Решение по дело №10071/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2023 г.
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20237060710071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е
91

гр. Велико Търново, 10.05.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА



Административен съд – Велико Търново, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и първи април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:         ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:                   МАРИЯ ДАНАИЛОВА

РОСЕН БУЮКЛИЕВ

при участието на секретаря П.И.и на прокурора от ВТОП С.И., разгледа докладваното от съдия Данаилова касационно НАХД №10071/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

С Решение №538 от 23.12.2022 г. по НАХД №1248/2022 г. по описа на Районен съд – Велико Търново е потвърдено Наказателно постановление №35-0000687/26.07.2022 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“ – Плевен, с което на „Магдак“ ЕООД ЕИК *********, гр. Велико Търново на основание  чл. 96, ал. 1, пр. 1, пр. последно от Закона за автомобилните превози /ЗАвтП/ е наложена „имуществена санкция“ в размер на 3000 лв.

В законния срок срещу решението е подадена касационна жалба от „Магдак“ ЕООД, чрез ... М. от ВТАК, с която въззивното решение се обжалва по касационен ред като неправилно. По същество касаторът излага доводи, че са спазени всички нормативни изисквания и срокове за включване на процесното МПС в списъка към Лиценз за извършване на товарни превози в Общността, вкл. че от дружеството е подадено заявление за това, но законовият срок за вписване не е спазен от страна на компетентния орган, а сроковете по чл. 9, ал. 6, вр. чл. 9, ал. 7 от Наредба №11/31.10.2002 г. на МТ са задължителни. Оспорва мотивите на ВТРС, че е налице процедура по отстраняване на недостатъци на заявлението. Излага възражения, че проверката на превозвача „Магдак“ ЕООД не е редовна – липсва заповед за възлагане, НП е издадено в хода на проверка на друг превозвач – ЕТ „Магдак – Р. М.“, самата проверка е извършена в офиса на дружеството, а не на посочения в АУАН и НП адрес. По тези съображения моли решението да бъде отменено и да се постанови друго, с което НП да бъде отменено. Моли за присъждане на разноски за две инстанции. В съдебно заседание касаторът не се представлява. В писмено становище от упълномощения адвокат се поддържат и доразвиват отменителните съображения.

 

Ответникът по касация – директорът на РД „Автомобилна администрация“ – Плевен, редовно призован, не се явява и не се представлява. Не заема становище по основателността на жалбата.

 

Представителят на ВТОП дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Излага доводи, че решението е правилно, съобразено с доказателствата по делото и със закона. Подчертава, че районният съд е изложил мотиви включително и по възраженията, направени в касационната жалба. Не намира процесуални нарушения при съставяне на НП, което правилно е потвърдено като законосъобразно. Предлага решението да бъде оставено в сила.

 

Настоящият касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид събраните по делото доказателства от ВТРС и наведените от касатора възражения намира за установено от правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от същия кодекс, приложими по силата на чл. 63в от ЗАНН. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

Въззивният съд правилно е установил следната фактическата обстановка по делото:

При извършена проверка на 30.06.2022 г. в гр. Велико Търново на ***, в офиса на ЕТ „Магдак – Р.М.“, притежаващ валиден лиценз за товарни превози в Общността No5639, било установено, че превозвачът „Магдак“ ЕООД е допуснал извършването на международен превоз на товар на 10 – 11.06.2022 г. с МПС рег. №***, собственост на ЕТ „Магдак – Р.М.“, без посоченото превозно средство да е включено в списъка на превозните средства към Лиценз на Общността No15923 на „Магдак“ ЕООД. Констатация, че товарен автомобил рег. №*** не е вписан в лиценз №5639 на ЕТ „Магдак – Р.М.“ се съдържа в Писмо рег. №11-47-4145/1/15.06.2022 г., според което горното е установено при извършена проверка, регистрирана и докладвана с Доклад №11-47-4145/13.06.2022 г. от служител на ИА „АА“, изпълняващ функционални задължения в ГДБОП. Товарният автомобил рег. №*** е предоставен под наем от ЕТ „Магдак – Р.М.“ на „Магдак“ ЕООД с Договор за наем от 03.05.2022 г. Служители на автомобилната администрация са съставили Акт за установяване на административно нарушение №321868/30.06.2022 г., в който е описано нарушение във връзка с дейността на „Магдак“ ЕООД по чл. 96, ал. 1, т. 1, пр. последно от ЗАвтП. При връчването на АУАН от У. на дружеството – Р.М., е направено възражение, че преди превоза е подадено заявление за допълване на лиценза. Подаването на Заявление вх. №30-06-11-2149/06.06.2022 г. от „Магдак“ ЕООД за увеличаване с 25 бр. на заверените копия към лиценз на Общността №15923 за международен автомобилен превоз на товари е потвърдено от Писмо изх. №6404/20.10.2022 г. на ИА „АА“. С Писмо изх. №30-06-11-2149/16.06.2022 г. на „Магдак“ ЕООД са дадени указания за отстраняване на нередности в 10-дневен срок. На същата дата заявителят е изпълнил указанията, представяйки заявление с документи и на 27.06.2022 г. превозното средство е добавено в списъка към лиценза. Въз основа на АУАН на основание чл. 96, ал. 1, т. 1, пр. последно от ЗАвтП срещу дружеството е издадено НП и е наложена имуществена санкция от 3000 лева за това, че е допуснало извършването на международен превоз на товари на 10 – 11.06.2022 г. с МПС рег. №***, което не е било включено в списъка на превозните средства към Лиценз на Общността №15923. Наказващият орган преценил, че не е приложима нормата на чл. 28 от ЗАНН.

С обжалваното решение въззивният съд е потвърдил НП с мотиви, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, при спазване на изискванията за форма и на правилата на административнонаказателното производство. По същество съдът е намерил за доказано извършването на санкционираното нарушение, доколкото са осъществени признаците от обективна страна на състава по чл. 96, ал. 1, т. 1, пр. последно от ЗАвтП. Субект на нарушението е превозвач, който е допуснал извършването на превоз с МПС, което не е включено в списъка на превозните средства към лиценза на Общността. Подробни мотиви са развити относно процедурата по издаване на лиценз на Общността за международен автомобилен превоз на товари и възможността за увеличаване на броя на заверените копия на лиценза на Общността по Наредба №11/31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари. Отчетено е, че на „Магдак“ ЕООД са дадени указания за отстраняване на недостатъци в подаденото заявление, макар и извън инструктивния седемдневен срок. След отстраняване на същите лицензът е допълнен на 27.06.2022 г. Направен е извод, че от тази дата превозното средство е било включено в списъка към Лиценз на Общността No15923, а не от подаване на заявлението. Преценено е, че не е налице маловажен случай и че размерът на санкцията е законосъобразно определен съобразно предвидения в закона размер. Отхвърлени са заявените пред районния съд възражения. Обстоятелството, че е разпоредена проверка на едноличния собственик, а е установено неизпълнение на задължение във връзка с дейността на дружеството не е процесуално нарушение. Собственик на превозното средство е ЕТ, а негов наемател – „Магдак“ ЕООД и задължението е негово. Допълването на списъка към лиценза на Общността е формален акт и правните последици са налице от завършване на фактическия състав, а не от започване на процедурата с подаване на заявление.

 

Настоящият състав намира решението за правилно по изложените в него мотиви, които се споделят от настоящия състав. Касационната жалба с оплакванията, формулирани в нея, е неоснователна.

Решаващият състав на РС е формирал изводите си въз основа на изцяло изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, установяващи се от събраните писмени и гласни доказателствени средства, както и след обсъждане на наведените от страните доводи и възражения. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон.

Правилен е изводът на съда, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и настоящият състав изцяло споделя изложените от районния съд мотиви, като на основание чл. 221, ал. 1, изр. второ от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН препраща към тях. Нарушението е доказано от обективна страна.

Неоснователно се поддържа с касационната жалба, че са налице пороци в НП, произтичащи от извършената проверка, довела до установяване на нарушението. Глава VII от ЗАвтП регламентира осъществяването на контрола по прилагането на закона. По смисъла на чл. 91а, ал. 1 от ЗАвтП ИА „АА“ извършва контролни проверки на пътя и в предприятията, като предвид ал. 3 на същата разпоредба обхватът на контролните проверки в предприятията се разпростира върху всички изисквания на закона. Според чл. 91а, ал. 4 от ЗАвтП ИА „АА“ може да изиска от предприятията представяне в определен срок на документацията, свързана с елементите на проверките по ал. 2 и 3, за проверка. Тази проверка е равностойна на проверките, извършвани на територията на предприятията. По аргумент от чл. 91а, ал. 11 от ЗАвтП министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията определя с наредба начина на провеждане, обхвата и организацията на контролни проверки на пътя и в предприятията. Според чл. 7 на Наредба №Н-14/27.08.2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка, контролните проверки на предприятията се извършват както в помещенията на предприятието, така и чрез представяне на документи, свързани с елементите на проверката. По смисъла на чл. 92 от ЗАвтП длъжностните лица извършват проверки и съставят актове за констатираните нарушения. Законът не предвижда специално възлагане на проверката по ЗАвтП, така както ДОПК регламентира съставяне на заповед за възлагане на ревизия примерно. В случая мястото на извършване на проверката не е определящо, доколкото същата е осъществена чрез представяне на документи /договор за наем/ от представляващия „Магдак“ ЕООД. В настоящия случай, предвид установеното на 11.06.2022 г. от служител на ИА „АА“, изпълняващ функционални задължения в ГДБОП /виж Писмо рег. №11-47-4145/1/15.06.2022 г./, че товарен автомобил рег. №***, извършващ превоз на товари за ЕТ „Магдак – Р.М.“ не е вписан в лиценза, е предприета тематична проверка на едноличния търговец. Въпросната проверка е извършена на 30.06.2022 г. в присъствието на Р.М., който е и едноличен собственик на капитала и управител на „Магдак“ ЕООД, със седалище и адрес на управление, вписани в Търговския регистър – гр. Велико Търново, ***. В хода на проверката е установено, че по силата на Договор за наем от 03.05.2022 г. въпросното превозно средство е предоставено под наем на „Магдак“ ЕООД, поради което негово е задължението за вписване в лиценза. Това е така предвид чл. 9, ал. 2, изр. второ от Наредба №Н-11/31.10.2002 г., според която едно и също МПС може да бъде вписано в регистъра само към един лиценз на Общността. АУАН е съставен на дружеството и е подписан с възражения от Р.М.. Независимо къде се е състояла проверката /а тя е проведена по седалище и адрес на управление на „Магдак“ ЕООД/ и без значение, че не е била предварително възложена по отношение на дружеството /което се допуска от ЗАвтП/, очевидно тя е проведена в присъствието и с активното участие на представляващия дружеството, което не е осуетило организирането на защитата му. Правилни са изводите на районния съд, че по начина, по който е процедирано не са допуснати процесуални нарушения.

Необосновани от доказателствата по делото и установените факти са възраженията, че по отношение на подаденото за процесното МПС заявление за включване към лиценза на „Магдак“ ЕООД ведно с още 24 МПС не е протекла процедура по отстраняване на недостатъци. С Писмо изх. №30-06-11-2149/16.06.2022 г. са дадени указания и срок за отстраняване на недостатъци по заявлението. Съображенията в касационната жалба, че такава процедура е имало, но по отношение на друго заявление на същия превозвач за други МПС, а не за процесното, се опровергава от съдържанието на цитираното писмо, с което са дадени указанията. В него изрично е посочено, че касае Заявление вх. №30-06-11-2149/06.06.2022 г. Безспорно указанията се отнасят до конкретно изброени МПС, сред които не е това с рег. №***, но задвижената процедура по изправяне на нередности спира производството по заявлението в цялост до отстраняване на констатираните в него нередовности, с предупреждение, че при неизпълнение производството по заявлението ще бъде прекратено. Незабавно от дружеството са предприети мерки за коригиране на пороците, след което е последвало вписване на заявените МПС в списъка към лиценза.

Неоснователни са и възраженията относно характера на сроковете за администрацията по чл. 9, ал. 6 и ал. 7 от Наредба №11/31.10.2002 г. на МТ за международен автомобилен превоз на пътници и товари. Противно на становището на касатора те са инструктивни, но дори този въпрос да бъде игнориран, следва да се обърне внимание, че заявлението датира от 06.06.2022 г., а „Магдак“ ЕООД е осъществил международния превоз на 10 – 11.06.2022 г., тоест преди да изтече 7-дневният срок по чл. 9, ал. 6 и ал. 7 от Наредбата и преди компетентният орган да е издал заверени копия на лиценза на Общността или съответно да е уведомил заявителя за нередовностите. От друга страна, действително администрацията не е била докрай прецизна в съблюдаване на сроковете, доколкото уведомлението по чл. 9, ал. 7 от Наредбата е издадено на десетия, а не на седмия ден след заявлението. Тоест налице е непроизнасяне в срок, което е приравнено от чл. 58, ал. 1 от АПК на мълчалив отказ и на основание чл. 84, ал. 2 и чл. 149, ал. 2 от АПК същият може да бъде оспорен от заявителя в защита на неговите права и интереси.

На последно място, за съставянето на АУАН и НП е без значение дали от дружеството е подадено заявление или – не. Наказуемото поведение е допускане извършването на превоз с МПС, което не е включено в списъка на превозните средства към лиценза на Общността. Включването не се удостоверява с подаване на заявление, а с лиценза и списъка към него. Нарушението е формално и по тези причини дори административнонаказващият орган да не е събрал по реда на чл. 44, ал. 2 от ЗАНН писмени доказателства, посочени във възражението, в случая това не се явява съществено нарушение.

 

При така изложеното настоящият състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Велико Търново,

 

Р     Е     Ш     И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №538 от 23.12.2022 г. по НАХД №1248/2022 г. по описа на Районен съд – Велико Търново.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

ЧЛЕНОВЕ:           1.

 

2.