Р Е Ш Е Н И Е № 141
гр. Монтана, 6 март
2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 23.02.2018 г.
в състав:
Председател:
Огнян Евгениев
Членове: Соня Камарашка
Рени Цветанова
при участието на секретаря: Ал А*** и Прокурор: Галя А*** , като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЦВЕТАНОВА, КАНД № 56, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63, ал. 1
от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.
С решение, по
АНД № 1987/2017 г. на районен съд гр. Монтана е отменено
Наказателно постановление № 12/204 от 19.09.2014 г. на Директор
на Дирекция „Инспекция по труда” гр. Монтана, с което на „И*** Т*** ” ЕООД, гр.
В*** е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1500
лева, затова че в качеството си на работодател не е изпълнило задължително
предписание № 3 дадено с протокол от извършена проверка изх. № 33-039/28.04.2014
г.
В законния срок
против решението е подадена касационна жалба от административнонаказващия орган,
в която се развиват съображения за неправилност на решението, поради което моли
същото да бъде отменено, а Наказателното постановление потвърдено. Твърди, че задължителното
предписание обхваща всяко задължително нареждане на контролния орган за
спазване на трудовото законодателство. Предписанието не е обжалвано, влязло е в
законна сила и подлежи на изпълнение.
Ответната страна,
чрез адв. Д*** , в писмен отговор оспорва жалбата като споделя съображенията на
районния съд. Твърди, че не може да се приеме, че санкцията е наложена за
нарушението, което е констатирано при първата проверка, тъй като липсва яснота
за кои точно кабелисе отнася предписанието.
Представителят
на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е
неоснователна, а решението правилно. Намира, че в хода на
административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, които нарушават правото на защита на
наказаното лице. Предлага решението да бъде потвърдено.
Жалбата е
подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима
и следва да бъде разгледана по същество.
Настоящият
касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в
жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение,
съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното.
За да отмени
наказателното постановление районният съд е приел, че нарушението не е описано
пълно и ясно. От обстоятелствената му част не
става ясно за какви кабели и разклонители се твърди, че са подложени на
механични увреждания. В протоколите от извършените проверки липсва каквато и да
било идентификация на същите, от която да се установява, че предписанията
дадени след първата проверка се отнасят за същите кабели и разклонители, които
са проверени на 13.08.2014 г. Прието е и несъответствие между описаното в акта
нарушение и описаното такова в Наказателното постановление, изразяващо се в посочването
на различни правни текстове, а именно: в АУАН е посочено нарушение на чл. 197
от Наредба № 7/23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и
безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното
оборудване, а в Наказателното постановление е прието нарушение на чл. 415, ал.
1 от КТ.
Настоящият
касационен състав намира, че въззивната инстанция правилно е установила
фактическата обстановка, но неправилно е приложила материалния закон.
Неправилно въззивния съд приема
несъответствие между описаното в акта нарушение и това описано в Наказателното
постановление. Текста на чл. 415, ал. 1 от КТ гласи, че който не изпълни
задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото
законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до
10 000 лв. Нормата на чл. 197 от цитираната Наредба гласи, че работното
оборудване трябва да е подходящо за защита на експонираните работещи срещу риск
от директен или индиректен контакт с електрически ток. В случая даденото
задължително предписание е обвързано със спазване на текста на чл. 197 от
Наредбата, но неговото неизпълнение представлява нарушение на Кодекса на труда.
Описанието на нарушението, както в АУАН, така и в Наказателното постановление е
идентично, а именно: неизпълнение на предписание № 3, дадено при предходна
проверка от 28.04.2014 г., изразяващо се в обезопасяване на опънатите кабели и
разклонители, които са положени в новостроящата се сграда, без да са защитени и
са подложени на механични увреждания.
Не се установява и
непълнота или неяснота при описание на извършеното нарушение. Даденото, в т. 3
от Протокол за извършена проверка на 24 и 28.04.2014 г., задължително
предписание е идентично с описаното в акта и издаденото и оспорено Наказателно
постановление. Това предписание не е обжалвано и е влязло в законна сила, т.е. за
административнонаказаното лице не е имало неяснота за вида и характера на предписаните
мерки, респ. за времето през което следва да бъдат извършени. От друга страна
описание на кабелите по цвят и дължина, е прецизност, която не е необходимо да
бъде извършвана. Обезопасяването на кабели и разклонители е изискване свързано
със здравословните и безопасни условия на труд на работните места и само и
единствено наличието на такива е основание за даване на съответно задължително
предписание. Дали при последваща проверка необезопасените кабели и разклонители
са същите или други е ирелевантно обстоятелство, тъй като същността и целта на
предписанието е обезопасяване на всички положени кабели и разклонители, а
индивидуализиране на последните, нито е законово изискване, нито е практически
възможно, тъй като цветът и дължината им не са индивидуализиращи белези, по
които същите да бъдат разграничавани.
С оглед на
изложеното касационната инстанция намира, че решението на въззивния съд следва
да бъде отменено.
От гледна точка
валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на
такъв.
Мотивиран от
горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като
незаконосъобразно решение по АНД № 1987/2017 г. на районен съд гр. Монтана и
вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА като
законосъобразно Наказателно постановление № 12/204 от 19.09.2014 г. на Директор
на Дирекция „Инспекция по труда” гр. Монтана.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ :