Решение по дело №304/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 25
Дата: 10 февруари 2023 г.
Съдия: Галина Атанасова Стойчева
Дело: 20227110700304
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 25

                                              гр.Кюстендил, 10.02.2023год.

                                                      В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на осемнадесети  януари  през две  хиляди  двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА  СТОЙЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ: Д.  ТАБАКОВА

АСЯ  СТОИМЕНОВА

при участието на секретаря Лидия Стоилова, като  разгледа докладваното от           съдия  Стойчева   адм. дело № 304 по описа за 2022год., за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на 45, ал.8  вр. с  ал.4 от ЗМСМА и чл.32, ал.2 от Закона за администрацията.

Производството по делото е образувано въз основа на заповед № ОА-РД-33-29/29.08.2022г. на областния управител на област Кюстендил, с която оспорва законосъобразността на Решение № 263 по Протокол № 6/29.07.2022г. на Общински съвет - Невестино. Претендира се процесуална и материална незаконосъобразност на оспорения административен  акт с искане  за неговата отмяна. Сочи се отсъствие на мотиви на решението, а противоречието с  материалния закон се свързва с липсата на доказателства, че средствата  в размер на 108 000,00лв., които са предмет на разпореждане с оспореното решение, представляват  неусвоени към 31 декември 2021г. средства  по бюджета на Община Невестино от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване, постъпили през 2018г., 2019г. и 2020г.  С горното   се  обосновават  доводите  за нарушение  на  императивните норми на чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г.; чл.124 от Закона за публичните финанси и чл.29, ал.1 и ал.2 от Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Невестино.

В съдебно заседание, изложените в заповедта  доводи и искания се поддържат от процесуалния  представител на областния управител –  старши юрисконсулт Светослава Р.. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. 

Ответникът Общински съвет – Невестино, чрез процесуалния си представител адв. Д. З., изразява становище за неоснователност на  оспорването.  Счита обжалваното решение за законосъобразен административен акт – издаден от компетентен орган, в писмена форма и с надлежни мотиви, при спазване на процесуалните правила, в съответствие с материалния закон и с целта на закона.  Сочи се приложимост на разпоредбата на чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. в редакцията преди изменението, обн. в ДВ бр.62/05.08.2022г. Прави се искане за отхвърляне на оспорването и за присъждане на разноски по приложен списък.      

Административният съд, след преценка  на  становищата на страните и на събраните доказателства,  намира за установена следната фактическата обстановка:

С  оспореното решение № 263 по Протокол № 6/29.07.2022г. на Общински съвет - Невестино, на основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА; чл.124 от ЗПФ; чл.29, ал.1 и ал.2 от Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Невестино и чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г., органът дава съгласие средствата в размер на 108 000 лева, представляващи неусвоена част от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища на територията на община Невестино, да се разходват за закупуване на автобагер за нуждите на община Невестино.

Административното производство по приемане на визираното решение е започнало по докладна записка на кмета на Община Невестино, с която докладва, че с решение № 199/31.03.2022г. на ОбС е приет поименен списък на обектите от капиталовата програма на 2022г., в която програма в §5200 „Придобиване на ДМА“ , подпараграф  5204 „Закупуване на транспортни средства“ е заложен обект „закупуване на автобагер“ на стойност 60 000,00лв.; че придобиването на този вид нова техника е крайно необходимо за общината, но заложените средства се оказват недостатъчни с оглед  стойността на вещта, предложена при проведената обществена поръчка в размер  на 140 000,00лв. без ДДС и 168 000,00лв. с ДДС. При горните  данни и  в съответствие с правната възможност, предвидена с разпоредбата на  чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г.,  предлага на  ОбС да приеме решение за даване на съгласие средствата в размер на 108 000 лева, представляващи неусвоена част от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища на територията на община Невестино, да се разходват за закупуване на автобагер за нуждите на община Невестино.

Към докладната записка и към преписката по делото, са приложени: цитираното решение № 199/31.03.2022г. на ОбС-Невестино, с което:  по т.1 е приет бюджета на Община Невестино за 2022година, в който е отразен преходен остатък от 2021г. в размер на 854 509 лева, от тях за текущи разходи в размер на 552 798 лв. и с целеви характер за капиталови разходи – 301 711лв., а по т.2 -  е приета програма за капиталовите разходи съгласно Приложение № 2, в пар. 5204 от което са предвидени средства в размер на 60 000,00лв. за придобиване на транспортни средства – закупуване на автобагер, както и разшифровка на наличните средства по бюджета на община  Невестино към 31.12.2021г., в т.ІІ.3 от която „трансфер за зимно поддържане и снегопочистване“ е отразена наличност -40 457лв.   

Докладната записка на кмета на Община Невестино е  включена  като т.1 в дневния ред и е внесена за разглеждане на заседанието на  Общински съвет – Невестино, насрочено  на 29.07.2022г.  Видно от Протокол № 6 от 29.07.2022г., на заседанието са присъствали всички 11 общински съветници. Оспореното решение № 263  по   Протокол № 6/29.07.2022г. на Общински съвет – Невестино  с прието след поименно гласуване с 11 гласа „за“   и без гласували „против“ и „въздържал се“. 

Протоколът от заседанието на ОбС – Невестино е изпратен на областния управител с писмо  № 2085/01.08.2022г. на председателя на ОбС и е получен от адресата на  02.08.2022г. с  рег. № ОА-61-00-79/02.08.2022г.

Следва Заповед № ОА-РД-33-21/09.08.2022г. на областния управител, с която на основание чл.45, ал.4 от ЗМСМА  вр. с чл.31, ал.1, т.5  и чл.32, ал.2 от ЗА, връща на общинския съвет решение № 263  от Протокол № 6 от 29.07.2022г.  Съображенията са за незаконосъобразност  на решението поради липса на доказателства, че средствата  в размер на 108 000,00лв., които са предмет на разпореждане с оспореното решение, представляват  неусвоени към 31 декември 2021г. средства  по бюджета на Община Невестино от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване, постъпили през 2018г., 2019г. и 2020г., с оглед на което се обосновава нарушение  на чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г.; чл.124 от Закона за публичните финанси и чл.29, ал.1 и ал.2 от Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Невестино.

 Заповедта на областния управител е получена в ОбС – Невестино на 10.08.2022г., видно от приложеното на л.26 от делото известие за доставяне. 

Не е спорно, че в срока по чл.45, ал.7 от ЗМСМА, общинският съвет не е разгледал и не е приел решение по върнатия със заповед № ОА-РД-33-21/09.08.2022г. на областния управител, за ново разглеждане  акт.

Следва процесната  заповед № ОА-РД-33-29/29.08.2022г., подписана за областен управител на област Кюстендил от Валентина Караганова , въз основа на заповед № ОА-РД-10-3/22.08.2022г. за заместване, с която  се оспорва пред съда законосъобразността на Решение № 263 по Протокол № 6/29.07.2022г. на Общински съвет – Невестино. Оспорването е постъпило на 30.08.2022г. с вх. № 3502/30.08.2022г.  в Административен съд – Кюстендил и е образувано настоящото административно дело.

Предвид характера на оспореното решение на ОбС – Невестино на общ административен акт по см. на чл.65 от АПК вр. с чл.124 от ЗПФ, на основание чл.181, ал.1 от АПК, оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“  бр.81 от 11.10.2022г. По делото няма встъпили и присъединили се лица.

Ответникът е представил копия от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация и от Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишната прогноза за местните дейности и за съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Невестино /Наредбата/.

В съдебното производство от ответната страна са приложени следните документи: разшифровки на §§ 31-00- Трансфери между бюджета на бюджетната организация и ЦБ за отчетни периоди 2018г. - 2020г. и разшифровки на разходи по функция 02 и функция 08, от които е видно, че наличността към 31.12.2020г. от  трансфери за зимно поддържане и снегопочистване  е  както следва: по ЗДБРБ за 2018г. -  98 241лв.; по ЗДБРБ за 2019г. - 51 397лв. и по ЗДБРБ за 2020г. – 104 467лв. 

По искане на ответника съдът е назначил съдебно-икономическа експертиза, в изпълнение на която вещото лице М.В. е представила заключение вх. № 100/10.01.2023г. Констатациите на съдебния експерт са следните: съгласно ЗДБРБ за 2018г., трансферите за местни дейности – за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища за община Невестино са 122 800,00лв., от които според издадени фактури, са изразходвани общо 40 116,00лв., останали неусвоени за годината  са 82 684,00лв. и с неусвоена част от предходни години – 98 241,00лв. ;   съгласно ЗДБРБ за 2019г., трансферите за местни дейности – за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища за община Невестино са 135 100,00лв., от които според издадени фактури, са изразходвани общо 83 702,54лв., останали неусвоени за годината  са  51 397,46лв.;   съгласно ЗДБРБ за 2020г., трансферите за местни дейности – за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища за община Невестино са 157 600,00лв., от които според издадени фактури, са изразходвани общо 73 398,00лв., останали неусвоени за годината  са  84 202,00лв.  и с неусвоена част от предходни години – 104 467,00лв. Въз основа на горното, вещото лице сочи, че по счетоводни данни към датата на решение № 263/29.07.2022г. на ОбС – Невестино, по партидата на трансфери за зимно поддържане и снегопочистване към 31.12.2020г. са налични 254 105,46лв., съотв. преходният остатък от трансфери между бюджета на общината и ЦБ  за местни дейности – за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища  за 2018г. е  98 241,00лв.; за 2019г. – 51 397,00лв. и за 2020г. - 104 467,00лв.  Съдът счита заключението на вещото лице за обективно, компетентно и съответстващо на писмените доказателства по делото, а страните не го оспорват.   

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе  доказателствени средства.

С оглед установените обстоятелства, съдът счита оспорването за допустимо. Процесното  решение № 263/29.07.2022г. на ОбС – Невестино е  административен акт  по  чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА,  с който се изменя  годишния бюджет на общината. Нормата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА дава правомощие на Областният управител да упражнява контрол за законосъобразност на актовете на ОбС, като ги връща за ново разглеждане или ги оспорва пред съответния административен съд, в каквато насока са указанията в ТР №5/10.12.2008г. на ВАС по т.д.№20/2007г., разширяващи компетентността на органа спрямо всички актове на ОбС. С оглед на изложеното, оспорването е предприето от легитимиран от закона правен субект спрямо годен за оспорване акт.  Оспорването е извършено в срока по чл.45, ал.8  вр. с ал.7  от ЗМСМА.  

Разгледано по същество, оспорването е неоснователно. Съображенията за това са следните:

В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът констатира, че оспореното решение е валиден административен акт, издаден в писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалния закон и с целта на закона. Не са налице сочените от оспорващия отменителни основания.

С оспореното решение, Общински съвет – Невестино  дава съгласие за разходване на средства в размер на 108 000 лева, представляващи неусвоена част от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища на територията на община Невестино, за закупуване на автобагер за нуждите на община Невестино. Горното волеизявление на органа на местно самоуправление го характеризира като такова за изменение на общинския бюджет, формирано  в изпълнение на правомощието по чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА вр. с чл.124, ал.2 от ЗПФ.  Анализът на нормативната уредба и характерът на оспореното решение, сочи на изводи за наличие на материална и териториална компетентност на Общински съвет - Невестино. Страните не спорят относно компетентността на органа.

   Решението е взето в предписаната от закона писмена форма и е надлежно мотивирано. Обективирано е в протокол от заседание на ОбС,  в който  е посочен органа - издател на акта, разпоредителната част  съдържа  ясна воля на колективния орган за разрешаване на въпросите, предмет на докладната записка на кмета, в която се съдържат фактическите и правни  основания за неговото приемане, вкл. данни във връзка с програмата за капиталови разходи на общината и източниците за финансиране на процесните разходи за придобиване на ДМА. Касае се за допустим начин на мотивиране на административния акт с документи, съпътстващи или предхождащи приемането му, с оглед на което доводите на оспорващия за липса на мотиви са неоснователни. 

При приемане на решението са спазени общите процесуални правила в ЗМСМА, както и специалните правила в Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация -заседанието на ОбС  е законно - има необходимият кворум по чл.27, ал.2 от ЗМСМА; решението е  взето с мнозинство от повече от половината от общия брой съветници, които са гласували поименно съгласно чл.27, ал.4 и ал.5 вр. с чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА и чл.8, ал.3 и ал.4 от Правилника.

В аспекта на проведената процедура и за пълнота на изложението във връзка с доводите на ответника, следва да се посочи, че в случая не е приложим редът, предвиден в чл. 84, ал. 6 от Закона за публичните финанси. С оспореното решение е извършено изменение /промяна/ на общинския бюджет на основание чл.124 от ЗПФ и не е необходимо да се спази процедурата за публично обсъждане на проекта. Горното следва от прилагането по аналогия на разпоредбите на чл. 109 и чл. 110 ЗПФ, които уреждат правомощие на МС да одобрява вътрешно компенсирани промени на утвърдените разходи по области на политики и бюджетни програми по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет по тяхно предложение, както и правомощие на министъра на финансите да извършва редица други промени в различни пера на бюджета, без да се изисква оповестяване на тези промени и без санкцията на Народното събрание. Изводът е, че след като законът допуска промените в държавния бюджет да се извършват по облекчена процедура в сравнение с тази по първоначалното приемане на бюджета, по аналогия следва да се приеме, че и промените в общинския бюджет могат да се извършват без да се изисква предварително публичното им обсъждане.

 Оспореното решение на общинския съвет е и материалноправно законосъобразно. Между страните няма спор относно характера на същото, а именно, че е акт за изменение /промяна/ на общинския бюджет.  Спорът  по делото е относно наличието на предпоставките по  чл.46, ал.2 от Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г.  /ПМС № 31/22г./ във вр. с чл.124 от ЗПФ.  Мотивите в заповедта на областния управител  за липса на доказателства, че средствата  в размер на 108 000,00лв., които са предмет на разпореждане с оспореното решение, представляват  неусвоени към 31 декември 2021г. средства  по бюджета на Община Невестино от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване, постъпили през 2018г., 2019г. и 2020г. са необосновани от анализа на доказателствата по делото. Обратно на  наведените от областния управител доводи, в случая се доказват обстоятелствата, предвидени като фактически основания за упражняване на правомощието на ответника по чл.46, ал.2 от ПМС № 31/22г. вр. с чл.124, ал.1 и ал.2 от ЗПФ. Визираните законовите разпоредби регламентират  възможността за извършване на промени по общинския бюджет през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет, както и компетентността за това на общинския съвет. Същите са възпроизведени  в  чл.29, ал.1 и ал.2 от Наредбата  на ОбС – Невестино по чл. 82, ал.1 от ЗПФ. Относими за казуса са и правилата по чл.129, ал.1-3 от ЗПФ за разходване на постъпилите по бюджетите на общините средства от трансфери, които не са усвоени към края на текущата бюджетна година. Въведени са следните  режими спрямо неусвоените средства, съотв. за разходване  за същата цел през следващата бюджетна година, като при остатък той се възстановява в държавния бюджет в срок един месец от приключването на разплащанията, но не по-късно от 20 декември /ал.1 на чл.129/; за разходване за същите цели и през следващите бюджетни години /ал.2 на чл.129/ и  друга възможност за разходване, когато е определена със закона за държавния бюджет за съответната година или с акт на Министерския съвет /ал.3 на чл.129/. В случая оспореното решение е прието в хипотезата на изключението, предвиденото с чл.129, ал.3 от ЗПФ на основание  Постановление № 31 от 17 март 2022г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2022г. , т.е. на основание  акт на Министерския съвет.

Видно е, че  решението на общинския съвет е издадено на осн. чл.46, ал.2 от ПМС № 31/22г. Както основателно сочи пълномощникът на ответника, приложима по казуса е  разпоредбата на подзаконовия нормативен акт в редакцията на същата преди изменението, обн. в ДВ бр.62/2022г., в сила от 5.08.2022г., според която неусвоените към 31 декември 2021 г. средства по бюджетите на общините от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, постъпили през 2018 г., 2019 г. и 2020 г., могат да се разходват за дейностите по зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, регламентирани с наредбата по ал. 1, както и за придобиване на дълготрайни материални активи за снегопочистване на територията на общината по решения на общинските съвети и за материали за обезопасяване срещу хлъзгане. От изложеното следва, че  материалноправните  предпоставки за приемане на процесното решение са: наличие на  неусвоени към 31 декември 2021 г. средства по бюджета на общината от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, постъпили през 2018 г., 2019 г. и 2020 г. и  разходване на същите  само за конкретни дейности - по зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, за придобиване на дълготрайни материални активи за снегопочистване на територията на общината и за материали за обезопасяване срещу хлъзгане.  

В случая не е спорно, че средствата от бюджета на община Невестино са предвидени за закупуване на ДМА – автобагер, необходим  за снегопочистване.  С оглед мотивите в заповедта на областния управител, основният спор  е  за  вида на средствата, респ. дали същите са  неусвоени към 31 декември 2021 г. средства от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, постъпили през 2018 г., 2019 г. и 2020 г.  Оспорващият отрича съществуването на доказателства за установяване на горното обстоятелство, като проверява показателите в  бюджета на Община Невестино за 2022година в частта относно капиталовите разходи съгласно Приложение № 2, и разшифровката на наличните средства по бюджета  към 31.12.2021г., в частта относно трансфера за зимно поддържане и снегопочистване, приемайки, че  е отразена наличност  40 457лв.  Съдът счита, че ограниченият обхват на данните и неправилната интерпретация на същите са довели до формиране  на  необосновани  мотиви  за незаконосъобразност на процесното решение на общинския съвет, които се опровергават от събраните по делото доказателства. Видно от приложените счетоводни документи и  от заключението на вещото лице по назначената икономическа експертиза, по партидата на трансфери за зимно поддържане и снегопочистване към 31.12.2020г.  са  налични 254 105,46лв.,  съотв. преходният остатък от трансфери между бюджета на общината и ЦБ  за местни дейности – за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища  за 2018г. е  98 241,00лв.; за 2019г. – 51 397,00лв. и за 2020г. - 104 467,00лв.  Следователно, към датата на приемане на оспореното решение,  сумата в размер на 108 000,00лв.  предназначена за закупуване на ДМА,  е от средствата, неусвоени към 31 декември 2021г. от трансфери за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища, постъпили през 2018г., 2019г. и 2020г.  Доказани са предпоставките по чл.46, ал.2 от ПМС № 31/2022г. за промяната в общинския бюджет, с оглед на което оспореното решение е законосъобразен административен акт.  Изложеното мотивира съда да отхвърли оспорването със заповедта на областния управител.

Предвид изхода по делото, на оспорващия не се следват деловодни разноски. Съдът присъжда  разноски в полза на ответника в размер на 800,00лв., от които 300,00лв. – възнаграждение за вещо лице и 500,00лв. – адвокатско възнаграждение, платими от Областна администрация Кюстендил.

Водим от изложеното  и  на  осн.  чл.172, ал.2 от АПК, съдът

                                                                   

                                                                 Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването със заповед № ОА-РД-33-29/29.08.2022г. на областния управител на област Кюстендил, срещу Решение № 263 по Протокол № 6/29.07.2022г.  на  Общински съвет - Невестино.

ОСЪЖДА  Областна администрация Кюстендил с адрес гр. Кюстендил, ул. „Демокрация“ № 44,  да заплати  на  Община Невестино с адрес с. Невестино, област Кюстендил, ул. „В. Поптомов“ № 17, деловодни разноски размер на 800,00лв., от които 300,00лв. – възнаграждение за вещо лице и 500,00лв. – адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на  обжалване пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи.                         

           

 

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                          2.