Решение по дело №276/2017 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 140
Дата: 4 юли 2018 г. (в сила от 16 септември 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20177220700276
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                    Р Е Ш Е Н И Е  

 

 

 

129

 

                                    

 

 

 

гр. Сливен, 04.07.2018 г.

 

                                                   

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

 

Административен съд Сливен, в съдебно заседание на пети юни две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                           

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Детелина Бозукова

 

 

 

 

 

при участието на секретаря Николинка Йорданова изслуша докладваното от съдия Бозукова адм. дело276 по описа за 2017 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

           О 

 

 

бразувано е по жалба на Н.А.Г. и М.И.Г. *** против Заповед № 1183/16.11.2006 г. на Кмета на Община Нова Загора, с която е одобрено изменение на ПУП - ПР за урегулиран поземлен имот ХІ – 1836,1837, кв. 74 по плана на гр. Нова Загора на основание § 8 от ПР на ЗУТ.

 

 

 

 

Жалбоподателите твърдят незаконосъобразност на акта. Твърдят, че са собственици на имот, засегнат от изменението, но не са уведомени от административния орган за инициираното производство. Сочат, че не са давали съгласие за изменение на ПУП, с което се ограничавал достъпът на имота им до улица.  

 

 

 

 

В съдебно заседание оспорващите, редовно призовани, явява се Н.А.Г., и за двамата, в качеството на упълномощен процесуалния представител - адв. М. ***, поддържат жалбата. Претендират отмяна на заповедта. Претендират разноски.

 

 

 

 

Ответникът - Кметът на община Нова Загора се предстадвлява от ст. юрисконсулт Б., която счита жалбата за недопустима. Алтерантивно оспорва жалбата, като изтъква, че по силата на § 8 от ПР на ЗУТ са налице основания за процесното изменение. Моли за отхвърляне на подадената жалба. Претендира разноски.

 

 

 

 

Заинтересованата страна – Р.Д.И., чрез упълномощен процесуален представител – адв. П. *** заема становище за недопустимост на подадената жалба, алтерантивно за нейната неоснователност. Моли да се остави без уважение жалбата. Претендира разноски.

 

 

 

 

Заинтересованата страна – П.Д.Г., лично и чрез упълномощен процесуален представител – адв. П. *** заема становище за недопустимост на подадената жалба, алтерантивно за нейната неоснователност. Моли да се остави без уважение жалбата. Претендира разноски.

 

 

 

 

Заинтересованите страни Д.Г.Ж. и З.А.Ж., не се явяват в съдебно заседание и не изразяват становище по жалбата, въпреки предоставената им възможност.

 

 

 

 

Заинтересованите страни - Г.Д.Г. и Х.И.Х. в писмено становище по делото сочат, че за изход на собствениците на ПИ 1828 се ползва бетонирана 3 метрова пътека. За оспорената заповед узнали след получаване на призовките по настоящото съдебно производство.

 Заинтересованата страна - С.И.И. в писмено становище по делото сочи, че за изход на собствениците на ПИ 1828 се ползва бетонирана 3 метрова пътека, за оспорената заповед узнал след получаване на призовките по настоящото съдебно производство. При явяването си в с.з. на 24.04.2018 г. заявява, че не е подписвал разписка за получаване на оспорената заповед.

 

 

 

 

Съдът като взе предвид становищата на страните, основанията за издаването на оспорвания административен акт и представените по делото доказателства, приема следното от фактическа страна:

             На 04.09.2006 г. М. С. К. и Г. К. К. / 

 

 

 

б. с. на УПИ ХІ-1836, 1837 в кв. 74 по плана на гр.Нова Загора/ подали Заявление № 9400-3785/04.09.2006 г., за проектиране изменение на ПУП - ПР на основание § 8 от ЗУТ, комплектувано с документи за собственост./л.125/

 

 

 

 

По повод така постъпилото заявление, на основание чл. 135, ал. 4, т. 1, вр. § 8 от ЗУТ главният архитект на общината е дал становище за допускане изработването на изменение на ПУП - ПР за УПИ ХІ-1836, 1837, кв. 74 по плана на гр. Нова Загора при съответствие на вътрешните регулационни линии със съществуващите граници на поземлените имоти. Изработена е виза проект № 1776/09.10.2006 г. от гл.архитект. На основание чл.135 ал.3 от ЗУТ от Кмета на Община Нова Загра е дадено предписание за изготвяне изменение на ПУП./л.124/. Проектът е изработен служебно от ст.с. Ж.Р. на основание § 8 ал.1 от ПР на ЗУТ, като е предвидено вътрешната дворищна регулационна линия да минава по съществуващата северозападна имотна граница, площите на новообрзуваните имоти да са както следва: УПИ ХІІ-1827,1828 – 500 кв.м., УПИ ХІ-1836,1837 – 790 кв.м., а отреждането остава за „Жилищни нужди“. Проектът за изменение е съобщен на собствениците на засегнатите имоти /л.115/. Видно от констативен протокол от 07.11.2006 г. срещу проекта за изменение не са постъпили възражения. /л.114/.

На 16.11.2006г. е проведено заседание на ОбЕСУТ, на което по протокол № 19 е изразено положително становище за изменението и проектът е съгласуван./л.111 -113/.

  

 

 

 

Кметът на община Нова Загора на основание чл.129 ал.2 от ЗУТ, решение №3 от протокол № 19/16.11.2006 г. на ОбЕСУТ при Община Нова Загора и на основание § 8 от ПР на ЗУТ е издал Заповед № 1183/16.11.2006 г., с която е одобрил изменението на ПУП - ПР за урегулиран поземлен имот (УПИ) ХІ – 1836,1837, кв. 74 по плана на гр.Нова Загора, с която на основание § 8 от ПР на ЗУТ дворищната регулационна линия минава по северозападната имотна граница на ПИ 1836, площите на новообрзуваните имоти са както следва: УПИ ХІІ-1827,1828 – 500 кв.м., УПИ ХІ-1836,1837 – 790 кв.м., а отреждането остава „ За жилищни нужди“.

 

 

 

 

Заповедта, предмет на настоящто производство, е съобщена на заинтересованите страни с обявление №113/16.11.2006 г., като изпратеното на жалбоподателите съобщение за обявлението е изх. 8200-146/17.11.2006 г. Видно от разписката на л.238 от делото обявлението е подписано и получено на 20.11.2006 г., но в разписката не е отбелязано името на получателя.

 

 

 

 

Недоволни от разрешеното изработване на ПУП-ПР, Н.А.Г. и М.И.Г. са адресирали жалба до Административен съд Сливен, която е входирана на 31.08.2017 г.

            По делото е разпитана като свидетел Ж.Р.,***, от показанията на която се установява, че съобщенията за издаване на оспорената заповед за изменение са дадени за връчване на заинтересованите страни чрез пощенски служител.

           По делото е прието заключение на съдебно графична експертиза, изготвена от вещото лице инж. Ю.Г., което не е оспорено от страните. От заключението се установява, че подписът върху разписките за връчване на обявление изх.№ 8200-123/19.10.2006 г. и на обявление изх.№ 8200-146/17.11.2006 г. не е положен от оспорващия Н.А.Г..

           По делото е прието заключение на съдбено-техническа екпертиза, изготвена от вещото лице арх. К.Я., ведно с приложения към него, което не е оспорено от страните. От заключението се установява, че със заповед № 379/21.11.1991 г. на Кмета на Община Нова Загора е одобрен ПУП – ПРЗ, съгласно който се образуват процесните имоти УПИ ХІІ-1827,1828 и УПИ ХІ-1836,1837 попадащи в кв.74. Този ПУП е последният регулационен план, третиращ регулационните граници на процесните имоти преди издаване на оспорената заповед. С плана се предвижда придаване на части към имота, собственост на жалбоподателите. Съгласно чл. 182а, ал. 1 от ЗТСУ(отм.) и § 22, ал. 1 от ЗР на ЗУТ планът се счита приложен с плащането на регулационните сметки за придадените имоти. Експертът е категоричен, че плащане не е извършвано нито в периода до влизане в сила на ЗУТ, нито в сроковете по § 6, ал. 2 и 4 от този закон, като дворищната регулация за двата имота не е приложена, което е видно от скицата издадена от Община Нова Загора, находяща се на стр. 97 от делото. Не е направено и трасиране от геодезист. С изтичането на тези срокове на осн. § 8, ал. 1 от ПР на ЗУТ придаваемите части се връщат автоматично по силата на закона в патримониума на собственика, от който са били отчуждени и положението от преди влизане в сила на неприложения дворищнорегулационен план се възстановява, като отчуждителното действие на неприложения дворищнорегулационен план, одобрен със заповед № 379/21.11.1991 г. се прекратява по силата на специалната норма на § 8, ал.1 от ПР на ЗУТ с изтичането на шестмесечния срок по §.6, ал.2 от ПР на ЗУТ - 1.10.2003 г. По отношение на застрояването предвижданията са реализирани частично в ПИ 1836 с изграждане на едноетажна жилищна сграда. Впоследствие със заповед № 816/15.11.2001 г. е одобрено частично изменение на ПР, с което към УПИ ХІІ 1827,1828 се придават 125 кв.м. от УПИ ІІІ-1829, като с плана не се предвижда засягане на УПИ ХІ – 1836,1837.  Вещото лице в съдебно заседание сочи, че към момента на одобрение на кадастралната карта на гр.Нова Загора от 2010 г. дворищно регулационната линия между УПИ ХІІ-1827,1828 от една страна и УПИ ХІ-1836,1837 била отразена съгласно изменението на ПУП от 2006 г. Експертът сочи, че на място регулационния план от 1991 г. не е приложен, като не са материализирани граници, поради което е категоричен, че собствениците на УПИ ХІ-1836,1837 са в правото си да подадат заявление по §8 от ПР на ЗУТ, като не е необходимо съгласие на собствениците на други имоти.

            По делото е прието допълнително заключение, изготвено от вещото лице арх. К.Я., неоспорено от страните, от което се установява, че към настоящия  момент имотът на оспорващите – този с пл.№ 1828 няма директен достъп до улица, но такъв до ул…………… се осъществява чрез преминаване през имот пл. № 1827, с който, съгласно действащ ПУП, одобрен със заповед № 371/ 1991 г. и съгласно кадастралния план двата имота попадат, в резултат на отреждането, в един общ УПИ ХІІ - 1827,1828. /л.228/

             Въз основа на приетите по делото и неоспорени по предвидения процесуален ред доказателства съдът формира следните изводи:

              Жалбата е допустима, като подадена от лице, собственик на имот, засегнат от изменението / съгласно скица на поземлени имоти и извадка от кадастралния регистър л.32 – л.51/. С оглед установеното по делото от съдебно графичната експертиза, че подписът върху разписката за съобщаване на заповедта не е положен от оспорващия и не е вписано име на получател, съдът приема, че заповедта не е надлежно съобщена на оспорващите Н. и М. Г., поради което жалбата им е допустима.

               Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Съображенията на съда са следните

 

 

 

 

След проверка, извършена на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, приложим по силата на чл. 219, ал. 3 от ЗУТ, настоящият състав установи, че обжалваната заповед на кмета на Община Нова Загора е издадена от компетентен орган съобразно правомощията, дадени на кмета на съответната община съгласно разпоредбата на чл. 129, ал.2 от ЗУТ.

 

 

 

 

Заповедта е изготвена в писмена форма и съдържа предвидените реквизити, вкл. фактически и правни основания за издаването й, като мотиви за постановяването й се извличат и от съпътстващите документи, съдържащи се в административната преписка и най-вече от Решение № 19 по протокол от 16.11.2006 г. на Общински експертен съвет, към което в оспорената заповед е направено изрично препращане.

 

 

 

 

По заявлението на бившите собственици на ХІ – 1836,1837, кв. 74 по плана на гр. Нова Загора е стартирана процедура по поставяне на вътрешни регулационни линии в съответствие със съществуващите граници на поземлени имоти. За целта е издадено становище на главния архитект и предписание на кмета на Община Нова Загора за изработване на ПУП.

 

 

 

 

 

 

 

 

При издаване на заповедта за изменение на ПУП - ПР не са допуснати съществени нарушения на административно- производствените правила. Изменението на ПУП - ПР по § 8, ал. 2, т. 3 от ЗУТ, на което правно основание се позовава и процесната заповед, съставлява самостоятелно основание за промяна на плана извън хипотезите, изброени в чл. 134, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ.

 

 

 

 

Административната процедура по изменението на ПУП е стартирала с постъпването на заявление от лице по чл. 131 от ЗУТ - собственика на ХІ – 1836,1837 кв. 74 по плана на Нова Загора. Същото е адресирано до компетентния орган - кмета на общината. Съгласувано е с главния архитект и на основание чл. 135, ал. 4, т. 1 от ЗУТ последният е дал нарочно становище.

 

 

 

 

 

 

 

 

В производството по § 8 от ЗУТ, в което следва да участват собствениците на непосредствено засегнатите имоти, така както е предвидено в § 8, ал. 4 от ЗУТ. Това задължава администрацията да издири всички тези заинтересовани лица. От доказателствата по делото е видно, че заинтересованите лица по чл. 131 от ЗУТ са уведомени за допуснатото изработване на изменение на ПУП, доколкото по делото се установява, че уведомлението на оспорващите е получено на 20.10.2006 г. срещу подпис от С.И., съсобственик на Н.Г. в УПИ ХІІ - 1827,1828. Горното мотивира съда да приеме, че в хода на административната процедура не са допуснати съществени нарушения, още повече, че съгласието на оспорващите за исканото изменение не е необходима предпоставка за издаване на оспорената заповед.

 

 

 

 

Съдът не констатира и пороци касаещи материалната законосъобразност на процесната заповед, чийто предмет е изменение на действащ подробен устройствен план по отношение на дворищно-регулационни граници.

От доказателствата по делото (цветна скица от Община Нова Загора и извадка от плана л.96- 97) се установява, че съгласно влязъл в сила регулационен план на Нова Загора, одобрен през 1991 г. се предвижда промяна в регулационната граница, като част от УПИ ХІ-1836,1837 се отчуждава и се придава към УПИ ХІІ-1827,1828 двата в кв. 74., с цел обособяване на изход към улица за имота на оспорващите. По делото няма данни, напротив от заключението по приетата и неоспорена от страните съдебно-техническа експертиза се установява, че действащият план от 1991 г. в тази му част не е приложен и регулационните сметки не са уредени, като липсват и данни на място да е била материализирана ограда след трасиране от с. - геодезист.

 

 

 

 

Разпоредбата на § 8, ал. 2, т. 3 от ПР на ЗУТ съставлява самостоятелно правно основание за промяна на плана, извън изброените в чл. 134, ал. 1 и ал. 2 от закона такива, според която общинската администрация, посредством издаване от кмета на заповед за изменение, променя дворищно-регулационните планове по писмено искане на заинтересованите собственици. Крайната цел е поставяне в съответствие на вътрешните регулационни линии на ПУП със съществуващите граници на имотите, като без значение за допуснатото изработване на ЧИ на ПУП е дали в действителност на място е материализирана ограда или не и дали същата физически е местена във времето. С цел избягване несъответствието между имотните и регулационни граници на урегулираните поземлени имоти са приети разпоредбите на § 6 и § 8 от ПР на ЗУТ. С тях отчуждителното действие на влезлите в сила, но неприложени дворищнорегулационни планове за изравняване на частите в образувани съсобствени дворищнорегулационни парцели и за заемане на придадени поземлени имоти или части от тях се продължава само временно до изтичане на сроковете по § 6, ал. 2 и 4 от ПР на ЗУТ, след което това отчуждително действие отпада автоматично, по силата на закона. С изтичането на сроковете по § 6, ал. 2 и 4 от ПР на ЗУТ правото на собственост върху парцела се трансформира в право на собственост върху имота, за който е бил отреден дворищнорегулационния парцел, а придаваемите части се връщат в патримониума на собственика на имота, от който са били отчуждени.

 

 

 

 

В конкретния случай действащият към 31.03.2001 г. и неприложен видно от заключението на вещото лице дворищнорегулационен план е одобрен със заповед № 379/21.11.1991 г. на ОНС-Нова Загора, който е последният регулационен план, третиращ регулационните граници между УПИ ХІ-1836,1837 и УПИ ХІІ-1827,1828 в кв. 74. Съществено значение в случая има обстоятелството, че същият предвижда придаване на части към имота, собственост на жалбоподателите. Съгласно чл. 182а, ал. 1 от ЗТСУ(отм.) и § 22, ал. 1 от ЗР на ЗУТ планът се счита приложен с плащането на регулационните сметки за придадените имоти. Видно от заключението на съдебно - техническата експертиза плащане не е извършвано нито в периода до влизане в сила на ЗУТ, нито в сроковете по § 6, ал. 2 и 4 от този закон. С изтичането на тези срокове на осн. § 8, ал. 1 от ПР на ЗУТ придаваемите части се връщат автоматично по силата на закона в патримониума на собственика, от който са били отчуждени и положението от преди влизане в сила на неприложения дворищнорегулационен план се възстановява. Т.е. отчуждителното действие на неприложения дворищнорегулационен план, одобрен със заповед № 379 /21.11.1991 г., се прекратява по силата на специалната норма на пар.8, ал.1 от ПР на ЗУТ с изтичането на шестмесечния срок по пар.6, ал.2 от ПР на ЗУТ - 1.10.2003 г., а с 

 

 

 

обствениците на поземлени имоти по ал.1 на §8 от ЗУТ могат да поискат, съгласно ал.2, т.3, вътрешните регулационни линии на техните имоти да бъдат поставени в съответствие със съществуващите граници на поземлените имоти. По реда на тази разпоредба изменението може да иска всеки заинтересуван собственик. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 135 от ЗУТ, при която не е изискуемо съгласието на всички пряко заинтересувани собственици. С нормата на §8, ал.1 от ПР на ЗУТ преди изменението с ДВ, бр. 61 от 2007г. бе уредена формална процедура по прекратяване на отчуждителното действие, по искане на заинтересованите собственици - достатъчно е било да има искане само от собственика на единия имот и при наличие на предпоставките на §8, ал.1 ПР на ЗУТ, общинската администрация е длъжна служебно да извърши исканата промяна по съществуващата имотна граница.

 

 

 

 

 

 

 

 

В случая по делото не са представени документи за плащане за придаваемите от имота на заинтересованите Р.И. и П.Г. към имота на оспорващите части. Отчуждителното действие на влезлия в сила, но неприложен дворишнорегулационен план е прекратено и не е настъпил вещно правният ефект.

 

 

 

 

Предвид изложеното, съдът намира, че в случая са налице предпоставките по § 8, ал. 2, т. 3 от ЗУТ да бъде допуснато изменение на плана.

 

 

 

 

Преценена по отношение на основанието по чл. 146, т. 5 от АПК заповедта е съответна с целта на закона по чл. 1, ал. 2 от ЗУТ. С нормата на § 8, ал. 1 от ПР на ЗУТ е уредена формална процедура по прекратяване на това отчуждително действие, по искане на заинтересуваните собственици. Законодателят дава възможност на всеки от собствениците на засегнатите от дворищнорегулационния план имоти да направи искане за изменение на вътрешната регулационна линия. Достатъчно е да има искане само от един собственик на имота и при наличие на изискванията по § 8, ал. 1 от ПР на ЗУТ общинската администрация е длъжна служебно да извърши исканата промяна. Нормата указва къде да се установи новата регулационна граница - по съществуващата имотна граница. Служебното изменение на вътрешната регулационна линия по указан от закона начин изключва съгласието на собственика /собствениците/ на другия имот.

 

 

 

 

По изложените съображения за законосъобразност на оспорения акт, подадената жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на производството и съгласно чл. 78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК и ТР № 3/13.05.2010 г. по т.д. № 5/2009 г. на ВАС, основателна е претенцията на ответника в негова полза да се присъдят разноски за вещо лице в размер на 175 лева, както и юрисконсулско възнаграждение, платимо от оспорващите, което съгласно чл. 78, ал.8, изр.второ от ГПК (изм.ДВ, бр.8 от 24.01.2017 г.), във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал.1 от ЗПП, съдът определя в размер на 100 лева.

            На основание чл.143 ал.3 от АПК е о 

 

 

 

снователна претенцията на заинтересованата страна Р.Д.И. за присъждане на съдбени разноски за адвокатски хонорар в размер на 800 лева, и депозит за призоваване на свидетел в размер на 30 лева, платими от оспорващите. Основателна е и претенцията на заинтересованата страна П.Д.Г. за присъждане на разноски за адвокатски хонорар в размер на 1000 лева, платими от оспорващите.

 

 

 

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд – Сливен

 

                                                             

 

 

 

Р Е Ш И:

 

              

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.А.Г. и М.И.Г. *** против Заповед № 1183/16.11.2006 г. на Кмета на Община Нова Загора, с която е одобрено изменение на ПУП - ПР за урегулиран поземлен имот ХІ – 1836,1837, кв. 74 по плана на гр.Нова Загора на основание § 8 от ПР на ЗУТ.

 

ОСЪЖДА Н.А.Г. ЕГН ********** и М.И.Г. ЕГН **********, двамата от гр. Нова Загора ул………….. № … да заплатят на Община Нова Загора разноски по делото в размер на 100.00 / сто/ лева, представляващи юрисконсулско възнаграждение и съдебни разноски за вещо лице в размер на 175.00 /сто седемдесет и пет/ лева.

 

ОСЪЖДА Н.А.Г. ЕГН **********  и М.И.Г. ЕГН **********, двамата от гр. Нова Загора ул………… № … да заплатят на Р.Д.И. ***, ЕГН ********** съдебни разноски в размер на 830 /осемстотин и тридесет/ лева.

 

                ОСЪЖДА Н.А.Г. ЕГН ********** и М.И.Г. ЕГН **********, двамата от гр. Нова Загора ул………… № … да заплатят на П.Д.Г. *** ЕГН ********** разноски за адвокатски хонорар в размер на 1000 /хиляда/ лева.

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: