проекта било поискано удължаване на срока
по причина промени от страна на партньора по проекта по условията на договаряне на
разходите за мобилност, както и на неговите възможности за посрещане на групи по време,
което са предпочели гимназиите, членове на консорциума. Въззивникът, в качеството си на
координатор по проекта организирал нови дати за мобилността на трите професионални
гимназии. Невъзможността от страна на португалския партньор да извърши последната
мобилност в рамките на срока на договора била причината да се поиска неговата замяна с
друг партньор. Предложените от този партньор дати излизали извън рамките на срока на
проекта, а тук следвало да се отчете и това, че след извършване на мобилността било
необходимо време за популяризиране на дейностите, така както е заложено в проектното
предложение и в договора. Месеци преди крайния срок за приключване на проекта
„Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД уведомило Центъра за развитие
на човешките ресурси за невъзможността да бъдат извършени проектните дейности в цялост
поради отказ от страна на португалския партньор да приеме оставащите групи. Въззивникът
поискал от Центъра за развитие на човешките ресурси смяна на партньора с друг, което
било допустимо по програмата, но не получил своевременен отговор, което допринесло за
неизпълнението на проекта в неговата цялост. Отчитането на извършването на дейностите
се извършвало единствено и само чрез електронна платформа - “Mobility Tool+”, като в нея
за нуждите на отчетността се попълвали само брой лица пътували по мобилност, а
конкретните суми, разходени за дейностите и планираните мероприятие се изчислявали
съобразно предварително зададените критерии по електронната платформа. Въззивникът не
спори, че е в невъзможност да изпълни проекта в цялост, но не бил съгласен с поставената
оценка за качеството на изпълнение на дейностите по проекта, а именно 35 от 100 точки.
Липсвали ясни критерии за начина по който е поставена тази оценка, която се базирала на
субективни критерии и заключения.

Въззиваемият Център за развитие на човешките ресурси оспорва жалбата.
Поддържа, че през целия срок на договора комуникацията с „Подготовка и управление на
програми и проекти“ ЕООД била затруднена. На искането на бенефициера, направено месец
и половина преди края на удължения срок на договора, за смяна на партньора било
отговорено в 3-дневен срок като то било удовлетворено, но изпратеното писмо било върнато
като непотърсено, а ответникът по иска не потърсил какъвто и да било контакт с Центъра
след направеното искане. Начина на комуникация между страните по договора бил уреден с
разпоредбата на чл.I.6 от договора и с чл.II.3.1 от Приложение 1 – Общи условия и
изискването било да е писмена, да съдържа номера на договора и да се използват данните за
комуникация. Писмото с искането за смяна на партньора било получено от въззиваемия
единствено на хартиен носител. По отношение оценката на свършеното по договора Център
за развитие на човешките ресурси поддържа, че има оперативна самостоятелност по
отношение на оценката на проектните предложения и тяхното изпълнение, която
оперативна самостоятелност е ограничена единствено от стандартите и насоките на
Европейската комисия по Програма "Еразъм +". Именно Европейската комисия определя
насоките и стандартите, съобразно които се оценяват както проектните предложения, така и
крайните отчети. Оценяващите лица били експерти с необходимите познания и опит, които
се подбирали, както от служителите на самата агенция, така и външни експерти с доказан
опит и всички те преминавали нарочно обучение. Всички експерти - от агенцията и външни
такива преминават и през нарочни ежегодни обучения с цел гарантиране спазване
2
изискванията на Европейската комисия по качествено и количествено оценяване на
отчетите. Поради това и единствено лицата определени от Националната агенция - Център
за развитие на човешките ресурси разполагали с нужната компетентност да поставят оценка
на даден отчет. Оценката на всеки проект се извършвала в специална онлайн платформа,
разработена и поддържана от Европейката комисия - платформата EPlus Link, в която
именно Европейската комисия залага качествените параметри и оценъчни критерии с
определен брой точки, които подлежат на оценка. При подаване на крайния отчет по даден
проект, оценяващите отчета съобразявали, както първоначалните коментари по проекта, така
и неговото цялостно изпълнение, коментарите на всички партньори и участници в проекта,
представените доказателства за изпълнение на дейностите по проекта и др. Имало разлика
между оценка на текстовата част на крайния отчет - декларирани обстоятелства от страна на
бенефициента – координатор и пълната проверка на крайния резултат от изпълнявания
проект. В първия случай - оценката на крайния отчет се състояла в преглед и оценка на
декларирани обстоятелства, в рамките на отчетна форма. Координаторът освен това
следвало да представи и доказателства за реалното извършване на разходите по проекта и
реалното постигане на целите на проекта, предмет на същия. Именно и поради тази
причина, в Общите условия - финансова част било посочено, че Националната агенция ще
намали окончателната финансова подкрепа заради лошо, частично или забавено изпълнение
на проекта, дори ако всички отчетени дейности са допустими и са действително изпълнени.
Въззиваемият моли съда да остави в сила обжалваното решение и да му присъди разноски.

Въззивният съд като обсъди изложените твърдения и представените
доказателства в съответствие с правомощията си по чл.269 от ГПК, намира следното:
Първоинстанционното производство е образувано по обективно и евентуално
съединени искове, предявени от Център за развитие на човешките ресурси срещу
„Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД, с правно основание чл.79, ал.1,
пр.1 ЗЗД /евентуално чл. 55, ал. 1 ЗЗД и чл. 79, ал. 1, пр. 2 ЗЗД/ и чл. 86, ал. 1, изр. 1 ЗЗД.
Ищецът твърди, че по сключен с ответника договор за отпускане на финансова подкрепа №
2017-1-BG01-KA102-036171 от 12.06.2017 г., е платил на ответника авансово сумата 129 840
евро. В срока за изпълнение на договора ответникът е отчел извършени разходи в размер на
51 660 евро, като по отношение на част от тези разходи /разходите за организационна
подкрепа в общ размер 9 100 евро/ финансовата подкрепа е намалена с 50% поради лошо
изпълнение на финансираните проектни дейности. Ищецът моли съда да осъди ответника на
основание чл.79, ал.1, пр.1 ЗЗД да му заплати сумата 82 730 евро в изпълнение на
задължения му, предвидени в чл. I.4.5 от сключения договор във вр. чл.II.26 от общите
условия за отпускане на финансова подкрепа по програма „Еразъм+“, да възстанови
получените средства по договора, за които не са отчетени разходи или финансовата
подкрепа за отчетените разходи е намалена съгласно чл. II.25 от общите условия. При
условие, че главният иск бъде отхвърлен, предявява евентуален иск с правно основание чл.
55, ал. 1 ЗЗД за осъждане на ответника да върне сумата 78 180 евро, за която не са отчетени
разходи по договора, кумулативно съединен с евентуален иск с правно основание чл. 79, ал.
1, пр. 2 ЗЗД за осъждане на ответника да заплати сумата 4 550 евро – обезщетение за вреди
от лошо изпълнение на задълженията на ответника по договора за отпускане на финансова
подкрепа. Предявява и искове с правно основание чл. 86, ал. 1, изр. 1 ЗЗД за осъждане на
ответника да заплати сумата 3 539 евро – лихви за забава, изтекли в периода от 08.01.2020г.
до 10.06.2020г. върху главните вземания в общ размер 82 730 евро.
Ответникът „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД оспорва
исковете с възражения, че частичното неизпълнение на задълженията му договора за
отпускане на финансова подкрепа се дължи на обективни обстоятелства и на неизпълнение
на задължения на насрещната страна по договора. Оспорва и размера на наложената
корекция на разходите за организационна подкрепа.
Представен е договор № 2017-1-BG01-KA102-036171 от 12.06.2017 г., сключен
между Център за развитие на човешките ресурси, в качеството му на Национална агенция по
3
програма „Еразъм+“ на ЕС и „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД, в
качеството му на координатор на бенефициентите по договора за отпускане на финансова
подкрепа по програмата. Договорът е сключен при Общи и Специални условия и по силата
му Националната агенция се задължава да предостави на бенефициентите безвъзмездно
финансиране за изпълнение на проект, озаглавен „Надграждане на професионални знания и
умения на ученици от специалности „Механизация на СС“ и „Растителна защита“ за
изпълнение на дейностите предложени от координатора с одобрения му проект №
KA102/VET-186/06.2017 г. Задължение на координатора е да осъществи дейностите по
проекта така, както ги е заложил в проектното си предложение, като след изпълнение на
дейностите следва да представи краен отчет за същите. Националната агенция следва да
отпусне финансиране за изпълнение на дейностите и след получаване на крайния отчет е
длъжна да осъществи проверка на същия и при наличие на условия за това да доплати и
балансово плащане /I.4.4 от договора/. При установяване на лошо, забавено или
некачествено изпълнение, Националната агенция може да направи съответно намаляване на
отчетеното финансиране. В случай че авансовото плащане надхвърля отчетените разходи,
Националната агенция иска средствата за възстановяване. Съгласно чл.I.2.2 срокът за
реализиране на проекта по договора е 12 месеца – с период от 01.06.2017 г. до 31.05.2018 г.
В чл.1.3.1 е уговорен максимален размер на предоставяните безвъзмездно средства - 162 300
евро, от които в чл.1.4.2 е уговорено еднократно авансово плащане в размер на 129 840 евро,
представляващо 80% от максималния размер на безвъзмездните средства, което следва да
бъде извършено в 30-дневен срок от сключването на договора и окончателно балансово
плащане, което следва да бъде извършено в 60-дневен срок от получаване на окончателния
отчет на координатора за изпълнение на проекта и извършените разходи /чл. I.4.4 и I.4.5 от
договора/. Бенефициенти по договора са Професионална гимназия по селско стопанство,
гр.Чирпан, Професионална гимназия по земеделие „Христо Ботев“, гр.Ямбол и
Професионална гимназия по селско стопанство и лека промишленост, гр.Карнобат.
Задължения на ответника в качеството му на координатор са отчитането на извършването на
дейността, което включват задължения за получаване и разпределяне на предоставените
парични средства за финансова подкрепа по одобрения проект /чл. I.4.7 и I.4.8 от договора/,
задължения за отчитане на разходите за изпълнение на проекта /чл. I.4.4 от договора/, както
и задължения за връщане на получени суми по договора, за които не са отчетени разходи
или са наложени корекции за намаляване преди извършването на окончателно балансово
плащане /чл. I.4.5 от договора, вр. чл. II.26.1 от общите условия, при които е сключен/.
Представени са общите и специалните условия на договора за предоставяне на
финансова подкрепа.
В чл.II.26, озаглавен „Събиране на средства“ е уредено задължението и
механизмите, по които то се реализира за това бенефициентите по проекта и координатора
да върнат дължимите от тях суми при неправилно изпълнение или нарушаване на други
задължения.
Съгласно Раздел IV „Правила и условия за намаляване на безвъзмездните
средства заради лошо, частично или забавено изпълнение“ от Приложение № III „Финансови
и договорни правила към процесния договор“ изрично е предвидено, че намаляване на
финансовата подкрепа заради лошо, частично или забавено изпълнение може да се приложи
към окончателния размер на допустимите разходи за организационна подкрепа, като
намаляването може да бъде в размер на 50 %, ако крайния отчет бъде оценен с резултат най-
малко 25 и под 40 точки.
Представено е Нареждане за банков превод № 98/29.06.2017 г., видно от което
Център за развитие на човешките ресурси е наредил авансовото плащане в размер на 129 840
евро към "Подготовка и управление на програми и проекти" ЕООД на 29.06.2017 г.
С исковата молба „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД
признава извършени и отчетени разходи за изпълнение на проекта по договора в общ размер
51 660 евро, от които транспортни разходи в общ размер 10 080 евро, разходи за
индивидуална подкрепа в общ размер 32 480 евро и разходи за организационна подкрепа в
4
общ размер 9 100 евро. Тези факти са признати и извънсъдебно с писмо изх. №КА102/VET-
186/9 от 24.10.2019 г.
По делото е представена кореспонденцията, между страните по договора, от
която се установява, че през м. февруари 2018 г. Център за развитие на човешките ресурси е
инициирал процедура по провеждане на мониторинг по проекта, тъй като липсват данни за
неговото изпълнение, а крайният срок на дейностите е 31.05.2018 г. До м.април 2018 г.
представителите на Националния орган са в невъзможност да установят контакт с
представляващия организацията координатор.
С писмо вх. № KA102/VET-186/1 от 27.04.2018 г. „Подготовка и управление
на програми и проекти" ЕООД е поискало от Център за развитие на човешките ресурси
продължаване срока на проектните дейности до 31.05.2019 г., което е одобрено с писмо изх.
№ KA102/VET-186/2 от 03.05.2018 г. на Център за развитие на човешките ресурси.
С Допълнително споразумение № 1/16.05.2018 г. към договор № 2017-1-BG01-
KA102-036171 от 12.06.2017 г. Център за развитие на човешките ресурси и „Подготовка и
управление на програми и проекти“ ЕООД са изменили чл. 1.2.2. от Договор за отпускане на
финансова подкрепа № 2017-1-BG01-KA102-036171, като са уговорили проектът следва да
бъде изпълнен в периода 01.06.2017 - 31.05.2019 г.
С писмо вх. № KA102/VET-186/6 от 12.04.2019 г. /месец и половина преди
края на удължения срок за изпълнение на проектните дейности/ „Подготовка и управление
на програми и проекти“ ЕООД е поискало да замени партньор по проекта.
С писмо изх. № KA102/VET-186/7 от 16.04.2019 г. Център за развитие на
човешките ресурси е изразил съгласие със замяната на партньора и е посочило, че
промяната следва да бъде отразена в крайния отчет. Писмото е изпратено чрез „Български
пощи“ ЕАД, с обратна разписка № ИД PS 104007XWRB О, но е върнато като непотърсено от
страна на ответника.
„Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД е подало краен
отчет по процесния договор. Изпълнението на проекта е оценен от Националната агенция,
като са присъдени 35 точки от 100 възможни. „Подготовка и управление на програми и
проекти“ ЕООД е уведомен за резултатите от проверката на отчета с писмо изх. №
KA102/VET-186/9 от 24.10.2019 г. като писмото е получено от представляващия
координатора на 02.11.2019 г., видно от Обратна разписка № ИД PS 1040 086XHF Т. Като
причина за възстановяване на сумата 82 730 евро е посочено: 1/ отчетни са разходи
значително по-малки от направеното авансово плащане и 2/ е направено намаляване на
отчетената сума за организационна подкрепа с 50 % поради лошото изпълнение на част от
дейностите. „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД е отчело като
разходвани общо 51 660 евро. От отчетените общо 51 660 евро, 10 080 евро са за
транспортни разходи, 32 480 евро за индивидуална подкрепа и 9 100 евро за организационна
подкрепа по изпълнението на проектните дейности. Център за развитие на човешките
ресурси е признал изцяло разходите за транспортни разходи и индивидуална подкрепа, но е
направила намаляване с 50 % на отчетените разходи за организационна подкрепа от 9 100
евро на 4 550 евро.
С писмо изх. KA102/VET-186/9 от 24.10.2019 г. Център за развитие на
човешките ресурси е уведомил „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД, че
следва да възстанови сумата от 82 730 евро, представляваща разлика между направеното
авансово плащане и отчетените и одобрените разходи. С писмо изх. № KA102/VET-186/10
от 28.11.2019 г., получено на 02.12.2019 г. от „Подготовка и управление на програми и
проекти“ ЕООД /обратна разписка от „Български пощи“ ЕАД № ИД PS 1040087IAF 8/,
Център за развитие на човешките ресурси отново е поискал връщането на част от
заплатената авансово сума.
С Възражение вх. № KA102/VET- 186/11 от 02.12.2019 г., подадено от
„Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД е поискано преразглеждане на
стойността на признатите разходи. Координаторът е признал, че не е изпълнил всички
5
дейности по проекта, като е посочил, че това се дължи на невъзможността да смени един от
партньорите по проекта, за което е направил искане на 12.04.2019 г.
С разяснение изх. № KA102/VET-186/12 от 18.12.2019 г. Център за развитие на
човешките ресурси е оставил без уважение подаденото възражение

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
По предявения иск с правно основание чл.79, ал.1 от ЗЗД за сумата 82 730
евро, представляваща платена авансово сума по договор за отпускане на финансова
подкрепа №2017-1-BG01-KA102-036171 от 12.06.2017г., подлежат на възстановяване
съгласно чл. I.4.5 от договора от 12.06.2017г., вр. чл. II.25 и чл. II.26.1 от общите условия за
отпускане на финансова подкрепа по програма „Еразъм+“ на ЕС, при които е сключен.
Ищецът претендира връщане на изплатени по силата на договор за
предоставяне на безвъзмездна финансова подкрепа суми, за които твърди, че са дължими
тъй като договорът не е изпълнен в цялост и не е изпълнен качествено.
Няма спор между страните и видно от представените доказателства, същите са
обвързани от договор за отпускане на финансова подкрепа по представен от ответника
Проект № KA102/VET- 186/06.2017 г. Дейностите по проекта е следвало да бъдат
извършени в периода 01.06.2017 г. - 31.05.2018 г., който срок е продължен по взаимно
съгласие с допълнително споразумение от 16.05.2018 г. до 31.05.2019 г. Няма спор и по
делото е установено, че от договорения максимален размер на финансирането от 162 300
евро ищецът е заплатил авансово 129 840 евро или 80 % от максималния размер на
безвъзмездните средства.
При отсъствието на специфична вътрешна уредба, отношенията във връзка с
предоставянето на финансова помощ се уреждат от общите правила на гражданското и
административното право, според правното естество на волеизявленията на участниците в
правоотношението и според правното естество на последиците на приетите актове. Според
общите правила на гражданското право фактическият състав на договора за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ е смесен, тъй като съдържа както гражданскоправни
елементи /волеизявленията на страните/, така и административноправен елемент
/властническото волеизвяление на органа по предоставяне на финансовата помощ/, но
правните последици на сключения гражданскоправен договор с административен елемент,
свързани с изпълнение и неизпълнение на договорните задължения, са гражданскоправни.
По силата на договора получателят на помощта /бенефициентът е длъжен да изпълни
проекта, за който е предоставено финансирането и да отчете изпълнението на органа по
предоставяне на финансовата помощ. По силата на договора органът /Националната
агенция/ може да откаже изплащането на помощта или да иска връщането на изплатените
суми, при наличието на съответните предпоставки, част от които са различните форми на
неизпълнение на задълженията, произтичащи от сключения договор.
В доказателствена тежест на ответника по иска е установяването на пълното и
точно изпълнение на проекта, за който е получено финансиране и то при условията на пълно
главно доказване на фактите, сочещи на това изпълнение /чл.154, ал.1 от ГПК/.
Съобразно с уговореното в договора ответникът е представил краен отчет за
изпълнението на проекта, но други доказателства за изпълнението му не са представени.
Разпределението на доказателствената тежест относно фактите, сочещи на
изпълнение на процесния договор означава, че при липса на каквито и да било
доказателства относно изпълнението на проекта, съдът следва да приеме, че извършените
проектни дейности по договора са в качество и обем, които предполагат намаление на
финансирането на отчетените разходи за организационна подкрепа с 50% съгласно клаузите
на чл. II.25.4 и приложение III от общите условия, при които е сключен процесния договор,
което пък съгласно чл. I.4.5 от договора и чл. II.26.1 от общите условия поражда задължение
6
на ответника за възстановяване и на частта от авансово платените суми за отчетени разходи
за организационна подкрепа в общ размер 9 100 евро, с която финансирането на разходите
подлежи на намаление по правилата на чл. II.25.4 от общите условия, а именно задължение
за възстановяване на сумата 4 550 евро, представляваща 50% от отчетените разходи от
посочения вид. Това означава, че от общият размер на авансово платената сума по
процесния договор, на основание чл. II.25 и чл. II.26.1 от общите условия за отпускане на
финансова подкрепа по програма „Еразъм+“ на ЕС, подлежи на възстановяване сумата
82 730 евро. Предявеният главен иск за изпълнение на задълженията на ответника по чл.
I.4.5 от договора, вр. чл. II.26.1 от общите условия е основателен и доказан за пълния
предявен размер.
Неоснователно е възражението на въззивника за неспазване на реда за
комуникация от страна на въззиваемия. Осъществяването на комуникацията между
Националната агенция и координатора е уредена в чл. 1.6. от Договор № 2017-1-BG01-
KA102-036171 и чл. II.3.1 от Приложение 1-Общите условия към него, които изискват
писмена комуникация по електронен път или на хартия без да се дава преимущество на
която и да е от двете форми. На искането на координатора, депозирано с писмо вх. №
KA102/VET-186/6 от 12.04.2019 г., месец и половина преди края на удължения срок за
изпълнение на проектните дейности, за смяна на партньора по проекта е отговорено в
кратък срок - три дни след получаването му от страна на Националния орган и то е
удовлетворено. Писмо изх. № KA102/VET-186/7 от 16.04.2019 г е изпратено по надлежния
ред, чрез лицензиран пощенски оператор „Български пощи“ ЕАД, но е върнато като
непотърсено от страна на ответника по делото. Същевременно по делото няма данни
ответникът да е потърсил какъвто и да било контакт с ищеца след изпращане на писмото си
с искане за смяна на партньор и преди подаването на крайния отчет по проекта, и не може
да ползва недобросъвестното си поведение, за да оправдава частичното и лошото
изпълнение. От приложената по делото електронна комуникация е видно, че затруднения за
периода на договора е имал ищеца, поради това, че представителят на ответника не е
отговарял своевременно на изпратените му електронни писма, както и не винаги е било
възможно да бъде открит по телефона.
Съдът намира неоснователни възраженията на въззивника за липса на
обективни критерии при оценка на крайния отчет, касаещи единствено намаляването на
разходите за организационна подкрепа от 9 100 евро на 4 550 евро, като част от признатите
разходи по проекта. Както е посочено по-горе, в доказателствена тежест на ответника по
иска е установяването на пълното и точно изпълнение на проекта, за който е получено
финансиране и то при условията на пълно главно доказване на фактите, сочещи на това
изпълнение /чл.154, ал.1 от ГПК/. При липса на каквито и да било доказателства за
изпълнението, макар и извършено частично, на процесния проект, съдът приема, че
заплатената част от възнаграждението е съответна на качеството на извършената работа.

По отношение на иска с правно основание чл.86, ал.1 от ЗЗД за обезщетение за
неизпълнение в срок на задължението за възстановяване на сумата 82 730 евро.
Ответникът е поканен да възстанови сумата на 02.11.2019 г., когато видно от
представената по делото обратна разписка му е връчено писмо изх. № КА102/VET-186/9 от
24.10.2019 г. и считано от тази дата е изпаднал в забава съгласно чл. 84, ал. 2 ЗЗД. Лихвите
за забава върху сумата 82 730 евро в периода от 08.01.2020 г. до 10.06.2020 г., за който е
предявен акцесорният иск за лихви, изчислени по реда на чл. 86, ал. 2 ЗЗД, вр. ПМС №
426/18.12.2014 г., възлизат на сумата 3 561.99 евро, поради което искът е основателен и
доказан в предявения размер 3 539 евро.

С оглед изложеното въззивната жалба е неоснователна и
първоинстанционното решение следва да бъде потвърдено като законосъобразно и
правилно.
7

По отношение на разноските:
При този изход на делото отговорността за направените разноски,
включително за тези на другата страна е на въззивника, който следва да заплати на
въззиваемия сумата 5719.33 лв. по представен списък на разноски в съдебно заседание на
28.06.2022 г.
Воден от горното съставът на Софийски апелативен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 260013/06.01.2022 г. по т.д.№ 1060/2020 г. СГС,
ТО, VI-15 състав.
ОСЪЖДА „Подготовка и управление на програми и проекти“ ЕООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. София, ж.к. Стрелбище, бл. 27, вх. Б, ет.
6, ап. 28 да заплати на Център за развитие на човешките ресурси с БУЛСТАТ *********, със
седалище и адрес на управление гр. София, ул. Граф Игнатиев №15, ет. 4 на основание чл.
78, ал. 1 ГПК сумата 5719.33 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховен касационен
съд в 1-месечен срок от съобщаването му на страните при условията на чл.280 от ГПК.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
8