Решение по дело №2806/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2289
Дата: 11 март 2025 г. (в сила от 11 март 2025 г.)
Съдия: Веселин Атанасов
Дело: 20247180702806
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2289

Пловдив, 11.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXIV Касационен състав, в съдебно заседание на тринадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: МИЛЕНА НЕСТОРОВА – ДИЧЕВА
Членове: ЙОРДАН РУСЕВ
ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ

При секретар ТАНЯ КОСТАДИНОВА и с участието на прокурора КОСТАДИН ДИМИТРОВ ПАСКАЛЕВ като разгледа докладваното от съдия ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ канд № 20247180702806 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба подадена от Агенция „Пътна инфраструктура“ чрез юрк. П. С. против Решение № 31/19.11.2024г. постановено по АНД № 62/2023 по описа на РС – Първомай с което е отменен ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1 от Закона за пътищата, издаден от АПИ, с който на основание чл. 187а, ал.2, т.3 вр. с ал.3 във вр. с чл. 179, ал.3б от ЗДвП на „ПИМК“ ООД с ЕИК ********* е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2500 лева за нарушение на чл. 102, ал.2 ЗДвП;

Релевираните касационни основания се субсумират в доводите, че атакувания съдебен акт е неправилен, като постановен в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК вр. чл.63в от ЗАНН.

Поддържа се, че в случая е налице пълно и ясно описание на нарушението с всички негови съставомерни признаци, като фактическия състав на нарушението е доказан по безсъмнен начин.

Претендира се отмяна на обжалваното решение на Пловдивския районен съд и потвърждаване на отменения с него електронен фиш.

Претендира се присъждане на сторените разноски по производството.

Ответникът по касационната жалба – „ПИМК“ ООД чрез процесуалния си представител адв. Е. Т. оспорва жалбата в депозиран по делото писмен отговор, в който са изложени подробни съображения за законосъобразността и правилността на оспореното съдебно решение.

Претендира се присъждане на сторените разноски в настоящото производство.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура [населено място] дава заключение, че жалбата е неоснователна.

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съдът намира за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че на 31.05.2022г., в 14:00 часа., на път I-8 км 264 +758, на територията на община Първомай, с посока намаляващ километър, който път е включен в обхвата на платената пътна мрежа, е установено движението на ППС (пътно превозно средство), представляващо влекач (товарен автомобил) “Ивеко АС440СТ П ЦНГ“ с Рег.№4613ТР, с технически допустима максимална маса 20 000 (кг.), брой оси 2, екологична категория ЕВРО 6С, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща техническа допустима максимална маса 44 000 (кг.), за което ППС не е заплатена изцяло дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.

Движението на процесното ППС на 31.05.2022г. е установено с устройство с №10412 (АПИ), за което е генериран доказателствен запис в системата по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, с номер на нарушението Е11888CBCFD43636E053021F160AAAAA.

Прието е за установено, че процесното ППС е регистрирано като собственост на ответника „ПИМК“ ООД

Установеното движение на процесното ППС по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не е заплатена съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.102, ал.2 от ЗДвП, поради което и на основание чл.187а, ал.2, т.3, във връзка с ал.3 и във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДвП се издава процесният ЕФ.

Според процесния ЕФ, наказаното лице може да се освободи от административнонаказателна отговорност, ако в 14-девен срок от получаването на фиша, бъде заплатена компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 750,00 лева при спазване на чл.189е, ал.3 и 4 от ЗДвП.

Съдът като взе предвид дело С-61/23 на Съда на Европейския съюз (СЕС), относно тълкуването на нормите на Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури (Директива 1999/62/ЕО) и единственият поставен преюдициален въпрос по това дело, който е във връзка със съответствието на чл.9а от Директива 1999/62/ЕО и националната правна уредба, с която се предвижда налагане на имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на т. нар. “компенсаторна такса“.

Според Решението на Съда (шести състав) от 21 ноември 2024 година по дело С-61/23, Член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на „компенсаторна такса“ с фиксиран размер.

Според разпоредбата на чл.179, ал.3б от ЗДвП, собственик на ППС от категорията по чл.10б, ал.3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б, ал.1 от ЗП, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на ППС-то, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лв.

А според разпоредбата на чл.187а, ал.2, т.3 от ЗДвП, ако собственикът на ППС-то е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на ППС-то, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП, на собственика се налага имуществена санкция по чл.179, ал.3б в размер на 2500 лв.

При това положение, настоящият състав на съда намира, че налагането на разглежданата имуществена санкция във фиксиран размер от 2500,00 лв., за което е издаден процесният ЕФ, се явява направено в противоречие с принципа за съразмерност, нормативен израз на който е чл.9а от Директива 1999/62/ЕО, съгласно която норма, Държавите-членки установяват съответен контрол и определят система от наказания, приложими за нарушаване на националните разпоредби, приети по настоящата директива. Те предприемат всички необходими мерки, за да гарантират изпълнението на тези национални разпоредби. Установените наказания трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи.

От своя страна, противоречието с принципа за съразмерност обуславя незаконосъобразността на процесния ЕФ.

Следователно, като отменя процесният ЕФ районният съд постановява правилно решение. Също така, решението на районния съд е валидно и допустимо, поради което следва да бъде оставено в сила.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на АПИ е неоснователно и не следва да бъде уважено. В полза на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 420 лева за адвокатско възнаграждение.

Така мотивиран и на основание чл.221, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 31/19.11.2024г. постановено по АНД № 62/2023 по описа на РС – [община];

ОСЪЖДА Агенция “Пътна инфраструктура“, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на „ПИМК“ ООД с ЕИК ********* сумата от 420 лева, представляваща заплатено адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: