Решение по дело №2588/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 728
Дата: 24 юни 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20197040702588
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  728                             от 24.06.2020 г.                           град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Бургас, дванадесети състав, на десети юни две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

Председател: Диана Ганева

 

при секретаря Й. Б.като разгледа докладваното от съдия Ганева административно дело номер 2588 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 от Данъчно – осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК и във връзка с чл. 4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба на „Сънрайз“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8, ет. 3, представлявано от Н. И. Б.– управител, против Акт за установяване на задължение по декларация (АУЗД) № МДТ-664/24.04.2018 г., издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, мълчаливо потвърден от началник отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, с който са установени задължения за такса битови отпадъци (ТБО) за  2014 г. и 2015 г., за недвижим имот находящ се в с. Емона, общ. Несебър, ваканционно селище Елените, деклариран с Декларация вх. № 64152/30.06.2010 г. по чл. 14 от ЗМДТ. Установени са задължения за ТБО общо в размер на 13 287,16 лева и лихва  в размер на 4 329,02 лева (изчислена към 24.04.2018 г.). Иска се от съда да отмени оспорения акт като издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при нарушения на материалния закон, както и при неустановена компетентност на административния орган и несъответствие с целта на закона. Претендира се присъждане на разноски. В съдебно заседание не се представлява.

Ответната страна – Началник на отдел „Местни данъци и такси“ („МДТ“) при Община Несебър, редовно уведомен, не се явява. Представя административната преписка. Представлява се от юрисконсулт М.В., която оспорва жалбата, като неоснователна и недоказана. Ангажира допълнително гласни доказателства. Пледира жалбата да бъде отхвърлена.

В настоящата фаза на съдебния процес делото е повторно поставено за разглеждане по същество от състав на АС Бургас, след отмяна с Решение № 14096/22.10.2019г. по адм.д. №7876/2019г. по описа на Върховния Административен съд на постановеното от предходен състав на АС Бургас Решение №707/09.04.2019г. по адм. д. № 2363/2018г. по описа на Административен съд Бургас, с което жалбата е била отхвърлена изцяло. Със същото отменително решение на ВАС са били дадени указания за събиране на допълнителни доказателства с цел установяване на точното местонахождение на недвижимия имот, предмет на спорния АУЗД и преценка на разположението му в територия, попадаща в обхвата на предоставените услуги по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане чистотата на обществените територии и съществуване на депо за битови отпадъци.

В изпълнение на дадените от Върховния съд указания настоящият съдебен състав е назначил съдебно-техническа експертиза.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено следното:

            Съдът, в хипотезата на мълчаливо потвърждаване на оспорения АУЗД от решаващия орган, намира сезиращата го жалба за процесуално допустима за разглеждане по следните съображения: Актът е връчен на 26.04.2018 г. (л. 18 от адм.дело №2363/2018г.) по пощата. Жалбата до решаващия орган – в случая началник отдел „МДТ“ Община Несебър е била изпратена по куриер на 10.05.2018 г. (л. 15 от адм.дело №2363/2018г.) и получена от административния орган на 11.05.2018 г. (л. 9 от адм.дело №2363/2018г.), като е спазен 14-дневния срок за обжалване по административен ред, предвиден в чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4 от ЗМДТ. При съобразяване на нормите на чл. 150, ал. 1 от ДОПК и чл. 155, ал. 1 от ДОПК, срокът за произнасяне на началника на отдел „МДТ“ е изтекъл на 18.07.2018 г. По делото не се установи наличието на произнасяне по посочената жалба, поради което съгласно чл. 156, ал. 4 от ДОПК, непроизнасянето на органа в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК се смята за мълчаливо потвърждаване на акта, което може да се обжалва в 30-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне чрез решаващия орган пред административния съд по местонахождението му. Жалбата до съда е регистрирана с вх. № Н4-МДТ-4037/03.08.2018 г. и следователно е подадена в срок от надлежна страна, в съответствие с изискванията за форма и реквизити и след проведено оспорване по административен ред, което е абсолютна предпоставка за развитие на съдебното производство.

Разгледана по същество е жалбата е неоснователна.

По делото не се спори, че Дружеството – жалбоподател е придобило собствеността върху недвижим имот,  представляващ 64 броя двуетажни търговски къщи с РЗП 4 608,00 кв. м. чрез апортна вноска съгласно решение № 5299/18.08.2004 г. на Окръжен съд – Пловдив по ф.д. № 2432/2004 г. За посочения недвижим имот „Сънрайз“ АД е подало Декларация вх. № 64152/30.06.2010 г. по чл. 14 от ЗМДТ и Декларация вх. № 3370/30.06.2010 г. по чл. 17, ал. 1 от ЗМДТ.

В декларацията по чл. 17, ал. 1 от ЗМДТ дружеството е посочило отчетна стойност на имота в размер на 1 342 137,61 лева. В отдел „МДТ“ при Община Несебър за имота е открита партида с № 1158491310013.

В хода на извършена проверка от административния орган е установено, че за периода 01.01.2013 г. – 31.12.2017 г. по партидата на дружеството в информационната система на отдел „МДТ“ за посочения имот не е внесена дължимата сума за ТБО. На основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК за така декларирания имот е издаден АУЗД № МДТ-664/24.04.2018 г., с който в тежест на дружеството-жалбоподател е установено задължение за ТБО, както следва: за 2014 г. главница в размер на 7 247,54 лева и лихви в размер на 2 685,82 лева и за 2015 г. главница в размер на 6 039,62 лева и лихви в размер на 1 643,20 лева. Посочено е, че задълженията са определени на база данъчната оценка на имота. АУЗД е съставен от Иван Захариев на длъжност главен експерт в отдел „МДТ“ при Община Несебър, съгласно Заповед № 394/26.04.2012 г., издадена от Кмета на Община Несебър, като за лицето е представено и Допълнително споразумение № 340/ 02.04.2018 г. към Трудов договор № 163/23.10.2008 г. Видно от известие за доставяне ИД PS 8230 0060H9 Q (л. 18 от адм.дело №2363/2018 г.) АУЗД е получен от длъжника на 26.04.2018 г.

Дружеството в законоустановения срок е оспорило пред началника на отдел „МДТ“ при Община Несебър постановения АУЗД, като го е сезирал с жалба вх. № Н4-МДТ-2753/11.05.2018 г. (л. 9 от адм.дело №2363/2018г.). За изпращането на жалбата на 10.05.2018 г. е представено доказателство – служебен бон (л. 15 от адм.дело №2363/2018г.). Оспореният АУЗД е потвърден мълчаливо от решаващият орган, поради което дружеството е сезирало надлежния съд с искане за отмяна на акта.

Недоволно от така постановеният АУЗД, дружеството оспорва същия по съдебен ред в настоящото производство с доводи за незаконосъобразност на административния акт. В жалбата се сочи, че процесният АУЗД е нищожен, необоснован, незаконосъобразен-издаден при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при неправилно приложение на материалния закон, както и постановен при несъответствие с целта на закона, като се излагат подробни съображения в подкрепа на така изразените твърдения. Прави се възражение, че в АУЗД не са изложени фактически и правни основания; липсват данни за имота; не е направена правна квалификация на приложената процедура, с която са установени задълженията; неясна и необоснована е и разпоредителната част, с която се определят правата или задълженията и се начислява дължимата сума за ТБО; липсва яснота за кои именно услуги се начислява такса, на каква основа, с какъв способ и защо; неправилно е определен размера на начислената ТБО и др.

По делото са представени:

-         Наредба № 11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Несебър (Наредба № 11), приета на основание чл. 9 от ЗМДТ;

-         Решение № 610, обективирано в Протокол № 20/12.05.2006 г. на Общински съвет Несебър,  с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 от ЗМСМА и чл. 129, ал. 1 от ЗУТ е одобрен проекта за ПУП – ПРЗ на В.С. Елените, като решението е публикувано в ДВ, бр. 51/23.06.2006 г.;

-         Решение № 667, обективирано в Протокол № 20/18.12.2013 г. на Общински съвет Несебър,  с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА във връзка с чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 20 от Наредба № 11 е одобрена план-сметка за дейност „Чистота“ за 2014 г.;

-         Решение № 832, обективирано в Протокол № 24/11.07.2014 г. на Общински съвет Несебър,  с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА във връзка с чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 във връзка с отпадъци от търговско промишлени дейности;

-         Решение № 1003, обективирано в Протокол № 28/19.12.2014 г. на Общински съвет Несебър,  с което на основание чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ във връзка чл. 20 от Наредба № 11 е одобрена план-сметка за дейност „Чистота“ за 2015 г.;

-         Решение № 1194, обективирано в Протокол № 32/23.06.2015 г. на Общински съвет Несебър,  с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА във връзка с чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11 относно претоварване на смесени отпадъци.

На територията на Община Несебър има изградени депа за обезвреждане на битови отпадъци. Като доказателства са представени актове за публична общинска собственост (АПОС) и скици, издадени от СГКК – Бургас, както следва:

-         АПОС № 5798/11.07.2014 г. и скица № 15-202856/20.06.2014 г. за депо за битови отпадъци в местност „Чешме тарла“, с. Равда;

-         АПОС № 5799/11.07.2014 г., поправен с АПОС № 6429/11.08.2016 г. и скица № 15-363479/25.07.2016 г. за депо за битови отпадъци в местност „Чешме тарла“, с. Равда и

-         АПОС № 5800/11.07.2014 г., поправен с АПОС № 6430/11.08.2016 г. и скица № 15-363481/ 25.07.2016 г. за депо за битови отпадъци в местност „Бряста“, с. Равда.

Ответникът е ангажирал като доказателства по делото заповеди на кмета на Община Несебър за определяне на районите на територията на Община Несебър, включени в системата за организирано поддържане на чистотата, в които през съответната календарна година ще се извършват услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депо на битовите отпадъци, както и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, както следва: Заповед № 1216/30.10.2013 г. – за 2014 г. и Заповед № 2189/31.10.2014 г. – за 2015 г.

С цел доказване реалността на доставките на услугите сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане чистотата на обществените места в населените места в административната преписка са ангажирани множество доказателства относно кадровата обезпеченост за извършването на посочените услуги  - Заповед № 61/26.10.2011 г. на кмета на гр. Свети Влас за определяне на границите и графика на сметопочистването и сметоизвозването, като макар в текста на същата да е посочено, че се касае само за 2012 г., върху нея е направено отбелязване, че е действала до 31.12.2016 г. Представени са заповеди № 29/30.05.2014 г. и № 28/22.05.2015 г. за сумарното изчисляване на работното време на работата на сметосъбирачите, работниците чистота, работниците по озеленяване и шофьорите. Трябва да се отбележи, че в Заповед № 28/22.05.2015 г. (л. 119) е посочен период за 2014 г., като съдът приема, че е налице техническа грешка предвид цялостното съдържание на Заповед № 29/30.05.2014 г.  Приложени са още трудови договори и длъжностни характеристики за длъжностите шофьор (на специален тежкотоварен автомобил и на товарен автомобил), сметосъбирач, работник чистота (метач), работник озеленяване.

Ответникът е ангажирал доказателства и относно извършените финансови разходи за предоставяните услуги - справка за закупени ДМА за БКС – Свети Влас за периода 2013 г. -       2016 г.; справка за закупени съдове за смет, чували и др. за периода 2013 г. – 2016 г.; справки за платени такси на РИОСВ за депониране на отпадъци от Община Несебър за 2014 г. и за 2015 г. и на ОП „Чистота еко Бургас“ за 2015 г.; справка за налични автомобили. За извършените услуги са представени и пътни листове (л. 208 – л. 770) на автомобили – сметосъбирачи, посочени в справка на л. 115 от делото.

Относно начина на формиране на стойностите на съответните компоненти на ТБО, административният орган е приложил като доказателство Наредба № 11.

Представена по делото при предходното му разглеждане е и (л. 733) „Обяснителна записка относно АУЗД № 664/24.04.2018 г. съставен на фирма „Сънрайз“ АД, ЕИК по БУЛСТАТ *********“, в която в табличен вид е представен начина на изчисление на задълженията за ТБО на дружеството – жалбоподател.

При повторното разглеждане на делото с оглед указанията на ВАС по делото е допусната и назначена съдебно-техническа експертиза. Видно от заключението на вещото лице процесните сгради са част от ваканционно селище „Елените“, създадено съгласно Решение №316/31.08.1974г. на МС като почивен комплекс за нуждите на Държавния съвет и МС. Ваканционно селище „Елените“ е разположено на две землища –в землището на гр.Свети Влас и Емона. Поземлените имоти, където са разположени процесните сгради, се намират в землището на с.Емона. Достъпът до селището е по асфалтов път, разклон от главен път Бургас-Варна, след Сл.Бряг, преминаващ през Св.Власт, а достъпът до поземлените имоти, където са изградени процесните сгради  и до самите сгради,  е по асфалтови алеи, по които може да се движи автомобилен транспорт, включително камиони. В поземлените имоти, където се намират процесните сгради, в момента на огледа няма поставени съдове за сметосъбиране, но западно от тези поземлени имоти, в съседния имот, са събрани всички съдове за сметосъбиране.

Разпитан в открито съдебно заседание в качеството на свидетел при повторното разглеждане на делото е и Недко Вълканов - шофьор на почистваща техника през процесния период, който свидетелства за начина на фактическо осъществяване на сметосъбирането на територията на в.с. Елените през процесния период.

При извършената служебна проверка за законосъобразност и обоснованост на обжалвания акт, съдът прави следните правни изводи:

Актът за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № МДТ-664/24.04.2018 г. е издаден  от компетентен орган, съобразно заповед №394 от 26.04.2012 г. на кмета на община Несебър.

Актът е издаден в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и е съобразен с целта на закона.

Относно законосъобразността на оспореният административен акт съдебният състав намира следното:

Съгласно нормата на чл.62 ЗМДТ таксата за битови отпадъци /ТБО/ се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Условията и редът за определяне и заплащане на ТБО са регламентирани в Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги и права на територията на община Несебър, в която размерът на таксата е определен за всяка услуга поотделно, каквито са изискванията на чл.66 ЗМДТ.

Декларираните от лицето данни са послужили за определяне размера на таксата за недвижимия имот и в съответствие със заповедите на кмета на община Несебър, издадени на осн. чл.62 и 63 ЗМДТ, третиращи процентната тежест на всеки един от компонентите на такса за битови отпадъци  в общото задължение по години. В мотивите на АУЗД е посочено, че като основа за изчисляване на задълженията са послужили декларираните от лицето данни.

Установените с процесния АУЗД задължения за ТБО за 2014 и 2015 г., включват и трите компонента на таксата, а именно: сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане  чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци в депа и други съоръжения.

Видно от представената от ответника докладна записка, в която детайлно е посочено как е определен размерът на ТБО, установен с процесния АУЗД, размерът на трите компонента е математически правилно изчислен и е съобразен с промилите, гласувани и обективирани в решенията на общински съвет Несебър.

Условие за заплащане на компонентите „сметосъбиране“ и „сметоизвозване“ е реалното предоставяне на тези услуги от общината.

Както бе посочено по-горе, в изпълнение указанията на ВАС, съдът е допуснал извършването на съдебно-техническа експертиза за установяване точното местонахождение на поземления имот. От заключението на вещото лице, неоспорено от страните, се установява, че  процесният поземлен имот е част от територията на ваканционно селище „Елените“, която изрично не е включена  в очертаните граници в приложенията на заповеди №1216 от 30.10.2013 г. и №2189 от 31.10.2014 г. на кмета на община Несебър. Експертът сочи, че на територията на в.с. „Елените“ се предоставя услугата събиране и извозване на битови отпадъци, като достъпът до всички сгради / жилищни сгради за сезонно ползване/ е по асфалтов път, а съдовете за сметосъбиране/пластмасови контейнери/ са събрани на едно място, западно от тези поземлени имоти, в съседен  имот.

От показанията на разпитания свидетел-шофьор в „БКС - св. Влас“, дейност „Чистота“/Общинско предприятие „Благоустрояване, комунално стопанство и озеленяване“, община Несебър/, извършващо дейността по сметосъбиране и сметоизвозване в населените места на територията на община Несебър, съобразно районите определени по чл.63 ЗМДТ и поддържане чистотата на обществените места на последните, се установява, че общината реално е предоставяла услугата сметосъбиране и сметоизвозване на територията на в.с. „Елените“ по график,  което се потвърждава и от множеството пътни листи, приложени по делото при предходното разглеждане .

Независимо от обстоятелството, че изрично територията на в.с. „Елените“ не е посочена в т.3.6  в приложенията към заповедите на кмета на община по чл.63, ал.2 ЗМДТ за 2014 г. и 2015 г., данните по делото сочат на реално предоставяне на услугата за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране.

Що се отнася до таксата за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване съдът намира, че съобразно редакцията на чл чл.71, т.2 ЗМДТ, в приложимата редакция за процесните години/2014 г. и 2015 г./, същата се дължи винаги, когато се предоставя. Т.е. услугата в съответната редакция се дължи за поддържане чистотата на обществените територии на територията на общината като цяло, а не на намиращите се около или в близост до процесния имот. В случая, имотът е ситуиран във в.с. „Елените“, на територията на община Несебър, като съобразно решение на МС № 153/24.02.2012г. за обявяване списък на курортите на Република България и определяне на техните граници, в.с. Елените е морски курорт и в този смисъл представлява селищно образувание. Ирелевантен е фактът, дали около имота има изградена инфраструктура за обществено ползване. Почистването на обществените територии не е необходимо да бъде в близост и около имота на задълженото лице. Достатъчно е услугата да се предоставя в границите на района, определен в заповедите на кмета на общината по чл.63, ал.2 ЗМДТ. В тази връзка следва да се посочи, че в план-сметките цитирани по-горе за процесните години са предвидени разходи за поддържане на чистотата на районите за обществено ползване. Следователно и таксата за този компонент е дължима от жалбоподателя.

Правилно и законосъобразно са определени задълженията и за обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения, които не са дължими единствено и само когато липсва депо за обезвреждане на битови отпадъци/чл.71, т.3 ЗМДТ, ред.ДВ, бр.101/2013 г., в сила от 01.01.2014 г./.

Безспорно община Несебър разполага с депо, до което са извозвани и обезвреждани битовите отпадъци, събирани от нейната територия, видно от представените актове за публична общинска собственост. В подкрепа на този и извод, са предвидените разходи за обезвреждане на отпадъци, изграждане и мониторинг на депо в размер на 500 000.00 лева за 2014 г. и 974 007.00 лева за 2015 г. в одобрените план- сметки за дейност „чистота“ за процесните години, приети с решения на общински съвет Несебър. Отделно от това е представена справка за платени такси на РИОСВ Бургас  от страна на община Несебър за депониране на отпадъци, които за двете процесни години са общо в размер на 2 976 593.35 лева.

При това положение, акт за установяване на задължение по декларация №МДТ-664 от 24.04.2018 г. на главен експерт в отдел „МДТ”, община Несебър, като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона е законосъобразен, а жалбата на  „Сънрайз“ АД като неоснователна следва да се отхвърли. В този смисъл е и практиката на ВАС, а именно: Решение №15351/13.11.2019г. по адм.дело № 7897/2019г. по описа на съда, Решение №15379/13.11.2019г. по адм.дело №6373/2019г. и др.

При този изход на спора в полза на жалбоподателя разноски не се дължат.

На администрацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Предвид размера на задълженията, определени с АУЗД и на основание чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 1058,49 лева.

Мотивиран от изложеното, Административен съд - Бургас, дванадесети състав, на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Сънрайз“ АД, ЕИК115849131, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8, ет. 3, представлявано от Н. И. Б.– управител, против Акт за установяване на задължение по декларация № МДТ-664/24.04.2018 г., издаден от главен експерт в отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, мълчаливо потвърден от началник отдел „Местни данъци и такси” при Община Несебър, с който са установени задължения за такса битови отпадъци общо в размер на 13 287,16 лева и лихва в размер на 4 329,02 лева (изчислена към 24.04.2018 г.), за недвижим имот, находящ се в с. Емона, общ. Несебър, ваканционно селище Елените, деклариран с Декларация вх. № 64152/30.06.2010 г. по чл. 14 от ЗМДТ.

 

 

ОСЪЖДА „Сънрайз“ АД, ЕИК115849131 със седалище и адрес на управление - гр. Пловдив, район Северен, бул. „Княгиня Мария Луиза“ № 8 , ет. 3, представлявано от Н. И. Б.да заплати  на Община Несебър сума в размер на 1058.49 лв. ( хиляда  петдесет и осем лева и четиридесет и девет стотинки) юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.       

 

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: