Решение по дело №2452/2020 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 260001
Дата: 4 януари 2021 г.
Съдия: Костадин Божидаров Иванов
Дело: 20205300502452
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 260001

гр. Пловдив, 04.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ОКРЪЖЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Гражданско отделение, IX въззивен състав, в открито съдебно заседание на десети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА ШИПОКЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ФАНЯ РАБЧЕВА

КОСТАДИН ИВАНОВ

 

при участието на секретаря Пенка Георгиева, като разгледа докладваното от младши съдия Иванов в. гр. дело № 2452 по описа на съда за 2020 г., за да се  произнесе, взе предвид следното:     

Производството е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.

Образувано е по въззивна жалба ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР, подадена чрез проц. представител ст. юрк. С.С., против Решение № 260114 от 24.08.2020 г. по гр. дело № 1332/2020 г. по описа на РС – Пловдив, I гр. състав, с което жалбоподателят е осъден да заплати на К.В.В., сумата от 1 652,97 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 239,10 часа за периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на исковата молба – 29.01.2020 г., до окончателното изплащане на дължимата сума, както и разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 480 лева, а в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд - Пловдив сумата от 66,12 лева, представляваща държавна такса върху уважения иск, и сумата от 100 лева разноски за съдебно-счетоводна експертиза от бюджета на съда.

В жалбата се твърди, че атакуваното решение е неправилно и необосновано и е постановено при накоректно тълкуване и прилагане на нормативната уредба, която регламентира полагането, отчитането и заплащането на нощен труд от държавните служители, чиито служебни правоотношения се уреждат от ЗМВР. Жалбоподателят счита, че през процесния период правоотношение между страните са се уреждали от Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. на МВР, която изключва приложението на общите правила, установени в КТ и НСОРЗ. Счита за погрешен извода на районния съд за субсидиарно приложение на НСОРЗ с оглед на предходна подзаконова уредба и възможността за двусмислено тълкуване на ЗМВР. Твърди, че това заключението на районния съд не е съобразено с приложимата правна уредба, както и че не е налице неравно третиране на разглежданата категория служители на МВР, доколкото за тях са предвидени множество компенсаторни механизми с оглед характера на дейността им. В този смисъл излага подробни съображения, акцентирайки върху статута, организацията на работното време, вкл. полагането на нощен и извънреден труд, както и върху спецификите на функциите и на служебните правоотношения на процесната категория служители на ЗМВР. Изразява несъгласие с извода на съда за приложимостта в случая на ТР № 6/06.11.2013 г. на ОСГТК на ВКС.

Навеждат се допълнителни аргументи в насока, че нормалната продължителност на нощния труд в МВР, съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР, била осем часа, а не седем. От последното се извеждало, че съотношението на дневното към нощното работно време на служителите на МВР е равно на коефициент 1, а не както е по КТ - 1,143.  Положения труд в рамките на нощното дежурство не се трансформирал в дневен такъв при коефициент от 1.143, както е по КТ, а се заплаща по 0.25лв. на час. Счита, че по делото не се е доказало да е налице неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд.

На следващо място излагат твърдения за необоснованост на извода на първостепенния съд, че при преизчисляване на положените от служителите часове нощен труд в дневен се дължи заплащане като извънреден труд. В този смисъл излага подробни съображения и сочи съдебна практика. Счита, че възприетото от съда, а именно, че при преизчисляване на часовете нощен труд съобразно НСОРЗ с коефициент 1.143 получените допълнителни часове да се заплащат като извънреден труд, би поставило в по-неблагоприятно положение работещите по трудови правоотношение спрямо служителите, чиито правоотношения се уреждат от ЗМВР.

В заключение описва организацията на работното време на служителите на МВР и съответното полагащо им се възнаграждение. Счита също така, че заключението на ССчЕ не следва да се кредитира в частта, в която е изчислено възнаграждение след извършеното преобразуване на часовете нощен труд с коефициент 1.143. 

Моли за отмяна на първоинстанционното решение като неправилно и необосновано. Претендира присъждане на сторените разноски. В условията на евентуалност, при неуважаване на жалбата, се прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от въззиваемата страна.

В срока по чл. 263 ГПК не е постъпил отговор на въззивната жалба. В о.с.з. въззиваемата страна не се явява и не се представлява.

Окръжен съд след преценка на събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Въззивната жалба е подадена против обжалваем съдебен акт в законоустановения срок от процесуално легитимирано лице, което има интерес от обжалването, поради което същата се явява допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните основания в жалбата.

Първоинстанционното решение е валидно и допустимо - постановено е в рамките на правораздавателната компетентност на съдилищата по граждански дела и в съответствие с основанието и петитума на искането за съдебна защита.

Съгласно чл. 269 изр. 2 ГПК по правилността на решението съдът е ограничен от посоченото в жалбата, доколкото не се засяга приложението на императивна материалноправна разпоредба, чието съобразяване съдът е длъжен да прецени.

Съдът, като съобрази доводите на страните, съгласно правилата на чл. 235 ал. 2 ГПК вр. чл. 269 ГПК, предвид релевираните в жалбата въззивни основания намира за установено следното:

Районен съд – Пловдив е бил сезиран с иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР (ред. ДВ, бр. 81 от 2016 г.), за уважаването на който ищецът е следвало да докаже, че като служител при ответника през процесния период е положил извънреден труд, който не му е бил заплатен. По делото безспорно е установено, че въззиваемата страна – ищец в първоинстанционното производство, за процесния период от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. е работил на длъжността „****“ в РД „Пожарна безопасност и защита на населението“ – гр. Пловдив, при ответната държавна институция. Същият е полагал труд на смени при 24-часов режим по утвърдени графици съгласно представените по делото протоколи, при режим на нощна смяна от 22,00 часа до 06,00 часа сутринта, и при сумарно изчисляване на работното време. 

Прието е и заключение по ССчЕ, което се намира за пълно и изготвено от компетентно лице на базата на събраните по делото материали, не е оспорено от страните, поради което е кредитирано от районния съд, както и от настоящия. Съгласно заключението на в.л., ищецът е отработил общо 1 664 часа нощен труд.    

Районният съд е изложил подробни съображения в насока, че положените от въззиваемата страна часове нощен труд следва да се преизчислят с коефициент 1,143 спрямо нормалната продължителност на работното време през деня. За положения труд през часовете, получени след преизчисляването, следвало да се заплати на ищеца възнаграждение за извънреден труд. В този смисъл и въз основа на заключението по ССчЕ е прието, че за положения след преизчисляването извънреден труд на ищеца се дължи допълнително възнаграждение от 1 679,86 лв., което не му е заплатено. Доколкото тази сума е по-ниска от претендираната с исковата молба, то и съдът, предвид изложените аргументи, е уважил изцяло иска като доказан по основание и размер.

Настоящият състав на ОС – Пловдив, след като съобрази доводите на страните и обсъди материалите по делото, споделя даденото разрешение от първоинстанционния съд по предявените искове, като мотивите за това са следните:

Въззиваемата страна е държавен служител от системата на МВР, чийто статут се урежда от специалния ЗМВР. На основание чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители от МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения, вкл. и за извънреден труд по арг. на чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР (ред. ДВ, бр. 81 от 2016 г.) пък работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени, какъвто е и въззиваемата страна. Следователно и специалният закон допуска възможността за заплащане на възнаграждение за положен извънреден труд

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че неправилно са приложени нормите на КТ за преизчисляване на положените часове нощен труд с коефициент 1.143, доколкото в ЗМВР нямало пряко препращане към КТ в този смисъл, както и че неправилно не била съобразена действащата тогава Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за организация и разпределение на работното време и компенсиране на работното време при дежурства за държавните служители. По силата на чл. 187, ал. 9 ЗМВР (ред. ДВ, бр. 81 от 2016 г.) редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. През процесния период действително е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. В нея обаче е липсвало изрично правило за преизчисляване при сумирано отчитане на работното време на положените часове нощен труд с коефициент 1,143, така както това изрично е уредено с разпоредбата на чл. 31, ал. 2 на отменената Наредба № 8121з-407 / 11.08.2014 г. Липсата на подобно правило в приложимата наредба не означава, че преизчисляване не следва да се извършва.

Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 часа до 06,00 часа, се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда, включително и приетите за неговото приложение подзаконови нормативни актове, в това число и НСОРЗ. Обратното на това тълкуване би довело до поставяне на държавните служители в системата на МВР в неравностойно положение спрямо останалите държавни служители, както и спрямо останалите работници и служители по трудово правоотношение, които получават допълнително възнаграждение за извънреден труд. В тази насока е налице също съдебна практика на ВКС относно субсидиарното приложение на друг закон при липса на изрично уредено заплащане в ЗМВР (Решение № 311/ 08.11.2019г. по гр.д.№ 1144/ 2018г.), което се явява в съответствие с основен правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепена в чл. 6 от Конституцията и чл. 14 ЕКПЧ. В сходен смисъл е и цитираното от районния съд ТР № 6/06.11.2013г. на ОСГТК на ВКС.  

До нарушение на този правен принцип би се стигнало и ако се възприеме за основателен доводът на жалбоподателя, че действащата през процесния период наредба, в която липсва възможност за преизчисляване на нощните часове положен труд в дневни с определен коефициент, изключва приложението на субсидиарните правила на КТ и НСОРЗ и предвидената в тях специална закрила.

Не се споделят и твърденията на жалбоподателя, че при стриктното тълкуване на правилата на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. няма да се стигне до неравно третиране на разглежданата категория служители на МВР, доколкото за тях били предвидени множество компенсаторни механизми. Посочените в жалбата привилегии за служителите на МВР са оправдани и се предвиждат с оглед на спецификите на тяхната дейност и рисковете, които тя крие, докато преизчисляването на часовете нощен труд по КТ и НСОРЗ следва от това, че трудът, полаган през нощта, е рисков фактор за здравето на работещите и води до физиологични и здравословни проблеми. Следователно необоснован се явява извода на жалбоподателя в разглеждания смисъл.

Не се споделя и твърдението, че евентуалното преизчисляване на нощния труд в дневен следва да е с коефициент 1, тъй като положеният през нощта труд, е всякога по-тежък от същия вид труд, положен през деня. Обстоятелството, че служителите на МВР отработват пълни 8 часа през нощта следва от спецификите на 24-часовите дежурства, които обективно включват часовете от 22,00 часа до 06,00 часа на следващия ден. Това обаче не означава, че натовареността на тези служители е еднаква по време на цялото дежурство, като допълнителното възнаграждение от 0.25 лв. на час е крайно недостатъчно да компенсира тази разлика. Това е и допълнителен аргумент в подкрепа на субсидиарното приложение на КТ и НСОРЗ. 

 Въз основа на гореизложеното следва, че при сумирано изчисляване на работното време за работещите на смени държавни служители на МВР следва да се приложи правилото на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 1,143, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време.

По тези съображения въззивната инстанция не споделя доводите във въззивната жалба, а се солидаризира с мотивите на атакуваното решение. 

Искът е уважен при съобразяване с установените по делото данни относно броя на часовете нощен труд, положени от ищеца за процесния период и следващото му се възнаграждение за извънреден труд след приравняването на нощния труд в дневен с коефициент 1,143, съобразно депозираното заключение на вещото лице по назначената по делото ССчЕ, неоспорено от страните. Следователно исковата претенция се намира за доказана по основание и размер.

По така изложените съображения въззивната жалба се намира за неоснователна, а обжалваното решение на първоинстанционния съд, като правилно ще се потвърди, включително и в частта за разноските.

Предвид изхода на спора в полза на жалбоподателя не следва да се присъждат разноски. Въззиваемата страна не е направила искане за заплащане на сторените от нея разноски, поради което също няма да й бъдат присъдени такива.

На основание чл. 280, ал. 3 от ГПК настоящото въззивно решение е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

По изложените мотиви, съдът

 

Р    Е   Ш   И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло Решение № 260139 от 24.08.2020 г. постановено по гр.дело № 1368/ 2020 г. по описа на Районен съд – Пловдив, I гр. състав, с което Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР –гр. София, с адрес: гр. София, ул. „Пиротска“ № 171а, представлявана от директора гл. комисар Н. Н., е осъдена да заплати на К.В.В., ЕГН **********, сумата от 1 652,97 лв. (хиляда шестстотин петдесет и два лева и 97 ст.), представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд от 239,10 часа за периода 01.10.2016 г.- 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на исковата молба – 29.01.2020 г., до окончателното изплащане на дължимата сума, както и разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 480 лв. (четиристотин и осемдесет лева), А в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Пловдив сумата от 66,12 лв. (шестдесет и шест лева и 12 ст.) държавна такса и 100 лв. (сто лева) разноски за съдебно-счетоводна експертиза от бюджета на съда.

Въззивното решение е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ:1./

 

          

 

                     2./