Решение по дело №61/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 115
Дата: 12 октомври 2022 г. (в сила от 12 октомври 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20227120700061
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 12.10.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:          ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                        ЧЛЕНОВЕ:         АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                         МАРИЯ БОЖКОВА

                        

при секретаря Мелиха Халил

и с участието на Росица Георгиева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА а.н.д.№ 61 по описа за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е по реда на чл. 73 от Закона за административните нарушения  и наказания (ЗАНН).

Образувано е по предложение на прокурор от ОП - Кърджали за възобновяване на административно-наказателното производство на основание чл. 72, ал. 1, т. 1, във вр. с чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН.

В предложението за възобновяване се твърди, че на 18.03.2022 г. в ОП – Кърджали, с придружително писмо, от РС – Кърджали бил изпратен протокол № 226/08.03.2022 г. по НЧХД № 1115/2021 г. по описа на същия съд, съдържащо определение на съда от 08.03.2022 г. за спиране на наказателното производство по НЧХД № 1115/2021 г., тъй като спрямо подсъдимата Ш.И.С. имало приключило административнонаказателно производство, свързано с разглежданото дело пред РС – Кърджали.

Във връзка с горното ОП – Кърджали изискала от РС – Кърджали и съответно от съда били представени тъжбата, по която е образувано НЧХД № 1115/2021 г., както и писмени доказателства по него – НП № 261/12.10.2021 г., издадено от община Кърджали, ведно с доказателства за връчването и влизането му в сила. Заверено копие на цитираното НП и АУАН № 253/ 06.10.2021 г., въз основа на който е издадено постановлението, били изискани и съответно представени от община Кърджали. От същите се установявало, че Ш.И.С. била санкционирана за това, че на 06.10.2021 г. около 15.30 часа в *** в *** предизвиква скандал, изразяващ се в отправяне на обидни думи и закани за физическа саморазправа спрямо лицето Х. Р. А. от ***, с което поведение нарушава обществения ред и морал, представляващо нарушение на  чл. 3, ал. 1, т. 7 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали.

В предложението на следващо място се твърди, че видно от представеното копие от тъжбата, по която е образувано н.ч.х.д. №1115/2021 г., наказателното производство от частен характер е инициирано от Х. Р. А. срещу Ш.И.С. за престъпление по чл.130,ал. 1, вр. чл. 20,ал. 2 от НК и за престъпление по чл.146,ал. 1 от НК, както и срещу Д. С. Р. за престъпление по чл.130, ал.1 вр. чл.20,ал.2 от НК. Видно от съдържанието на тази тъжба между тъжителя Х. А. и Ш.И.С. и съпруга й Д. Р. - всички от *** на 06.10.2021г. възникнала разпра *** в наследствен имот на тъжителя А. При тази разпра Ш.С. отправила на висок глас към тъжителя А. обидни думи, унизителни за честта и достойнството на А., а именно : „***“, а на спокойния отговор на А., че може да попита всеки, всяка стара жена в *** чия е нивата с орехите, С. казала други обидни думи на висок глас: „ ***. ***“.

Така описаните обстоятелства на случилото се мотивирали Х. А. да подаде тъжба до РС - Кърджали и да започне наказателно производство за извършено престъпление по чл. 146,ал.1 от НК срещу Ш.С., наред с другото обвинение за второто престъпление, посочено по-горе вкл. и срещу второ лице - Д. Р.

Изразява се становище, че влязлото в сила НП № 261/12.10.2021 г. се явява пречка за продължаване на воденото наказателно производство от частен характер срещу Ш.С. за престъплението по чл. 146, ал. 1 от НК.

То се обосновава с твърдението, че по отношение на лицето Ш.И.С., е налице влязло в сила наказателно постановление за едно от двете престъпления, за което й е повдигнато обвинение с тъжбата на Х. А. – това по чл. 146, ал. 1 от НК. Фактическите основания, предмет на ч.н.х.д. № 1115/2021 г. в частта му за престъплението по чл. 146, ал. 1 от НК и тези, осъществяващи състава на нарушение по чл. 3, ал.1, т. 7 от НПООР на община Кърджали по влязлото в сила наказателно постановление, са едни и същи – деянието е извършено по едно и също време, на едно и също място, при една и съща фактическа обстановка, механизъм на извършване и е засегнат един и същ обект на посегателство. Твърди се, че са налице всички признаци на установеното от чл. 4, § 1 от Протокол  7 към ЕКПЧ правило ne bis in idem, забраняващо повторно съдене и наказване на едно и също лице за едно и също деяние.

Поради изложеното се прави искане за възобновяване на административнонаказателното производство по реализираната административнонаказателна отговорност, за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 7 от НПООР в община Кърджали от лицето Ш.И.С. с ЕГН ********** от ***, като се отмени постановеното наказателно постановление и се прекрати административнонаказателното производство на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН.

В съдебно заседание предложението за възобновяване се поддържа от заместник-окръжен прокурор в ОП – Кърджали.

ОтветникътОбщина Кърджали, не се представлява и не взема становище по предложението за възобновяване.

Заинтересованата страна – Ш.И.С., редовно призован, чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на искането за възобновяване.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна страна следното:

От фактическа страна се установява, че въз основа на АУАН № 253/06.10.2021 г. е издадено НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали, с което на основание чл. 25, ал. 1, т. 2 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали на Ш. И.С. било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 70 лв. Съгласно описанието в този акт, административното наказание е наложено за това, че Ш. И.С. от ***, на 06.10.2021 г. около 15.30 часа в ***, в *** предизвиква скандал, изразяващ се в отправяне на обидни думи и закани за физическа саморазправа спрямо лицето Х. Р. А. от ***, с което поведение нарушава обществения ред и морал, представляващо нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 7 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали. НП било доставено на лицето на 25.10.2021 г. и влязло в законна сила на 02.11.2021 г.

С протоколно определение от 08.03.2022 г. по н.ч.х.д. № 1115/2021 г. по описа на Районен съд – Кърджали, на основание чл. 290, ал. 1, във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК, съдът е спрял наказателното производство по това дело. Същото е образувано  по подадена тъжба от Х. Р. А. от *** срещу Ш.И.С., съдържаща твърдения за осъществено престъпление по чл. 130, ал. 1 във вр.  с чл. 20, ал. 2 от НК, както и за осъществено престъпление по чл. 146, ал. 1 от НК, извършено на 06.10.2021 г. в ***, *** от Ш.С., която отправила към Х. А. обиди, унизителни за честта и достойнството му, наричайки го „***“, в негово присъствие.

При така установените факти, разгледано по същество, предложението на окръжния прокурор в ОП – Кърджали, за възобновяване на административнонаказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали, е основателно.

Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Следователно, нормативно установените условия за възобновяване на административнонаказателните производства на това основание включват два кумулативни елемента: 1. приключило административнонаказателно производство с влязло в сила наказателно постановление, с наложено на дееца административно наказание и 2. висящо наказателно производство за същото деяние, което съставлява престъпление. Съпоставяйки предмета на двете производства (административно-наказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, като няма никакво различие във фактите, поради което са налице предпоставките на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство.

В случая е налице приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали, с което на Ш.И.С. е наложено административно наказание за нарушаване на обществения ред и морал, отправяйки обидни думи и закани за физическа саморазправа спрямо лицето Х. А.. На същото лице – Ш.С. е повдигнато обвинение по н.ч.х.д. № 1115/2021 г. по описа на РС – Кърджали за извършени престъпление по чл. 130, ал. 1 от НК – *** и чл. 146, ал. 1 от НК - ***. Обсъдените по делото доказателства сочат, че в случая е налице идентичност на фактите, въз основа на които е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя и същевременно е повдигнато обвинение по горепосоченото наказателно производство, в частта му за престъпление по чл. 146, ал. 1 от НК.

Няма спор, че при идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и цитираната по-горе разпоредба на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. Неспазването на това правило може и следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на административнонаказателното производство, като в случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл. 72, ал. 1 от ЗАНН и да се отмени издаденото по него наказателно постановление. С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също деяние, залегнала в чл. 4, т. 1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство, съгласно новоприетите изменения на чл. 24 и чл. 25 от НПК, в сила от 05.11.2017 година.

С измененията в НПК и ЗАНН (обн., ДВ, бр. 63 от 2017 г., в сила от 05.11.2017 г.; бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.), в законодателството се въведе система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК (чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство; чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не е уважено), което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК (за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство). Същевременно, в разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН вече е предвидено такова основание за възобновяване на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление, като настоящият случай попада именно в тази хипотеза. Безспорно е налице приключило първо по ред, с влязлото в сила на 02.11.2021 г. наказателно постановление, административнонаказателно производство с наказателен характер и образувано за същото деяние наказателно производство от частен характер.

Предвид нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно тълкувателно решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по ТД № 3/2015 г., ОСНК на ВКС, безспорно съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Факт е незаконосъобразно проведено, в нарушение на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на правонарушението орган, производство за налагане на административно наказание за деяние, което и към онзи момент безспорно е разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса, дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство.

Предвид изложеното се налага извода, че е налице основание за възобновяване на административнонаказателното производство, съгласно чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, отмяна изцяло на наказателното постановление и прекратяване на административнонаказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4, § 1 от ЕКПЧ и безпрепятствено продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство.

От изложеното следва, че разгледаното предложение на окръжен прокурор от Окръжна прокуратура – Кърджали, за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административнонаказателното производство, тъй като е недопустимо двойното санкциониране от наказателноправно естество, респ. двойното използване на репресия по отношение на едно и също лице при еднородност на фактите и обстоятелствата относно деянието, за което е издадено наказателното постановление и съответно е започнало наказателно производство.

Воден от горното и на основание чл. 73, ал. 4, т. 2, във вр. с чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, Административен съд – Кърджали

      

Р    Е    Ш    И  :

 

Възобновява административнонаказателното производство по влязлото в сила НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали.

Отменя НП № 261/ 12.10.2021 г. на кмета на община Кърджали, с което на Ш.И.С. с ЕГН ********** и адрес: ***, за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 7 от Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Кърджали, на основание чл. 25, ал. 1, т. 2 от НПООР в община Кърджали, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 70 лева.

Прекратява административнонаказателното производство, образувано със съставянето на АУАН № 253/ 06.10.2021 г. на полицай в РУ – Кърджали

          Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.