Решение по дело №800/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 657
Дата: 15 юни 2020 г. (в сила от 15 юни 2020 г.)
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20207040700800
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер     657                                15.06.2020г.                                          град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, дванадесети  състав, на десети юни две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

Председател: Диана Ганева

 

при секретаря Й. Б. като разгледа докладваното от съдия Ганева административно дело номер 800 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) във връзка с чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на  К.Л.К. ***, с ЕГН **********, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №20-0769-000656/06.04.2020г. на началник група към ОД на МВР Бургас, сектор „Пътна полиция“, с която на основание  чл. 171, т. 4 от ЗДвП е разпоредено изземване на свидетелството му за управление на моторно превозно средство (СУМПС), като водач на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).В жалбата се твърди, че атакуваната ЗППАМ е незаконосъобразна, тъй като липсват конкретни данни за извършените от К. нарушения. Твърди се, че административният орган не е установил съществуването на фактически основания, които да водят до издаването на обжалваната заповед, поради което заповедта е издадена в несъответствие с материалноправните изисквания и с целта  на закона.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, де явява лично и адв. А., който подържа жалбата по доводите, изложени в нея и пледира за отмяна на процесната заповед.

Ответникът – началник група към ОДМВР-Бургас, сектор Пътна полиция-Бургас, редовно уведомен, не се явява и не се представлява в процеса. В съпроводителното писмо, с което е изпратена преписката (л. 16) се изразява становище за нейната неоснователност. Заявява се, че за фактическите основание, посочени в процесната заповед съществуват и се съхраняват на магнитен носител (личен картон) на основание чл. 30, ал. 1 от Наредба №I-157/01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредба №I-157/2002г). По личния картон на водача се извършва справка, чрез което се проверяват обстоятелствата, обуславящи материалната законосъобразност на  процесната заповед. Пледира при отмяна за заповедта. Изложено е и становище, че в случай, че съдът отмени заповедта , то да постанови да бъдат ли възстановени контролни точки, колко броя и по кое наказателно постановление, с което са били отнети.

След като прецени твърденията на страните, събрания по делото доказателствен материал и съобрази закона, Административен съд - Бургас в настоящия си състав намира за установено от фактическа страна следното:

Атакуваната заповед е връчена на жалбоподателя на 23.04.2020 г., видно от отбелязването в нея (л. 6). Жалбата е подадена на 24.04.2020 г. Разпоредбата на чл. 172, ал. 5 от ЗДвП предвижда, че обжалването на заповедите по ал. 1, включително ПАМ по  чл. 171, т. 4 от ЗДвП, се извършва по реда на АПК, т. е. приложим е срокът по чл. 149, ал. 1 от АПК, който е 14-дневен от деня на съобщаването. Предвид изложеното настоящият състав намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна – адресат на акта, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт, в законоустановения срок за обжалване, пред компетентния съд и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Спрямо К. е наложена ПАМ – изземване на СУМПС, тъй като на същия са отнети всички контролни точки и той не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП. За да установи факта на отнемане на контролните точки, административният орган се е позовал на пет наказателни постановления, издадени за нарушения на норми от ЗДвП, извършени от К., както следва:

-с НП №107561/03.01.2011г., влязло в сила на 20.05.2011г., са отнети шест контролни точки;

-с НП №382/24.02.2012г., влязло в сила на 01.05.2012г., са отнети десет контролни точки;

-с НП №71710/13.07.2011г., влязло в сила на 01.05.2012г., са му отнети осем контролни точки;

-с НП 100720/20.10.2011г., влязло в сила на 01.05.2012г., са му отнети шест контролни точки;

-с НП № 159/15.06.2012г., влязло в сила на 24.04.2013г. , са му отнети седемнадесет контролни точки.

Административният орган е представил и Справка-картон на водача (л. 38-40), в която се съдържа информация относно предприети действия, свързани с контролни точки; относно съставени Актове за установяване на нарушения по ЗДвП, фишове, Заповеди за прилагане на ПАМ и издадени наказателни постановления. Административният орган е достигнал до извода, че са отнети всички контролни точки на К. и той не е върнал доброволно СУМПС в съответната структура на МВР, поради което е издал Заповед за налагане на принудителна административна мярка №20-0769-000656/06.04.2020г.

Недоволен от така постановената заповед, К. обжалва същата в настоящото производство с доводи, че същата е издадена в нарушение на приложимия материален закон и с целта на закона. Според жалбоподателя, издателят на заповедта неточно е изчислил размера на разполагаемите контролни точки поради неправилно приложение на закона и е достигнал до неправилния извод, че същите са напълно изчерпани.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя –адв.А. твърди, че наказателно постановление № 159/15.06.2012г. не е подписано от К. и не му е връчвано.

Въз основа на така установената фактическа обстановка и в рамките на съдебната проверка на основание чл. 168, вр. чл. 146 от АПК, Административен съд - Бургас в настоящия си състав намира от правна страна следното:

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

Оспорената заповед е издадена от административен орган с териториална и материална компетентност, тъй като съгласно чл. 172 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон. В случая това е началник-група към ОДМВР-Бургас, сектор Пътна полиция-Бургас, на когото са делегирани правомощия да издава заповеди за прилагане на принудителни административни мерки с т. 1. 4 от заповед рег. № 251з-209/18.01.2017 г. на директора на ОДМВР-Бургас (л. 41), вр. със заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи (л. 42).

В хода на административното производство не е допуснато съществено процесуално нарушение, въпреки че административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 26 от АПК да уведоми жалбоподателя за започналото производство. По силата на чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, водач на който са отнети всички контролни точки е длъжен сам да върне свидетелството за управление и неизпълнението на това задължение води до налагане на принудителната административна мярка предвидена в  чл. 171, т. 4 от ЗДвП. В този случай административният орган действа в условията на обвързана компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на наказания за извършени нарушения.

Обжалваната заповед е мотивирана, тъй като съдържа фактически и правни основания за нейното издаване, включително в обстоятелствената й част се съдържа описание на издадените наказателни постановления и отнетите контролни точки.

Заповедта е постановена в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.

Съгласно  чл. 171, т. 4 от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл. 157, ал. 4 от същия закон. Цитираната правна норма предвижда, че водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на МВР.

Наказателните постановления, с които се налагат законоустановените наказания, подлежат на съдебен контрол по реда на ЗАНН пред съответния районен съд. Съответно по този ред на контрол подлежи и точното отбелязване на контролните точки, които следва да бъдат отнети.

В случая обжалваната заповед е мотивирана с отнемането на контролни точки по пет броя конкретно посочени наказателни постановления, издадени в периода от 2011 г. до 2013 г., като са посочени и съответните отнети контролни точки на водача. Жалбоподателят оспорва връчването на едно от тези наказателни постановления, поради което ответникът беше задължен да представи всички наказателните постановления, ведно с доказателства за тяхното връчване и влизането им в сила.

Настоящият съдебен състав приема за неоснователни оплакванията на жалбоподателя във връзка с неправилното приложение на материалния закон.

Ответникът изцяло е изпълнил задължението си по чл. 170, ал. 1 от АПК, съгласно който административният орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, представяйки пълната адм.преписка.

Според чл. 59, ал. 2 от ЗАНН нарушителят може да обжалва постановлението в седемдневен срок от връчването му, но К. не е предприел подобни действия. Вследствие влизане в сила на посочените наказателни постановления той е загубил своята правоспособност да управлява МПС.

            В проведеното съдебно заседание адв.А. е  направил възражение, че НП № 159/15.06.2012г., влязло в сила на 24.04.2013г., с което на К. са  отнети седемнадесет контролни точки, не му е надлежно връчено. Съдът не споделя това възражение, като съображенията за това са следните:

Видно от двете известия на л.36 от делото на 13.07.2012г. К. е търсен на адрес, но не е установен, като е поставен печат 13.07.2012г. От другото известие за доставяне на същия лист е видно, че К. е търсен именно на посочения от него адрес. В известието е посочен номера на НП и същото е връчено, съгласно отбелязването на „баща“ на 14.04.2013г

Следва да се посочи, че наказателното постановление, в частта, в която се удостоверява връчването на адресата и датата на влизането му в сила, е официален свидетелстващ документ, който материализира изявление на държавен орган в това му качество. Приложеното по делото наказателно постановление №159/15.06.2012г. при положение, че представлява официален свидетелстващ документ и не е  оспорен по съответния ред, се ползват с обвързваща съда материална доказателствена сила за установените с него факти. Предвид това неоснователно е възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че НП 159/15.06.2012г. не е връчено. Неоснователно е и възражението, че не става ясно дали въпросното наказателно постановление е връчено, тъй като копието на л. 36 е нечетливо. Действително, представеното копие е с лошо качество, но в частта на връчването му ясно се вижда, че същото е било връчено на 14 04.2013 г. и като получател е посочено „баща“. Настоящият съдебен състав приема, че след като наказателното постановление не е било обжалвано и е влязло в сила, то и контролните точки подлежат на отнемане. В тази връзка съдът намира за нужно да отбележи, че доколкото наказателното постановление подлежи на обжалване пред районния съд и споровете се разглеждат по друг процесуален ред, само в административнонаказателното производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН нарушителят може да релевира доводи относно правилното и законосъобразно определяне на наложеното административно наказание и свързаното с това отнемане на контролни точки. Недопустимо е извършването на такава самостоятелна преценка от друг правораздавателен орган, в различно по характер съдебно производство, каквото е това за проверка законосъобразността на административен акт за прилагане на ПАМ. В този аспект тезата за липса на материалноправните предпоставки по смисъла на  чл. 171, т. 4 от ЗДвП за прилагане на ПАМ е неоснователна.

С оглед изложеното, процесната заповед е законосъобразна, като издадена в съответствие с материалноправните разпоредби на закона и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, оспорването следва да бъде отхвърлено.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Бургас, дванадесети  състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Л.К. ***, с ЕГН ********** против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №20-0769-000656/06.04.2020г. на началник група към ОД на МВР Бургас, сектор „Пътна полиция“, с която на основание  чл. 171, т. 4 от ЗДвП е разпоредено изземване на свидетелството му за управление на моторно превозно средство (СУМПС), като водач на който са отнети всички контролни точки и не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Решението не подлежи на касационно оспорване на основание чл. 172, ал. 5, изречение последно от ЗДвП.

 

СЪДИЯ: