ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1911
Варна, 03.07.2023 г.
Административният съд - Варна - IX състав, в закрито заседание на трети юли две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ИВЕЛИН БОРИСОВ |
Като разгледа докладваното от съдия ИВЕЛИН БОРИСОВ административно дело № 20237050701334 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство
e образувано по жалба на „Еко Енерджи Строй“
ЕООД, ЕИК *********, и „Бигел“ ЕООД, ЕИК *********, представлявани от Георги
Атанасов Атанасов, чрез адв. Цв. Д. – ВАК, срещу мълчалив отказ на
директора на ТД на НАП – Варна да се произнесе по жалба ВхК-3153/13.03.2023г. и
срещу продажба чрез търг с тайно наддаване от ТД на НАП Варна, офис Добрич, по
ИД № **********/2015г.
В жалбата се прави искане да бъдат спрени всички обявени
и насрочени търгове с тайно наддаване от Георги Стойчев – старши публичен
изпълнител в ТД на НАП – Варна, офис Добрич, по и.д.№ **********/2015г. по реда
на чл.251 – 254 от ДОПК, както и да бъде разпоредено на Директора на ТД на НАП
– Варна да се произнесе по жалба Вх.К-3153/13.03.2023г. Жалбоподателят сочи, че
към настоящия момент е уведомил всички компетентни органи, в това число и
Георги Стойчев, за което имал входящ номер ВхК-3153/13.03.2023г.
Предвид подаването на жалбата директно в съда, а не чрез
административния орган, с Разпореждане № 6545/15.06.2023г. е била от изискана
от Директора на ТД на НАП – Варна цялата административна преписка, ведно с
посочване била ли е разгледана жалба/сигнал ВхК-3153/13.03.2023г., кога е
постъпила съща, налице ли е постановен изричен акт и бил ли е той
съобщен/връчен на жалбоподателя.
С писмо с.д.№ 9582/22.06.2023г. от Директора на офис
Добрич при ТД на НАП – Варна била представена административната преписка по
жалба/сигнал № ВхК-353/13.03.2023г. Било посочено, че жалба/сигнал с вх.
№3153/13.03.2023 е постъпила в ТД на НАП, офис Добрич, от трето лице, като
съсобственик на пет броя самостоятелни обекта находящи се в промишлена сграда с
кадастрален идентификатор №72624.625.361.1 в гр.Добрич, пл."Свобода"
№4, закупени чрез участие в търг с тайно наддаване, проведени от публичен
изпълнител. Копие от жалба/сигнал вх.№3153/13.03.2023г., е адресирана и до
Регионална дирекция - ДНСК-Добрич, Кмет на Община Добрич и Служба по геодезия,
картография и кадастър - гр.Добрич.
След постъпване на жалба вх.№3153/13.03.2023г. по изп.
дело № **********/2015г., на основание чл. 222, ал. 8 от ДОПК е издадено
Съобщение за отлагане на търг във връзка с насрочена продажба чрез търг с тайно
наддаване, обявена със Съобщение за продажба чрез търг с тайно наддаване №
С230008-111- 0000461/09.02.2023г. за дата 22.03.2023г. в 11:00ч. Писмо изх.№3153-6/17.03.2023г. е изпратено до адв. Д., с
което е уведомен, че тръжната процедура е отложена.
По посочената жалба/сигнал в ЦУ на НАП е издадена
Заповед № ЗЦУ-582/17.03.2023г. за извършване на проверка от Инспекторат на НАП.
Получен е доклад № М-94-Г-280#1/09.05.2023г. от
ръководител Инспекторат на НАП, с който не са открити нарушения и пропуски.
Дадени са допълнителни указания, че тръжната процедура може да бъде
възобновена.
От приложената жалба/сигнал ВхК-3153/13.03.2023г. се
установява, че същата е подадена от „Еко Енерджи Строй“ ЕООД и „Бигел“ ЕООД,
представлявани от Георги Атанасов Атанасов, и е адресирана „чрез Георги Стойчев
– старши публичен изпълнител в НАП при ТД – гр.Добрич, до Директора на ТД на
НАП Добрич“. В сигнала се излага, че при последния търг бил продаден
самостоятелен обект с идентификатор 72624.625.361.1.18, като собственикът му
установил, че същият е със застроена площ около 3 пъти по – малко от обявената.
Отправено е искане да се спрат всички насрочени продажби чрез търг с тайно
наддаване, обявени от Георги Стойчев – старши публичен изпълнител в НАП при ТД
гр. Добрич, по и.д.№ **********/2015г. по реда на чл.251 – 254 от ДОПК, до
извършване на проверка по случая от ДНСК и други институции, с оглед
констатирано разминаване между обявената площ на обект от търга и
действителната такава.
Във връзка с депозираната жалба/сигнал публичният
изпълнител Георги Стойчев съставил Протокол
изх.№С230008-026-0013199/15.03.2023г., на осн. чл.226, ал.2 от ДОПК, за
отлагане на търг с тайно наддаване, обявен със Съобщение № С230008-111-
0000461/09.02.2023г. за дата 22.03.2023г. в 11:00ч., до изясняване на
застроената площ на имот с идентификатор № 72624.625.361.1.18. С Писмо изх.№
3153-6/17.03.2023г. адв. Д. – пълномощник на жалбоподателя, е уведомен, че
тръжната процедура е отложена.
Собственикът на самостоятелния
обект с идентификатор 72624.625.361.1.18, по отношение на който било
констатирано разминаването между обявената и действителната площ – Ферди Билент
Самедин заявил пред публичния изпълнител, че няма претенции относно публичната
продажба на посочения имот и няма да обжалва тръжната процедура, което било
обективирано в Протокол от 17.03.2023г.
Бил получен доклад № М-94-Г-280#1/09.05.2023г. от
ръководител Инспекторат на НАП по извършена проверка във връзка със
сигнал/жалба № 94-Г-280/13.03.2023г. до ЦУ на НАП, за който жалбоподателите
също били уведомени. Съгласно доклада не са открити нарушения и пропуски.
Дадени са допълнителни указания, че тръжната процедура може да бъде
възобновена, което било сторено с Протокол за подготовка на публична продажба №
С230008-196-000526/17.05.2023г. и Съобщение изх.№
С230008-189-0000017/17.05.2023г.
След цялостен и обективен анализ на изложените твърдение
и представените
доказателства, настоящият състав преценява жалбата като процесуално недопустима, на основание чл. 159, т.
1 вр. чл.124, ал.2 от
АПК.
От съдържанието на входирания документ, озаглавен
жалба/сигнал, заведен под номер ВхК-3153/13.03.2023г., неговите адресати,
процедирането му и отношението на дружествата - жалбоподатели към казуса, е
видно, че същият представлява сигнал по смисъла на чл. 107, ал. 4
вр. ал.1 вр. чл. 119, ал.2 АПК.
Установява се, че законният им представител е бил мотивиран от констатирано
несъответствие в площта на самостоятелен обект с идентификатор
72624.625.361.1.18, закупен от трето лице - Ферди Билент Самедин, в рамките на
публичен търг с тайно наддаване по и.д.№ **********/2015г., като самият Самедин
нямал претенции относно публичната продажба на посочения имот и намерение да
обжалва тръжната процедура Успоредно с подадения сигнал ВхК-3153/13.03.2023г.,
преписи от същия са изпратени и до Регионална дирекция - ДНСК-Добрич, Кмет на
Община Добрич и Служба по геодезия, картография и кадастър - гр.Добрич. Сигнал
с идентично съдържание е изпратен и до „Директора на НАП – Централно управление
– София град“, което кореспондира с разпоредбата на чл.119, ал.3 АПК. Във
връзка с постъпилия сигнал са предприети действия от публичния изпълнител
Георги Стойчев, съответно компетентен по описаните в сигнала твърдения,
изразяващи се в отлагане провеждането на продажба чрез търг с тайно наддаване,
обявена със Съобщение за продажба чрез търг с тайно наддаване № С230008-111-
0000461/09.02.2023г., до извършването на съответна проверка, за което
жалбоподателите са били уведомени, на осн. чл.122, ал.1 АПК. Успоредно с това е
извършена проверка от Инспектората на НАП във връзка със сигнал/жалба №
94-Г-280/13.03.2023г. до ЦУ на НАП от жалбоподателите, която не открила
нарушения и пропуски, и дала указания, че тръжната процедура може да бъде
възобновена. Жалбоподателите били уведомени за резултатите и от тази проверка.
От установената фактология по делото е очевидна липсата
на постановен мълчалив отказ от Директора на ТД на НАП – Варна като възможен
предмет на оспорване в настоящото производство /в структурата на НАП липсва ТД
на НАП – Добрич и неин директор, както е посочено от жалбоподателите/. Отказ -
изричен или мълчалив, за издаване на индивидуален административен акт е налице
тогава, когато при настъпването на посочени в хипотезата на правна норма факти,
административният орган е длъжен да се произнесе с акт с определено от нормата
съдържание. В случая, относно извършеното сезиране със жалба/сигнал
ВхК-3153/13.03.2023г., липсва такава норма с адресат на задължението Директора на ТД на НАП – Варна /Добрич/. При липсата
на нормативна възможност административният орган да бъде правно задължен да
извърши определено фактическо или правно действие – изискано от
сигналоподателите, не може да се конституира фикцията на мълчаливия отказ.
Съобразно чл. 58, ал. 1 АПК,
той е налице при неизпълнение в сроковете по чл. 57 от АПК
на нормативно скрепено задължение на административния орган да разгледа по
същество отправено до него искане, като не всяко непроизнасяне от сезирания с
искане/сигнал административен орган, попада в хипотезата на чл. 58 от АПК,
а само това, за което органа е оправомощен и задължен да се произнесе по силата
на специална норма и в конкретно визиран срок. В процесния случай липсва
формиран мълчалив отказ на Директора на ТД на НАП – Варна /Добрич/, тъй като не
е налице нормативно уредено негово задължение за извършване на действията,
визирани в жалба/сигнал ВхК-3153/13.03.2023г. Очертаният с него предмет сочи,
че жалбоподателите не са сезирали органа с искане за издаване или с оспорване
на индивидуален административен акт, а са го информирали за собствената си
преценка за нередности при определената площ на обявените за продажба
самостоятелни обекти и наличието на необходимост от извършване на проверка.
Спирането или отлагането на продажбите чрез търг до извършването на проверка на
изнесените обстоятелства, поискано в сигнала, попада изцяло в компетентността
на публичния изпълнител, който е предприел действия в тази насока – продажбите
на обекти в сградата са били отложени до извършването на проверка и излизането
на Инспектората на НАП с мотивирано становище, за което жалбоподателите са били
уведомени.
Според правната регламентация на уредените в Глава осма от АПК
административни производства и конкретно на производството за подаване на
сигнали като контролно средство, актът, с който административният орган се
произнася по сигнал не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК.
С оглед изричната разпоредба на чл. 124, ал. 2 от АПК,
не подлежи на обжалване нито изричното произнасяне, нито непроизнасянето по
сигнала. И това законодателно решение е следствие на характера на сигнала и на
конституционното правило на чл. 120, ал. 2,
и на това на чл. 2, ал. 2, т. 3 АПК.
Съгласно изричната разпоредба на чл. 107, ал. 4 АПК
сигналът се подава за злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на
държавно или общинско имущество или за други незаконосъобразни или
нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни
лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени
интереси, права или законни интереси на други лица. Следователно сигналът е
инструмент за защита на публичен, обществен интерес. Той е предоставена на
гражданите и на юридическите лица правна възможност и способ да сигнализират за
неправомерни практики в работата на администрацията и да изискват адекватни
управленски решения за отстраняването им.
Възможно е в случая жалбоподателите да са избрали способ
за защита, който не е съответен на характера на правоотношенията, при чието
изпълнение е породена необходимостта от защита. Дори да се допусне, че е налице
такава необходимост от защита, същата не би могла да се реализира в настоящото
производство, инициирано по входирания жалба/сигнал ВхК-3153/13.03.2023г.
Освен, че не е налице хипотеза на постановен мълчалив отказ от страна на
Директора на ТД на НАП – Варна /Добрич/ по изложените съображения, евентуално
несъгласие с действия и актове на публичния изпълнител следва да бъде
реализирано по реда на чл.266 и сл. ДОПК, но при наличие на конкретно оспорвани
такива актове или действия, при задължително оспорване по административен ред и
при недопустимост на мълчалив акт на решаващия орган по чл. 266, ал. 1,
изр. 1 от ДОПК, поради
съдебна обжалваемост само на изричните му
контролни актове.
В конкретния случай липсва действие на публичния изпълнител, което да е
оспорено с входирания жалба/сигнал ВхК-3153/13.03.2023г., представляващ първи
сезиращ акт, като нито начина на адресирането му, нито неговото съдържание и
обективирана воля, съответстват на разписаната процедура, а недвусмислено я
определят като сигнал по чл.107, ал.4 вр. ал.1 АПК, решението по който не
подлежи на обжалване, на осн. чл.124, ал.2 АПК. Налице е и надлежно произнасяне
по сигнала от компетентните административни органи, поради което същият не
следва да бъде препращан по компетентност.
Водим от горното, и на основание чл.159, т.4 от АПК,
Административен съд – Варна, IX
състав
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба № 9086/14.06.2023г. от „Еко Енерджи
Строй“ ЕООД, ЕИК *********, и „Бигел“ ЕООД, ЕИК *********, представлявани от
Георги Атанасов Атанасов, чрез адв. Цв. Д. – ВАК, срещу мълчалив отказ на
директора на ТД на НАП – Варна да се произнесе по жалба ВхК-3153/13.03.2023г. и
срещу продажба чрез търг с тайно наддаване от ТД на НАП Варна, офис Добрич, по
ИД № **********/2015г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №
1334/2023 г. на АдмС – Варна.
Определението подлежи
на обжалване пред Върховния административен съд на РБ с частна жалба, в 7-дневен
срок от получаване на съобщението за постановеното определение.
Съдия: |
||