Определение по дело №2317/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2731
Дата: 26 октомври 2021 г. (в сила от 10 ноември 2021 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20217050702317
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                            О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                                                            26.10.2021 г., гр. Варна

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА двадесет и втори състав, в закрито заседание на  двадесет и шести октомври  през  две хиляди и двадесет и първа  година, в състав:

 

                                                                                                            СЪДИЯ: ЯНКА ГАНЧЕВА       

                                                                       

като разгледа докладваното от съдията административно дело 2317 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е образувано по жалба на д-р Г.Н.К. с адрес *** против класиране на кандидатите от 15.07.2021 г. на комисия, назначена със Заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна – Варна“ гр. Варна, открит със Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на Министъра на здравеопазването.

В жалбата се поддържа, че правния интерес на Кюуков се обосновава с участието му в обявения със Заповед № РД-16-82/9.02.2021 г. на Министъра на здравеопазването открит конкурс за избор на членове на органи на управление на МБАЛ „Света Анна – Варна“ АД. Съгласно обявеното класиране от проведения конкурс жалбоподателят е класиран на първо място, като независим член.  По повод депозирана от К. жалба срещу Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на Министъра на здравеопазването е образувано адм.д. № 7268/2021 г. по описа на ВАС, в последствие изпратено по подсъдност на АС – София – град, образувано е адм.д. № 7052/2021  г., по описа на същия съд. Въпреки разпоредбата на чл. 166 ал.1 от АПК, предварителното изпълнение на акта не е спряно и незаконосъобразно е утвърдено класиране на кандидатите в конкурса. Жалбоподателят твърди, че със заповед от 9.02.2021 г. е открит конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите на МБАЛ „Св. Анна – Варна“. На 24.03.2021 г. е обявено класиране на кандидатите в проведения конкурс.  На 4.06.2021 г. на общото събрание на акционерите, представителят на държавата е гласувал в противоречие с вече изразената воля на Министъра на здравеопазването, обективирана в окончателен протокол от конкурса като орган, упражняващ правата на държавата – акционер в дружеството. Представителят на държавата е действал и без представителна власт. Счита, че липсват годни правни основания за откриване на нов конкурс, при издаване на  Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на Министъра на здравеопазването, налице са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Поддържа, че оспорения акт е нищожен, в евентуалност незаконосъобразен, поради допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон.

С жалбата е направено и особено искане за спиране на изпълнението на оспорения акт. С определение № 5944/11.08.2021 г., постановено по адм.д. № 7954/2021 г. по описа на Административен съд – София – град, съдът е оставил без разглеждане искането на К. за спиране на административната процедура, открита със Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на Министъра на здравеопазването.

 Ответникът, в депозирано писмено становище поддържа, че жалбата е недопустима. Жалбоподателя не е участник в конкурса, открит със заповед от 18.06.2021 г. Обжалваното класиране на кандидатите за всички позиции, прието от комисия, назначена със Заповед от 12.07.2021 г. не притежава характеристиките на индивидуален административен акт. В случая оспореното класиране е част от конкурсна процедура по избор на управителни органи на търговско дружество и не подлежи на оспорване.

Съдът след като се запозна с представените доказателства, прие за установено следното:

Със Заповед № РД-16-82/09.02.2021 г. издадена от Министъра на здравеопазването е открит конкурс за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД. На 24.03.2021 г. комисията, назначена със Заповед № РД-16-172/1.03.2021 г. за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите е обявила класиране на кандидатите по позиции, като по позиция № 1 – независим член – на първо място е класиран д-р Г.К..

На 22.04.2021 г. е проведено заседание на СД на МБАЛ „Света Анна – Варна“ АД, на което Съветът на директорите е свикал извънредно общо събрание на акционерите на дружеството за 4.06.2021 г. На проведеното общо събрание по т.1 е взето решение – „ОСА не приема предложената промяна в състава на съвета на директорите чрез освобождаване на настоящия съвет на директорите в състав: К.П.П., Д.Г.М., Г.Н.К. и избор на нов тричленен състав на директорите в състав: К.П.П., Д.Г.М., Г.Н.К..

Със Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. издадена от министъра на здравеопазването е открит конкурс за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна-Варна“ АД.

Със Заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. министърът на здравеопазването е назначил комисия за провеждането на конкурса.

На заседание на комисията обективирано в Протокол №1 от 12.07.2021 г. са разгледани подадените заявления за участие и е изготвен списък на допуснатите кандидати.

На 15.07.2021 г. е обявено класирането на кандидатите в проведения конкурс по позиции.

Не е спорно между страните, че МБАЛ „Света Анна-Варна“ АД е държавно лечебно заведение по смисъла на пар. 1, т. 2 от Закона за лечебните заведения. Същото е акционерно дружество по смисъла на Търговския закон, в което собствеността на капитала е разпределена меду държавата и общините Аврен, Варна, Ветрино, Девня и Провадия. Държавата-акционер притежава 70,24 на сто от капитала му, а правата й като акционер се упражняват от министъра на здравеопазването. Дружеството се явява публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните предприятия.

По силата на чл. 63, ал. 3 от Закона за лечебните заведения членовете на органите на управление и контрол на държавните и общинските лечебни заведения и на лечебните заведения с държавно и/или общинско участие в капитала, които са публични предприятия по смисъла на Закона за публичните предприятия, се избират и назначават след провеждане на конкурс по реда на Закона за публичните предприятия.

Съгласно чл. 21, ал. 1 Закона за публичните предприятия, всички членове на органите за управление и контрол се избират и назначават след провеждане на конкурс, чиито условия и ред за провеждане на конкурса се уреждат в правилника за прилагане на закона, като според § 1, т. 13 от ДР по смисъла на този закон "Членове на органи за управление и контрол" са членовете на надзорните съвети и управителните съвети в акционерните дружества с двустепенна структура, членовете на съветите на директорите в акционерните дружества с едностепенна структура, управителите и контрольорите в дружествата с ограничена отговорност и членовете на управителните съвети и изпълнителните директори в държавните предприятия, образувани със закон.

По силата на  чл. 37, ал. 1 и ал. 2 от Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия конкурсна процедура за избор на членове на органите за управление и контрол в публичните предприятия, които не са категоризирани като "големи", може да се провежда по реда на раздел III на глава пета или от съответния орган, упражняващ правата на държавата, по ред, определен от него, като конкурсна процедура за избор на представители на държавата в органите на управление и контрол в публичните предприятия се провежда от съответния орган, упражняващ правата на държавата и в случая министъра на здравеопазването, по ред, определен от него.

Възлагането на управлението на търговското дружество е особен вид граждански договор, наречен мениджърски договор, който е разновидност на мандатния договор и съществена негова характеристика е равнопоставеността на субектите, поради което възникналите отношения се уреждат по правилата на гражданското и търговското право. Производството по провеждане на конкурса за избор на членове на органи за управление - съвет на директорите, както и самото класиране на кандидатите в конкурсната процедура няма белезите на индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21 АПК.  

Конкурсът за избор на членове на органи за управление не касае длъжност в държавната администрация, а длъжност в търговско дружество. Правомощията на министъра на здравеопазването по повод избора на член в Съвета на директорите на многопрофилната болница  нямат административен характер, касае се за граждански правоотношения, поради което и обжалваният акт не представлява акт, който подлежи на оспорване по реда на АПК.

Липсата на годен за оспорване административен акт е абсолютна отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на жалбата, за която съдът следи служебно, и води до недопустимост на съдебното производство

Водим от гореизложеното и на осн. чл.159,т.1 от АПК съдът

 

                                                       О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на д-р Г.Н.К. с адрес *** против класиране на кандидатите от 15.07.2021 г. на комисия, назначена със Заповед № РД-16-485/12.07.2021 г. за провеждане на конкурс за избор на членове на органи на управление – съвет на директорите на „Многопрофилна болница за активно лечение „Света Анна – Варна“ гр. Варна, открит със Заповед № РД-16-416/18.06.2021 г. на Министъра на здравеопазването.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2317/2021 г. по описа на Административен съд-Варна.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на РБ в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: