АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 166 |
||||||||||
Гр. Видин,
22.11.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд Видин, |
Шести административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и трети октомври |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
К.Б. |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
171 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производство е по реда на чл. 145 от АПК и е
образувано по жалбата на М.К.П. *** против мълчалив отказ на Кмета на Община Ново
село по заявление с вх. № АО-17-676/13.06.2023г. В жалбата се твърди, че обжалваният мълчалив отказ е
неправилен и незаконосъобразен. Моли се да бъде отменен, алтернативно да бъде
отменен изричен отказ, обективиран в писмо № РД 02-2013/13.07.2023г. Ответникът по жалбата – Кмета на Община Ново село, чрез
процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна и като такава
моли да бъде отхвърлена.Излага доводи, че е не е налице мълчалив отказ.
Претендира разноски. Административен съд Видин, като прецени събраните по
делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните,
приема за установено следното от фактическа страна: Началото на административното производство е
положено с подаването на заявление с вх. № АО-17-676/13.06.2023г по описа на Община Ново
село за закупуване на сграда с идентификатор № 52180.900.691.1 по
кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Ново село, общ. Ново село,
обл. Видин, одобрени със Заповед № РД-18-50 от 17.09.2015г на Изпълнителния
директор на АГКК с административен адрес на сградата: с. Ново село, п.к.
3784, ул. „Пристанищна“№ 21, разположена в общински поземлен имот с
идентификатор № 52180.900.691 и административен адрес с. Ново село, п.к.
3784, ул. „Пристанищна“№21, частна общинска собственост. Към заявлението е приложена скица на имота №15-471061- 03.05.2023г от
СГКК Видин, скица на сградата № 15-471069-03.05.2023г, документа за собственост
на построената сграда, документи, доказващи законността на сградата -
протокол на Държавна Приемателна комисия, образец №16 от 22.02.1991г, Акт №15
за общинска собственост на недвижим имот от 15.09.1991г и Заповед за
деактуване на държавна собственост на областен управител на Област Видин №
РД26/5 от 22.01.2004г, както и обяснителна записка, идеен проект и писма за
намерения и извадки от ТР. Заявлението ми за
закупуване на имота - частна общинска собственост е отправено до компетентния
да се произнесе орган съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 3 ЗОС във връзка с
чл. 40, ал. 1 от Наредбата № 3 за реда за придобиване, управление, и
разпореждане с общинско имущество приета от ОбС Ново село - кмета на Община
Ново село. След подаване на заявлението
кмета на Община Ново село е изготвил предложение изх. №
РД02-1803/14.06.2023г по описа на Община Ново село до Общински съвет Ново
село, с предложение Общински съвет Ново село да го упълномощи да организира
процедура за изготвяне на пазарна оценка от лицензиран оценител и внасяне на
мотивирано предложение до ОбС Ново село за утвърждаване на пазарната оценка
за продажбата, без провеждане на търг или конкурс на терен, частна общинска
собственост и да го продаде на заявителя,
като собственик на сградата в имота. С писмо изх.№ РД 02-2013/13.07.2023г, заявителя е уведомен от кмета на Община Ново село, че с
решение на Общинския съвет не се
разрешава продажбата. Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна
страна съдът прави следните изводи: Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице и
в законоустановения срок по чл. 149, ал. 2 от АПК, поради което същата
е допустима. По отношение на твърдението за
наличие на мълчалив отказ, съда счита, че такъв няма. Мълчалив отказ ще е налице при неизпълнена
процедура и изтекъл срок за произнасяне на компетентния за това орган. Видно
от материалите по делото, а и това не е спорно между страните, че кмета на
Общината е предприел действия по придвижване и извършване на продажбата на
процесния имот, като по този начин не е бездействал, с което бездействие
практически да засяга интереса на заявителя. Разгледана по
същество жалбата е основателна по отношение на направеното искане в жалбата
за отмяна на изричен отказ, обективиран в писмо изх.№ РД 02-2013/13.07.2023г., което засяга
интересите на жалбоподателя и с който е налице отказ да бъде издадена заповед
за продажба. В случая безспорно по делото се установява, че е
налице произнасяне по заявлението. Това произнасяне е незаконосъобразно
поради следното : Съобразно чл. 35, ал. 1 от ЗОС продажба на имоти и вещи - частна общинска
собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината
чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, като съобразно ал. 3
продажбата на земя - частна общинска собственост, на собственика на законно
построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг или
конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2. ЗОС. В случая това е
Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество на територията на Община Ново село. В раздел втори от Наредбата за
реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на
територията на Община Ново село - Продажбата на имот - частна общинска
собственост на физически или юридически лица, собственици на законно
построена в него сграда е уредена в чл. 40 ал. 1, където е предвидено, че се
извършва от кмета на общината, без търг или конкурс, а в ал. 5 е определен
реда за подаване на заявлението и необходимите документи, които следва да се
представят с него. Според този текст заявлението се подава до кмета и към
него се прилагат изброените документи за собственост, установяващи
собствеността на заявителя върху законно изградена сграда. Ал. 6 предвижда,
че главният архитект на общината осигурява служебна скица по подробния
устройствен план и становище за реализираното и предвиденото застрояване. Чл. 35, ал. 3 от ЗОС предвижда
изключение от общия принцип, че продажба на имоти и вещи - частна общинска
собственост, се извършва след решение на общинския съвет. Съгласно Наредбата
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на
територията на Община Ново село, кмета на Общината след подаване на молбата с
необходимите документи възлага изготвянето на оценка на оценител на недвижими
имоти, след което издава заповед и сключва договор със заинтересованото лице.
Видно от разписания ред в наредбата на Общински съвет Ново село в същата
липсва изискване за приемане на решение на ОбСъвет за извършване на
продажбата, поради което компетентният орган за извършване на продажбата е
кметът на общината. При тази правна регламентация
заповедта на кмета представлява индивидуален административен акт, който
подлежи на оспорване, респективно отказът да бъде издадена такава заповед. В случая са налице
процесуалните и материалноправните предпоставки по чл. 35, ал. 3 от ЗОС във
връзка с чл. 40 от Наредбата за общинската собственост, приета от ОС Ново
село, за произнасяне по подаденото заявление и кмета се е произнесъл с писмо изх.№ РД 02-2013/13.07.2023г., което
обективира отказ за продажба на имот частна общинска собственост, който е незаконосъобразен,
тъй като заявителя е собственик на законно построена сграда, подробно описана
по-горе, върху общинска земя - частна общинска собственост, урбанизирана територия
и според посочените по-горе разпоредби кмета е длъжен да извърши продажбата
без търг или конкурс. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК административната
преписка ще следва да бъде върната на административния орган,
за произнасяне по заявление с вх. № АО-17-676/13.06.2023г. при
спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в
мотивите на настоящото решение. Воден от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2
от АПК, Административен съд Видин, Р Е Ш И: ОТМЕНЯ изричен отказ, обективиран в писмо № РД 02-2013/13.07.2023г на Кмета на Община Нова село. ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Ново село, за ново произнасяне при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, в 14 – дневен срок от получаване на административната преписка. Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено. Съдия: |
||||||||||
Решение по дело №171/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 166 |
Дата: | 22 ноември 2023 г. |
Съдия: | Борис Огнянов Борисов |
Дело: | 20237070700171 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 27 юли 2023 г. |