Решение по дело №264/2018 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 3
Дата: 4 януари 2019 г. (в сила от 25 март 2019 г.)
Съдия: Владислава Александрова Цариградска
Дело: 20184320200264
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№_____

гр. Луковит, 04 януари 2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛУКОВИТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, в публично съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЛАДИСЛАВА ЦАРИГРАДСКА

 

при секретаря М. Д. като разгледа докладваното от председателя АНД №264/2018 г. по описа на съда и  за да се произнесе, съобрази следното:

           

            Производството е по реда на чл. 59 ЗАНН.

            Образувано е по повод на жалбата на „Теленор България“ ЕАД гр.София, р-н М., ж.к.“М.-*“, Б. п. С., сграда *, представлявано от изпълнителния директор О. Б. Ш. чрез пълномощник адв. С. К.срещу Наказателно постановление №2018-0044620 от 16.07.2018 г.,  издадено от Директора на регионална дирекция към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при КЗП, с което за нарушение на чл. 113, ал. 1 ЗЗП и на основание чл. 222а и чл. 231 от ЗЗП му е наложена глоба в размер на 3000 лева.

            С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление (НП) по съображения, че същото е незаконосъобразно.

Изложени са подробни оплаквания за нарушения на административно производствените правила, систематизирани както следва: непосочване на мястото и дата на извършване на нарушението; неправилна правна квалификация; липса на нарушение; нарушение при определяне на размера на санкцията.

 Иска се при условията на алтернативност да бъде намалена имуществената санкция за нарушение по чл.113, ал.1 до минимално определения от закона размер.

            В съдебно заседание страните – редовно призовани, не изпращат представители.

Въззиваемата страна – КЗП РД Русе, представя писмено становище с аргументи относно неоснователността на жалбата и е отправено искане НП да бъде потвърдено изцяло. Към становището са приложени писмени доказателства.

            От показанията на разпитаните по делото свидетели - актосъставителят В.Н.И. – главен инспектор в КЗП и Е.Е. Е.– бивш служител на КЗП, и писмените доказателства – Сервизни протоколи, писма, акт за удовлетворяване на рекламация, договор за лизинг, разписки, протоколи, АУАН, жалба, гаранционна карта, гаранционни условия,  фактура №**********/07.08.2017г., влязло в сила наказателно постановление и съдебно решение, преценени поотделно и в тяхната взаимна връзка и обусловеност, съдът приема за установена следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

            На 07.08.2017 г. между „Теленор България“ ЕАД (лизингодател) и М. И. М.-Ч. (лизингополучател) е сключен Договор за лизинг ( приложен на л. 12), по силата на който търговецът предоставил на лизингополучателя за временно (за 23 месеца) и възмездно ползване устройство - телефон LG K8 2017 Grey, със сериен номер 354965082148467 с уговорено право да се придобие собствеността върху устройството с договор за изкупуване.

            За сделката „Теленор България“ ЕАД издало Фактура №**********/07.08.2017 г. с нулева стойност, както и Гаранционна карта, в която е посочено, че продажбата на продукта с IMEI No. 354965082148467  е извършена с описаната фактура (видно от копията на документите, приложени на л. 35-36).

            Два дни след придобиване на телефона М. Ч. установила технически проблем при използването му – заглъхване, за което предявил рекламация пред „Теленор България“ ЕАД – магазин гр. Луковит.

            Рекламацията е приета от търговеца на 10.08.2017 г., в чийто сервиз е направено обновяване на софтуера и след тест е върнат на потребителя, за което е Съставен сервизен протокол № *********/16.08.2017 г. с описание на повредата: „CP-Communication Problem“, забележки при приемане на апарата в магазина „запазен“.

            Последвали са още 4 рекламации, за които са съставени сервизни протоколи, както следва: Сервизен протокол № *********/28.08.2017 г. , с описание на повредата: „CP – Communication Problem, CP – Network Problem, CP – Alert Problem, CP-Display“, забележки при приемане на апарата в магазина: „като нов закупен преди 10 дена“; Сервизен протокол № *********/02.10.2017 г. с описание на повредата: „Communication Problem, CP – Network Problem“, забележки при приемане на апарата в магазина: „като нов“; Сервизен протокол № *********/23.10.2017 г. с описание на повредата: „Communication Problem, CP – Network Problem“, забележки при приемане на апарата: „като нов“;

Сервизен протокол № *********/31.10.2017 г. , с описание на повредата: „Communication Problem“, забележки при приемане на апарата в магазина: „нов“.

Последната рекламация е направена на 27.10.2017 г., когато е приет телефона. След 14-дневен тест в сервиза на търговеца е съставен сервизен протокол № *********/31.10.2017 г., с описание на повредата: „Communication Problem“, забележки при приемане на апарата в магазина: „нов“, телефонът е върнат на потребителя на 15.11.2017 г. с удостоверяване, че няма никакви проблеми с устройството.

На 20.12.2017 г. потребителят М.Ч., чрез съпруга си Г.Ч., възложила на трето лице – „Сръчко Сервиз“ ЕООД – гр. София, да отстрани повредата в телефона. В изпълнение на възложеното, третото лице е извършило ремонт чрез смяна на резервна част – PSB Assembly Main.

По повод на жалба от потребителя М.Ч. на 08.01.2018 г. е извършена проверка в магазина на търговеца в гр. Луковит, ул. “Възраждане“ № 88 от служителите на КЗП В.И. и Е. Е., документирана в протокол, с който търговецът е запознат с жалбата и му е разпоредено на 22.01.2018 г., 10.00 часа да представи в КЗП – звено Ловеч становище по жалбата, както и доказателства, установяващи, че  несъответствието на стоката не е съществувало към момента на договора – 07.08.2017 г.

В предоставения срок търговецът не е изпълнил разпореждането да представи доказателства и становище.

С писмо с Изх.№Р0366/31.01.2018 г. директорът на КЗП РД Русе е поканил  представител на дружеството да се яви на 13.02.2018 г. в 15.30 часа в КЗП звено Ловеч за съставяне на АУАН с предупреждение, че в противен случай актът ще се състави при условията на чл. 40, ал. 2 ЗАНН.

Поканата е връчена на представител на търговеца на 02.02.2018 г.

След срока за представяне на документи и за съставяне на акт, едва на 27.02.2018 г. търговецът е депозирал становище за неоснователност на жалбата, като твърди, че причините за рекламациите са свързани с инсталиране на неподходящ софтуеър на телефона.

На 27.02.2018 г. В.И. – главен инспектор в КЗП РД Русе съставила АУАН № К-0044620 в присъствието на Е. Е. – свидетел при установяване на нарушението и при съставяне на акта, като е описала подробно установените в Констативния протокол от проверката на 08.01.2018 г. обстоятелства свързани с предявените рекламации по дати, включително последното връщане на телефона на 15.11.2017 г. след престой в сервиз на търговеца. Отразено е, че до датата на съставяне на акта 27.02.2018 г. рекламацията на потребителя не е удовлетворена, с което е нарушен чл. 113 ЗЗПотр

Актът е предявен и връчен на упълномощен представител на търговеца на 26.03.2018 г.

След съставяне на акта – на 22.06.2018 г. в търговския обект на търговеца – магазин Теленор 3612 в гр. Луковит е съставен Акт за удовлетворяване на рекламацията на потребителя чрез замяна на телефона с друг.

Въз основа на съставения АУАН на 16.07.2018 г. е издадено обжалваното НП от Ц.Х.Х. - Директор на КЗП РД – Русе, в което са възпроизведени констатациите на актосъставителя свързани с 5-те предявени рекламации и дейностите на търговеца във връзка с това. Прието е, че търговецът не е представил доказателства за това, че несъответствието на стоката с договора за продажба не е съществувало към покупката на 07.08.2017 г. Прието е, че до 15.11.2017 г., а и до 27.02.2018 г. търговецът не е привел стоката – процесния телефон, в съотвествие с договора за продажба, с което е нарушен чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр.

Добавено е обстоятелството, че нарушението е извършено в условията на повторност по смисъла на §13, т. 21 ДР на ЗЗПотр – в едногодишния срок от влизането в сила на НП №2016-036411/17.03.2016 г., потвърдено с решение на Административен съд Русе, влязло в законна сила на 17.01.2017 г.

За това нарушение на чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр и на основание чл. 222а и чл.231 от същия закон на „Теленор България“ АД е наложена глоба в размер на 3 000.00 лева.

            В хода на съдебното следствие е представено Наказателното постановление от 17.03.2016 г., издадено от въззиваемата страна, с което на „Теленор България“ ЕАД за нарушение на чл. 113, ал.1 ЗЗПотр и на основание чл. 222а от същия закон  е наложена имуществена санкция в размер на 1000.00 лева.

С окончателно Решение на Административен съд Русе от 17.01.2017 г. наказателното постановление е изменено, като санкцията е намалена на 500.00 лева.

 

По правото

Съдът служебно провери и прие, че в хода на административнонаказателното производство са спазени всички правила на ЗАНН, регламентиращи формалните изисквания за съставяне на АУАН и  издаване на НП. АУАН е съставен при спазване на чл. 42 и чл. 43 ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя. Актът е предявен редовно и връчен на упълномощен представител на търговеца.  

Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34   ЗАНН.

Представени са доказателства, удостоверяващи компетентността на актосъставителя и на наказващия орган – двете Заповеди на Председателя на КЗП с №№ 290/22.04.2015 г. и 355 ЛС/22.04.2015 г.

Оплакванията за непосочване на мястото и дата на извършване на нарушението съдът прие за неоснователни, доколкото недвусмислено от описанието на обстоятелствата на нарушението може да се направи логически извод, че мястото на извършване на нарушението е търговския обект – магазин „Теленор“ в гр. Луковит на посочения адрес. От обстоятелствата е ясно, че там са били предявени рекламациите на потребителя, съответно там е било дължимо действието, което според обвинението съставлява нарушение осъществено чрез бездействие.

Ясна е волята на актосъставителя и на наказващия орган относно датата на нарушението – 15.11.2017 г., когато телефонът е върнат без да е приведен в съответствие с изискванията за съответствие с договора за продажба. Уточнението, че това не сторено и до 27.02.2018 г. не събужда съмнение относно датата на нарушението, а има значение за преценка на всички обстоятелства свързани с нарушението, на които АНО се позовава и в случай на доказаност на нарушението този факт би има значение за оценка на тежестта му, тъй като и след установяване на нарушението в хода на проверката от контролния орган търговецът не е привел стоката в съответствие.

Тезата на жалбоподателя, че удовлетворяване на рекламацията се дължи в 1-месечен срок, считано от предявяването, който към 15.11.2017 г. не е бил изтекъл, следва да бъде обсъдено при решаване на последващия въпрос дали има извършено нарушение.

Съгласно чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба.

Между „Теленор България“ ЕАД и М.Ч. е сключен договор за лизинг на телефон, по който Черналиева има качеството на лизингополучател по смисъла на чл. 342 от Търговския закон, но така също и на „потребител“ по смисъла на § 13, т. 1 ДР ЗЗПотр

Качеството й на потребител води до правния извод, че договорните отношения се регулират освен от общите правила на договорното (ЗЗД) и търговското право (ТЗ), но и от специалните правила на потребителското право (ЗЗПотр).

Специалният закон въвежда понятия, които има самостойно значение и които следва да се съобразят, за да се отговори на основното правозащитно възражение на жалбоподателя, че правилото на чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр не е приложимо, защото договорът е за лизинг, а не за продажба на стока.

По силата на договор за лизинг лизингодателят предоставя на лизингополучателя вещ срещу възнаграждение, като лизингополучателят може да придобие собствеността върху вещта по време на договора и след изтичане на срока му.

В процесния договор е уговорено изкупуване в срока на договора.

Уредбата на договора за лизинг, на основание чл. 344, ал. 1 ТЗ, вр. чл. 230 ЗЗД също предвижда задължение за лизингодателя да предостави вещ, която да отговаря на ползването, за което е предоставена. В случаите с вещ телефон, то той трябва да може да се използва за нормално провеждане на телефонни разговори, което в случая е било смутено от „глъхнене“.

В случая обаче договорът между „Теленор България“ и Ч. има характер и на договор за продажба по смисъла на § 13, т. 34 от ДР ЗЗПотр.

Съгласно легалното определение "Договор за продажба" е договор, по силата на който търговецът прехвърля или се задължава да прехвърли собствеността на стоки на потребителя, а потребителят заплаща или се задължава да заплати цената за тях, включително договорите, имащи за предмет едновременно стоки и услуги.

