Р Е Ш Е Н И Е №896
гр.Русе, 06.12.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският Районен съд, четвърти наказателен състав в
публично заседание на десети октомври две хиляди и деветнадесета година в
състав :
Председател:
Венцислав Василев
Съдебни
заседатели :
при участието на секретаря Юлия Острева …………………………………...
и в присъствието на
прокурора…………………………………………………..
Като
разгледа докладваното от съдията НАХ
Дело № 1322/2019г. по описа на съда ,за да се произнесе съобрази следното :
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е
жалба от К.В.Г. против наказателно постановление № 19-1085-000149/29.01.2019г.,
издадено от Началника на сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР-Русе.
Същият моли
съда да го отмени, като незаконосъобразно.
Жалбоподателят,
редовно призован не се явява и не взема становище по жалбата; вместо него се
явява процесуален представител, който поддържа жалбата.
Ответникът
по жалбата, редовно призован не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
Русенската Районна прокуратура редовно призована ,не
изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът след
преценка на събраните доказателства,приема за установено от фактическа страна
следното:
Жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и работел
на длъжността охранител в „Ерика - 97“ ООД, което дружество извършвало услуги
по охрана с помощта на сигнално – известителна техника и видеонаблюдение в
реално време на обект. Във връзка с тази си дейност дружеството било сключило
договор № 1039-10/01.12.2010г. с „Марпекс
Агро“ ЕООД, като услугата включвала
24 часова охрана на обекта на възложителя. На 24.03.2018г. в 05,56ч
техническите средства, монтирани в обекта на „Марпекс Агро“ ЕООД сигнализирали
в дежурния (мониторинг) център на „Ерика - 97“ ООД за
нарушение на охраняем обект, като към този обект с оглед физическа проверка на
място тръгнал жалбоподателят, управлявайки
л.а.“Пежо 208“ с ДК№ ….., собственост на дружеството. В 06,00 ч. този
автомобил бил заснет от стационарно автоматизирано
техническо средство по бул.“България“ в района на бензиностанция „Лукойл“, измерващо
скоростта със скорост от 112 км/ч (след приспадане на толеранса от 3 %
при скорост над 100 км/ч)
при максимално разрешени
в този пътен участък 50 км/ч., като такъв в населено място. Доколкото
автомобилът бил собственост на „Ерика – 97“ООД, законният представител на същото попълнил декларация по
чл.188 от ЗДвП с която посочил, че на 24.03.2018г. около 06,00 ч. именно
жалбоподателят е управлявал същото МПС.
Въз
основа на заснетия видеоклип св.И.И. съставил АУАН срещу жалбоподателя, а въз
основа на него АНО издал обжалваното наказателно постановление с което му
наложил кумулативните наказания „глоба“ в размер на 800 лв. и ЛПУМПС за срок от
три месеца на основание чл.182 ал.1 т.6
от ЗДвП, като му били отнети 12 контролни точки на основание Наредба № Iз-2539.
Тази фактическа обстановка
съдът приема за установена от събраните в хода на делото доказателства.
Жалбата е допустима, защото е
подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от лице, което има право на това.
Разгледана по същество е неоснователна.
Съдът намира, че правилно е приложен материалният закон и в хода на
производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Нарушението
съдът намира,че е безспорно установено и доказано по несъмнен начин. Съдът
намира, че защитата, не оспорва нито пряко, нито косвено факта на извършеното
нарушение. В този смисъл нарушението се
потвърждава по категоричен и несъмнен начин от приложените към преписката
доказателства – снимков материал, докладна записка, удостоверение за одобрен
тип средство за измерване,протокол от проверка № 235-ИСИ/05.12.2017г. В тази
връзка следва да се посочи, че и съставеният АУАН е подписан с декларативни възражения, че има такава, но подобни не са
депозирани в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Единственото
възражение , което се прави в жалбата , съответно се поддържа и в съдебно
заседание е, че се касае за деяние, което е извършено в условията на чл.13 от НК вр.чл.8 от ЗАНН.
Следва да
се посочи, че съгласно чл. 13 от НК, за да е осъществено при крайна
необходимост, деянието трябва да е насочено към отклоняване на възникналата
непосредствена опасност, застрашаваща с увреждане държавни или обществени
интереси, лични или имотни блага, както и да създава обективни предпоставки за
спасяване на застрашените интереси. Именно само при тези условия характерът на
извършеното виновно деяние и представляващо административно нарушение отпада, но
само ако са налице посочените в закона кумулативни предпоставки. Също така
следва да се съпоставят характера и непосредствеността на опасността и деянието
с което тя се предотвратява. По делото не е установено и жалбоподателят не
сочи, дори декларативно по каква причина се е задействала алармата на
охраняемия обект, обективно към момента в който е тръгнал към обекта самият той
не е имал никаква представа за възможната причина за това. От тази гл.т. съдът
приема, че жалбоподателят с оглед длъжността си е решил да стигне по възможно
най-бързия начин до охраняемия обект. От друга страна обаче, с оглед
преследваната цел , е налице повече от двойно превишение на скоростта и то в
населено място. Сам по себе фактът на скорост от 112 км/ч при разрешени 50 км/ч
води до изключително несъобразена скорост с всички възможни неблагоприятни
последици за причиняване на ПТП с многобройни измерения. В този смисъл съдът
намира, че не е налице кумулативен елемент от института на крайната
необходимост, а именно с нарушаване на установения ред на държавно управление (режима на скоростта)
да се спасят (предотвратят) по-значими блага. По този начин се нарушава и принципът за
опазване живота, здравето и имуществото на гражданите, залегнал в чл.3 т.3 от
ЗЧОД, тъй като с подобна скорост, макар и при извършеното формално нарушение,
защитените блага се поставят в много висока потенциална опасност.
Съгласно чл.13 ал.2 от НК няма крайна необходимост
,когато самото отбягване на опасността съставлява престъпление. Съдът намира,
че тази разпоредба не може да бъде тълкувана разширително и само на това
основание в случая на жалбоподателя да му бъде отказано приложението на чл.13
ал.1 от НК, т.е. тази забрана не включва и извършването на административно
нарушение, но само при наличие на всички кумулативни елементи от последната
разпоредба.
Разпоредбите
на чл.60 и чл.62 от ЗЧОД само в два
случая предвиждат охранителният състав да действа при условията на крайна необходимост
и неизбежна отбрана – по изключение при използване на помощни средства и като
крайна мярка при използване на огнестрелно оръжие. Доколкото тези две норми са
ограничителни и въвеждат принципа на изчерпателното изброяване, същите не могат
да се тълкуват разширително и да се приеме, че и други деяния , извършени от
охранителния състав във връзка с изпълнение на служебни задължения ще изгубят
обществената си опасност (чл.12 и чл.3 от НК) ще се дисквалифицират, като престъпления,
респ.административни нарушения, защото в противен случай това щеше изрично да
бъде указано в закона. В този смисъл съдът намира, че специалният ЗЧОД съдържа
в себе си мълчалива забрана за извършване на защитни деяния, съдържащи
признаците на престъпления и/или
административни нарушения, освен в тези две изрично посочени хипотези. Очевидно
законодателната идея е, че съотношението не е в полза на извършване на
престъпления/ административни нарушения, спрямо насоките на частната
охранителна дейност, посочени в чл.2 ал.1 от ЗЧОД. Отделно от това един от
основните принципи на тази дейност при осъществяването и е спазване на законите
на страната.
В подкрепа
на изложеното е и сравнителното тълкуване с относими разпоредби на ЗДвП. На
първо място на тази плоскост следва да се посочи, че управлявания от
жалбоподателя автомобил не е такъв със специален режим на движение, тъй като не
е включен изчерпателния списък по чл.91 ал.3 от ЗДвП; в случай, че
законодателят е включил патрулите по чл.15 ал.2 т.1 и т.2 от ЗЧОД, едва тогава
за жалбоподателя би възникнало и правото по чл.92 ал.1 т.2 от ЗДвП и то при
изключително същественото ограничение, доколкото няма застраши нечий живот или
имущество. По същия начин и разпоредбата чл.189 ал.6 т.2 от ЗДвП предвижда
анулиране на издаден електронен фиш по отношение на нарушени, извършени от
автомобили със специален режим на движение, а не и на такива, които се
използват за извършване на сходна и идентична дейност с някои от тях.
Наложените
наказания имат характер на абсолютни санкции и в този смисъл размерът им не
зависи от волята на АНО и съда, т.е. същите не подлежат на индивидуализиране.
При
това положение съдът намира, че издаденото наказателно постановление е
законосъобразно и обосновано и следва да бъде потвърдено.
С
оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът:
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление
№ 19-1085-000149/29.01.2019г., издадено от Началник на сектор „Пътна полиция“
към ОД на МВР-Русе, с което на К.В.Г. с ЕГН ********** му е наложено наказание „глоба“
в размер на 800 лв., лишаване от право да управлява МПС за срок от
три месеца и отнемане на 12 контролни точки на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП.
Препис
от решението да се изпрати на жалбоподателя и АНО.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Русенски
административен съд.
Районен
съдия :