Р
Е Ш Е
Н И Е
гр. София, 23.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД,
ГО, ІІІ-Б въззивен състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети
февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕМЕНУЖКА
СИМЕОНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ХРИПСИМЕ МЪГЪРДИЧЯН
Мл. съдия ДИМИТРИНКА КОСТАДИНОВА-
МЛАДЕНОВА
при секретаря Нина Светославова, като разгледа докладваното
от мл. съдия Костадинова-Младенова
в.гр.дело № 7849 по описа за 2020г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.
С Решение № 241878 от 12.10.2019г., постановено по гр. д. № 79948/2018г. по описа на СРС, 59-ти състав, изменено с Определение № 69441 от 14.03.2020г. са отхвърлени предявените от „М.6.“ ЕООД, ЕИК *******срещу ДК „Д.з.“ АД, ЕИК *******искове с правно основание чл. 386 от КЗ във вр. с чл. 400, ал. 1 от КЗ и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД за сумата в размер на 8 142 лв. главница, ведно със законната лихва от датата на предявяване на иска – 28.05.2018г. както и за сумата в размер на 492.98 лв. – представляваща мораторна лихва върху главницата за периода 15.02.2010г. -11.04.2011г. като неоснователен и недоказан.
С определение № 69441 от
14.03.2020 г. по гр. д. № 79948/2018 г., постановено по реда на чл. 248 ГПК,
СРС, 59 състав е изменил решение от 12.10.2019 г., като е осъдил ищеца да
заплати на ответното дружество сумата от 750 лв. , представляващи направени по
делото разноски на осн. чл. 78, ал. 3 от ГПК и чл.
78, ал. 8 от ГПК и чл. 25 от НЗПП както
следва - 450 лв. заплатен депозит за САТИ и 300 лв. юрисконсултско
възнаграждение.
Срещу решението, с което е отхвърлена исковата претенция е подадена въззивна жалба от ищеца „М.6.“ ЕООД, представлявано от процесуалния представител адв. С.К. от БАК, който го обжалва изцяло с оплаквания за неправилност – неправилно приложение на материалния закон, съществени нарушения на съдопроизводствените правила и необоснованост. Твърди, че е неправилен изводът на първоинстанционния съд, че ищецът нямал процесуална легитимация, защото застрахователния договор бил сключен с трето по делото лице, а именно лизингодателя „Сосиете женерал Ескпресбанк“ АД. Твърди, че собственик на вещта е лизингополучателят, като такъв е посочен и в протокола за настъпило ПТП и той има право да получи застрахователното обезщетение. Поради изложеното моли съда да отмени първоинстанционното решение и вместо това постанови друго, с което да уважи предявените искове., Претендира разноски за двете инстанции.
Въззиваемата страна „Д.з.“ АД изразява становище, че въззивната жалба е неоснователна. Твърди, че е видно от приложения към делото договор за застраховка „Каско на МПС- полица № 0320170330011772, същите съдържа уговорка в полза на трето лице- „Сосиете Женерал Експресланк“ АД по см. на чл. 22 ЗЗД. В тази хипотеза единствено лизингодателят има право да получи застрахователното обезщетение. Моли съда да потвърди атакуваното решение като правилно. Претендира юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция.
Съдът приема, че въззивната жалба е подадена в срока по чл.259, ал.1 от ГПК от надлежна страна и е процесуално допустима.
Съгласно разпоредбата
на чл.269 от ГПК въззивният съд се произнася служебно
по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като
по останалите въпроси е ограничен от посоченото в жалбата. В рамките на законоустановения обсег на дължим въззивен
контрол настоящият състав на съда приема обжалваното решение да е валидно,
както и допустимо, а релевираните с въззивната жалба доводи за неговата неправилност намира за
неоснователни.
Предявен е иск с правна квалификация
- чл. 405, ал. 1 КЗ във вр. с чл. 384, ал. 2, т. 1 КЗ.
По делото е несъмнено
установено, че процесният автомобил „Скания“ модел „Р124“ с рег. № *******е имал валидна застраховка
„Каско на МПС“ по застрахователна полица № 03201703300011772
от 30.05.2017 г., сключена между ищцовото дружество и
ответника ЗК „Д.з.“ АД със срок на действие 31.05.2017 г. до 30.05.2018г., ето
защо е приложим в случая е КЗ в сила от 01.01.2016 г. /арг.
от § 22 ПЗР на КЗ/. Трето ползващо се
лице е „Сосиете Женерал Ескспресбанк“ АД, което е лизингодател.
По делото е установено,
че на 13.02.2018г. автомобилът е увреден по време на движение по пътя –
Приморско – гр. Китен. Инцидентът е причинен от монтирания на автомобила кран,
който се вдига и удря в основата на моста на пътен възел гр. Китен- В резултат
на удара са причинени вреди както на крана така и на мостовото съоръжение. На
място е съставен констативен протокол от пристигналите на място служители на
МВР. Като причина за местопроизшествието е посочено несъобразяване на водача на
МПС с габаритите на автомобила и височината на мостовото съоръжение. На водача
на автомобила е съставен акт за установяване на административно нарушение.
На следващия ден е
извършен оглед на автомобила от представители на застрахователното
дружество и е заведена щета № *********
от 2018г. Депозирано е искане за плащане от 14.02.2018г. С писмо изх. № ********* от 23.02.2019г., адресирано
до ищеца ответното дружество е отказало за заплати застрахователно обезщетение
по ликвидационна преписка № *********/2019г. Мотивирало е отказа си с обстоятелството, че ПТП е резултат на
проявена небрежност от страна на водача на товарния автомобил, който го е
управлявал без да приведе прикачения кран в транспортно положение
/прибран/Съгласно т. 7 от Общите условия по застраховка „Каско
на МПС“ тази хипотеза съставлява изключен риск и застрахователят не дължи
обезщетение.
По
делото е представен Протокол изх. № 2348/22.05.2018г. изготвен от специализиран
сервиз за хидравлика и пневматика „Хидпауър“ ООД. От съдържатнето му
се установява, че след извършена дефектация и
разглобяване подробно на повддигащото съоръжение
екипът не е установил неизправност в хидравличния клапан. След
разглобяване е установено счупване на плунжера и
пружината в клапана. Вследствие на дефектиралия
клапан остатъчното налягане в хидравличната система е повдигнало стрелата на
крана след потегляне на товарния автомобил. Представена е и ценова оферта за
стойността на възстановителните работи
на повредения автомобил, които възлизат на 8 182.00 лв.
По
делото е прието и заключение на съдебно- техническа експертиза, която
настоящият състав кредитира, от която се установява, че за да е възможно савмозадвижването и разгръщането на крана по време на
движение на товарния автомобил без намесата на оператор и без знание на водача на транспортното средство е необходимо
да са налице кумулативно няколко предпоставки. От една страна трябва помпата,
осигуряваща налягането в хидравличната система на крановото
устройство да е в работно положение и от друга страна да са дефектирали
защитни механизми. Според вещото лице възможността дефектите и технически
неизправности, които могат да доведат до разгръщане на крана по време на
движение без водачът на автомобила да е знаел предварително е много малко
вероятно.
При
така установеното от фактическа страна, съдът достига до следните правни
изводи:
Съгласно чл. 405, ал. 1 КЗ при настъпване на
застрахователното събитие застрахователят е длъжен да плати застрахователно
обезщетение в уговорения срок. Преди сключването на застрахователен договор,
между лизингодател и застраховател по повод на
лизингово имущество, в случаите на финансов лизинг и когато премията е дължима
и платима от лизингополучател, включително в
случаите, когато застрахователната премия е включена в лизинговата цена, лизингодателят е длъжен да получи изричното предварително
писмено съгласие на лизингополучателя по условията на
застрахователния договор чл. 384, ал. 1 КЗ. В чл. 384, ал. 2 КЗ пък са изброени
хипотези кога лизингополучателят има права на
застрахован, като един от случаите при
частични вреди – чл. 384, ал. 2, т. 1 КЗ. В представената
застрахователна полица изрично е
посочено, че лизингополучател на процесния
автомобил е ищцовото дружество. С оглед на изложеното
в настоящия случая са налице предпоставките по чл. 384, ал. 2 КЗ и ищцивото дружество има качеството на застрахован, респ. е
легитимиран да претендира застрахователното обезщетение по сключената
застраховка Каско с ответнното
дружество. От това следва, че в
настоящия случай въззивникът – ищец е притежава
материално правна легитимация да предяви
иск за заплащане на претендирано от него
застрахователно обезщетение.
Основателността на исковата претенция по производството
предполага осъществяването на фактически състав, включващ следните елементи: 1.
наличието на валиден договор за имуществена застраховка, сключен между
застрахователя и лизингодателя, с предмет процесното имущество; 2. лизингополучателят-ищец
да е ползвател на процесния автомобил по договор за
финансов лизинг, който да е заявил своето писмено съгласие по условията на
застрахователния договор; 3. настъпването в периода на осигуреното
застрахователно покритие на събитие, попадащо в обхвата на покрития от
застрахователя риск; 4. наличието на щети по застрахованото имущество,
настъпили в резултат на застрахователното събитие; 5. изправност на
застрахованото лице по отношение на задълженията му за заплащане на
застрахователна премия, уведомяване на застрахователя за настъпване на
застрахователното събитие в срок и представяне на необходимите за
установяването му документи.
Страните не спорят, а и от доказателствата по делото се
установявам, че ответното дружество е било поканено да заплати застрахователно
обезщетение за уврежданията на автомобил „Скания“
модел „Р124“ с рег. № *******при ПТП настъпило на 13.02.2018г. Ответното
дружество е отказало да заплати обезщетение по щета № **********/2018г. Основна
причина е, че ПТП е настъпило в следствие на проявена небрежност на водача на
застрахования автомобил, който не е събрал крана, намиращ се в
предната част на автомобила, вследствие на което е блъснал мост на пътен възел
за гр. Китен.
При съвкупната преценка на събраните по делото писмени
доказателства несъмнено се установява обстоятелството, че водачът на
застрахования автомобил е появил груба небрежност, с което е допринесъл за
настъпване на застрахователното събитие. Това се установява от представения констативен протокол, акт за
установяване на административно нарушение и от приетото заключение на съдебно –
техническата експертиза.
Спорният въпрос по делото се свежда до
това дали е законосъобразен отказът на ответника да заплати застрахователното
обезщетение, основан на клаузата на т. 7.10 и т. 7.12 от Общите условия, според
която застрахователят не изплаща застрахователно обезщетение за загуба или
повреда в случай на грубо небрежност или неспазване инструкциите на производителя за експлоатация на МПС.
В тази връзка, на първо място, следва
да се отбележи, че горепосочения параграф на практика установява хипотези на
настъпили щети, причинени от или вследствие на умишлени или с груба небрежност
действия на застрахования, които действия са предизвикали застрахователното
събитие, т.е., определя кои са изключените от застраховката рискове /рисковете,
които въобще не се покриват от застрахователния договор/, а не урежда основанията
за отказ да се изплати застрахователно обезщетение по чл. 408 от КЗ, както е
приел районния съд.
В този смисъл настоящият съдебен
състав приема, че се касае за определяне на кръга на застрахователните рискове,
предмет на застрахователния договор, които могат да бъдат уговаряни свободно от
страните. А нормата на чл. 408 от КЗ предвижда основания за отказ да се заплати
застрахователно обезщетение при осъществяване на уговорен като покрит от
застраховката риск, но кой е този риск и дали той въобще е покрит уговарят
страните в застрахователния договор. В случая е направено точно това –
причинените вследствие на груба небрежност от застрахования щети са изключени
рискове, т.е., за тях договор въобще не е сключван, поради което не намира
приложение разпоредбата на чл. 408 от КЗ.
Следователно, въпросът дали представител
на ищеца - шофьорът на упреденото
МПС действително е допуснала при процесното ПТП груба
небрежност, нарушавайки установените технически и технологични правила за
експлоатация на МПС, е свързан с това дали имуществените вреди са настъпили в
резултат на покрит от застраховката риск и в крайна сметка – дали е настъпило
предвидено в договора застрахователно събитие, което е основание за възникване
на правото на застрахователно обезщетение.
В областта на гражданското право
грубата небрежност е квалифицирана форма на небрежност. Релевантно за
обикновената небрежност е неполагането на дължимата грижа /най-често – тази на
добрия стопанин/, а грубата небрежност се характеризира с неполагане и на най-елементарната
грижа, тази която и най-небрежния човек би положил за своите работи. За нейното
наличие не е от значение доказването на съответно субективно отношение
/интелектуален елемент/, а тя се извежда от поведението на дееца в конкретната
обективна обстановка – така, както и обикновената небрежност.
Тежестта на доказване, че е налице
изключен риск по смисъла на т.7, от параграф ІІ /Клауза „Общи условия”/ от
Общите условия е върху страната, която се позовава на приложението на тази
клауза – в случая застрахователят /ответникът/ трябва да установи с допустимите
доказателства твърдените действия, извършени от застрахования, при които е
увреден застрахования автомобил, съставляващи груба небрежност.
В тежест на застрахования /ищццовото дружество/ е да обори презумпцията за вина
/небрежността се предполага/ – арг. чл.45, ал.2,
чл.63, ал.2 и чл.79, ал.1 от ЗЗД. Предположението, че не е положена дължимата
грижа, означава, че противоправният резултат е бил
предвидим и предотвратим чрез полагане на грижата на добрия стопанин. Такива
доказателства не са били ангажирани от страна на ответника.
От заключението на приетата по делото
съдебно – техническа експертиза, което настоящата инстанция кредитира при
условията на чл. 202 ГПК, е установено, че механизмът на настъпването на ПТП
- увреждане на крановия
механизъм, който е бил в разгънат по време на преминаването под мостовото
съоръжение, се дължи на груба небрежност на водача на товарния автомобил.
Според вещото лице вероятността самозадвижването и
разгъването на крана по време на движение без намеса на оператор и без знанието
на водача на транспорто
средство е минимална.
В конкретния случая е установено в това число и с официален документ – акт за установяване на административно нарушение № 409983, че водачът на застрахования автомобил като не е събрал крана, намиращ се в предната част на автомобила е предизвикал ПТП, при което е настъпило застрахователното събитие. С това свое поведение той е проявил груба небрежност. С оглед на изложеното несъмнено са установени предпоставките за отказ за плащане от страна на застрахователя. Поради което исковата претенция е неоснователна и подлежи на отхвърляне, както правилно е постановено в обжалваното решение, макар и с други мотиви.
По отношение на разноските:
При този изход
на спора въззивникът – ищец няма право на разноски. Настоящият съдебен състав намира, че в
конкретния случай в полза на ответника не следва да се присъждат разноски за въззивното производство, тъй като реално не са извършени
действия по защита по смисъла на чл. 78, ал. 8 ГПК, вр.
чл. 37, ал. 1 ЗПП. От името на дружеството не е подаван отговор на въззивната жалба, в проведеното съдебно заседание не е
присъствал негов процесуален представител. По делото е постъпила единствено
кратка молба със стандартно съдържание, в която се твърди, че страната не
възразява делото да бъде разгледано в нейно отсъствие, моли въззивната
жалба да бъде отхвърлена и да бъдат присъдени разноски по делото.
На основание чл. 280, ал. 3 от ГПК настоящото решение не
подлежи на касационно обжалване.
Воден от горните мотиви, СОФИЙСКИ ГРАДСКИ
СЪД
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Решение
№ 241878
от 12.10.2019г., постановено по гр. д. №
79948/2018г. по описа на СРС, 59-ти състав, изменено с Определение № 69441 от
14.03.2020г.
Решението
не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.