Затова в случая основанието, на което потребителят е получил телефона, е договор за продажба по смисъла на специалния закон, защитащ правата на икономически по-слабата страна, каквато защита при търговските и гражданските сделки не може да се осигури.

Тезата на жалбоподателя за характера на договора е изцяло защитна, доколкото в заглавната част на издадения от него документ за процесния телефон – Гаранционна карта (л. 35) е записано „Продажбата на продукта…е извършена със следния документ за продажба“.

При горните съображения съдът прие, че задължението за търговеца, произтичащо от чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр е възникнало още при предявяването на първата рекламация и не е изпълнено и до 15.11.2017 г., за когато е обвинен със съставянето на АУАН.

Неоснователно е възражението на търговеца, че към датата 15.11.2017 г., вменена му като дата на извършване на нарушението, не е бил изтекъл 1-месечният срок за привеждане на стоката в съответствие с договора.

Поредната рекламация (5-та по ред) е предявена на 27.10.2017 г.

Търговецът за пореден път е изпратил телефона в сервиза си, като на 15.11.2017 г. ( преди изтичане на максималния 1-месечен срок, е върнал стоката на  потребителя без да я е привел в съответствие.

В Сервизния протокол е налице съществено противоречие – от една страна е посочено, че рекламацията е „призната“, а от друга е записано, че след тестване е установено, че апаратът няма никакви проблеми.

Това техническо становище на сервиза на търговеца не съответства на действителността. Този извод се формира от една страна въз основа на настоятелните и своевременни оплаквания от страна на потребителя, потвърдени впоследствие от трето незаинтересовано от спора лице – „Сръчко Сервиз“, където е бил извършен ремонт на технически елементи на телефона.

Макар и след съставяне на АУАН в крайна сметка търговецът също е признал, че телефонът не съответства на договора, след като през м. 06.2018 г. е заменил същия с друг телефон с същата марка и модел, за което е представен Акт за удовлетворяване на рекламация (л. 11).

Фактът, че на 15.11.2017 г. търговецът е върнал вещта на потребителя, заявявайки, че апаратът няма проблеми, означава, че той сам е скъсил максималния срок за удовлетворяване на рекламацията и от момента на връщане на стоката, без да е отстранил несъотвествието, е осъществил с бездействие нарушението на чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр

Нарушението е извършено от юридическо лице, поради което е достатъчен правния извод, че е налице състава на нарушението от обективна страна.

За нарушение на чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр е предвидена санкционна норма, съдържаща се в чл. 222а ЗЗПотр, съгласно който за нарушение на чл. 113 на юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 500 до 3000 лв. за всеки отделен случай.

При издаване на НП наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението като такова по чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр, както е посочено и в акта.

В обстоятелствената част, обаче са добавени нови факти, които не са посочени в акта, а именно – обстоятелството, че за нарушение на чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр търговецът вече е наказван с НП влязло в законна сила на 17.01.2017 г.

Това е довело до санкциониране на търговеца по квалифициран санкционен текст, като имуществената санкция е наложена на основание чл. 222а и чл. 231 ЗЗПотр

Чл. 231 ЗЗПотр предвижда, че в случаите на повторно нарушение имуществената санкция за юридическите лица е в двоен размер.

В тази част действията на административнонаказващият орган са недопустими, защото едва с издаване на НП въвежда нов факт – повторност на нарушението, срещу който факт нарушителят не е могъл да се защитава.

Този порок обаче може да бъде отстранен от настоящия съд, действащ в качеството на въззивна инстанция в административнонаказателното производство, без да бъдат нарушено правото на защита на жалбоподателя.

При правилно определена правна квалификация на нарушената правна норма – чл. 113, ал. 1 ЗЗПотр, включително и правилно посочен основен състав на санкционната норма – чл. 222а ЗЗПотр, съдът следва да измени наказателното постановление в частта, с която е приложен квалифицирания санкционен състав на чл. 231 ЗЗПотр, предвиждащ двоен размер на санкцията заради новия факт – „повторност“, който макар и доказан, не е бил включен в рамката на обвинението, повдигнато със съставянето на АУАН.

Правото на защита на жалбоподателя не се засяга, защото повторността в конкретния случай е елемент от санкционната норма, а не от материалноправната, която е една и съща и нарушението й е доказано.

В противен случай би се стигнало до неприемливо правно разрешение при доказаност на нарушението да се избегне ангажиране на съответната отгворност за това, което нарушава принципа на чл. 12 ЗАНН.

Аргументи в подкрепа на горното разбиране могат по аналогия да се извлекат от Тълкувателно решение № 3 от 10.05.2011 г. на ВАС по тълк. д. № 7/2010 г.

Изменението е допустимо, защото с него се запазва приложената санкция на основание чл. 222а ЗЗПотр, а отпада единствено квалифицирания състав на чл. 231 ЗЗПотр.

Това изменение е в интерес на жалбоподателя, защото размера на санкцията се намалява, а правнозначимите факти са същите, по които е бил обвинен със съставянето на АУАН.

Този извод намира своето процесуално основание в препращащата към НПК норма на чл. 84 ЗАНН.

Със съответната приложимост на правилата за въззивното наказателно производство, а именно чл. 337, ал. 1, т. 2 НПК настоящият състав на съда може да измени наказателното постановление, като приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо административно нарушение, а именно основният санкционен състав на чл. 222а ЗЗПотр предвиждащ имуществена санкция от 500 до 3 000 лв, вместо приложения от наказващия орган чл. 231 ЗЗПотр предвиждащ двоен размер на санкциите, т.е. от 1 000 до 6 000 лева.

При определяне на санкцията в рамките на допустимите от чл. 222а ЗЗПотр граници – от 500 до 3000 лева, съдът намира, че същата следва да бъде определена над средния размер, съобразявайки всички обстоятелства посочени в чл. 27 ЗАНН и превеса на отегчаващи отговорността на лицето.

Като отегчаващи отговорността факти следва се отчетат трайното нежелание на търговеца да удовлетвори рекламацията, предявена общо 5 пъти с едни и същи оплаквания; неотстраняване на нарушението дори и след откриването му от контролния орган и трайно бездействие продължило до м. 06.2018 г. (7 месеца след нарушението). В този продължителен срок са създадени изключителни неудобства за потребителя, който освен разходите да ремонтира телефона за своя сметка, е търпял и неудобства от момента на закупуването да не може да си служи с телефона, която в съвременния начин на живот е вещ с изключително значимо приложение в ежедневието.

Известно смекчаване на отговорността следва да бъде отчетено с оглед на това, че макар и с голямо закъснение, рекламацията е удовлетворена чрез замяна и на потребителя е предоставено ново устройство.

Последното обстоятелство не може да доведе до приложение на чл. 28 ЗАНН, каквато теза се застъпва в жалбата, защото това е изпълнение на задължение за търговеца, а не израз на добра воля. Неизпълнението на задължението му могло да доведе до ново ангажиране на отговорността му, защото би представлявало ново бездействие, въздигнато в нарушение.

            При тези съображения съдът достигна до извод, че следва да измени наказателното постановление, като имуществената санкция следва да бъде наложена на основание чл. 222а ЗЗПотр в размер на 2 000 лева.

            Този размер на санкцията би могъл да постигне целите на чл. 12 ЗАНН и основно с цел да се стимулира търговецът, който ноторно е национален оператор с голяма търговска мрежа, към спазване на установени правов ред, гарантиращ правата на потребителите.

            Воден от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

            ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 2018-0044620/16.07.2018 г.,  издадено от директора на Регионална дирекция – Русе към Комисия за защита на потребителите, с което за нарушение на чл. 113, ал. 1 ЗЗП и на основание чл. 222а и чл.231 от ЗЗП на Теленор България“ ЕАД с ЕИК ********** с адрес гр. София, ж.к.“М.“, Б. П. С., сграда * е наложена имуществена санкция в размер на 3000.00 лева в частта, с която е приложен чл. 231 ЗЗПотр и е определена санкцията,

като за нарушението на чл. 113, ал. 1 ЗЗП и на основание чл. 222а ЗЗП му НАЛАГА имуществена санкция в размер на 2 000.00 (две хиляди) лева.

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Ловеч в 14-дневен срок от деня на съобщението, че решението е изготвено.

                                                                                   

РАЙОНЕН СЪДИЯ:……………...........