Решение по дело №8331/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 309
Дата: 17 януари 2024 г.
Съдия: Симона Иванова Углярова
Дело: 20231110208331
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 309
гр. София, 17.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 15-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на осемнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:СИМОНА ИВ. УГЛЯРОВА
при участието на секретаря БРАНИМИРА В. И. ПЕНОВА
като разгледа докладваното от СИМОНА ИВ. УГЛЯРОВА Административно
наказателно дело № 20231110208331 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Е. Е. П., ЕГН **********, чрез адв.Г., срещу
Eлектронен фиш, Серия К, № ХХХХХХХХХ, издаден от СДВР, с който на
основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/ му е наложено административно наказание
"глоба" в размер на 100 (сто) лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от
ЗДвП.
В жалбата се отправя молба към съда обжалваният електронен фиш да
бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен с доводи, че същият е
издаден в нарушение на императивните разпоредби на ЗАНН, ЗДвП, ППЗДвП
и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. Конкретно се поддържа, че с направеното посочване
за наличие на повторност на нарушението е нарушено правото на защита на
жалбоподателя, тъй като в конкретния случай е посочен единствено номер на
сочен за влязъл в сила електронен фиш, без да е посочено кога този фиш е
влязъл в сила, на какво основание е влязъл в сила, за какво нарушение е бил
съставен, каква точно е времевата разлика от влизането в сила на предишния
1
фиш и съставянето на този, за който се установява повторност. На следващо
място се сочи, че мобилните системи установяват нарушение в присъствие на
контролен орган, независимо дали са прикрепени към превозно средство
(движещо се или в покой), или са разположени временно на участък от пътя,
поради което и при установени с мобилни АТСС нарушения на скоростта е
недопустимо издаване на електронен фиш, а е следвало
административнонаказателната отговорност да се реализира по общия ред със
съставяне на АУАН и издаване на НП. Отделно от това се аргументира, че в
конкретния случай към протокола, съставен по реда на чл. 10, ал. 1 от
Наредбата липсва приложен снимков материал на разположението на
патрулния полицейски автомобил, с който се е извършвало заснемането,
съответно разположението на АТСС, както и снимков материал, от който да
бъдат видни индивидуализиращите белези, установяващи извършителя, което
представлява по същество процесуално нарушение от категорията на
съществените. Поддържа се, че в случая липсват доказателства относно
годността на техническото средство видео-система, с което е заснето
нарушението, както и дали същото е преминало последваща проверка, което
се счита, че поставя под съмнение удостоверените в производството
обстоятелства относно засечената скорост. Отделно от това се навежда, че
електронният фиш не отговаря и на формалните изисквания на закона,
доколкото в същия липсва конкретен негов издател.
По изложените съображения се иска атакуваният електронен фиш да
бъде отменен изцяло.
В проведените пред настоящата съдебна инстанция открити съдебни
заседания жалбоподателят, редовно призован не се явява, представлява се от
адв.П. – с доказателства за надлежно учредена представителна власт. В
дадения ход по същество и в ангажирани по делото писмени бележки
процесуалният представител отправя искане за отмяна на атакувания
електронен фиш по съображенията, релевирани в жалбата. Претендират се
сторените в производството разноски за адвокатско възнаграждение, за което
се представя списък.
Въззиваемата страна – СДВР, редовно призована, не изпраща
процесуален представител. В ангажирани по делото писмени бележки от
процесуален представител на въззиваемата страна, с доказателства за
2
надлежно учредена представителна власт, се изразява становище за
неоснователност на жалбата, като се моли атакуваният електронен фиш да
бъде потвърден като правилен и законосъобразен. Претендират се разноски за
юрисконсултско възнаграждение и се релевира възражение за прекомерност
по отношение претенцията за разноски на насрещната страна.
Съдът, след като служебно провери обжалвания акт, доводите на
страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
На 01.06.2022 г. в 21:36 ч. в гр. София, по бул.“Акад.Иван Евстратиев
Гешов“ до ХХХХХ, с посока на движение от бул.“Константин Величков“ към
бул.“Цар Борис III“, с техническо средство – мобилна система за
видеоконтрол „CORDON М2“ с № МD1196, била засечена скорост на
движение на МПС – „ХХХХХХХХХ” с рег. № ХХХХХХХХХХХХ от 67
км./ч., при разрешена такава – 50 км./ч. в населено място, т.е. превишение на
скоростта от 17 км./ч.
Регистриран собственик на лекия автомобил бил жалбоподателят Е. Е.
П..
Въз основа на тези данни от СДВР е издаден електронен фиш серия К,
№ ХХХХХХХХХ срещу жалбоподателя П., с който последният е
санкциониран с налагане на глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.
21, ал. 1 от ЗДвП. Фишът бил връчен на нарушителя на 18.05.2023 г., видно от
справка от информационната система на МВР – АИС – АНД.
От приложения към делото снимков материал - снимка към ЕФ, Серия К
№ ХХХХХХХХХ (заснета с мобилната система за видеоконтрол „CORDON
М2“ с № MD1196), който е веществено доказателствено средство, изготвено
по реда на чл. 189, ал.15 ЗДвП, се установява, че на процесната дата –
01.06.2022 г., в 21:36:56 ч., в район в гр. София, с локация на бул.“Акад.Иван
Евстратиев Гешов“ до ХХХХХХХХ, с GPS координати N42.690048,Е
23.296782, е измерена скорост на движение от 70 км/ч, като са записани
датата, часът (включително и секундите), посоката на движение, фиксираната
скорост и е сниман регистрационният номер на автомобила, който съвпада
напълно с този, ползван от жалбоподателя.
От събрания по делото доказателствен материал се установява, че на
посочения пътен участък е действащо общото ограничение за скорост на
3
движение в населено място, а именно - 50 км/ч. Последното напълно
кореспондира и с изисканите от съда и приобщени по делото в хода на
съдебното следствие справки от Столична община, Дирекция „Управление и
анализ на трафика“, ведно със схема на организацията за движението и
монтирани пътни знаци в гр. София, по бул. “Акад. Иван Евстратиев Гешов“
до ХХХХХХХХ, с посока на движение от бул.“Константин Величков“ към
бул.“Цар Борис III“.
Към материалите на делото е приложен и протокол от 01.06.2022 г. за
използване на АТСС по смисъла на чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата, както и часови график за работата на нарядите от ПК при ОПП –
СДВР, поради което и съдът приема, че техническото средство - мобилна
система за видеоконтрол „CORDON М2“ с № MD1196 е била поставена и
експлоатирана съобразно изискванията за това.
Техническото средство - мобилна система за видеоконтрол „CORDON
М2“ с № MD1196 е вписана в регистъра на одобрените за използване типове
средства за измерване, като е одобрена и вписана в списъка на 06.07.2018 г.
със срок на валидност на одобрението до 13.06.2027 г. Периодичността на
последващите проверки на тези системи е една година, като мобилната
система за видеоконтрол „CORDON М2“ с № MD1196 е преминала
последваща периодична проверка на 15.03.2022 г. От приложения по делото
протокол № 08-СГ-ИСИС/15.03.2022 г. на Български институт по
метеорология е видно, че мобилната система за видеоконтрол „CORDON М2“
с № MD1196 отговаря на изискванията и дава допустима грешка при полеви
условия при измерване на скоростта от 3 км/ч. до 100 км/ч. и от 3 % над 100
км/ч., като измерената скорост попада в обхвата на уреда.
Така изложената фактическа обстановка се установява по безспорен
начин от събраните по делото доказателства и доказателствени средства, а
именно: свален на хартиен носител снимков материал за описаното
нарушение; протокол за използване на АТСС от 01.06.2022 г., Протокол №
08-СГ-ИСИС/15.03.2022 г. на Български институт по метеорология, преглед
на вписан тип средство за измерване, касаещо мобилна система за
видеоконтрол тип „CORDON М2“, ведно с Решение за одобрение на типа на
4
уреда за измерване, копие на Заповед № 8121-з-931/30.08.2016 г. на
министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на
електронен фиш, и копие на образец на електронен фиш, справка за
собствеността на автомобила, ежедневна форма от отчет, справка картон на
водача, справки от Столична община, Дирекция "Управление и анализ на
трафика", ведно със схема на организацията за движението и монтирани
пътни знаци в гр. София, по бул.“Акад.Иван Евстратиев Гешов“ до
ХХХХХХХХ, с посока на движение от бул.“Константин Величков“ към
бул.“Цар Борис III“, справка от АПИ, Областно пътно управление – София,
копия на сертификати за успешно завършен курс на обучение на полицейски
служители В.В. и Н.М. за работата с мобилна система за видеоконтрол тип
„CORDON М2“.
Съдът кредитира изцяло гореописаната доказателствена съвкупност, тъй
като същата е непротиворечива и в своята съвкупност напълно изяснява
възприетата и описана по-горе фактическа обстановка.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от процесуално
легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на въззивен съдебен контрол,
поради което същата е процесуално допустима.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, в това производство
районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен
фиш, т.е. дали правилно е приложен както процесуалният, така и
материалният закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя
– арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
В изпълнение на това си правомощие съдът констатира, че в хода на
административнонаказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да ограничават правото на защита на
жалбоподателя и да водят до отмяна на обжалвания електронен фиш само на
това основание, поради което и всички възражения на въззивника, наведени в
жалбата, инициирала настоящото производство, са неоснователни.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на
неговите правомощия и компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият
формално отговаря на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП,
5
установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и
съответства на утвърдения със Заповед № 8121-з-931/30.08.2016 г. от
Министъра на вътрешните работи, образец.
Съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2 от ЗДвП електронният фиш съдържа данни
за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези реквизити
се съдържат в процесния електронен фиш – мястото на извършване на
нарушението е описано подробно, посочена е разрешената скорост, както и
установената такава на движение на процесното МПС, поради което и
доводите на въззивника в противоположния аспект не могат да бъдат
споделени.
Съдът намира за неоснователно възражението в жалбата за липса на
данни за органа, който е издал електронния фиш, респективно за името и
длъжността на съставителя, което да съставлява съществено процесуално
нарушение. Задължителните реквизити на съдържанието на ЕФ са
изчерпателно изброени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП, както
беше посочено по – горе, като соченото от жалбоподателя основание не
фигурира сред тях, респективно в същия фигурира териториалната структура
на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, а именно – СДВР.
Съгласно § 1 от ДР на ЗАНН „електронен фиш“ е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи. Следователно, електронният фиш по силата на закона представлява
не изявление на определен административен орган, а електронно такова,
записано върху съответния носител от определено лице, но на база
административно-информационна система, поради което за формалната му
законосъобразност е достатъчно да е изготвено чрез въведени по съответния
ред автоматизирани технически средства или системи, за което обстоятелство
6
в случая не се формира спор.
Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, действала към момента на извършване
на нарушението, сочи, че при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
Съобразно т. 65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и
системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, с която
се уреждат условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата
за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата е направено разграничение
между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 предвижда, че за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се
издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. От анализа на посочените правни норми може да се
релевира извод, че към датата на извършване на нарушението - 01.06.2022 г.,
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват
и санкционират чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на
стационарни АТСС, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по
законово определения за което начин, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. В Наредбата
изчерпателно са посочени и изискванията относно въвеждането в
експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим на
7
работа, който не изисква обслужване от контролния орган - освен
включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от Наредбата/,
съответно и доводите на въззивника в противоположния аспект не могат да
бъдат споделени.
В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол
„CORDON М2“ с № MD1196, представляваща одобрен тип средство за
измерване, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията
се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на
оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го
насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе
ограниченията за скоростта на този участък. Ето защо съдът счита, че
процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП,
техническото средство, с което е установено и заснето нарушението да бъде
автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и
заснемането на всяко едно конкретно нарушение, респективно и
възраженията на жалбоподателя в този аспект са изцяло неоснователни.
Видно от приложената към материалите на делото снимка към ЕФ, Серия
К № ХХХХХХХХХ (заснета с мобилната система за видеоконтрол
„CORDON М2“ с № MD1196), измерената скорост на движение на
автомобила на жалбоподателя е била 70 км/ч., в който случай допустимата
грешка при измерването е +/- 3 %, поради което правилно във фиша е
отразена скорост от 67 км/ч. Именно тази скорост е била съобразявана при
преценка дали е превишена максимално разрешената такава. В този смисъл
съдът констатира, че при издаване на електронния фиш е съобразен т. нар.
„толеранс”, като инкриминираната скорост е намалена на 67 км./ч., т.е.
отчетено е превишение от 17 км./ч., което обстоятелство е в полза на
нарушителя и именно за това превишение същият е бил санкциониран.
В настоящия казус от доказателствата по делото се установява, че
контролните органи са изпълнили изискванията на чл. 4 от Наредбата-
контролът да се осъществява със АТСС, одобрени по реда на Закона за
измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и преминали първоначална или последваща проверка от
Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор,
8
удостоверено с изисканите от съда и приобщени към материалите на делото
протокол Протокол № 08-СГ-ИСИС/15.03.2022 г. на Български институт по
метеорология, преглед на вписан тип средство за измерване, касаещо мобилна
система за видеоконтрол тип „CORDON М2“, ведно с Решение за одобрение
на типа на уреда за измерване, поради което и възраженията на въззивника в
противоположния аспект са изцяло неоснователни и не намират подкрепа в
събрания по делото доказателствен материал.
От приложената по делото справка от ОПП-СДВР и снимков материал
към нея се установява, че към момента на констатиране на нарушението –
01.06.2022 г., са спазени изискванията на чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издадена от министъра на вътрешните работи, като е изготвен протокол за
използване на автоматизираното техническо средство, както и снимков
материал на разположението му, с който е документирано използването му.
От протокола за използване на АТСС, ведно със снимка, е видно, че
същото се е намирало на пътното платно, че се е извършвал контрол на
бул.“Акад.Иван Евстратиев Гешов“ до ХХХХХХХХ, с посока на движение от
бул.“Константин Величков“ към бул.“Цар Борис III“, че режимът на
измерване е бил стационарен, а посоката на задействане - приближаващи
автомобили, като точните GPS координати на мястото са посочени в
приложената по делото дигитална снимка.
Във връзка с релевираните в жалбата възражения следва да бъде
посочено, че действително, в района на заснемане на нарушението не е имало
поставен пътен знак "Е24", който да указва, че пътното платно се регулира с
поставено АТСС. Следва обаче да се посочи, че с ДВ, бр. 54 от 2017 г. е
отменена разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 ЗДвП, съгласно която службите
за контрол от МВР следва да обозначават чрез поставяне на пътни знаци,
оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата
на МВР участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на
правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или
системи (АТСС). С оглед на това, към датата на извършване на процесното
административно нарушение не е съществувало задължение за поставяне на
пътен знак "Е24" в участъка от пътя, който е бил контролиран с процесното
9
АТСС.
С оглед изложеното до тук и предвид събраните по делото
доказателства, съдът намира, че АТСС, заснело процесното нарушение на
01.06.2022 г. в 21:36 ч. е правилно експлоатирано, поради което и
производството по ангажиране на административнонаказателната
отговорност на нарушителя чрез издаването на електронен фиш, се е развило
при спазване на установените процесуални правила.
Нарушението е точно и ясно описано, като са отразени обстоятелствата,
при които е било извършено. Правилно е посочена и нарушената законова
разпоредба. Нарушителят е бил запознат с всички съществени факти от
значение за реализиране правото му на защита срещу
административнонаказателното обвинение, което право в действителност е и
осъществил.
На следващо място, според разпоредбата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП
собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно
средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи
на кого е предоставил моторното превозно средство. Законната процедура
предвижда възможности за възражения във връзка с фиша, респективно
анулирането му от издалия го орган при определени обстоятелства,
включително и посочването на друг извършител на нарушението, какъвто
обаче в случая не е посочен от страна на жалбоподателя - не е подадена
писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, не е
представено и копие на свидетелството му за управление на МПС, като това
не е сторено не само в рамките на предвидения 14-дневен срок, но и към
датата на приключване на въззивното съдебно следствие.
Видно от съдържанието на електронния фиш е, че с него се налага
санкция на въззивника П., именно в качеството му на собственик на лекия
автомобил.
В съответствие с разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП,
административнонаказващият орган е изпратил на съда цялата преписка с
информация за участъка от пътя, на който се извършва контрол на скоростта с
автоматизирано техническо средство, с описание на мястото и географските
координати, действащото ограничение на скоростта по чл. 21 от ЗДвП,
10
посоката на движение на автомобила, разположението на автоматизираното
техническо средство, неговия вид и данни за извършена метрологична
проверка. Писмени доказателства относно всички тези обстоятелства се
съдържат в кориците на делото.
Предвид всичко гореизложено съдът намира, че по безспорен начин въз
основа на събраните и кредитирани доказателства по делото се установява, че
жалбоподателят Е. Е. П. е осъществил от обективна и субективна страна
състава на нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
От субективна страна деянието е осъществено при форма на вина пряк
умисъл, тъй като жалбоподателят Е. П., като правоспособен водач, е следвало
да съобрази поведението си с изискванията на закона и да се движи с
разрешената скорост от 50 км/ч. за населено място, като по този начин е
подценил настъпването на общественоопасните последици (застрашаване на
безопасността на останалите участници в движението), при пряката си цел да
управлява своето МПС с избраната от него скорост, независимо от наличното
ограничение на скоростта за населено място.
В случая на въззивника Е. Е. П. е била определена глоба в размер на
100,00 лева, като наказващият орган се е позовал на разпоредбата на чл. 182,
ал. 4, вр. ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Тази норма, предвид посоченото превишение на
скоростта със 17 км/ч., действително препраща към разпоредбата на чл. 182,
ал. 1, т. 2 от ЗДвП и определеният размер на глобата от 100,00 лева
представлява двукратният размер на глобата от 50,00 лева по чл. 182, ал. 1, т.
2 от ЗДвП. Въпросът тук е дали е налице "повторност" и дали
жалбоподателят правилно е бил наказан във визирания размер от 100,00 лева.
Настоящата съдебна инстанция намира, че в процесния електронен фиш не са
отбелязани в необходимата пълнота предпоставките, необходими за
квалифициране на нарушението като „повторно“, в това число – не е
посочено нарушението, за което е бил издаден електронен фиш, датата на
деянието и най-вече датата на влизане в сила на предишен електронен фиш,
обосноваващ повторността на случая. Поради това, конкретното
административно обвинение в частта относно повторността се явява
неаргументирано в акта, определящ рамките на административното
обвинение срещу Е. Е. П..
Според § 6, т. 33 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗДвП,
11
"повторно" е нарушението, извършено в едногодишен срок, а в случаите по
чл. 174, ал. 2 от ЗДвП - в двегодишен срок от влизане в сила на наказателното
постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за същото по
вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било наложено
като нов водач. В конкретния казус (доколкото нарушението по чл. 21, ал. 1
от ЗДвП не е визирано в чл. 174, ал. 2 от ЗДвП) следва да бъде доказано в
производството, че процесното деяние е извършено в 1-годишен срок от
влизане в сила на наказателно постановление или електронен фиш, с който на
жалбоподателя Е. Е. П. е била наложена "глоба" отново за нарушение на чл.
21 от ЗДвП. Действително, в атакувания електронен фиш е посочено, че
нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от
влизане в сила на ЕФ К/5536875, който е приложен към
административнонаказателната преписка, и видно от който на въззивника е
било наложено административно наказание глоба за извършено нарушение на
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, но от това доказателство не става ясно визираният
електронен фиш на коя дата е влязъл в сила, респективно и не би могла да се
извърши съпоставка с датата на деянието - 01.06.2022 г. Предвид последното,
наказващият орган не е описал деянието по изискуемия начин, а и не е
доказал (предвид разпределението на доказателствена тежест), че Е. П. е
извършил процесното деяние по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП при условията на
повторност по смисъла на § 6, т. 33 от ДР на ЗДвП. Поради това не следва да
се ангажира административнонаказателната му отговорност за деяние,
извършено "повторно", съответно и не следва да се прилага чл. 182, ал. 4 от
ЗДвП при определяне на наказанието.
Направеният по-горе анализ налага извод, че за да се наложи на
въззивника наказание по чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, следва да е описано и
доказано, че процесното нарушение е извършено в 1-годинеш срок от влизане
в сила на друг Електронен фиш или Наказателно постановление, издадени
срещу Е. Е. П., отново за нарушение на чл. 21 от ЗДвП. От справката за
нарушител/водач става ясно, че Е. Е. П. е извършвал и друг път нарушения на
чл. 21 от ЗДвП, но не е ясно кога този предишен Електронен фиш е влязъл в
сила, тъй като не е ясно дали е бил обжалван или не, респ. колко време след
връчването му е влязъл в сила. Такива факти не са посочени и в процесния
електронен фиш.
Поради изложеното настоящата съдебна инстанция приема, че са
12
налице основанията за ангажиране на административната отговорност на Е. Е.
П. за нарушението по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП – с налагане на административно
наказание по основния състав на санкционната норма - чл. 182 от ЗДвП
именно по чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП), а не по чл. 182, ал. 4 от ЗДвП – поради
недоказаност и необоснованост на електронния фиш касателно елемента
"повторност".
Доколкото чл. 182, ал. 4 от ЗДвП препраща към чл. 182, ал. 1 от ЗДвП и
в електронния фиш ясно се сочи, че превишението на скоростта е със 17
км/час, този съдебен състав счита, че няма процесуална пречка спрямо
жалбоподателя да се приложи чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП като закон за по-
леко наказуемо нарушение.
Съгласно чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП водач, който превиши от 11 до 20
км/час разрешената максимална скорост в населено място, се наказва с глоба
в размер на 50 лева. С оглед конкретно установеното превишение на
скоростта (със 17 км/ч. над ограничението от 50 км/ч. – след приспаднатия
толеранс от 3 км/ч.) и начина, по който законодателят е определил да се
санкционира административнонаказателно отговорното лице за нарушението
по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, съдът приема, че на Е. Е. П., следва да се определи
"глоба" в размер на 50,00 лева за нарушението по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Точно
фиксираният в закона размер на административното наказание за това
нарушение не позволява на съда да прави преценка на отегчаващите и
смекчаващите отговорността обстоятелства. Санкцията е определена
отнапред в закона и е във фиксиран размер, с който съдът е длъжен да се
съобрази при индивидуализиране на наказанието.
В заключение, макар и да липсва искане в очертана насока, съдът
намира, че процесното нарушение не следва да се третира като маловажно по
смисъла на чл. 28 ЗАНН. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007
г. по т. д. № 1/2007 г. на ОСНК на ВКС, преценката на
административнонаказващия орган за „маловажност" на случая по чл. 28
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.
Приложното поле на визирания нормативен регламент винаги е фактическо и
се предопределя от спецификите на всеки отделен случай. Установените в
практиката критерии за неговото дефиниране са свързани с естеството на
засегнатите обществени отношения, липсата или незначителността на
13
настъпилите общественоопасни последици и обстоятелствата, при които
нарушението е намерило проявление в обективната действителност – време,
място, обстановка, механизъм и т. н. Съгласно разпоредбата на чл. 93, т. 9 НК
"маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление
/административно нарушение/ с оглед липсата или незначителността на
вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства
представлява по-ниска степен на обществена опасност /вредност/ в сравнение
с обикновените случаи на престъпление /административно нарушение/ от
съответния вид". В случая не би могло да се говори за липса или
незначителност на вредните последици, тъй като посоченото нарушение е
формално, на просто извършване и за довършването му не е необходимо
настъпването на някакъв допълнителен съставомерен резултат. Не е налице и
третата алтернатива от визираната дефинитивна норма, а именно "други
смекчаващи обстоятелства", които да редуцират степента на обществена
вредност на деянието съпоставима с нарушенията от същия вид, отчитайки
потенциалната опасност за увреждане на трети лица с превозно средство,
поради лекомислено превишаване на разрешената скорост за движение, като в
този смисъл следва да се съобрази и императивната разпоредба на чл. 189з
ЗДвП.
Съгласно чл. 63д, ал. 1 ЗАНН съдът следва да се произнесе служебно по
извършените от страните разноски. Предвид изхода на делото, съобразявайки
своевременно релевирането искане от процесуален представител на
въззиваемата страна, оказаната защита на наказващия орган, неголямата
фактическа и правна сложност на делото, съдът намира, че на основание чл.
63д, ал. 4 ЗАНН, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати в полза на
СДВР юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80,00 лв. /арг.
от чл. 37 от Закона за адвокатурата във вр. с чл. 27е от Наредбата за
изплащането на правната помощ/.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 4 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Eлектронен фиш, Серия К, № ХХХХХХХХХ, издаден от
СДВР, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. с чл. 182, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено на Е. Е. П.
14
административно наказание "глоба" в размер на 100,00 (сто) лева за
извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като ПРЕКВАЛИФИЦИРА
санкционната норма в такава по чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, И НАМАЛЯВА
размера на наложеното административно наказание "глоба" от 100,00 (сто)
лева на 50,00 (петдесет) лева.

ОСЪЖДА на основание чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 1 ЗАНН,
жалбоподателя Е. Е. П., ЕГН **********, с адрес в
ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ, да заплати на Столична дирекция на
вътрешните работи, с адрес в гр. София, ул. "Антим I" № 5, сумата от 80
(осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за
процесуално представителство на въззиваемата страна по настоящото дело.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - София град в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
15