ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3236
Хасково, 05.08.2024 г.
Административният съд - Хасково - XIII тричленен състав, в закрито заседание в състав:
Председател: | ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА |
Членове: | АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА ПЛАМЕН ТАНЕВ |
Като разгледа докладваното от съдия АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА административно дело № 20247260700249 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е с правно основание чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45, ал. 5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Образувано е по жалба на КМЕТА НА ОБЩИНА ХАРМАНЛИ против Решение № 78 от 16.02.2024 г., обективирано в Протокол № 6 от редовно заседание на Общински съвет – Харманли, проведено на 16.02.2024 г.
От изложеното в обстоятелствената част и петитума на жалбата на Кмета на Община Харманли се установява, че цитираното решение на общинския съвет се обжалва като незаконосъобразно, противоречащо на материалния закон, постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила, а също и като неправилно. Твърди се, че с решението било прието незаконосъобразно изменение на внесения от Кмета на Община Харманли проект за бюджет на Община Харманли за 2024 г., доколкото, от една страна, бюджетът, предложен от Кмета на община Харманли, не бил приет, а в същото време с оспорваното решение се приемали изменения в този неприет бюджет. Оспорваното решение не съответствало и на целта на закона и били допуснати същностни грешки в съдържанието му.
С оглед на така изложеното, жалбоподателят моли да бъде отменено като незаконосъобразно, неправилно и постановено при съществени административно-производствени нарушения Решение № 78/16.02.2024 г. на Общински съвет – Харманли, обективирано в Протокол № 6/16.02.2024 г.
В писмено становище, депозирано по делото, се преповтарят доводи от жалбата и се обосновава правен интерес от оспорване на решението.
Ответникът – ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ХАРМАНЛИ, в депозирано чрез председателя му писмено становище, навежда доводи за неоснователност на депозираната жалба. Счита, че при приемането и разгласяването на оспореното решение са спазени всички процесуални изисквания на АПК, ЗМСМА, ЗПФ и ЗДБ. Посочва, че колективният орган е взел решение по целесъобразност, което било законосъобразно. В допълнително представено писмено становище (л. 151) се излагат съображения за липса на правен интерес от оспорване на атакуваното решение. Изтъква се в тази връзка, че бюджетът на Община Харманли бил приет с Решение № 95 от 27.03.2024 г., в което било имплицирано атакуваното решение на общинския съвет и посоченото решение влязло в сила.
В открито съдебно заседание, проведено на 17.07.2024 г., съдебното дирене е приключено и е даден ход на делото по същество.
В срока за произнасяне, съставът на Административен съд – Хасково, разгледал и приел за решаване настоящото административно дело № 249/2024 г. по описа на същия съд, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и извърши проверка на допустимостта на така подадената жалба, намери, че същата е недопустима, поради следните съображения:
От представената по делото административна преписка, образувана по повод приемане на оспореното решение, е видно, че в Регистър „Докладни записки“ при Общински съвет – Харманли е била заведена Докладна записка № ДЗ-56/29.01.2024 г. от М. И. – Кмет на Община Харманли (л. 119 от приложение), относно приемане на бюджета на Община Харманли за 2024 година. С докладната записка е предложено на Общински съвет – Харманли да приеме решение, с което да приеме: Разпределението на преходния остатък от 2023 г., съгласно Приложение № 1; Бюджета на Община Харманли за 2024 г., съгласно Приложение № 2. В докладната е било извършено ръкописно дописване със следното съдържание: „Предложение на бюдж. ком. за пром …“.
На 29.01.2024 г. е било проведено публично обсъждане на проекта на бюджет 2024 г. на Община Харманли (л. 217).
На 02.02.2024 г. в Регистър „Докладни записки“ при Общински съвет – Харманли е била заведена Докладна записка № 57/02.02.2024 г. от Д. Г. К. – общински съветник от групата съветници на „Коалиция БСП за България“ в Общински съвет – Харманли (л. 98). С тази докладна записка е предложено от проекта (за бюджет 2024 г.) да отпаднат проекти на обща стойност 538 000 лева, като същите бъдат отложени за реализиране в следващи години от мандат 2023-2027, и сумата от 538 000 лева бъде дописана като ред последен в Строителната и инвестиционна програма на Община Харманли за 2024 г.
На основание чл. 25, т. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 55, ал. 3, т. 1 от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, Заместник-председател на Общински съвет – Харманли с писмена Покана (л. 5, 58) е свикал заседание на Общински съвет – Харманли на дата 26.02.2024 г. в 09:00 часа. Поканата е била публикувана в официалния сайт на Община Харманли на 12.02.2024 г. – https://www.harmanli.bg/bg/informatsionen-byuletin/pokana-za-zasedanie-na-obs-harmanli-na-16022024-g.
От Заместник-председател на Общински съвет – Харманли са свикани и заседания на постоянни комисии при Общински съвет – Харманли (л. 8 – 13), сред които и на Бюджетна комисия. Заседанията са били свикани чрез покани, публикувани на сайта на Община Харманли на 12.02.2024 г. – https://www.harmanli.bg/bg/informatsionen-byuletin/pokana-za-zasedanie-na-obs-harmanli-na-16022024-g.
Заседанието на Бюджетната комисия е било проведено на датата, за която е било свикано – 15.02.2024 г. от 16:00 часа, за което е съставен Протокол № 4 (л. 33) от същата дата. По точка осма от дневния ред Бюджетната комисия е приела решението по Докладната записка от кмета на Община Харманли относно приемане на бюджета на Общината за 2024 г. да бъде разделено на две точки:
- Разпределение на преходния остатък от 2023 година, съгласно Приложение № 1,
- Бюджет на Община Харманли за 2024 г., с включените предложения за изменения. Последната точка е разделена на две подточки, като първо е бил гласуван 1. Бюджет на Община Харманли за 2024 г., предоставен от кмета на община Харманли, съгласно Приложение № 2, и същият не е приет, тъй като „за“ е гласувал 1 член на комисията, „против“ бил 1 член, а „въздържали се“ са били 4 членове. На следващо място са гласувани предложенията за изменения на Бюджет на Община Харманли за 2024 г. (т. II), като предложението е прието с 4 гласа „за“, съответно „против“ и „въздържал се“ са гласували по един от членовете на комисията.
На 16.02.2024 г. е било проведено заседание на Общински съвет – Харманли, за което е съставен Протокол № 6/16.02.2024 г., на което заседание са присъствали 19 от 21 общински съветници. С Решение № 66 е бил приет дневния ред на заседанието, като под т. 3 е била заложена Докладна записка от Д. Г. К. относно пренасочване на собствени средства от Строителната и инвестиционна програма на Община Харманли за 2024 г., а под т. 8 е била заложена Докладна записка на Кмета на община Харманли, относно приемане на бюджета на Община Харманли за 2024 г.
От съдържанието на протокола (т. 3, л. 41) се установява, че Докладна записка № 57/02.02.2024 г. от Д. Г. К. – общински съветник от групата съветници на „Коалиция БСП за България“ в Общински съвет – Харманли, е била гласувана така, както е предложена, с 15 гласа „за“, „против“ са били 4 общински съветници, а „въздържали се“ 0 (от общо 19).
С Решение № 77 Общинският съвет не е приел Бюджет на Община Харманли за 2024 г., предоставен от кмета на община Харманли, съгласно Приложение № 2 (т. II, т. 1), така, както е предложен от вносителя – л. 48.
С оспореното в настоящото производство Решение № 78 (л. 49, вж. и л. 83-85) Общински съвет – Харманли е приел следното:
„I. Имайки предвид предложението в точка 3 от настоящия дневен ред за заседанието на Общински съвет Харманли, не приема предложения от кмета на Община Харманли бюджет за 2024 г. в частта на „проект на Строителната и инвестиционна програма на Община Харманли“ или конкретно: 1. Ред 46, Параграф - 5206-6-12-619 – Облагородяване на парково пространство до клуб на пенсионера в [жк] [населено място] на Стойност 102 000 лева от собствени бюджетни средства; 2. Ред 49, Параграф - 5206-6-12-619 Беседка в [населено място] ***, общ.Х. - 1 бр. на стойност 10 000 лева от собствени бюджетни средства; 3. Ред 50, Параграф - 5100-6-12-619 Основен ремонт площад в [населено място], общ.Х. на стойност 230 000 лева, от собствени бюджетни средства; 4. Ред 51, Параграф - 5100-6-12-619 Основен ремонт площад в [населено място], между о.т. 61 - о.т. 66 o.т. 70 - o.т. 71 - о.т. 72 Община Харманли на стойност 196 000 лева от собствени бюджетни средства; Които са на Обща стойност 538 000 лева. 5. Изменя предложения от кмета на Община Харманли бюджет за 2024 г. в частта на „проект на строителната и инвестиционна програма на Община Харманли“, като решава средствата от неприетите инвестиционни проекти за заложените обекти по т.1 на стойност 538 000 лв. да бъдат дописани като последни редове в строителната и инвестиционна програма на община Харманли за 2024 г. за изготвяне на технически инвестиционни проекти, необходими при кандидатстване за външно финансиране и европейски програми на следните обекти, както и други, след одобрение с решение на Общински съвет – Харманли.
II. Имайки предвид предложението в точка 4, 5 и 6 от настоящия дневен ред за заседанието на Общински съвет Харманли, не приема предложения от кмета на Община Харманли бюджет за 2024 г. в частта на „проект на строителната и Инвестиционна програма на Община Харманли“ или конкретно - номер по ред 19 - „Ремонт на съществуваща водопроводна мрежа, сградни отклонения и рехабилитация на улична мрежа в малките населени места на община Харманли".
1. Решава, че изменя номер по ред 19 от предложения от кмета на Община Харманли бюджет за 2024 г. в частта на „Проект на строителната и инвестиционна програма на Община Харманли“, който става по следния начин (изписан е тестът на изменението).
Решението е прието с 15 гласа „за“, 4 гласа „въздържали се“ и 0 гласа „против“.
На 19.03.2024 г. е започнала нова процедура по приемане на Бюджет 2024 г. на Община Харманли, тъй като Кметът на общината е внесъл в Общински съвет – Харманли Докладна записка № ДЗ-81/19.03.2024 г. (л. 154 от делото). С нея е предложено Общински съвет – Харманли да приеме Бюджета на Община Харманли за 2024 г., съгласно Приложение № 1 (л. 162 – 249).
С Решение № 95 (л.153) от проведено на 27.03.2024 г. заседание (за което е съставен Протокол № 7) Общински съвет – Харманли е приел Бюджет на Община Харманли за 2024 г., съгласно Приложение № 1.
Въз основа на тези фактически констатации съдът прави следните правни изводи:
Съобразно мотивите на Тълкувателно решение № 2 от 16.04.2013 г. на ВАС по т. д. № 4/2011 г., решението по приемане на общинския бюджет по същество е властническо волеизявление на орган на местно самоуправление, при издаване на което общинският съвет действа в условията на обвързана компетентност, като изпълнява императивно предписани от Закона за общинските бюджети условия, с оглед на което съдебен контрол на решенията на общинските съвети по чл. 21, ал. 1, т. 6 от Закона за местното самоуправление и местната администрация е допустим.
С разпоредбите на чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА е регламентиран специален ред за оспорване на решенията на общинския съвет от съответния кмет, като е дадена възможност за контрол от страна на кмета върху законосъобразността и целесъобразността на актове на общинския съвет чрез връщане за ново обсъждане или оспорване пред административния съд. В настоящия казус кметът е използвал възможността за провеждане на съдебен контрол.
Този съдебен контрол обаче е допустим само по отношение на тези решения на общинския съвет, които имат самостоятелно юридическо значение за определени обществени отношения, поради това, че са насочени към прякото им и непосредствено регулиране, от което следва и възможността за тяхното самостоятелно изпълнение. Разгледано в този аспект, обжалваното в настоящото производство решение обаче няма самостоятелно юридическо значение и същото не подлежи на самостоятелно изпълнение. Този извод е обусловен от факта, че след приемане на оспореното Решение № 78/16.02.2024 г., Общински съвет – Харманли е приел и второ такова, пряко свързано с бюджета на Община Харманли за 2024 година. Касае се за Решение № 95/27.03.2024 г. на Общински съвет - Харманли, с което бюджетът на Община Харманли за 2024 година на практика е приет. Именно това решение е приключващият бюджетната процедура акт, който акт подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Действително в случая решението за приемане на бюджета на Община Харманли за 2024 година е взето от Общински съвет – Харманли едва след образуването на производството по настоящото дело, но това решение и факта на влизането му в сила, като ново обстоятелство, настъпило към момента на приключване на устните състезания по настоящото дело, следва да се вземе предвид при постановяване на крайния съдебен акт, с оглед разпоредбата на чл. 142, ал. 2 от АПК.
Съгласно цитираната правна норма, установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. Принципно съответствието на административния акт с материалния закон се преценява според фактите, съществуващи към момента на издаването му – чл. 142, ал. 1 от АПК, а последващите (нови) факти следва да се вземат предвид, само ако променят съществувалото към издаването на акта правно положение. Под нови факти от значение за делото следва да се разбират факти от действителността, които имат спрямо спорното правоотношение значението на юридически или доказателствени факти, тоест същите да са от значение за решаване на делото по същество.
В тази връзка и след като на заседанието на Общински съвет – Харманли, проведено на 16.02.2024 г., не е приет бюджета на Община Харманли за 2024 г. (вж. Решение № 77/16.02.2024 г. на ОбС – Харманли – л. 48), с приемането на Решение № 95/27.03.2024 г. обжалваното Решение № 78/16.02.2024 г. вече загубва своя самостоятелен правен ефект и на практика се превръща в акт, приет от Общински съвет – Харманли в хода на провежданата процедура по приемане бюджета на Община Харманли за 2024 г. Тоест същото следва да се разглежда като волеизявление, част от производството по приемане на Решение № 95 по Протокол № 7/27.03.2024 г. на Общински съвет – Харманли, доколкото именно в това решение е записано изрично, че се приема Общинския бюджет за 2024 г.
С оглед разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 6 ЗМСМА, съдържаща правомощието на общинския съвет да приема и изменя годишния бюджет на общината, да осъществява контрол и да приема отчета за изпълнението му, следва да се приеме, че оспореното решение, предвид съдържанието му, не е акт, с който се приема или изменя бюджета на общината и съответно не представлява акт, който подлежи на самостоятелно оспорване. В Определение № 6059 от 19.05.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5229/2016 г., IV о., Определение № 6638 от 6.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5674/2016 г., IV о., Определение № 7031 от 13.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5675/2016 г., IV о., Определение № 7252 от 15.06.2016 г. на ВАС по адм. д. № 6159/2016 г., VIII о. касационната инстанция приема, че решенията, които представляват част от цялостната процедура по изготвяне на окончателния административен акт – бюджета на съответната община, не пораждат самостоятелно правно действие, съответно попадат в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК и не подлежат на самостоятелен контрол.
Поради това, настоящият съдебен състав намира, че макар да е прието като самостоятелно решение, Решение № 78 от 16.02.2024 г. не е такова по приемане на бюджета на Община Харманли за 2024 г. (по смисъла на чл. 94, ал. 2 от Закона за публичните финанси), а по съществото си представлява предхождащ акт за издаване на общия административен акт по приемането на годишния бюджет, обективирано в Решение № 95/27.03.2024 г.
След като липсва административен акт, годен за обжалване по съдебен ред, е налице абсолютна процесуална пречка за разглеждане на оспорването, обективирано в жалбата на Кмета на Община Харманли по отношение на Решение № 78/16.02.2024 г. на Общински съвет – Харманли. Оспорването като недопустимо следва да бъде оставено без разглеждане на основание чл. 159, т. 1 от АПК, а образуваното въз основа на него съдебно производство - прекратено.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1, във вр. чл. 204, ал. 1 от АПК, Административен съд - Хасково
О П Р Е Д Е Л И:
ВЪЗОБНОВЯВА съдебното дирене по административно дело № 249/2024 г. по описа на Административен съд - Хасково.
ОТМЕНЯ протоколно определение от 17.07.2024 г. за даване ход по същество на делото.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на КМЕТА НА ОБЩИНА ХАРМАНЛИ против Решение № 78 от 16.02.2024 г., обективирано в Протокол № 6 от редовно заседание на Общински съвет – Харманли, проведено на 16.02.2024 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 249/2024 г. по описа на Административен съд – Хасково.
Определението може да се обжалва с частна жалба, чрез Административен съд – Хасково, пред Върховния административен съд на Република България, в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
Преписи от настоящото определение, на основание чл. 138, ал. 3, във вр. чл. 137, ал. 1 от АПК, да се връчат на страните по делото.
Председател: | |
Членове: |