Решение по дело №228/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20227190700228
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 20                                                   16.02.2023 г.                                     Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на първи февруари две хиляди двадесет и трета година,  в  състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 228 по описа за  2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 405 от Кодекса на труда /КТ/.

Образувано е по жалба на Л. П. Т. от гр. И., ул. „*******” № **, срещу задължително предписание по т. 1 от Протокол за извършена проверка № ПР 2225824 от 22.08.2022 год. на Дирекция” Инспекция по труда” – Разград. В жалбата се твърди, че оспорения акт е незаконосъобразен, необоснован и несъобразен с целта на закона. Оспорват се констатациите в Протокола за проверка, съставен във връзка със смъртта на лицето Г. Г.,  че оспорващият  е имал качеството на работодател,  че липсва ограждение между къщата на оспорващия и обора, в който са се отглеждали животни, както и че е нарушил разпоредби на Закона за здравословни и безопасни условия на труд /ЗЗБУТ/  -  конкретно чл. 14   и чл. 16, ал. 5 от закона. Жалбоподателят твърди, че не е установена каквато и да е причинно следствена връзка между евентуално неизпълнение на конкретно задължение за осигуряване на безопасни условия на труд и настъпилия инцидент. От съда се иска да отмени оспореното предписание. Не се претендират разноски.

Ответната по жалбата страна – Дирекция „Инспекция по труда” - Разград, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А.. С. оспорва жалбата като неоснователна и  моли съда да я остави без уважение. Излага доводи, че оспорващият, като лице работещо за своя сметка сам,  е субект на задълженията, вменени със ЗЗБУТ в т.ч. и на това по чл. 16, ал. 5 от закона. Претендира за направените по делото разноски.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият Л. Т. е регистриран като земеделски производител  през м. март 2021 год., и е пререгистриран като такъв  и през  2022 год. Съгласно Удостоверение за регистрация на животновъден обект  № 00615 от 10.02.2022 год. същият е регистрирал животновъден обект – Ферма, предназначен за отглеждане на животни – до 45 бр. телета, с ветеринарен регистрационен № 7400-0004, намираща се в гр. И., ул. „*******” № **, УПИ ХV, в кв. 9 по плана на гр. И., имот № 2309, като технологията на отглеждане на животните е оборно.

С доклад № ДОК22010152 от 08.08.2022 год. – инж. С. В. – старши инспектор при Д „ИТ” – Разград, уведомява инспекцията, че на 07.08.2022 год. около 22 часа в животновъден обект, находящ се в гр. И., ул. „******” № **, собственост на земеделския производител Л. П. Т. с ЕИК *********, КИД 01.50 /комбинирано растениевъдно-животновъдно стопанство/ е настъпила злополука, при която е  пострадал Г. В. Г. с ЕГН **********, който по късно около 03 часа e починал в болницата в гр. Исперих. До момента на изготвяне на доклада не са били установени данни, доказващи съществуването на трудово правоотношение. По обяснение на оспорващия Т., той е приютил Г. в  находящата се на адреса къща, тъй като бил бездомник.

По този повод  в  стопанството на оспорващия, разположено в гр. И., ул. „******” № **, на 08.08.2022 год. била извършена проверка от Дирекция „ИТ” – Разград  по спазване на трудовото законодателство и организацията по осъществяване на здравословни и безопасни условия на труд, която продължила и по документи до 22.08.2022 год.  Констатациите от проверката били отразени в Протокол за извършена проверка № ПР2225824 от 22.08.2022 год. В протокола е  посочено, че към датата на произшествието не са констатирани данни, доказващи съществуването на трудово правоотношение между  земеделския стопанин Л. Т. и починалия Г. или други лица. Наред с това в т. 1 от протокола е посочена констатацията, че в обор за отглеждане на телета, находящ се в гр. И., ул. „*******” № **, в нарушение на чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ,  оспорващият като лице работещо за своя сметка е длъжен, и не е направил оценка на риска и не е предприел необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска”.

Във връзка с тази констатация и на основание чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ на оспорващия е наложена ПАМ като е направено Предписание по т. 1 от  Протокол  № ПР2225824 от 22.08.2022 год. в срок до 22.09.2022 год.  на основание чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ оспорващият, в качеството си на земеделски производител като лице работещо за своя сметка, да направи оценка на риска и да предприеме необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска за ферма, находяща се в гр. И. ул. „******” № **, УПИ ХV, в кв. 9 по плана на гр. Исперих, имот № 2309. Протоколът е връчен на оспорващия на 22.08.2022 год.

С жалба вх. № 22098237 от 05.09.2022 год. Т. е оспорил даденото по т. 1 от Протокола предписание по административен ред пред  Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда. С Решение изх. № 22079258 от 13.09.2022 год.  директорът на ИА „ГИТ” отхвърлила жалбата на Т. Решението е връчено на Т. на 19.09.2022 год. С жалба от 03.10.2022 год. Т. е оспорил даденото Предписание по т. 1 от Протокол № ПР2225824 от 22.08.2022 год. на Д „ИТ” – Разград пред АС – Разград.

В хода на съдебното производство по делото беше разпитан като св. Т. Т. В показанията си същият заявява, че дворът, в  който се намират стопанските постройки, в които оспорващият отглежда животни, е разделен на две части. В едната се намира жилище, а в другата – две стопански постройки. Жилищната част от двора и стопанската част са разделени от ограда – двойна мрежа със бетонови стълбчета с височина около два метра, в която има порта за достъп затваряща се с две резета. При така установеното от фактическа страна и при проверка на основание чл. 168  от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване и в предвидения в закона срок, е процесуално допустима.

Оспореният акт е издаден от компетентен по материя и място орган, съгласно разпоредбата на 404, ал. 1, т. 1, предложение последно във вр. с чл. 399, ал. 1 от КТ и чл.54, ал. 2 от ЗЗБУТ във вр. с чл. 21, ал. 1 от Устройствения правилник  ИА „Главна инспекция по труда /ДВ 6/2014 г.,  отм./.

Същият е издаден в писмена форма, съдържа фактически и правни основания. Доколко фактическите основания са доказани и правилно ли са подведени под съответните правни норми е въпрос на материална законосъобразност на оспорения акт.

В производството по издаване на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

По отношение на съответствието на оспорения административен акт с материалния закон съдът намира следното:

Съгласно чл. 1, ал. 2 от ЗЗБУТ с него се уреждат правата и задълженията на държавата, работодателите, работещите, представителите на работещите по безопасност и здраве при работа, на лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие, и на други организации и юридически лица за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Според чл. 2, ал. 1 от същия закон  той се прилага във всички предприятия и места, където се осъществява трудова дейност или се провежда обучение, независимо от формата на организация, вида на собственост и основанието, на което се извършва работата или обучението.

В разпоредбата на § 1, т. 2 от ДР на ЗЗБУТ е посочено, че по смисъла на закона „работодател” е понятието, определено в § 1, т. 1 от ДР на Кодекса на труда, както и всеки, който възлага работа и носи цялата отговорност за предприятието, кооперацията или организацията.

Според §1, т. 1 от ДР на КТ "Работодател" е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение, включително за извършване на надомна работа и работа от разстояние и за изпращане за изпълнение на работа в предприятие ползвател;

В § 1, т. 2в от ДР на ЗЗБУТ е посочено, че „предприятие” е понятието определено в разпоредбата на § 1, т. 2 от ДР на КТ, съгласно която "Предприятие" е всяко място - предприятие, учреждение, организация, кооперация, заведение, обект и други подобни, където се полага наемен труд;

Съгласно разпоредбата на § 1, т. 2а от ДР на ЗЗБУТ "Работещ" е всяко лице, което е наето от работодател, както и лице, което работи за себе си, включително обучаващите се или стажантите - за времето на обучение, стаж и практика.

С разпоредбата на чл. 14 , ал. 1 от ЗЗБУТ на юридическите и физическите лица, които самостоятелно наемат работещи, юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна работа, както и лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други е вменено задължението да осигурят здравословни и безопасни условия на труд във всички случаи, свързани с работата, както на работещите, така и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до работните помещения, площадки или места.

С  чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ е вменено  на лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други, задължението да правят оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и да предприемат необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска.

В настоящия случай оспорващият Л. Т. е регистриран земеделски производител, който работи сам за себе си  в животновъден обект - Ферма, предназначена за отглеждане на животни – до 45 бр. телета, с ветеринарен регистрационен № 7400-0004, намираща се в гр. И., ул. „******” № **. Несъмнено оспорващият Т. осъществява трудова дейност в  тази ферма, като за своя сметка работи сам за себе си.  По делото няма доказателства в обекта да се полага наемен труд или да се осъществява трудова дейност от друго лице по трудово или друго гражданско правоотношение.

Съпоставяйки тези факти с цитираните по-горе правни норми съдът намира, че оспорващият Т. няма качеството на „работодател” по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на КТ, тъй като не наема самостоятелно работници. Той няма това качество и по смисъла на по-широката разпоредба на §1, т. 2 от ДР на ЗЗБУТ, според която, за да е работодател  едно лице  извън хипотезата на §1,т. 1 от КТ, то следва да са налице кумулативно двете посочени предпоставки:  1. да възлага работа  и 2. да носи цялата отговорност за предприятието. В настоящия случай оспорващият Т.   не възлага работа на другиго, тъй като не е установено  друго лице да полага труд в обекта.

От данните по делото и приложеното към преписката удостоверение за регистрация на процесната ферма като животновъден обект – регистрирана е на основание чл. 137, ал. 6 от ЗВМД,  съдът намира, че същата не представлява животновъден обект– лично стопанство по смисъла на § 1, т. 55а от ДР на ЗВМД във вр. с § 1, т. 47 от ДР на Закона за животновъдството, тъй като в него не се отглеждат животни с цел добив на суровини и храна за лична консумация. Въпреки това обаче,  тя не може да се квалифицира като предприятие по смисъла на  § 1, т. 2в от ДР на ЗЗБУТ , тъй като в нея не се полага наемен труд, каквото е изискването  на § 1, т. 2 от ДР на КТ, към която тя препраща.

Независимо от горните правни изводи оспорващият Т. е задължен субект по ЗЗБУТ по следните съображения: 1. Той е лице, което за своя сметка работи сам, по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗЗБУТ, т.е. лице, което работи за себе си и неговите права и задължения като такъв се уреждат от ЗЗБУТ. 2.  Той работи на място,  където се осъществява трудова дейност и в което този специален закон действа, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗБУТ. 3. Като работещ за себе си, той е и „работещ” по смисъла на § 1, т. 2а от ДР на ЗЗБУТ.

С оглед на тези правни изводи съдът счита, че оспорващият  Т. е длъжен, съгласно чл. 14, ал. 1 от ЗЗБУТ, като лице, което работи за своя сметка само , да осигури здравословни и безопасни условия на труд във всички случаи, свързани с работата, както на работещите – в случая на себе си като „работещ”, така и на всички останали лица, които по друг повод се намират или могат да се намират  във или в близост до работните помещения, площадки или места.

Едно от тези задължения, изрично вменено на Т. с разпоредбата на чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ, като лице,  което за своя сметка работи сам,  е именно да направи оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и да предприеме необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска. Изготвянето на Оценка на риска е необходимо с оглед предприемане на необходимите мерки за предотвратяване или намаляване на риска. Редът, начинът и периодичността на извършване на оценка на риска е регламентиран в наредба № 5 от 11.05.199 год., издадена от министъра на труда и социалната политика и министъра на здравеопазването / ДВ бр. 47/1999 год./ Съгласно разпоредбата на чл.2, ал. 2 от нея предвижда, че  лицата, които за своя сметка работят сами или в сдружение с други, оценяват риска по тази наредба.

По делото е безспорно установено, че оспорващият Л. Т. като лице, което работи за своя сметка,  не е направил  Оценка на риска в обор -  Ферма за отглеждане на телета, намиращ  се  в гр. И., ул. „******” № ** . По този начин  не е изпълнил задължението си по чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ и е нарушил законовата разпоредба. 

След като посочените предпоставки за прилагането на процесната ПАМ, предвидени в закона и описани от фактическа страна в оспорения административен акт,  са безспорно установени, и са били налице към момента на издаване му, то актът е материално законосъобразен.

Представената от оспорващия в хода на съдебното производство  Резолюция от 21.09.2022 год. на директора  Д „ИТ”- Разград за прекратяване на административно-наказателното производство, образувано с АУАН № 17-220050 от 22.08.2022 год. не променя правните изводи на съда. Това производство е образувано за нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване /ДВ бр. 88/1999 год./, което е различно от нарушението на чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ. Наред с това правните изводи относно описаното в АУАН деяние и неговата  квалификация, дадени  от  административния орган в резолюцията  не обвързват съда.

Обжалваният акт е издаден и в съответствие с целта на закона, която е да се осигурят здравословни и безопасни условия на труд на работещите в обекта, в т.ч. и на оспорващия,  както и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до работните помещения, площадки или места. Съгласно разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН ПАМ се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици. В случая оспорената ПАМ е приложена именно за преустановяване на нарушението на чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ и предотвратяване на вредните последици от него.

По изложените по-горе съображения твърденията на оспорващия, че оспореният административен акт  е  постановен в нарушение на материалния закон, тъй като той няма качеството на „работодател” и не е  субект на задълженията по чл. 14 и чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ е неоснователно.  Както беше посочено, на оспорващият е наложена ПАМ като лице, което за своя сметка работи сам, а не в качеството му на „работодател”, което изрично е посочено в предписанието по т. 1 от протокола за проверка.

Представената от оспорващия в хода на съдебното производство  Резолюция от 21.09.2022 год. на директора  Д „ИТ”- Разград за прекратяване на административно-наказателното производство, образувано с АУАН № 17-220050 от 22.08.2022 год. не променя правните изводи на съда относно законосъобразността на оспорения административен акт. Това производство е образувано за нарушение на чл. 11, ал. 1 от Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване /ДВ бр. 88/1999 год./, което е различно от нарушението на чл. 16, ал. 5 от ЗЗБУТ. Наред с това правните изводи относно описаното в АУАН деяние и неговата правна квалификация, дадени  от  административния орган в резолюцията  не обвързват съда.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният административен акт е валиден административен акт и не са налице основанията, посочени в чл. 146 от АПК, изискващи неговата отмяна, поради което оспорването, като неоснователно, следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като своевременно направено е основателно и следва да бъде уважено. На ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. на основание  чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.06 г. /.

Мотивиран така и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Л. П. Т. от гр. И., ул. „******” № **, срещу задължително предписание по т. 1 от Протокол за извършена проверка № ПР 2225824 от 22.08.2022 год. на Дирекция” Инспекция по труда” – Разград.

ОСЪЖДА Л. П. Т. с ЕГН ********** от гр. И., ул. „******” № ** да заплати на Дирекция „Инспекция по труда” – Разград  100 лв. /сто лева/ юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд чрез Разградския административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия:/п/