Решение по дело №397/2020 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 260019
Дата: 8 март 2021 г. (в сила от 26 март 2021 г.)
Съдия: Росица Генадиева Тодорова
Дело: 20201820200397
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2020 г.

Съдържание на акта

                                                     Р Е Ш Е Н И Е

 

      гр.Елин Пелин, 08.03.2021 г.

 

      В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД EЛИН ПЕЛИН, Пети състав, в публично заседание на  девети март през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА ТОДОРОВА

 

при секретаря Стефка Славчева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 397 по описа за 2020 г. на РС Елин Пелин и за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Постъпила е жалба от Ц.Л.К., ЕГН ********** ***, срещу наказателно постановление № 20-0262-000396/17.02.2020 г.  на Началника на РУ Елин Пелин, с което на основание чл.177, ал.4, пр.1 вр. чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание  - глоба в размер на 1000.00 лева за извършено нарушение на чл.150 от ЗДвП. В жалбата се сочи, че наказателното постановление  е незаконосъобразно, тъй като са допуснати съществени нарушения на материалноправните разпоредби и процесуалния закон. Моли в тази в връзка наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

 

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Жалбоподателят, редовно призован за съдебно заседание, поддържа жалбата и в съдебно заседание.

Административнонаказващият орган – РУ Елин Пелин, редовно призовани не изпращат представител и не вземат становище по жалбата.

РП Елин Пелин редовно призовани не изпращат представител.

Съдът след като провери законосъобразността на атакувания административен акт и обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намери за установено следното:

Видно от представеното по делото наказателно постановление № 20-0262-000396/17.02.2020 г.  на Началника на РУ Елин Пелин същото е издадено въз основа на АУАН АА463524/01.02.2020 г. по описа на РУ Елин Пелин срещу Ц.Л.К., с което на основание чл.177, ал.4, пр.1 вр. чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание  - глоба в размер на 1000.00 лева за извършено нарушение на чл.150 от ЗДвП, за това, че: На 01.02.2020 г. в 15,30 часа в гр.Елин Пелин, на ул. Гайдарец, като мотопедисти, държава България при обстоятелства: в гр.Елин Пелин, по ул.Гайдарец в посока ул. Стоян Михайловски, управлява мотопед марка „Хонда“ червен на цвят с неустановена до момента рама като при направената справка в АИС-АНД се установи, че същият не притежава СУМПС и за  предходната година е наказван за същото деяние по административен ред с влязло в сила НП-19-0262-000347, е извършил: повторно управлява ППС без да е правоспособен водач“.

    По делото е приложен АУАН АА463524/01.02.2020 г. по описа на РУ Елин Пелин съставен от Д.К.Н. и подписан от свидетеля С.П.Б. срещу Ц.Л.К., за това че: На 01.02.2020 г. в 15,30 часа в гр.Елин Пелин, ул. Гайдарец, при следните обстоятелства: В гр.Елин Пелин, по ул.Гайдарец в посока ул. Стоян Михайловски, управлява мотопед марка „Хонда“ червен на цвят с неустановена до момента рама като при направената справка в АИС-АНД се установи, че същият не притежава СУМПС и за  предходната година е наказван за същото деяние по административен ред с влязло в сила НП-19-0262-000347, с което виновно е нарушил чл.150 от ЗДвП – водач, който в едногодишен срок от наказването му по адм.ред за управление на МПС без съответното свидетелство за управление извърши такова деяние. АУАН   е връчен на жалбоподателя и подписан без възражения.

 По делото е приложена Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. по описа на МВР удостоверяваща компетентността на служителите да издават АУАН и НП.

От справка за нарушител водач на името на Ц.Л.К. се установява, че същия към момента на издаване на справката не притежава валидно издадено СУМПС.

Представено е постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 10.02.2019 г. издадено по прокурорска преписка № 134/2020 г. по описа на РП Елин Пелин, в което е отбелязано, че по преписката не са налице данни за осъществено деяние, което да реализира признаците на престъпление по чл.343в, ал.2 от НК или друго престъпление от общ характер. Доколкото по делото се съдържат данни за извършено  административно нарушение по чл.177, ал.1, т.2 пр.1 от ЗДвП, материалите по делото следва да бъдат изпратени на РУ Елин Пелин с оглед преценка за ангажиране на административнонаказателна отговорност на дееца, поради което и на основание чл.24,  ал.1, т.1 от НК е отказано образуването на наказателно производство за престъпление от общ характер. С оглед обстоятелството, че е налице издаден АУАН, преписката е изпратена на РУ Елин Пелин, за преценка относно наличието или липсата на извършено административно нарушение по ЗДвП.

         По делото са представени и писмени доказателства съдържащи се по прокурорската преписка.

 В хода на съдебното следствие са разпитани свидетелите – Д.К.Н. актосъставител, който твърди, че си спомня случая при който е извършил конкретната проверка на жалбоподателя. При проверка в централизираната система АИС-АНД било установено, че в случая водача няма издадено валидно свидетелство за управление на МПС, поради което му е съставен процесния АУАН на мястото на извършване на проверката. Свидителят С.П.Б. – свидетел по съставянето на АУАН поддържа изложената в АУАН фактическа обстановка, като разказва, че жалбоподателят се движел с червено моторче, което било без регистрационен номер и без каска. Това била причината, да бъде спрян и да му се извърши проверка. Свидетелят сочи, че при проверката били констатирани няколко нарушения и съставени няколко АУАН от колегата му Н.. При предявяване на АУАН, свидетелят потвърждава изцяло отразената в него фактическа обстановка, като твърди, че в хода на проверката е направена справка от колегата му Н. в АИС-АНД при което е констатирано, че водача не притежава свидетелство за управление на МПС, но въпреки това управлявал мотора, поради което му бил съставен процесния АУАН. 

  При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи:

 Жалбата е подадена в срок от процесуално легитимно лице – наказания с наказателното постановление и е процесуално допустима, а разгледана по същество, съдът намира същата за основателна, поради което атакуваното постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено по следните съображения:                                                 

 Квалификацията по чл.150 от ЗДвП е правилна, защото именно тази норма предвижда задължение всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, да се управлява от правоспособен водач. След като СУМПС на жалбоподателя е било отнето по административен ред, той явно управлявайки ППС е допуснал нарушение на чл.150 от ЗДвП. Санкцията за това нарушение е предвидена в чл.177, ал.1, т.2, предл. второ от ЗДвП, предвиждащ налагане на глоба от 100 до 300 лева за лице, което управлява моторно превозно средство, чието свидетелство е отнето по реда на чл.171, т.1 или 4.

  В случая на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 1000.00 лева, на основание чл.177, ал.4, пр.1 вр. чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП

            Според нормата на чл.177, ал.4 от ЗДвП (ДВ, бр.2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.) Който управлява пътно превозно средство с неукрепен товар в нарушение на изискванията на наредбата по чл.127, ал.4, се наказва с глоба от: 1. петстотин лева - при констатирани незначителни неизправности при укрепването на товара; 2. хиляда лева - при констатирани значителни неизправности при укрепването на товара.

            От друга страна посочената правна норма на чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП гласи, че: Наказва се с глоба от 100 до 300 лв.: 1. който управлява моторно превозно средство, след като е лишен от това право по съдебен или административен ред; 2. (ДВ, бр.2 от 2018 г., в сила от 03.01.2018 г.) който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл.157, ал.4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено

             Констатираното противоречие относно нормата, въз основа на която  е наложено административното наказание, несъмнено сочи, че административно-наказващия орган неправилно  е приел, че следва да се наложи наказание в размер на 1000.00 лева, визирано от законодателя в разпоредбата на чл.177, ал.4, т.2 от ЗДвП, тъй като същата е неотносима към материалноправната норма на чл.150 отЗДвП, за която се сочи, че е нарушена от жалбоподателя, тъй като както бе посочено и по-горе, адмонистративнонаказателната отговорност е следвало да се ангажира по чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП,  предвиждаща наказание  глоба  в границите от 100 до 300 лева. Констатираното несъответствие, несъмнено е попречило на жалбоподателя да разбере в какво точно е обвинен и за какво нарушение е ангажираната отговорността му, за да може адекватно и правилно да организира защитата си срещу издадения акт от административно-наказващия орган. Соченото нарушение е съществено и води до опорочаване на издаденото наказателно постановление в частта, с която за нарушение на чл.150 от ЗДвП, на основание чл.177, ал.4, пр.1 вр. чл.177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 1000.00 лева. Фазата, в която се намира настоящото административно наказателно производство не позволява да бъде санирано допуснатото нарушение по чл.150 от ЗДвП при определяне на административното нарушение и при налагане на административното наказание по отношение на жалбоподателя.

  Разпоредбите на закона са категорични - АУАН и наказателното постановление следва да съдържат предвидените в ЗАНН реквизити, което е условие за тяхната законосъобразност, като същите следва да са посочени по начин, небудещ съмнение. Тези реквизити не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика, тъй като това би имало за последица неопределеност на регламентацията на обществените отношения и в сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице. Ето защо наказателното постановление следва да бъде отменено изцяло.     

            Поради изложеното настоящият състав приема, че наказателното постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, без да е необходимо да се разглежда спора по същество и да се установява фактическата обстановка по делото.       

           Воден от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

                                       Р   Е   Ш   И :

 

           ОТМЕНЯ наказателно постановление № 20-0262-000396 /17.02.2020 г.  на Началника на РУ Елин Пелин.

              Решението подлежи на касационно обжалване по реда на глава ХІІ от АПК пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.                                                                  

                                          РАЙОНЕН  СЪДИЯ: