Р Е Ш Е Н И Е
№ 41/30.01.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
- МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО съдебно
заседание на двадесет и осми януари , през две хиляди и деветнадесета година в състав :
Административен съдия : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа
докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№571/2018г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Съдебното производство е по чл.171,т.2,б.“н“
от ЗДвП във връзка с чл.145 и сл. от АПК.
Делото е образувано по жалба
,вх.№2130/13.11.2018г. и допълнение към нея,вх.№2306/04.12.2018г. на U***А.S.,представлявано
от S*** K***,чрез адв.В.Стефанова "Н***“№11,ет.*
против Заповед за ПАМ №18-0370-000085/08.10.2018г. на началника на РУ-Вършец
към ОД на МВР-Монтана ,с която на дружеството-жалбоподател е наложена ПАМ по чл.171,т.2,б“н“ от ЗДвП- „временно спиране от движение на пътно превозно
средство“:на собственик, който управлява или допуска управлението на моторно
превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна
забрана за движение извън населените места – за срок три месеца,считано от
08.10.2018г. В жалбата си и допълнението към нея иска отмяна на заповедта,с
която е наложена ПАМ ,поради допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила
и материалния закон ,позовава се и на липсата на преводач,което възпрепятства
правото на защита на лицето. В съдебно заседание не се явява и не се
представлява.
Ответникът по жалбата – Началник
на РУ-Вършец към ОД на МВР-Монтана,не се явява и не изпраща представител,не
взема становище.
Административният съд,след преценка на оспорената
заповед,доводите на страните и представените писмени доказателства,установи
следното:
Жалбата е допустима ,като подадена от легитимирано лице.Няма
данни кога е връчена заповедта на
жалбоподателя/л.13/ ,а жалбата срещу заповедта е депозирана до съда на 13.11.2018г./л.3/,при
което при липса на данни за датата на връчване ,съдът приема ,с оглед
установената практика ,че същата е подадена в срок и е допустима за разглеждане.
Разгледана по същество се явява и основателна.Доводите на съда в този смисъл са
следните:
От данните по делото се установява,че на S*** K*** от гр.И*** ,т*** гражданин е съставен акт за
установяване на административно нарушение №004526 от 08.10.2018г./л.12/за това,че на 08.10.2018г.около
16,10ч.в община Вършец на път ІІІ 162
км.32+400 с посока на движение гр.Монтана управлява влекач „В*** “ с рег.№***–собственост на фирма U*** А.S.с максимално допустима маса 18000кг.,кат.N3 и прикачено полуремарке „SCHIMTZ CARGOULL“ с рег.№***, като навлиза след знак за
временна забрана за движение на товарни автомобили над 10тона ,въведена с пътен
знак В-18 ,в изпълнение на заповед№РД-11-594/27.06.2018г.на АПИ.Въз основа на
акта е издадена оспорената в настоящето производство Заповед за прилагане на ПАМ№ 18-0370-000085/08.10.2018г. на началника на РУ-Вършец към ОД на МВР-Монтана ,с
която на жалбоподателя е наложена ПАМ по
чл.171,т.2,б“н“ от ЗДвП- „временно
спиране от движение на пътно превозно средство“:на собственик, който управлява
или допуска управлението на моторно превозно средство от водач в участък от
пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места –
за срок три месеца,считано от 08.10.2018г .и тази заповед се обжалва от
дружеството-жалбоподател и е предмет на настоящето съдебно административно
производство.
Като
доказателства са представени и приети от съда: свидетелство за регистрация на
МПС /л.14/, заповед№РД-11-594/27.06.2018г.
на АПИ/л.29/, заповед№301з-2193/08.08.2018г.на директора на ОД на МВР-Монтана.Със
заповедта за ПАМ е иззето и СРМПС№221758-турски образец.При тази фактическа обстановка
от правна страна съдът приема следното:
Предмет на съдебно оспорване е Заповед за прилагане на ПАМ№18-0370-000085/08.10.2018г.
на началника на РУ-Вършец към ОД на МВР-Монтана ,с която на дружеството-жалбоподател
е наложена ПАМ по чл.171,т.2,б“н“ от ЗДвП, и нейната законосъобразност.
При служебна проверка за законосъобразността на оспорената заповед при условията на чл.168 от АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното.Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание чл.172,ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган-Началника на РУ-Вършец към ОД на МВР-Монтана,комуто са делегирани правомощия по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП,на основание заповед на министъра на вътрешните работи№8121з-1524/09.12.2016г./л.15/ ,издадена „за министъра“на вътрешните работи Р*** Бъчварова от зам.-министъра Ф*** Гунев,и подписана от него ,на основание заповед за заместване №8121з-1496/06.12.2016г.на министъра на вътрешните работи/л.40/ и издадена на основание тези заповеди, последваща заповед на директора на ОД на МВР-Монтана№301з-1411/07.06.2017г./л.16/.Представена е и заповед№812174-4484/ 03.05.2017г. за преназначение на Д*** Мишонов от началник група „Криминална полиция“ в началник на РУ-Върщец към ОД на МВР-Монтана,от което следва ,че заповедта е издадена от компетентен орган при наличие на законови правомощия за това.Целта на приложената принудителна административна мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание (арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН). Именно затова тя се прилага за определен срок-за срок от 3 месеца.Следва да се има в предвид,че целта на принудителните административни мерки е предотвратяването, преустановяването на административни нарушения или премахването на вредните последици от тях,съгласно чл.22 от ЗАНН. Съгласно чл. 171, т. 2 ,б“н“ от ЗДвП,в приложимата редакция,за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: „временно спиране от движение на пътно превозно средство :на собственик, който управлява или допуска управлението на моторно превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана за движение извън населените места – за срок три месеца“.
В конкретния случай собственик на МПС е юридическо
лице-фирма U***А.S.,представлявано от S*** K***, съгласно свидетелство за регистрация/л.14-турски обр./,като
мярката е наложена на фирмата ,а не на представляващия
я- S*** K*** ,както повелява разпоредбата на чл. 188,ал.2 ЗДП ,съгласно
която „Когато нарушението е
извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на
юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия
законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил
управлението на моторното превозно средство“.Така наложена мярката е в противоречие с цитираната
разпоредба на чл.188,ал.2 ЗДвП ,като неправилно е определен адресатът на нарушението,което винаги е съществено
процесуално нарушение, обосноваващо отмяна на заповедта за ПАМ.Липсва и
конкретика кой е S*** K*** ,който
се сочи като извършител на деянието,а също в какво се състои изпълнителното
деяние –кой е извършил или допуснал извършването на деянието.Заповедта на
административния орган не може да се
основава на предположения ,а следва да е мотивирана-с фактически и правни
основания за издаване на акта ,което в случая не е направено.Липсата на мотиви
е винаги съществено процесуално нарушение,доколкото възпрепятства проверката от
страна на съда доколко наложената ПАМ е законосъобразна.От друга страна-необосноваността
на акта е пречка и за жалбоподателя да разбере в какво е обвинен и как да се
защити ,което нарушава правото му на защита.Съгласно чл.188,ал.2 от ЗДП „ Когато нарушението е извършено при
управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице,
предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител
или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на
моторното превозно средство“.Нарушена е посочената разпоредба
,като органът вместо да наложи ПАМ на представляващия дружеството е наложил ПАМ
на самото дружество.Не са изискани и доказателства за представителна власт на
представителя на дружеството ,не е уведомено дружеството за поставяне началото
на административно производство по налагане на мярката ,съгласно чл.26 от АПК,за
да може да представи доказателства ,да бъдат изяснени фактите и обстоятелствата
по спора ,като в този смисъл е нарушен и чл.35 от АПК. Неспазването на изискванията
на чл.26 от АПК и чл.35 от АПК е винаги съществено процесуално нарушение ,доколкото
нарушава правото на защита на нарушителя, който не знае какво нарушение е
извършил ,съответно как да се защити, което нарушава правото му на защита.Особено
съществено в случая е ,че нарушителя е
турски гражданин , който не знае български език
и следва да му се назначи преводач още при съставяне на акта за
нарушение ,което не е направено ,а е задължение на административния орган
съгласно чл.14,ал.2 от АПК с оглед защита правата на лицето.Както правилно се
твърди в жалбата от процесуалния представител на жалбоподателя ,адв С. ,заповедта за ПАМ е неясна ,немотивирана,не е
ясно кое е изпълнителното деяние –кой е извършил или допуснал извършването
му.Непосочването на фактически основания за издаване на ПАМ по чл.171,т.2,б“н“
от ЗДвП е особено съществено процесуално нарушение ,доколкото липсата на мотиви
в заповедта води до необоснованост и
възпрепятства защитата на лицето –основание за отмяна на заповедта за ПАМ
–чл.146,т.2 от АПК/в т.см .ТР №4/2004г. на ОС на съдиите от ВАС/.Неспазването
на изискванията на чл.26 АПК и чл.35 АПК води до неизяснена фактическа
обстановка ,което представлява съществено нарушение на процесуалните правила
при нейното издаване-основание за отмяна по чл.146,т.3 АПК.
За да наложи административния орган мярката по
чл.171,т.2,б.“н“ от ЗДП , законът изисква да са налице две
материално-правни предпоставки:1. собственик, който управлява
или 2.допуска управлението на моторно
превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена временна забрана
за движение извън населените места.В конкретния случай обаче не е ясно коя от
двете хипотези е налице.Наложената със заповедта за ПАМ мярка не съответства и
на целта на закона- контролните органи да налагат предвидените в закона ПАМ
,при наличие на законовите материално-правни предпоставки с цел постигане на
целите по чл.22 от ЗАНН ,което с наложената мярка не е постигнато.В този смисъл
мярката не отговаря и на целта на закона-основание за отмяна по чл.146,т.5 АПК. Предвид
изтичането на срока на наложената ПАМ-3 месеца от датата на налагането й-08.10.2018г.
до 08.01.2019г.,към настоящия момент ,за претърпените вреди ,предвид отмяната й
заинтересованите лица биха могли да реализират правата си в отделно исково
производство.
Предвид гореизложеното съдът намира,че заповедта ,макари постановена
от компетентен орган ,е постановена при неспазване на установената форма на акта, съществено
нарушение на административно-производствените
правила и материалния закон и целта на
закона, при което се явява незаконосъобразна и следва да се отмени.Жалбата
,като основателна,следва да се уважи.
Водим от гореизложеното
административния съд
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалба
,вх.№2130/13.11.2018г. и допълнение към нея,вх. №2306/04.12.2018г.
на U*** А.S.,представлявано от
S*** K***,чрез адв.В.Стефанова-РАК ,
Заповед за ПАМ №18-0370-000085/08.10.2018г. на началника на РУ-Вършец към ОД на
МВР-Монтана ,с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл.171,т.2,б“н“ от ЗДвП- „временно спиране от движение на пътно
превозно средство“:на собственик, който управлява или допуска управлението на
моторно превозно средство от водач в участък от пътната мрежа с въведена
временна забрана за движение извън населените места – за срок три
месеца,считано от 08.10.2018г.,КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи
на касационно обжалване,на основание чл.172,ал.5 от ЗДвП.
Препис от решението да се изпрати на страните.
Административен съдия: