Решение по дело №110/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 август 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №66

гр. Габрово, 10.08.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на дванадесети юли  ................. през две хиляди двадесет и втора година  в състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ      

  

при секретаря  …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА............... и в присъствието на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№ 110 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

 

Производството е по реда на чл. 145 - 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка чл. 68, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация (ЗЗДискр).

Образувано е по жалба ****************, в качеството на представляващ ************* против Решение №253/10.05.2022г. постановено по преписка № 494/2020 година на III-ти специализиран състав на Комисията за защита от дискриминация (КЗД).

С обжалваното Решение е установено, че ************, в качеството на представляващ ***********, като не е предприел действия за депозиране  на искане за изработване на кадастрална карта кадастрални регистри за населените места на територията на *************, за които такава не е изготвена по реда на ЗКИР, е допуснато нарушение на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр спрямо Д.В.М., при предоставяне на административна услуга издаване на скица за недвижим имот при по- неблагоприятни условия, на основата на признака „лично положение“, като на основание чл. 78, ал. 1 от ЗЗДискр на Кмет на Община Севлиево е наложена глоба в размер на 1000 (хиляда) лева.

В жалбата се оспорва законосъобразността на решението. Твърди се, че не е налице каквато и да е дискриминация, а за общинската администрация е била налице обективна невъзможност за издаване на скица за имота, собственост на Д.М., тъй като не е била налице създадена кадастрална карта за с. ***********, махала „************“, където бил имота на М., за да може същата да бъде изменена със заповед на ************. За Д.М. била налице възможност да реализира правата си по чл. 35а от ЗКИР.

Липсвали мотиви в Решението защо се налагала санкция за *********** в подобен размер.

Претендира се отмяна на обжалваното решение ведно със законовите последици, включително присъждане на разноски.

Ответникът – КЗД чрез процесуалния си представител юрисконсулт оспорва жалбата.

Заинтересованата страна ****************, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Заинтересованата страна Д.В.М., изразява становище за неоснователност на жалбата.

След като съпостави доказателствата по делото, съдът установи следната фактическа обстановка.

От приложените по преписката и в съдебното производство писмени доказателства се установява, че Д.В.М. въз основа на приложен НА№**, т. **, н.д.№*******. и Удостоверение за наследници №60/11.03.2020г. на ***********, е собственик на недвижим имот, находящ се в махала „**********“, с. **********, общ. **********. Видно от приложено Удостоверение №1316/24.11.2005г. от дирекция ТСУ при *********, в което са отразени подробно данните за недвижимия имот на жалбоподателя, същия като поземлен имот попада в чертите на околовръстния полигон на махала ***********, с. ***********, общ. *********. По преписката е приложено и Удостоверение издадено на 24.11.2005г. от ************* за търпимост на строежите по см. на §16, ал. 1 от ПР на ЗУТ и като такива същите могат да бъдат предмет на прехвърлителни сделки.

Безспорно установено е, че към момента на подаване на жалбата от Д.М. до КЗД за околовръстен полигон, определящ селищната част на махала „**********“, с. **********, общ. ******** няма одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри.

На 30.03.2020г. Д.М. е депозирал жалба до областен управител на Област Габрово с вх. №КАК-04-603/26.03.2020г. срещу отказ с рег.№ДД-4-А-05.409- /1/17.03.2020г. на ********** за издаване на скица на недвижим имот.

От приложените по делото доказателства се установява, че по отношение на имота на Д.В.М. са налице основания за издаване на удостоверение за данъчна оценка за имота, тъй като той е изпълнил задължението си по закон за заплащане на данъци за недвижимия си имот.

Към момента на подаване на заявлението за издаване на скица на недвижим имот жалбоподателят е заплатил административна такса за поисканата от него административна услуга. По делото са приложени Удостоверение за издадена данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от ДОПК №**********/16.03.2020г. и приходна квитанция от ********** №*********/12.03.2020г. за административна услуга за издаване на скица на недвижим имот с сделка ДД-4-А-05.409, издадена от общинска администрация на ****************.

По смисъла на §1, т. 2, б.б от ДР на Закона за администрацията издаването на скица за недвижим имот е вид административна услуга, т. е волеизявление за издаване на документ от значение за признаване, упражняване при погасяване на права и зъдължения, както и отказът да се издаде такъв документ. Скицата представлява копие на действаща кадастрална карта, а до одобряването й- от действащия кадастрален план, респ. подробен устройствен план. При подаване на заявление за издаване на скица компетентния административен орган следва да извърши проверка относно това съществува ли имота, нанесен ли е в план или в карта, съхраняван в общината, както и дали е налице правен интерес у заявителя от искане на посочената административн услуга.

Видно от писмо рег. №ДД-4-А-05.409-/1/ от 17.03.2020г. и писмо №ДД-4-А-05.409-/3/ от 17.04.2020г. на ************ за територията, в която се намира имота на заявителя, а именно махала „**********“, с. ************, общ. *********** няма изработен кадастрален, затроителен и регулационен план, поради което строителните граници на това населено място са установени с околовръстен полигон. Същото обстоятелство се доказвало и от самото графично изображение на околовръстния полигон на с. ************, общ. ********.  

Позовавайки се на посочените по- горе обстоятелства Областен управител на Област Габрово е постановил Решение, с което е отхвърлил жалба с вх. №КАК-04-603/26.03.2020г. на Д.В.М. против отказ обективиран в писмо изх. №ДД-4-А-05.409-/1/ от 17.03.2020г. на ************ за извършване на административна услуга- издаване на скица за недвижим имот, собственост на Д.В.М. и находящ се в махала „*********“, с. *********, общ. *********.

В Заповед №РД-03-03-56/09.04.2020г. на Областен управител на Област Габрово е посочена единствената възможна хипотеза предвидена в чл. 35а, ал. 2 от ЗКИР за издаване на скица на имота.

Съгласно посочената разпоредба на чл. 35а от ЗКИР Кадастрална карта и кадастрални регистри могат да се създават за отделен имот или за група имоти в територии, за които няма одобрен кадастрален план и карти, и планове, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд. Кадастралната карта и кадастралните регистри по ал. 1 се създават и по искане на собственика на имота, за негова сметка.

Видно от представени от ********************* Становища №90-02-7/18.03.2021г. и №90-02-2/14.01.2022г. към настоящия момент са одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри за 96, 41% от територията на Р България, което включва урбанизирана и неурбанизирана територия. Кадастралната карта и кадастралните еагистри на неурбанизираните тиритории се създават чрез преобразуване на картата на възстановената собственост по реда на §33 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР, като преобразуването се извършва от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.

За урбанизираните територии кадастралната карта се създава по реда на чл. 35 от ЗКИР чрез възлагане на правоспособни лица по кадастъра по реда на ЗОП.

В Становището е отразено също, че съгласно чл. 94, ал. 2 от ЗКИР територииите, в които предстои създаването а КК и КР се определят в годищшна програма за дейността по създаване на кадастъра и имотния регистър, която се приема от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.

Съгласно §4, ал. 1, т. 1 от ПЗР на ЗКИР когато за дадена територия няма одобрени КК и КР, до одобряването на кадастрална карта и кадастрални регистри скиците на недвижимите имоти се издават по досегашния ред, т.е. от общинската администрация.

Със Закона за защита от дискриминиция е въведено специално правило за разместване на доказателствената тежест, като в тежест на жалбоподателя е да установи факти и обстоятелства въз основа на които може да се сфирмира подозрение за дискриминация, като въз основа на това в тежест на ответника е да докаже, че не е допуснал нарушение на правото на рабно третиране- чл. 9 от ЗЗДискр.

Съгласно чл. 6 от Конституцията на Р България всички граждане са рабни пред закона. Не се допускат никакви отрагичения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа прнадлежност, пол, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение или имуществено състояние. 

Посоченият признак „лично положение“ е защитен признак, който няма реално измерение и за всеки случай следва да се преценява самостоятелно, спрямо конкретната обстановка. Лично положение е характеристика иманентно присъща на личността. Личното положение на дадено лице, в частност жалбоподателя се изразява във факта, че същият е възпрепятстван до административните услуги предоставяни от Община Севлиево във връзка с упражняването на правото му на собственост, което го поставя в по- неблагоприятна среда спрямо други лица при сходни обстоятелства, по отношение на техните имоти, като за тях тези лица могат да получат скица.

По смисъла на §1, т. 7 от ДР на ЗЗДискр "Неблагоприятно третиране" е всеки акт, действие или бездействие, които водят до по-малко благоприятно третиране на едно лице спрямо друго въз основа на признаците по чл. 4, ал. 1 или могат да поставят лице или лица, носители на признак по чл. 4, ал. 1, в особено неблагоприятно положение в сравнение с други лица.

Тъй като ************** не е дал обяснение дали в случая може да се приложи хипотезата на §4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР, КЗД е приела че ответникът ***********, представляващ **********, като не е предприел действия за депозиране на искане за изработване на кадастрална карта и кадастрални регистри на населените места на територията на ************, за които такава не е изготвенапо реда на ЗКИР е допуснато нарушение по реда на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр спрямо Д.В.М. за предоставяне на административна услуга издаване на скица за недвижим имот при по- неблагоприятни условия, на основата на признака „лично положение“.     

Установено е също, че ответната страна ***********************, представлаяващ Министерство на регионалното развитие и благоустройството не е изпълнил законовото задължение предвидено в чл. 10 от ЗЗДискр 

Видно от представените по делото писмени доказателства, при създаването на КК и КР не се установява кмета на съответната община да има решаваща роля за иницииране на производство или за включване на дадени имоти или отделни населени места в създаването на КК и КР.

От представени по делото и административната преписка от Министър на регионалното развитие и благоустройството Становища №90-02-7/18.03.2021г. и №90-02-2/14.01.2022г. към настоящия момент са одобрени кадастрална карта и кадастрални регистри за 96, 41% от територията на Р България, което включва урбанизирана и неурбанизирана територия. Кадастралната карта и кадастралните еагистри на неурбанизираните тиритории се създават чрез преобразуване на картата на възстановената собственост по реда на §33 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР, като преобразуването се извършва от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.

За урбанизираните територии кадастралната карта се създава по реда на чл. 35 от ЗКИР чрез възлагане на правоспособни лица по кадастъра по реда на ЗОП.

В Становището е отразено също, че съгласно чл. 94, ал. 2 от ЗКИР територииите, в които предстои създаването а КК и КР се определят в годишна програма за дейността по създаване на кадастъра и имотния регистър, която се приема от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието.

Съгласно §4, ал. 1, т. 1 от ПЗР на ЗКИР когато за дадена територия няма одобрени КК и КР, до одобряването на кадастрална карта и кадастрални регистри скиците на недвижимите имоти се издават по досегашния ред, т.е. от общинската администрация.

Съгласно разпоредбата на чл. 36 от ЗКИР Областният управител и кметът на общината са длъжни:

-да осигурят означаването на границите на държавните и общинските имоти в срока, посочен в заповедта по чл. 35, ал. 1;

-да предоставят на Агенцията по геодезия, картография и кадастър данни за недвижимите имоти от съответните регистри.

Следователно, при положение, че за даден имот или населено място няма изработени КК и КР, няма как кметът на общината да предприеме действия при което на собственик на имот в населеното място за което няма одобрени КК и КР да бъде издадена скица за имота. Липсва възможност кметът да инициира и процедура по създаването на КК и КР за населеното място, тъй като редът за създаване на кадасрална карта, разписан в чл. 35 и сл. от ЗКИР не предвижда подобна възможност.

Дори да се приеме, че за населено място, за което няма одобрена кадастрална карта и кадастрален регистър кметът има задължението по §4, ал. 1, т. 2 от ПЗР на ЗКИР съгласно което кадастралните планове и регистрите (разписните списъци) към тях, одобрени по реда на отменените Закон за единния кадастър на Народна република България и Закон за териториално и селищно устройство и по реда на § 40 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 36 от 2004 г.), се поддържат от общинската администрация, като в тях се отразяват всички настъпили изменения в недвижимите имоти, по ред, определен с наредбата по чл. 31; измененията се одобряват със заповед на *************, а за градовете с районно деление - на кмета на района, то това му задължение не означава, че е налице възможност за създаване на КК и КР по отношение на даден имот или населено място и съответно издаване впоследствие на скица за имот.    

В случая се установява че за процесния имот, собственост на Д.М. няма кадастрална карта и кадастрален регистър създадени по реда на чл. 35 от ЗКИР. За М. съществува възможността да реализира правата си по чл. 35а от ЗКИР.

Не се установява ответникът *********** да е извършил действията, посочени в оспореното решение №253/20.05.2022г. на КЗД при които може да се приеме, че е налице установената спрямо Д.В.М. непряка дискриминация, като е допуснато нарушение по чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр спрямо Д.М. при предоставяне на административна услуга издаване на скица за недвижим имот при по- неблагоприятни условия, на основата на признака „лично положение“. За ************** не е съществувало задължението, въз основа на което може да се инициира производство по създаване на КК и КР или включване на дадени имоти или населени места, при което да може да бъде уважено искането на Д.М. за издаване на скица за притежавания от него недвижим имот по заявения от него ред.  

По изложените по- горе съображения настоящият съдебен състав на АС Габрово намира жалбата на **************** за основателна, а обжалваното Решение №253/20.05.2022г. на КЗД в оспорената му част за неправилно и незаконосъобразно, постановенено при неправилно приложение на материалния закон, поради което същото следва да бъде отменено в обжалваната част. 

 С оглед изхода на делото, а именно уважаване на заявеното оспорване и отмяна на Решение №253/20.05.2022г. на КЗД в обжалваната му част основателно се явява искането от пр. представител на жалбоподателя за присъждане на разноски. Същите следва да бъдат присъдени в размер на 1200 лева съгласно приложен списък на разноските и документи удостоверяващи заплащането на договореното възнаграждение за адвокат и следва да бъдат понесени от Комисия за защита от дискриминация.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Габрово,

Р  Е  Ш  И  :

            ОТМЕНЯ Решение №253/10.05.2022г. постановено по преписка № 494/2020 година на III-ти специализиран състав на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) в ЧАСТТА с която е установено, че ***********, представляващ ************** като не е предприел действия по депозиране на искане за изработване на кадастрална карта кадастрални регистри за населените места на територията на ************, за които такава не е изготвена по реда на ЗКИР, е допуснато нарушене на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. спрямо Д.В.М., при предоставяне на административна услуга издаване на скица за недвижим имот при по- неблагоприятни условия, на основата на признака „лично положение“ и на осн. чл. 78, ал. 1 от ЗЗДискр. е наложена глоба на ************** в размер на 1000 /хиляда/ лева за установеното с настоящото решение нарушение на чл. 37, ал. 1 от ЗЗДискр. вносими по реда на чл. 70, ал. 2 от ЗЗДискр. по сметка на Комисия за защита от дискриминация.

            ОСЪЖДА Комисия за защита от дискриминация гр. София да заплати на ************* сума в размер на 1200 лева, представляваща направени разноски по делото /възнаграждение за адвокат/.

            РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС по реда на чл. 211 от АПК в 14- дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ :